[HUN] Saab JAS-39EBS-HU Gripen

<blockquote rel="Panzerfaust"><blockquote rel="fip7">
Ez az egész Gripen program egy óriási nagy kudarc! (szerintem)

Ezzel nagyon egyet tudok érteni. Egy méregdrága fiaskó.</blockquote>
Akkor a MiG-29 történetről mi a véleményed? Hm...?

</blockquote>

Majdnem ugyanaz, Balázs. Hetente többször látom az elkerülőről a Jurassic Parkot, és olyankor mindig felmegy a pumpa.
Alapvetően kontármunka volt mindkét típus rendszerbeállítása, hiszen még azt se tisztázták, mire kell, illetve nem az valósult meg. (nem igazán számoltak az elvtársak, hogy egy 29-es költségvonzata nem a 21-esével mérendő, aztán koppantak, hogy 28 db reptetése mennyi dohány) A fegyverrendszerek beszerzése és működtetése akármennyire is ízlelgetjük, politikai kérdés. Én személy szerint magával a NATO-tagsággal sem értek egyet, - inkább semlegesség osztrák, svéd, finn módra - de ezt most nem fejtem ki, miért.
Visszaidézvén magamban a Gripen FAQ-odat, te sem voltál oda érte, főleg a költségeiért. Persze tudom, nem használjuk ki sok képességét, nem költünk rájuk eleget, de ez épp annak köszönhető, hogy milliárdok szálltak el egyéb átgondolatlan hülyeségekre és ezt a HM-vezetésnek kellene, kellett volna megmagyarázni.
A Gripenek - korlátozott - bevethetőségét még épp a lízingszerződés garantálja, az a tény hogy nem a mi tulajdonunk. Képzelem mi lenne ellenkező esetben.
Nem tudom pl. mi akadályozta meg a légierőt anno - a saját kontárságán kívül - pár könnyűszerkezetes hangár építése a Mig-eknek, heliknek Szolnokon ?. Százmilliárdokba fájt volna ? Hát most tessék, itt az eredménye, olyan mintha a kazánban elégettünk volna 800 millió dollárt, és ha beleszámolom a leszedált minyókat, és a kivont mil-eket, hát lehet duplája is lenne.
Nem tudom mi lesz a Gripenekkel a lízingszerződés lejárta után, de ha már ennyit feccöltünk bele, akkor jó volna legalább ezt az egyet értelmesen működtetni, buta bombákkal, szoftverfrissítéssel, később új radarral ellátni, óraszámot emelni, utántölteni, az AMRAAM-okat meg visszaadni, mert így olybá' tűnik, hogy az amerikaiak saját tulajdonukat fizettették ki velünk.
 
Alapvetően kontármunka volt mindkét típus rendszerbeállítása,
Ez a kifejezés sértő, mert a műszaki átvétellel és rendszerbe állítással nem volt baj, megoldottuk. Ezzel a rosszul megfogalmazott kijelentéssel a politika hozzállását a műszaki és financiális kérdésekkel igencsak összemosod az üzemeltetés személyzeti oldalát...


A fegyverrendszerek beszerzése és működtetése akármennyire is ízlelgetjük, politikai kérdés. Én személy szerint magával a NATO-tagsággal sem értek egyet, - inkább semlegesség osztrák, svéd, finn módra - de ezt most nem fejtem ki, miért.
Svédország szinte már csak papíron semleges... Líbia felett is ott repkedtek és NATO partnerségi viszonya még egyes bizalmas NATO dolgokhoz is hozzáférést ad...

Visszaidézvén magamban a Gripen FAQ-odat, te sem voltál oda érte, főleg a költségeiért.
Nem a gép képességeivel abszolút értékben van komoly kifogásom, hanem az ár/érték arányával van bajom.


A Gripenek - korlátozott - bevethetőségét még épp a lízingszerződés garantálja, az a tény hogy nem a mi tulajdonunk.
A magyar tulajdonú 29-esek bevethetőségét vesd össze a Gripen flottáéval és aztán fakadj sírva... Ez ma a magyar politkai kultúra honvédelem terén..
 
