[HUN] Saab JAS-39EBS-HU Gripen

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

pennybabe

New Member
2014. február 26.
1
0
1
A szlovak mig29es az egesz felvideken felzarkozva repult az iraki mellett. Majd hazank gripenjei, mire emeltek, addigra az iraki a Tiszat mar keresztezte. Aztan ugy "elfogtak" az irakit, hogy tulajdonkeppen utol sem ertek.

Csao
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
39 736
76 816
113
UTC 15:35-kor jelenik meg a radaron Düsseldorfnál.

UTC 16:12-kor éri el a cseh határt.

UTC 16:36-kor lép be Szlovákiába.

UTC 16:48-kor éri el a magyar határt.

UTC 17:03-kor lép be Romániába.

Németország felett: 37 perc.
Cseho. : 24 perc.
Szlovák: 12 perc.
Magyaro: 15 perc.


Ha felszállás után már nem rádiózott szerintem a németek már nem küldtek rá semmit, viszont valaki (NATO vagy német légi irányítás?) szólt a cseheknek, szlovákoknak, nekünk stb.


Kecskemét - Salgótarján légvonalban ~140 km. A gripennek ez ~9 perc.

Az ezerszer belinkelt videó szerint a riasztás után ~10 perccel száll fel a gripen.

https://www.youtube.com/watch?v=f8UEgBnqixY


Ha a flightradart nézzük, akkor 8 perccel az után hogy az iraki gép belépett az országba, a gripen a levegőben volt, azaz gyorsabbak voltak mint a videón.


Ha a Gripen már Salgótarjánnál várta az iraki gépet, akkor legalább 20 perccel korábban meg kellett kapni a riasztást hogy odaérjen. Akkor még valahol Csehország közepén járt az iraki gép.

Hasonló reakcióidőt feltételezve a többi országnál is, a németek már nem küldtek rá semmit, inkább szóltak a cseheknek. A szlovákokat pedig már akkor riasztani kellett, amikor az iraki gép elérte a cseh légteret.

A cseh-szlovák együttműködés hogy áll? A cseh gép kísérhette volna az iraki gépet a magyar határig? Vagy ez csak terv még?
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
39 736
76 816
113
A tévében azt mondták a gripenesek hogy volt mellérepülés, de az iraki pilóták nem válaszoltak a jelzéseikre.

Ha jól emlékszem a Tv2 Tényekben láttam a riportot. Érdemes megnézni hogy a gripen pilóta mit válaszolt arra a riporteri kérdésre hogy mennyire közelítették meg az iraki gépet.
 

forest2

New Member
2013. november 18.
1
0
1
sziasztok! nincs valami fejlemeny mk82/gbu-12 beszerzés terén? korábban többször felmerült itt elméleti síkon. amúgy forest vagyok csak ugrott a régi nickem. és képernyő billentyűzetről pötyögök.
 

joker

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
20 838
30 983
113
<blockquote rel="Terminator">A tévében azt mondták a gripenesek hogy volt mellérepülés, de az iraki pilóták nem válaszoltak a jelzéseikre.

Ha jól emlékszem a Tv2 Tényekben láttam a riportot. Érdemes megnézni hogy a gripen pilóta mit válaszolt arra a riporteri kérdésre hogy mennyire közelítették meg az iraki gépet.</blockquote>

http://tv2.hu/musoraink/tenyek/145079_tenyek_teljes_adas_2014.02.26._szerda.html
16:55-től kezdődik a gripenes rész
 

antigonosz

Well-Known Member
2013. június 30.
29 325
68 579
113
Szép munka Terminator! Én nem hiszek a hivatalos maszkirovkának, fenntartásokkal kezelem a hasonló ügyeket már régóta. Ezt mondtam pár hete,elég necces így az elfogás... (kicsit morbid,de ha seggbe lettek volna lőve egy rakettával valszeg utána mindenki bejelentkezne.)
 

arbalest

Well-Known Member
2011. január 11.
8 461
18 024
113
A pilóta azt mondta, hogy a szlovák határtól a románig kísérték a gépet, tehát végig vadászellenőrzés alatt állt.

