[HUN] Saab JAS-39EBS-HU Gripen

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
42 849
82 392
113
Lezárult a balti légtérvédelem 60. váltásának szolgálata, ezzel véget ért a magyar kontingensnek a litván Siauliai légibázison töltött 4 hónapos kitelepülése, missziója.

Szombaton, az esti órákban érkezett meg a személyi állomány döntő többsége. A kontingenst egy C-17-es Globemaster repülőgép szállította a kecskeméti bázisra.
Sokan nem is gondolnák, de egy hazatelepülés megtervezése és szervezése akár már egy-két hónappal a hazaérkezés előtt megtörténik: így volt ez a Litvániában lévő magyar kontingenssel is. Mivel az állomány többnyire a hazaindulás napján is együtt mozog a szállástól a repülőig, a logisztikai szakterületen túl, minden egységnek meg kell szervezni az eszközeinek és csomagjainak épségben és biztonságban való elhelyezését a kihelyezett pontokra, hogy azokat (akárcsak jelen esetben is) úgynevezett palettákra helyezzék a szakemberek, és így akár repülővel szállíthatóak legyenek a csomagok.
A Ványik Attila alezredes, kontingens parancsnok által vezetett csapat végül épségben landolt a kecskeméti betonon, sikert maguk után hagyva maguk után december 3-án.
A magyar kontingens tervezetten 2025-ben ismét vezető nemzetként tér vissza a balti légtérvédelmi misszióba.

317828417_5889552744440808_1691244199061234639_n.jpg


 

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
27 622
97 852
113

Feladatból pedig volt bőven, ezt a statisztika tényszerűen adja vissza:

19 Alpha riasztás (éles riasztás)

- 62 Tango riasztás (gyakorló riasztás)

- 23 RS10 (10 perces készenlét)

- 10 RS5 (5 perces készenlét)

- 246 felszállás

- Összesen 304 repült óra

Elfogott és azonosított légijárművek (kivétel nélkül orosz repülőgépek):

Szu-35Sz, Szu-27P vadászgépek, Szu-24M csapásmérő, Il-78, Il-76, An-26, An-72 szállítógépek, Il-20M rádióelektronikai felderítő.

Az elfogás során a földi irányítás végezte a rávezetést a cél mögé, majd a Gripenek fedélzeti radarjának segítségével végezték el a megközelítést. Az előírások szerint balról hátulról repültek melléjük, biztonságos távközzel. Jelentették a cél magasságát, irányát, sebességét, és már akkor figyeltek arra, hogy végez-e valamilyen rádióelektronikai zavarást. Mellérepülve az azonosítás során megfigyelték a felségjelet, oldalszámot, színt, típust. A repülőgépről felvételeket készítetek, a fülkéből kézi kamerával, a kísérő pedig a Litening konténerével. Ezek alapján a földön az elemzők még alaposabb kiértékelést végezhetek, meghatározták a pontos típusváltozatot, és egyéb információkhoz is juthattak.

A Balti légtérrendészeti során viszont kizárólag orosz katonai repülőgépekkel, időnként pedig felfegyverzett vadászokkal is találkoztak. Az elfogás még normál körülmények közt is eleve egy felfokozott idegállapotban történik, de egy éles rakétákkal repülő vadász esetében még inkább dolgozik az adrenalin. Hiszen egy olyan ország harci gépeivel találkoztak, amely hónapok óta hadban áll.

Az elfogások során vegyes reakciókat tapasztaltak a magyarok a vörös csillagos pilóták részéről. Előfordult, hogy rájuk sem néztek, de bizony barátságtalan tevékenységgel is szembesültek. A fontos személyeket szállító gépeket kísérő felfegyverzett vadászok néha próbálták megakadályozni, hogy az előirt módon oldalról a megközelítést elvégezhessék, ne lássanak rá. Volt rá példa, hogy az egyik Szuhoj berepült a Gripen és a szállítógép közé, és szinte késbe állva megmutatta a rakétáit. De az is előfordult, hogy közvetlenül a magyar elfogó fölé manőverezett egy vadászgép. Ezek nemcsak barátságtalan megnyilvánulásoknak számítottak, de egyben veszélyes helyzeteket is eredményezhettek volna. Szerencsére semmilyen incidens nem történt egyik esetben sem.