<blockquote>Alapvetően kontármunka volt mindkét típus rendszerbeállítása,
Ez a kifejezés sértő, mert a műszaki átvétellel és rendszerbe állítással nem volt baj, megoldottuk. Ezzel a rosszul megfogalmazott kijelentéssel a politika hozzállását a műszaki és financiális kérdésekkel igencsak összemosod az üzemeltetés személyzeti oldalát...
..</blockquote>

No, azért a műszak részéről a híres 1996-os seprűnyeles jégtelenítés emlékezetes volt... Hatásában felért egy vesztes légiháborúval (mármint a bevethető gépek számára gyakorolt hatás vonatkozásában)
 
Ez a kifejezés sértő, mert a műszaki átvétellel és rendszerbe állítással nem volt baj, megoldottuk. Ezzel a rosszul megfogalmazott kijelentéssel a politika hozzállását a műszaki és financiális kérdésekkel igencsak összemosod az üzemeltetés személyzeti oldalát...

Svédország szinte már csak papíron semleges... Líbia felett is ott repkedtek és NATO partnerségi viszonya még egyes bizalmas NATO dolgokhoz is hozzáférést ad...

A magyar tulajdonú 29-esek bevethetőségét vesd össze a Gripen flottáéval és aztán fakadj sírva... Ez ma a magyar politkai kultúra honvédelem terén..

Nyilván nem a személyzeti-technikai oldalát kritizálom, hanem magát a honvédelmi koncepcióba illesztést.
Svédország egy rohadt gazdag ország és megteheti, azt amit, de vegyük a szintén tehetős osztrákokat, ők nem pörögnek sehol, pedig tehetnék, jobban mint mi.
Részemről amúgy nem kívánnék repkedni Líbia légterében, mert nem gondolom, hogy az országot ott kéne védeni, mint ahogy Afganisztánban és Irakban sem. Oldják meg, ahogy akarják, azok akik ott kavarták a szalámit, "arab tavaszoltak" "demokratizáltak" országról-országra.
A Gripenek bevethetőségének egyetlen biztosítéka az a dosszié, - el lehet elképzelni ennek hiányát - ami a lízingszerződést rejti, a Mig-ek szétrohasztása azok bevethetőségének lenullázása viszont nem mi hibánk és nem is a 29-es pilótáké, hanem bizony ahogy írod, a felső vezetésé. De hát ezt már boncolgattuk egy párszor.
 
... Ez ma a magyar politkai kultúra honvédelem terén..

Sajnos ezzel vitatkoznom kell, mégpedig olyan értelemben, hogy ez a jelenség túlmutat a politikán, gyakorlatilag általános mentalitás.
Egy jó példa: itt Veszprémben pár éve csilliókat költöttek játszóterekre csinnadratta, átadás stb. azóta egy ujjal nem nyúlt hozzájuk senki, évente egyszer át kéne kenni a több 100 millió Ft értékű fa eszközöket valami faápolóval vagy lazúrral. Biztos "súlyos" néhány 100ezer Ft-ba kerülne, de nem, inkább had rohadjanak szét. Pár év és kitehetik az életveszélyre hivatkozó tiltó táblát.
Ugye ismerős a történet és a szóban forgó összegek aránya is!
 
<blockquote rel="molnibalage">... Ez ma a magyar politkai kultúra honvédelem terén..

Sajnos ezzel vitatkoznom kell, mégpedig olyan értelemben, hogy ez a jelenség túlmutat a politikán, gyakorlatilag általános mentalitás.
Egy jó példa: itt Veszprémben pár éve csilliókat költöttek játszóterekre csinnadratta, átadás stb. azóta egy ujjal nem nyúlt hozzájuk senki, évente egyszer át kéne kenni a több 100 millió Ft értékű fa eszközöket valami faápolóval vagy lazúrral. Biztos "súlyos" néhány 100ezer Ft-ba kerülne, de nem, inkább had rohadjanak szét. Pár év és kitehetik az életveszélyre hivatkozó tiltó táblát.
Ugye ismerős a történet és a szóban forgó összegek aránya is!</blockquote>

Ez is politika, ha nem is országos szinten, úgy hívják, hogy önkormányzati politika és vagyongazdálkodás. Csak az önkormányzatnak szóló figyelemfelhívással, tömeges ráhatással lehet megváltoztatni. Esetleg felhívni a figyelmet, hogy mi a különbség a természeti csapás és a gondatlan vagyonkezelés között (mármint hogy az elsőért nem lehet feljelenteni senkit, ellenben a másodikért biza megteheti a közösségi vagyon lerohasztásáért dühös választópolgár...!!).
 
molnibalage

Már nem azért, de te is tudod, hogy a MIG-29 program kudarcának egyetlen oka az akkori politikai és honvédelmi vezetés hátsó indiai szintű igénytelensége volt.
Minden egyes darab MIG-et mi tettünk tönkre!
Kíváncsi lennék arra, hogy ha a Gripenek saját tulajdonban lennének hány lenne röpképes. Talán 1-2 db...

