[HUN] Saab JAS-39EBS-HU Gripen

Indításra való jelzés nincs, de azért azért a besugárzásjelző dolgozik, azt hogy a Track While Scan módban mennyire más egy radar hullámhossza, pulzus ismétlési freqvenciája, miközben rávezet egy rakétát, azt nem tudom.
Semenyire. Ez a lényeg. Az F-16C-n a TWS mód annyiban tér el, hogy az MFD-n megváltozik a kijelzés és a TWS-nél definiált alap elevation és bar és azimut beállítások kisebbek, hogy a folyamatos trackképzést tudja csinálni a radar
 
De. TWS nél nem jelez feltétlen befogást, ettől függetlenül ugyan úgy be kell sugározni a célt kereső üzemmód alatti besugárzásnál is(tws). Csak ezt úgy éri el a rendszer, hogy a radar a saját erőforrásait osztja meg, nagyon leegyszerűsítve sima scan(kereső) módnál így ezért lényegesen kisebb a valós felderítési távolság, ez egy amolyan hibrid mód, más freq/hullámhossz, kisugárzott energia és más pulzus ismétlésszámmal is játszik alatta gyanúsan, a fizika törvényszerűségei miatt, persze hogy hol mennyivel eltérőek a Scan és a TWS képességei, az radaronként változó.

Ezért tűnik nekem urban legendnek ez a dolog, mert aki nem lát, nem derít fel(és itt ugye így szólt a story, hogy azt se tudták, hogy ott vannak a Griffek), az nem fog TWS-be váltani, vagy befogni(track), mert nem tud rólad, Ő még kutat, és lehetőleg JÓ MESSZIRŐL szeretne elsőként meglátni, ez meg opcionálisan nem a TWS üzemmód...

A mai használt radarok összes funkciója benne van az adatbázisokban, mikor egy egy szoftver upgradet megcsinálnak, kb. ezeket is frissítik, és ezért mennek egymás szomszédjába állandóan az EW szifon gépek, hogy gyűjtögessék az adatokat, freqvenciákat, prf-eket etc, szóval nyitott könyv már egy F-16 bármelyik radarja a mostani EW RWR rendszereknek. Nem állítom, hogy fixre igazam van, de nekem ez a story így ahogy van, pöppet sántit :P, szép történet, csak gyanúsan nem igaz...
 
<blockquote rel="zsolti">:D Ez az info valóban elég kemény... Ne vicceljünk már... Kifordultak, mert azt hitték rakétát indított rájuk egy olyan géppár, ami még nem is látta őket. Aha. A besugárzásjelző gondolom a Gripenben is jelez, ha befogtak. Itt nekem valami sántít, ez egy ordas nagy urban legend lesz... Honnan van az info?

Évekkel ezelőtti Aranysas-cikk egy dél-olaszországi légi-harcászati gyakorlatról. Részletesebb infó nem volt, milyen rendszereket bekapcsolva/lekapcsolva dolgoztak a különböző résztvevők, melyik volt a támadó/védekező fél, még arra sem emlékszek, milyen nemzetiségűek voltak a Falconok. A másik lényeges és feltűnő az volt, hogy a griffek minden akcióban teljes előírt gépszámmal tudtak részt venni, nem volt meghibásodásuk, a többieknél azért előfordultak gikszerek, be kellett vonni a tartalék gépeket is itt-ott.</blockquote>

Én is olvastam, és pont így emlékszem én is..
 
Urak, én azt elhiszem, hogy így írták le az aranysasban, nem ezen hitetlenkedem:P... Azon, hogy a long range scan mód helyett track while scant használt egy olyan F-16 géppár, aminek még tudomása sem volt az előtte lévő gripen géppárról, akik meg ezek szerint nem használtak saját radart, mert nem érzékelte az F-16osok besugárzás jelzője sem őket. Konkrétan ez egy olyan hír, hogy köszönjük, nem mondtak vele semmit, a gripenek saját radar használata nélkül kifordultak egy F-16 géppár elől, akik azt sem tudták, hogy ott van a 2 gripen... És? Nem tudunk semmi konkrétumot. Ha valaki azt írta volna le, hogy konkréran, AVIANO-ban állomásozó 31 FW ből egy F-16C géppár, Apg-68 radarokkal 2014 es gyakorlaton szembe repülve a gripenjeinkkel még nem tudta őket detektálni, csak a besugárzásjelőn érzékelték a jelenlétüket, a mieink már indíani tudtak volna rájuk, mert követni voltak képesek akár TWS módban a 2 F-16 ost, AZ HÍR. Ez így semmi, csak egy aranysas cikk. Se időpont, se pilóták neve, se ellenfél, se konkrét típus. Egyszer, Olaszországan, random F-16 géppár.
 