Egyébként a videón 17:55-től mi az a sötét folt az álló Grpien orrának bal oldalán? Piszok, vagy festékkopás?
 

joker

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
20 838
30 983
113
kicsit morbid,de ha seggbe lettek volna lőve egy rakettával valszeg utána mindenki bejelentkezne
az drága meg nem indokolt, de ha a gép elé a gépágyúval leadnának egy sorozatot (lehetőleg úgy, hogy a 10-20 km-rel arrébb becsapódó lövedékek ne irtsanak ki egy fél falut) az instant rádiójavításra ösztönözné a pilótákat.
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
39 736
76 816
113
A pilóta azt mondta, hogy a szlovák határtól a románig kísérték a gépet, tehát végig vadászellenőrzés alatt állt.

<i>Érdemes megnézni hogy a gripen pilóta mit válaszolt arra a riporteri kérdésre hogy mennyire közelítették meg az iraki gépet. </i>

Arra gondoltam hogy a pilóta nem tudta vagy akarta megmondani hogy mennyire közelítették meg az iraki gépet.
 

Panzerfaust

Well-Known Member
2010. április 21.
6 145
5 003
113
Hát én se értem, hogy lehet egy nemzetközi utasszállító személyzete ennyire sügér, amikor ezerkétszáz fölött még egy xaros helyi kisgépnek is kell rádiókapcsolat.
 

joker

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
20 838
30 983
113
Ez amúgy nem azt jelenti, hogy az égvilágon semmit nem ér ez a légtérellenőrzés? Még egy utasszállító gép is azt csinál amit akar. Lehetett volna válogatni a módszerek közül, gépágyútűz a gép orra elé / leszállítani és kipakolni a teljes gépet átellenőrizve mindent és mindenkit (eltartott volna egy hétig az utasok és a légitársaság nagy örömére) / bevonatni a pilóta engedélyét / kifizettetni a Gripenek óradíját / kitiltani a légitársaság gépeit a magyar légtérből egy fél évre, stb.
 

pela3

Well-Known Member
2013. október 17.
1 638
876
113
joker: Ezt már én is kérdeztem, viszont azt tudom,hogy régen alapszabály volt,hogy utasszállítóra nem lőnek.

A pilótát viszont és tudjátok mire húztam volna, ha 1 légitársaságnál 3x megismétlődik, akkor bírság vagy kitiltás..
 

pela3

Well-Known Member
2013. október 17.
1 638
876
113
A riport végén : " A gép végül elhagyta az ország légterét." Az lett volna szép ha maradt volna :DDD
 

joker

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
20 838
30 983
113
Nem a gépre kellett volna lőni, hanem eléje, mint figyelmeztető lövés. A legjobb megoldás még mindig az lett volna, ha leszállítják, kipakolják a gépet, kihallgatják és átkutatják az összes utast, átvizsgálják a teljes rakományt, egy jó hét alatt meglett volna. Aztán a végén rákenhették volna az egészet a légi társaaságra, hogy az ők hibájuk volt és útjukra engedik az utasokat.
 

pela3

Well-Known Member
2013. október 17.
1 638
876
113
joker: Azért az utasoknak is van joga, kihallgatás után nem igazán csinálhatnál velük semmit, vagy a "szökés,elrejtőzés veszélye" igazán hülye indok lenne. A pilótát talán kényszerintézkedés alá vonhatnák, de mi van ha kiderül,hogy a rádió halt meg? Szerintem a földön felesleges galiba lett volna, maximum akkor ha alapos gyanúd lenne, vagy az nkh megszabja,hogy csak folyamatosan működő repülőgép tartózkodhat a légtérben. De valószínű akkor is a legközelebb eső reptérre kellene leszállni. (Ami ha nem Bp akkor bukó van)
 

joker

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
20 838
30 983
113
Egy hétig akkor ellehetnének BP-en, pár extra turista, a légitársaság meg kifizetné a hotelt és a taxit a "késés" miatt :D
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 085
15 029
113
A pilóta azt mondta, hogy a szlovák határtól a románig kísérték a gépet, tehát végig vadászellenőrzés alatt állt.