A készültségi szolgálat feszes ellátása mellett lehetőség adódott arra is, hogy gyakorló légiharcot vívjanak a légtérrendészeti misszióban résztvevő más tagállamok vadászaival. Typhoon és F-16-os elleni összecsapásokat szerveztek meg, így ezen a téren is növelték a tapasztalataikat.

A négy hónapban sok minden más is belefért, így néhány magyar pilóta különleges védőruhában megmártózhatott a kellemes hőmérsékletű Balti-tengerben, hogy mentési gyakorlat során kihalásszák őket. A helyi közösséggel is tartották a kapcsolatot, egy speciális gyermekotthonnak pénzadományt juttattak el, amelyet a kontingens katonái dobtak össze.
 

anonim999

Well-Known Member
2016. március 19.
2 683
4 438
113
"Befejeződött a magyar légierő balti légtérellenőrzési küldetése, amelyet a NATO Baltic Air Policing (BAP) missziójának keretében láttak el a magyar Gripenek az elmúlt négy hónapban. December 12-én, hétfőn tartották a kecskeméti MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázison azt a visszafogadó ünnepséget, amelyen mások mellett Kaszab Zoltán főtörzszászlós, a Magyar Honvédség vezénylőzászlósa és Ugrik Csaba dandártábornok, a Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis parancsnoka is részt vett."
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
42 849
82 392
113
"Befejeződött a magyar légierő balti légtérellenőrzési küldetése, amelyet a NATO Baltic Air Policing (BAP) missziójának keretében láttak el a magyar Gripenek az elmúlt négy hónapban. December 12-én, hétfőn tartották a kecskeméti MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázison azt a visszafogadó ünnepséget, amelyen mások mellett Kaszab Zoltán főtörzszászlós, a Magyar Honvédség vezénylőzászlósa és Ugrik Csaba dandártábornok, a Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis parancsnoka is részt vett."
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
42 849
82 392
113
Több rendbeli, közlekedés biztonsága elleni bűntett miatt vádat emelt a Miskolci Járási Ügyészség egy 45 éves férfi ellen, aki lézerrel vakított el három gyakorlatozó vadászpilótát - közölte a Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Főügyészség szerdán az MTI-vel.

 

Aladeen

Well-Known Member
2021. július 17.
22 359
43 660
113
Szerintetek milyen fegyverzettel lehetne megteremteni a Gripenjeink SEAD képességét?
Mivel amerikai fegyvereket nem szeretik mifelénk és az integrálás is bonyolultabb, HARM és AARGM nem tűnik reális opciónak...
Talán siklóbombák (SDB) amik szóba jöhetnek bár azok elég lassúak és kell nekik céladat.
Talán a Rampage jöhet még szóba, mert
  • hatótávolsága több mint 150 km,
  • kevesebb mint 5 perc alatt célba ér - ennyi idő alatt nem megy arrébb a légvédelem,
  • közel függőlegesen 350 – 550m/sec (1-1,6 Mach) sebességgel vágódik a célba vagy robban fel a föld felett, ez nehezíti a védekezést ellene
  • egy Gripen akár négyet is vihet magával: a nem szárnyvégi külső tartókra is mehet egy-egy akár (580 kg/rakéta).
  • Ha megvalósul a PULS rakéták gyártása nálunk, akkor magunknak is tudnánk gyártani. (az EXTRA rakéta és RAMPAGE lényegében ugyanaz a rakéta)
  • Már ki lett próbálva: az izraeli légierő 2019-ben egy S-300-as rendszert intézett el vele Szíriában, illetve Hezbollah állásait is lőtték vele
Hátránya, hogy
  • GPS koordinátára megy, nincs passzív radar érzékelője mint a HARM-nak.
  • SIGINT/ELINT konténerrel tudna önállóan tevékenykedni vagy kívülről kaphat cél adatokat (pl. MALE dróntól)
  • kisebb ballisztikus rakétáról lévén szó nem lelőhetetlen, szóval legalább párban vagy még nagyobb mennyiségben érdemes indtani egy célra. Ukrán repülők is párban küldik a HARM-ot szóval ez nem tűnik rendkívülinek.
Ha pedig nagyon szeretnénk hazai hadipart saját fejlesztésekkel, akkor lehetne fejleszteni egy passzív radarérzékelős SEAD verziót a RAMPAGE-ből. Valami ilyesmi lehet az ajánlat az ELBIT-nek: a X évig csak nálunk gyártják, gyártatják ezt a verziót, kapunk az eladásokból részesedést, akkor beszállunk a fejlesztésbe és rendelünk belőle X darabot. Ez azért lehet jó, mert jelenleg a HARM és AARGM-en kívül nincs más ARM rakéta a "nyugati világban", de azon kívül se sok. Szóval a RAMPAGE kapna a végfázisban egy passzív radar érzékelő rávezető képességet, akkor létrejönne egy ITAR-free ARM rakéta, amit az orosz-kínai irányt leszámítva bárhová el lehetne adni - nekik amúgy is van saját ARM-jük.
Az ARM változat a földi indítású EXTRA-rakéta estében is hasznos lehet: PULS indítóknak elég lenne csak nagyjából tudni hol van egy légvédelmi állás, a leszálló ágban a rakéta megkeresi magának a célt.
 