<blockquote rel="zsolti">:D Ez az info valóban elég kemény... Ne vicceljünk már... Kifordultak, mert azt hitték rakétát indított rájuk egy olyan géppár, ami még nem is látta őket. Aha. A besugárzásjelző gondolom a Gripenben is jelez, ha befogtak. Itt nekem valami sántít, ez egy ordas nagy urban legend lesz... Honnan van az info?

Az nem úgy van, h track while scan esetén nem kell befogni és besugározni az ellent? Rakétaindításra figyelmeztető rendszer hiányában csak tippelni lehet, h jön-e már néhány AMRAAM. Pont ezért nem fog szólni a besugárzásjelző. Nekem hihető, h betippelték, ha mondjuk 40km a távolság akkor már biztos indítottak. Bár az nagyon hihetetlen, h AMRAAM indítási távolságon beülről nem látja egy APG-68. Még ha esetleg földháttérben is történt a Gripi RCS-e nagyon kicsi kell hogy legyen. vagy/nagyon jó ECM? lehet, h a kettő együtt nagyon megnehezíti a felderítést.

</blockquote>
Ez egyáltalán nem biztos. A harcréti eredmények és marketing adatok köztt igen nagy a szórás. Az 1999-es AF alatt a beamingelő földháttérben replő 29-es az F-15C kb. 20-25 km távolságban egy időre elvesztették. A Gripen kisebb is, az is lehetett földháttérben, stb.
 
Nyilván ha valóban nem tudtak az F-16 ok a jelenlétükről, akkor csakis az lehet a megoldás, hogy máshonnan kapták ŐK is az info-t hogy előttük F-16 osok vannak Amraam indítási távolságon belül. Viszont akkor kérdezem én, miért fordultak ki? Meg mit bizonyít akkor ez az egész történet? Mert így azt BIZTOSAN nem, hogy a Gripen annyival jobb(kisebb) a kis mérete, fejlettebb technológiája miatt a RCS -ben, hogy az F-16 nem látja, mikor Ő meg viszont már látja az F-16 ost. Értem én, hogy mit akart sugallni ez a sztori, csak ez logikailag nálam elvérzik, és amúgy nem mellékesen SEMMI konkrét info nincs, csak annyi hogy megírta az aranysas, az meg a köszi puszi kategória...
 
<blockquote rel="amos"><blockquote rel="zsolti">:D Ez az info valóban elég kemény... Ne vicceljünk már... Kifordultak, mert azt hitték rakétát indított rájuk egy olyan géppár, ami még nem is látta őket. Aha. A besugárzásjelző gondolom a Gripenben is jelez, ha befogtak. Itt nekem valami sántít, ez egy ordas nagy urban legend lesz... Honnan van az info?

Az nem úgy van, h track while scan esetén nem kell befogni és besugározni az ellent? Rakétaindításra figyelmeztető rendszer hiányában csak tippelni lehet, h jön-e már néhány AMRAAM. Pont ezért nem fog szólni a besugárzásjelző. Nekem hihető, h betippelték, ha mondjuk 40km a távolság akkor már biztos indítottak. Bár az nagyon hihetetlen, h AMRAAM indítási távolságon beülről nem látja egy APG-68. Még ha esetleg földháttérben is történt a Gripi RCS-e nagyon kicsi kell hogy legyen. vagy/nagyon jó ECM? lehet, h a kettő együtt nagyon megnehezíti a felderítést.

</blockquote>
Ez egyáltalán nem biztos. A harcréti eredmények és marketing adatok köztt igen nagy a szórás. Az 1999-es AF alatt a beamingelő földháttérben replő 29-es az F-15C kb. 20-25 km távolságban egy időre elvesztették. A Gripen kisebb is, az is lehetett földháttérben, stb.
</blockquote>
Na, történelmi pillanat, végre valamiben egyetértünk! A marketing és a harcászat néha nagy a különbség, így van. A Gripenről több helyen olvastam, hogy igen kicsi az RCS-je, persze hogy mennyi az annyi, azt megint nem lehet tudni, gyanúsan kisebb mint az új F-16-nak, sanszosan a Rafi/Typhoon/SH hármashoz közelebb van.