A Flightradar szerint az elfogó Gripen útvonala Kmét-Cegléd-Abony-Berettyóújfalu volt, tehát környékén se járt a szlovák határnak, nem elérepültek, hanem a berepülésre és a kommunikáció-hiányra reagálhattak. Szerintem eléggé későn jöhetett a riasztás, valami kicsit sántítva működhetett a NATO-légtérvédelmi rendszerben. Ez éles helyzetet feltételezve kissé riasztó számomra, hiszen az Airbus egy harcigéphez képest azért jóval lassúbb célpont.
Üdv ML
 

antigonosz

Well-Known Member
2013. június 30.
29 325
68 579
113
Ezért írtam régebben hogy még a földön szétbombáznák a gripen flottát 1-2 nap alatt.Földi telepítésű légvédelem nélkül lukas az egész. 14 griffel megoldani teljes légvédelmet nem lehet.
 

hiryu

Active Member
2012. december 9.
4 661
8
38
A honvédelmi miniszter felszólalásából kiderült az is, hogy a szárazföldi csapatok légi támogatását ezen túl a Gripen vadászgépek látják majd el. Azok melyek ismert tény szerint nem rendelkeznek megfelelő levegő-föld fegyverzettel…



A vitában bár jócskán hallhattunk szakmaiatlanságot, a lényeget azonban jól sikerült kiemelnie a Jobbik országgyűlési képviselőjének Gaudi-Nagy Tamásnak:

„Miért nem azzal foglalkozunk, hogy a magyar honvédség harcképességét a magyar területek védelmére erősítsük… Nemrégiben olvastam… hogy ha jól tudom jelenleg a magyar honvédség üzemképes engedélyekkel rendelkező harcihelikopterekkel nem rendelkezik. Remélem, megcáfol miniszter úr!”

Sajnos a szaktárca vezetője erre a szokásos módon kitérő válasszal reagált, majd több újabb kérdés eredményeként kijelentette:

“Ön azt mondja, hogy a harci helikopter a legfontosabb csapatszállító eszköz ugye? Képviselő úr Ön azt sem tudja, hogy a harcihelikopter nem csapatszállító eszköz, abban két ember ül, az első pilóta meg a másodpilóta. Kérem szépen, fejezzük be ezt a méltatlan színvonaltalan és egészen – egészen minősíthetetlen vitát.”

Hende Csaba folytatta:

20120417-DSC_0696-2

„Ami pedig azt a kérdést illeti, hogy a szárazföldi csapatok harcának légi támogatását milyen módon kívánjuk megoldani az egy szakmai kérdés, a jövőben nem harci helikopterekkel, hanem éppen a Gripen többcélú repülőgépeink levegő föld képességének a felhasználásával fogjuk ezt a feladatot betölteni. Ezért került arra sor, hogy az úgynevezett harcihelikoptereket amelyek 40 éves körüli korban lévő szovjet harci eszközök, darabonként milliárdos költségért nem újítottuk föl, mert kidobott pénz lett volna.”

Gaudi-Nagy Tamás ekkor felhívta a miniszter figyelmét korábbi nyilatkozatára, melyben 2013 elején Hende Csaba még úgy nyilatkozott, hogy harcihelikopterekre van szüksége az országnak, mert a magyar légierő összes támadó helikoptere felújításra szorul és már az előző kormányzás is cserélni akarta. A képviselő felvetette azt is, hogy vajon mi változtatta meg a honvédelmi tárca elgondolását, mi alapján mondanak le a harcihelikopteres képességről, de erre szintén nem érkezett válasz.

Sajnos a vitát leginkább Hende Csaba szájából elhangzott mondattal lehetne jellemezni „Az elképedésem egyre fokozódik”.

http://lhsn.hu/kiugrott-a-nyul-a-bokorbol/