  • Tetszik
Reactions: efott1974

Phoenix

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
Moderátor
2009. április 27.
549
1 261
93
Szerintetek milyen fegyverzettel lehetne megteremteni a Gripenjeink SEAD képességét?
Mivel amerikai fegyvereket nem szeretik mifelénk és az integrálás is bonyolultabb, HARM és AARGM nem tűnik reális opciónak...
Talán siklóbombák (SDB) amik szóba jöhetnek bár azok elég lassúak és kell nekik céladat.
Talán a Rampage jöhet még szóba, mert
  • hatótávolsága több mint 150 km,
  • kevesebb mint 5 perc alatt célba ér - ennyi idő alatt nem megy arrébb a légvédelem,
  • közel függőlegesen 350 – 550m/sec (1-1,6 Mach) sebességgel vágódik a célba vagy robban fel a föld felett, ez nehezíti a védekezést ellene
  • egy Gripen akár négyet is vihet magával: a nem szárnyvégi külső tartókra is mehet egy-egy akár (580 kg/rakéta).
  • Ha megvalósul a PULS rakéták gyártása nálunk, akkor magunknak is tudnánk gyártani. (az EXTRA rakéta és RAMPAGE lényegében ugyanaz a rakéta)
  • Már ki lett próbálva: az izraeli légierő 2019-ben egy S-300-as rendszert intézett el vele Szíriában, illetve Hezbollah állásait is lőtték vele
Hátránya, hogy
  • GPS koordinátára megy, nincs passzív radar érzékelője mint a HARM-nak.
  • SIGINT/ELINT konténerrel tudna önállóan tevékenykedni vagy kívülről kaphat cél adatokat (pl. MALE dróntól)
  • kisebb ballisztikus rakétáról lévén szó nem lelőhetetlen, szóval legalább párban vagy még nagyobb mennyiségben érdemes indtani egy célra. Ukrán repülők is párban küldik a HARM-ot szóval ez nem tűnik rendkívülinek.
Ha pedig nagyon szeretnénk hazai hadipart saját fejlesztésekkel, akkor lehetne fejleszteni egy passzív radarérzékelős SEAD verziót a RAMPAGE-ből. Valami ilyesmi lehet az ajánlat az ELBIT-nek: a X évig csak nálunk gyártják, gyártatják ezt a verziót, kapunk az eladásokból részesedést, akkor beszállunk a fejlesztésbe és rendelünk belőle X darabot. Ez azért lehet jó, mert jelenleg a HARM és AARGM-en kívül nincs más ARM rakéta a "nyugati világban", de azon kívül se sok. Szóval a RAMPAGE kapna a végfázisban egy passzív radar érzékelő rávezető képességet, akkor létrejönne egy ITAR-free ARM rakéta, amit az orosz-kínai irányt leszámítva bárhová el lehetne adni - nekik amúgy is van saját ARM-jük.
Az ARM változat a földi indítású EXTRA-rakéta estében is hasznos lehet: PULS indítóknak elég lenne csak nagyjából tudni hol van egy légvédelmi állás, a leszálló ágban a rakéta megkeresi magának a célt.

Az irányított sugárzású radarok korában egy felülről, ballisztikus pályán érkező rakéta passzív érzékelője nem tudom mennyire hatékony...
 
  • Tetszik
Reactions: Aladeen