Ettől függetlenül, továbbgondolva ezt a story-t, csak úgy történhetett meg ez reálisan, ha a két low profile-ban, saját radar használata nélkül repülő gripenünket másoktól származó utasításokkal terelték szembe a mit sem sejtő falconoknak, de ha valaki (másik gripen, vagy Awacs) a két TWS módban operáló tudatlan F-16 elé vezette be őket frontálisan, ahelyett hogy oldalra/hátukba küldte volna, akkor annak is csak gratulálni lehet. Magam részéről azért továbbra is arra teszek, hogy ilyen nem történt meg...
 
Ez lesz a az. Az utolsó harmada...anno átvette az AS is.
http://www.jetfly.hu/regi-jetfly/3928-szardiniai-vakacio
 
Na, történelmi pillanat, végre valamiben egyetértünk!
Csak az oka tér el ennek sanszosan, amit nem részleteztemm, hogy miért. A mechanikus radar pásztázási módja ennek az egyik fő oka. Ezt most nem részletezem jobban.

Ettől függetlenül, továbbgondolva ezt a story-t, csak úgy történhetett meg ez reálisan, ha a két low profile-ban, saját radar használata nélkül repülő gripenünket másoktól származó utasításokkal terelték szembe a mit sem sejtő falconoknak, de ha valaki (másik gripen, vagy Awacs) a két TWS módban operáló tudatlan F-16 elé vezette be őket frontálisan, ahelyett hogy oldalra/hátukba küldte volna, akkor annak is csak gratulálni lehet. Magam részéről azért továbbra is arra teszek, hogy ilyen nem történt meg...
Pedig teljesen reális. Azt sem tudjuk, hogy melyik félnek volt AWACS támogatása és melyik nem. Gyakorlatokon elő szokták adni azt, hogy az egyik félnek nem adnak, hogy ezt is gyakorolják.

1998-ban is jártak itt hollandus F-16-ok és AWACS supporttal esélye sem volt a magyar 29-eseknek. AWACS nélkül meg sikerült WVR közelésbe kerülni és tüzelő helyzetbe kerülni.
 
akkor csakis az lehet a megoldás

SEMMI konkrét info nincs, csak annyi hogy megírta az aranysas, az meg a köszi puszi kategória...

"csakis az lehet a megoldás... (egyetlen ember tudja megmenteni az USA-t/Földet/emberiséget....stb.") és azt csak te tudod, hogy ki vagy mi :-)
Ha meg a fenti neked nem számít információnak - nem tagadva, lehet, hogy nem 100%-os az infó - de ezek után akkor hivatkozz te is bármilyen infóra, ha mellé tudod tenni a "Szigorúan titkos/Titkos/Szolgálati használatra" minősítést és a minősítést feloldó igazolást/forrást, anélkül fölösleges beszélgetnünk, mert minden más forrás csak "köszi puszi kategória", tehát fölösleges időtöltés neked leírni, másnak meg elolvasni. Akkor folytassuk ennek alapján?!

Szóval azért azt ne tessék elfelejteni, hogy a komplex légi harcászati gyakorlatokon nem mindig mindenki Durr-bele-mindent módon működik (akkor eléggé kiszámítható lenne a végeredmény), hanem a résztvevők egy része kiosztott szerepeket játszik, és annak megfelelően kapcsolnak le vagy be, használnak vagy nem használnak különböző korlátozásokkal vagy max üzemmódokon rendszereket, üzemmódokat és adatkapcsolatokat, ráadásul sokszor nem is tudják előre, milyen szerep van kiosztva másnak, az majd a levegőben derül ki - ezt hívják reális harcszerű körülménynek/modellezésnek.
 
<blockquote rel="zsolti"> akkor csakis az lehet a megoldás

SEMMI konkrét info nincs, csak annyi hogy megírta az aranysas, az meg a köszi puszi kategória...

