Igen nagy a repkedés, uh-60 helik, gripenek, teherszállítók is repkedtek tegnap ha jól hallottam a hangot, sajnos alacsony volt a felhőzet így látni nem láttam, pedig nem ment magasan.
Befejeződött a Magyar Honvédség előretolt repülésirányítóinak négyhetes szinten tartó felkészítése. A zárógyakorlatot a Gripenek levegő-föld éleslövészetével egybekötve, a Várpalota melletti Körös-hegyen tartották.
A szakkiképzésen az MH 86. Szolnok Helikopter Bázis és az MH 34. Bercsényi László Különleges Műveleti Zászlóalj irányítói mellett a Cseh Köztársaság légierejének két tisztje is részt vett.
Képességfenntartó kiképzésen vettek részt a Magyar Honvédség előretolt repülésirányítói (Joint Terminal Attack Controller − JTAC) az MH 86. Szolnok Helikopter Bázison. Az egy hónapos felkészítés keretében a légi összekötő tisztek (Air Liaison Officer − ALO) és az összhaderőnemi tűzmegfigyelők (Joint Fires Observer - JFO) is lehetőséget kaptak ismereteik felújítására.
Lakatos István főhadnagy, a helikopterbázis előretolt repülésirányító csoportjának parancsnoka elmondta: a JTAC-beosztásban lévőknek évente két alkalommal kell részt venniük ilyen felkészítésen, másfél évente pedig ismétlővizsgát kell tenniük. A NATO-szabályzatok ezenfelül még azt is előírják, hogy a már nemzetközi minősítést szerzett irányítóknak félévente összesen mennyi és milyen minőségű rávezetést kell végrehajtaniuk a harcra kész minősítésük megőrzése érdekében.
A mostani szinten tartó kiképzés március közepén kezdődött, az első két hétben tantermi foglalkozások voltak. Először a folyamatos ismétlést igénylő ismeretek felújítását hajtották végre, majd az elméletet és a tantermi gyakorlatot kombináló foglalkozások következtek.
Az úgynevezett száraz gyakorlásra a harmadik héten került sor a szolnoki helikopterbázis légterében. A felkészítésen részt vevőknek ekkor már imitált harchelyzetben kellett bizonyítaniuk a felkészültségüket.
Az egyik harcászati helyzet forgatókönyve szerint a bázis védelmét egy − előretolt légi irányítókkal, légi összekötő tiszttel és összhaderőnemi tűzmegfigyelőkkel megerősített − század látta el.
Az alegységet járőrfeladat végrehajtása közben támadás érte, közvetlen harcérintkezésbe került a beszivárgó ellenséges erőkkel. A JFO azonnal tűztámogatást kért a bázistól délnyugatra tüzelőállásban lévő szimulált D−20-as ütegtől. A célok megsemmisítését követően azonban a járőr további ellenséges eszközöket is felderített.
<b>A fenyegetettség megszüntetésére a JTAC az MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázisról kért légi támogatást. A Kecskemétről felszálló Gripen 9000 láb magasságból azonosította a célt, majd 1500 lábra ereszkedve gépágyúval semmisítette meg. </b>
A kiképzés negyedik hete a Várpalota melletti Körös-hegyen zajlott, egybekötve a Gripenek levegő-föld és a Mi−8-as helikopterek ajtólövészeinek éleslövészetével. A harcászati helyzeteket az MH BHK ellenerőszázada tette komplexszé.
A Magyar Honvédség két alakulatánál, az MH 86. Szolnok Helikopter Bázis és az MH 34. Bercsényi László Különleges Műveleti Zászlóalj állományában szolgálnak előretolt repülésirányítók. Most először azonban a négyhetes felkészítés nemzetközi volt: a kurzuson két cseh JTAC is részt vett.
A repülőműszaki munka egy része, a repülőgépek előkészítése és kiszolgálása a zónában történik. Ha azonban komolyabb meghibásodás vagy időszakos munka miatt a repülőgép mélyebb megbontására van szükség, a főszerep a hangárban dolgozó műszakiaké. Munkájukkal és munkahelyükkel ismerkedtem a...
<i>A Gripenek üzemeltetői szemmel láthatóan kevesen vannak, a zónában többnyire ugyanazok az arcok köszönnek vissza egész évben. Ez azzal jár, hogy nincs rotáció és idővel fárad az állomány. Amíg két műszaki század volt, az egyik repültetett, a másik műszaki napos volt, rendezték a dolgaikat, a földi tartozékokat, egyebeket. Most mindennap ugyanazok az emberek biztosítják a repidőt. Ahogy telnek az évek, jönnek az egészségügyi problémák. Az alacsony építésű Gripenen szinte mindent térdelve lehet megnézni, ellenőrizni. Ez a nyáron forró, télen hideg zónában bizony elhasználja az embert, és nem jön az utánpótlás. Pedig közeleg a baltikumi légtérrendészet és arra is kell majd a váltás, mert az egy négy hónapos feladat lesz.</i>
Logikusnak hangzik a 4 plusz gép -a jövőbeni kitelepített/kiterjesztett légtér ellenőrzések miatt- csak pénz nincs rá és gondolom nem is lesz még jódarabig.
Logikusnak hangzik a 4 plusz gép -a jövőbeni kitelepített/kiterjesztett légtér ellenőrzések miatt- csak pénz nincs rá és gondolom nem is lesz még jódarabig.</blockquote>
Pénz mindig arra van, amiről a kormány úgy dönt, hogy legyen. Egy ilyen döntés nem tart sokáig, inkább az telik időbe, míg valaki/k meggyőzi/k a kormányt, hogy mi a fontosabb. Ha Vityát valaki meggyőzi arról, hogy nem a stadionokra kell x-tízmilliárd, hanem pl. helikopterekre és/vagy +4/6 stb. Griffmadárra, + fizetésre a katonáknak, akkor oda teszik a pénzt, és a pénz előbb meglesz, mint a leszállított gépek, mert legyártani ezeket tovább tart, mint a döntést meghozni.
A műszaki állománynál már betelt a pohár, megkezdték a leborítást, és az a nagyobb baj, hogy nem is a Mercedeshez (akkor legalább Kecsón maradnának, + pénzzel talán visszacsábíthatóak lennének). Inkább szélerőmű-telepítő céghez, a Bosch-hoz, General Electrichez mentek el dolgozni, tehát mindent feladva Kecskeméten szanaszét a világba. Ezek az emberek már úgy érezték, hogy a MH-nél lemondhatnak a megélhetésről és jövőről, így inkább lemondtak a MH-ről.
A CAS fegyverzetet nem akarják megcsinálni normálisan, a helitender halott, mert Viktor atyánknak nem fontos, de majd 4 új Griffet veszünk, persze... És azok is 3 féle típusból lesznek összelegózva?