Magyar Gripenek védelmezték a Baltikumot
„A balti misszióba immár harmadjára, elszántan érkezett meg a magyar kontingens: a küldetés elején megígértem, a parancsnokaimnak, magamnak is, hogy legjobb tudásunk szerint hajtjuk végre a feladatot. Ma Önök előtt büszkén mondhatom, hogy megcsináltuk.” Ezen határozott és katonás szavakkal…
killermetals.blog.hu
Feladatból pedig volt bőven, ezt a statisztika tényszerűen adja vissza:
19 Alpha riasztás (éles riasztás)
- 62 Tango riasztás (gyakorló riasztás)
- 23 RS10 (10 perces készenlét)
- 10 RS5 (5 perces készenlét)
- 246 felszállás
- Összesen 304 repült óra
Elfogott és azonosított légijárművek (kivétel nélkül orosz repülőgépek):
Szu-35Sz, Szu-27P vadászgépek, Szu-24M csapásmérő, Il-78, Il-76, An-26, An-72 szállítógépek, Il-20M rádióelektronikai felderítő.
Az elfogás során a földi irányítás végezte a rávezetést a cél mögé, majd a Gripenek fedélzeti radarjának segítségével végezték el a megközelítést. Az előírások szerint balról hátulról repültek melléjük, biztonságos távközzel. Jelentették a cél magasságát, irányát, sebességét, és már akkor figyeltek arra, hogy végez-e valamilyen rádióelektronikai zavarást. Mellérepülve az azonosítás során megfigyelték a felségjelet, oldalszámot, színt, típust. A repülőgépről felvételeket készítetek, a fülkéből kézi kamerával, a kísérő pedig a Litening konténerével. Ezek alapján a földön az elemzők még alaposabb kiértékelést végezhetek, meghatározták a pontos típusváltozatot, és egyéb információkhoz is juthattak.
A Balti légtérrendészeti során viszont kizárólag orosz katonai repülőgépekkel, időnként pedig felfegyverzett vadászokkal is találkoztak. Az elfogás még normál körülmények közt is eleve egy felfokozott idegállapotban történik, de egy éles rakétákkal repülő vadász esetében még inkább dolgozik az adrenalin. Hiszen egy olyan ország harci gépeivel találkoztak, amely hónapok óta hadban áll.
Az elfogások során vegyes reakciókat tapasztaltak a magyarok a vörös csillagos pilóták részéről. Előfordult, hogy rájuk sem néztek, de bizony barátságtalan tevékenységgel is szembesültek. A fontos személyeket szállító gépeket kísérő felfegyverzett vadászok néha próbálták megakadályozni, hogy az előirt módon oldalról a megközelítést elvégezhessék, ne lássanak rá. Volt rá példa, hogy az egyik Szuhoj berepült a Gripen és a szállítógép közé, és szinte késbe állva megmutatta a rakétáit. De az is előfordult, hogy közvetlenül a magyar elfogó fölé manőverezett egy vadászgép. Ezek nemcsak barátságtalan megnyilvánulásoknak számítottak, de egyben veszélyes helyzeteket is eredményezhettek volna. Szerencsére semmilyen incidens nem történt egyik esetben sem.
A készültségi szolgálat feszes ellátása mellett lehetőség adódott arra is, hogy gyakorló légiharcot vívjanak a légtérrendészeti misszióban résztvevő más tagállamok vadászaival. Typhoon és F-16-os elleni összecsapásokat szerveztek meg, így ezen a téren is növelték a tapasztalataikat.
A négy hónapban sok minden más is belefért, így néhány magyar pilóta különleges védőruhában megmártózhatott a kellemes hőmérsékletű Balti-tengerben, hogy mentési gyakorlat során kihalásszák őket. A helyi közösséggel is tartották a kapcsolatot, egy speciális gyermekotthonnak pénzadományt juttattak el, amelyet a kontingens katonái dobtak össze.