"csakis az lehet a megoldás... (egyetlen ember tudja megmenteni az USA-t/Földet/emberiséget....stb.") és azt csak te tudod, hogy ki vagy mi :-)
Ha meg a fenti neked nem számít információnak - nem tagadva, lehet, hogy nem 100%-os az infó - de ezek után akkor hivatkozz te is bármilyen infóra, ha mellé tudod tenni a "Szigorúan titkos/Titkos/Szolgálati használatra" minősítést és a minősítést feloldó igazolást/forrást, anélkül fölösleges beszélgetnünk, mert minden más forrás csak "köszi puszi kategória", tehát fölösleges időtöltés neked leírni, másnak meg elolvasni. Akkor folytassuk ennek alapján?!

Szóval azért azt ne tessék elfelejteni, hogy a komplex légi harcászati gyakorlatokon nem mindig mindenki Durr-bele-mindent módon működik (akkor eléggé kiszámítható lenne a végeredmény), hanem a résztvevők egy része kiosztott szerepeket játszik, és annak megfelelően kapcsolnak le vagy be, használnak vagy nem használnak különböző korlátozásokkal vagy max üzemmódokon rendszereket, üzemmódokat és adatkapcsolatokat, ráadásul sokszor nem is tudják előre, milyen szerep van kiosztva másnak, az majd a levegőben derül ki - ezt hívják reális harcszerű körülménynek/modellezésnek.</blockquote>

Hogy lehetett az másként Emel, ha nem kikapcsolt radarral repültek a mieink, és mástól kapott adatokkal rendelkeztek csak a helyzetképről, hogy a szemben repülő F-16 géppár a Gripen géppárról egyáltalán nem szerzett tudomást? Jelen ismereteim szerint, a PS-05 Ericson nem LPI AESA, hogy kijátsza az akár régebbi F-16 RWR rendszereket. Nem, nem ragaszkodom egyébként ahhoz, hogy folytassuk ezután, nekem ez a "hír" köszi puszi kategória:P.

A mondandód második felével egyet értek, nem is mondtam mást én sem, ettől függetlenül, ha a saját vörös oldaluk a semmit sem sejtő F-16 gépek ELÉ terelte be őket, ahogy mondtam, ahhoz csak gratulálni lehet. Mert olyan életszerű gyakorlatról én még nem hallottam, ahol az az irányítás célja, hogy ráterelje szembe a saját vadászokat akiknek van helyzetképe, a róluk tudomással nem rendelkező ellenséges vadászokra.
 
Indításra való jelzés nincs, de azért azért a besugárzásjelző dolgozik, azt hogy a Track While Scan módban mennyire más egy radar hullámhossza, pulzus ismétlési freqvenciája, miközben rávezet egy rakétát, azt nem tudom. Nem hiszem hogy ugyan az mint sima keresésnél, amiben dolgozni kellett volna logikusan egy olyan géppárnak, aki NEM LÁTTA a gripeneket. Ha nem látták őket, 1. nem használtak radart, akkor nincs mitől kifordulni,

Teljesen rosszul látod a dolgot. Attól, hogy a Falcon pilóta nem tudja, hogy ott vannak a Griffek, az nem jelenti azt, hogy a Griff egyértelműen tudja, hogy őt nem látják. Sőt, határozottan azt is gondolhatja, hogy őt bizony látják. Miért?

Baromi egyszerű. Az ellen radarja még pásztázó üzemmódban is simán beriaszthatja a másik RWR-jét. Érzékelni fogja, hogy ott van valaki, és kereső üzemmódban dolgozik. Az megvan, hogyan csökken a távolsággal a radarhullámok az energiája, és a saját hullámnak kétszerannyi utat kell megtennie, tehát jóval több energiát veszít?

Ha meg csak röviden áthúz feletted a radar, akkor nagyon nem biztos, hogy érzékelni fog. Te viszont kapod a sugárzást ugyanúgy.

Egyszerűen arról van szó, hogyha te látsz az RWR-en egy forrást ami feléd néz, és nem teljesen extrém helyzetben vagy (tökéletes notch, menekülés távolról, vagy alapból kibaszott messze van) akkor NEM lehet eldönteni, hogy az a gép lát-e vagy nem. Még sokszor akkor sem lehet eldönteni, hogy látnak-e vagy nem, ha egyébként radarral nem feléd néz. Főleg, ha a célnak van IRST-je vagy egyéb olyan eszköze amivel lehet passzívan figyelni, pl datalink.

Gyakorlatilag egy nagy kivétel van, ha olyan cél ellen repülsz, amiről brutálisan pontos információ van, mert akkor lehetne tudni, hogy milyen messziről tud észlelni. De szerintem ez még ugyanazon légierőn belül sem áll fenn sehol, nemhogy különböző országok légiereje között. Hülyék is lennének megosztani ilyen kényes információt.
 
<blockquote>Akkor folytassuk ennek alapján?!
Pontosan ez az, ami irritál zsoltiban. Folyamatosan a semmit sem tudnuk és semmit sem tudsz mantrát tolja, kivéve addig, amíg nem kezd el érvelni a nagy büdös semmivel...</blockquote>

MIT tudunk ebben a sztoriban, azon kívül, hogy két random F-16 elől kitért 2 gripenünk amraam indítási táv közelében, akiknek a tudomásáról az a két F-16 bár szemben voltak, nem is tudott. No meg ebből mit lehet levonni? Bizony, szerintem semmit.

Bele akarunk menni, hogy engem mi irritál benned? Vagy inkább kommentelünk szépen tovább, és nem tiltódunk ki, 3x is? Hmm?
 
Egyébként ha jól emlékszem, Kőváriék személyesen kinn voltak azon a hadgyakorlaton, beszéltek pilótákkal. Semmit sem tudunk biztosan, azt sem, hogy nem az olasz pilóták mesélték el nekik, hogy mi történt.
 
<blockquote rel="zsolti">Indításra való jelzés nincs, de azért azért a besugárzásjelző dolgozik, azt hogy a Track While Scan módban mennyire más egy radar hullámhossza, pulzus ismétlési freqvenciája, miközben rávezet egy rakétát, azt nem tudom. Nem hiszem hogy ugyan az mint sima keresésnél, amiben dolgozni kellett volna logikusan egy olyan géppárnak, aki NEM LÁTTA a gripeneket. Ha nem látták őket, 1. nem használtak radart, akkor nincs mitől kifordulni,

Teljesen rosszul látod a dolgot. Attól, hogy a Falcon pilóta nem tudja, hogy ott vannak a Griffek, az nem jelenti azt, hogy a Griff egyértelműen tudja, hogy őt nem látják. Sőt, határozottan azt is gondolhatja, hogy őt bizony látják. Miért?

Baromi egyszerű. Az ellen radarja még pásztázó üzemmódban is simán beriaszthatja a másik RWR-jét. Érzékelni fogja, hogy ott van valaki, és kereső üzemmódban dolgozik. Az megvan, hogyan csökken a távolsággal a radarhullámok az energiája, és a saját hullámnak kétszerannyi utat kell megtennie, tehát jóval több energiát veszít?

Ha meg csak röviden áthúz feletted a radar, akkor nagyon nem biztos, hogy érzékelni fog. Te viszont kapod a sugárzást ugyanúgy.

Egyszerűen arról van szó, hogyha te látsz az RWR-en egy forrást ami feléd néz, és nem teljesen extrém helyzetben vagy (tökéletes notch, menekülés távolról, vagy alapból kibaszott messze van) akkor NEM lehet eldönteni, hogy az a gép lát-e vagy nem. Még sokszor akkor sem lehet eldönteni, hogy látnak-e vagy nem, ha egyébként radarral nem feléd néz. Főleg, ha a célnak van IRST-je vagy egyéb olyan eszköze amivel lehet passzívan figyelni, pl datalink.

Gyakorlatilag egy nagy kivétel van, ha olyan cél ellen repülsz, amiről brutálisan pontos információ van, mert akkor lehetne tudni, hogy milyen messziről tud észlelni. De szerintem ez még ugyanazon légierőn belül sem áll fenn sehol, nemhogy különböző országok légiereje között. Hülyék is lennének megosztani ilyen kényes információt.</blockquote>

Tudom hogy hogy működik egy RWR rendszer. Ezek azért ha jól tudom, a különféle üzemmódokat is tudják észlelni, és meg tudja különböztetni a keresés közbeni követést, a max. hatótávolságra törekedő távoli felderítő kereső üzemmódtól. Ha TWS-be reptették bele őket szembe, az balfékség volt, hogy onnan ki kelljen térni. Ha LRS módban repültek maguknak kutatva lehetséges célokat, akkor azért azt gondolom, nem kell még ha érzékeli is a gripen RWR-je, úgy venni, hogy mindjárt kaphatod a rakétát, hisz csak scan mód. Sztem elbeszélünk egymás mellett egyébként. Nekem csak nem életszerű ez az egész story. 2007 ben, frissen a gripen beszerzés után, ez egy nagyon jól hangzó cikk volt, hogy olyan jó az új HuAf gripen fegyverrendszere, hogy még az F-16 sem látja, kicsengéssel, konkrétan zéró konkrét tartalommal. Csak ennyit voltam bátor megemlíteni belőle, hogy ez így semmi nekem.
 
Tudom hogy hogy működik egy RWR rendszer. Ezek azért ha jól tudom, a különféle üzemmódokat is tudják észlelni, és meg tudja különböztetni a keresés közbeni követést, a max. hatótávolságra törekedő távoli felderítő kereső üzemmódtól. Ha TWS-be reptették bele őket szembe, az balfékség volt, hogy onnan ki kelljen térni. Ha LRS módban repültek maguknak kutatva lehetséges célokat, akkor azért azt gondolom, nem kell még ha érzékeli is a gripen RWR-je, úgy venni, hogy mindjárt kaphatod a rakétát, hisz csak scan mód

Még ha tudja is érzékelni a különböző kereső üzemmódokat, az sem jelent semmit. LRS-ből TWS-be váltani és rakétát indítani az kb 1 másodperc. Azt meg egyenesen kötve hiszem, hogy az RWR saját magától el tudja dönteni, hogy pont melyik kereső üzemmódban van az ellenség. Ez kb. max akkor működik, ha előre be van programozva a másik radar összes üzemmódja a te RWR-edbe, amí még egy leírva is röhelyes elképzelés.

Az, hogy mi a balfékség meg mi nem az egy relatív dolog. Ha éppen más cél is volt előttük akkor simán lehet indokolt a TWS használat, sima LRS üzemmódban elég nehéz hasznos információt gyűjteni a célról, TWS-ben ezzel szemben..

Sztem elbeszélünk egymás mellett egyébként.

Szerintem meg nem. Azt írtad, hogyha a Falconok nem látták a Griffeket, akkor nincs mitől kifordulni. Szó szerint. Csak ez nagyon nem igaz, mint írtam. A támadó pilóta néhány fentebb leírt ritka kivételen kívül szinte soha nem tudhatja biztosra, hogy a másik látja-e vagy nem. Ha telibe előtte repülsz akkor meg naná, hogy feltételezed, hogy lát, ha egyszer mutatja az RWR. Az, hogy az RWR-en kereső radar jelent meg, az nem jelenti, hogy lát is, csak éppen csak egy őrült alapozna arra, hogy nem.

Nekem csak nem életszerű ez az egész story. 2007 ben, frissen a gripen beszerzés után, ez egy nagyon jól hangzó cikk volt, hogy olyan jó az új HuAf gripen fegyverrendszere, hogy még az F-16 sem látja, kicsengéssel, konkrétan zéró konkrét tartalommal. Csak ennyit voltam bátor megemlíteni belőle, hogy ez így semmi nekem.

Engem meg ez nem érdekel, a sztori teljesen ködös, pusztán arra reagáltam, hogyha a Griff pilóták kifordultak amikor a Falcon pilóták még rohadtul nem látták őket, az nem feltétlen rossz döntés. Persze utólag mindenki kurva okos. Pilótának első és fő feladata, hogy a saját és gépe épségét óvja, ha minden jel arra utal (pl. az RWR-eden látod, hogy elvileg feléd nézhetnek), hogy az ellenséges gép téged minimum lát, de adott esetben már tüzelhet vagy tüzelhetett is akkor bolond leszel nyílegyenesen felé repülni.
 
Ahogy én tudom, hogy tényleg már csak egy részletre reagáljak, és utána elengedem ezt a sztorit, tényleg, mert ebben ennyi nincs, hogy megint összerúgjam a port 3-4 emberrel, az RWR rendszereknek PONT az a lényege, hogy meg tudja mondani jó eséllyel, hogy milyen típusú radar, milyen üzemmódban kisugárzott hulláma mért el hozzád... Az elektronikai szivacs gépek meg pont ezeket az adatbázisokat frissen tartandó cirkálnak az éterben. Nem vagyok tévedhetetlen, sem nem a bölcsek kövének birtokában, de én úgy gondolom, amennyire csak lehet, frissek ezek az adatbázisok...