Szerintem maradjunk annyiban, hogyha üzemeltetési kultúra terén elértük volna a lengyelek szintjét akkor most lenne kb. 20 db üzemképes MIG-29-esünk.
Meg spóroltunk volna mellé 300 milliárd forintot....
 
Mondjuk a kíváncsiság kedvéért jó lenne látni, hogy egy pl. izraeli MiG-29 modernizáció mit foglalt volna magába és mennyiért.

A Gripen-nel kapcsolatban bizonyos értelemben a kritikák -bár jogosokak, de- erőssek.
Úgy rémlik többször előkerült a vitában, hogy ez a 14 Gripen Mo. lehetőségeihez képest túl drága.

Ebből kiindúlva lenne érdekes ugye, hogy egy -érdemes- MiG-29 modernizáció mennyire érte volna meg.
Úgy rémlik, hogy Molni szerint semennyire, és a románokhoz hasonlóan egy MiG-21 modernizáció mellett szívesebben voksolt volna.
 
<blockquote rel="laca"><blockquote rel="molnibalage">... Ez ma a magyar politkai kultúra honvédelem terén..

Sajnos ezzel vitatkoznom kell, mégpedig olyan értelemben, hogy ez a jelenség túlmutat a politikán, gyakorlatilag általános mentalitás.
Egy jó példa: itt Veszprémben pár éve csilliókat költöttek játszóterekre csinnadratta, átadás stb. azóta egy ujjal nem nyúlt hozzájuk senki, évente egyszer át kéne kenni a több 100 millió Ft értékű fa eszközöket valami faápolóval vagy lazúrral. Biztos "súlyos" néhány 100ezer Ft-ba kerülne, de nem, inkább had rohadjanak szét. Pár év és kitehetik az életveszélyre hivatkozó tiltó táblát.
Ugye ismerős a történet és a szóban forgó összegek aránya is!</blockquote>

Ez is politika, ha nem is országos szinten, úgy hívják, hogy önkormányzati politika és vagyongazdálkodás. Csak az önkormányzatnak szóló figyelemfelhívással, tömeges ráhatással lehet megváltoztatni. Esetleg felhívni a figyelmet, hogy mi a különbség a természeti csapás és a gondatlan vagyonkezelés között (mármint hogy az elsőért nem lehet feljelenteni senkit, ellenben a másodikért biza megteheti a közösségi vagyon lerohasztásáért dühös választópolgár...!!).
</blockquote>

Ez egy nagyon kényelmes gondolat és nagyon elterjedt is. Hajlamosak vagyunk úgy tekinteni a politikára és a közszférára, mintha ott egy mások faj vagy népcsoport élne, és ők aztán teljesen különböznek tőlünk átlag állampolgártól. Ez a fejétől bűzlik a hal teória piszok kényelmes, ezzel le lehet söpörni a kisember felelősségét. Ezek a dolgok igenis globális társadalmi problémák. Általános morális, intellektuális problémák.
Ebben az országban egy szaros csatorna fedlapot nem tudnak megcsinálni rendesen. Az osztrákoknál úgy megyünk át az útjavító foltokon, hogy észre sem vesszük, nálunk.... Vagy pl. épületgépészetben olyan tervek kerülnek a kezembe, amikre egyetemen egy ordenáré nagy karót kellene kapnia egy diáknak, nemhogy egy praktizáló mérnöknek. A slendriánság, trehányság és a tudatlanság egyre inkább burjánzik.
A politikai élet is egy lenyomata a társadalomnak, igaz torz, de akkor is van kapcsolat.
 
Úgy rémlik többször előkerült a vitában, hogy ez a 14 Gripen Mo. lehetőségeihez képest túl drága.

Ebből kiindúlva lenne érdekes ugye, hogy egy -érdemes- MiG-29 modernizáció mennyire érte volna meg.

Lehet, hogy drágának gondoljuk a Gripeneket, de ez csak akkor lenne igaz, ha pontosan tudhatnánk valami olcsóbb ajánlatról, ilyenről meg csak mendemondák és "úgy gondolom..." vélemények vannak. Persze ha "kedves titkos kormányunk" nyilvánossá tenne minden bejövő ajánlatot.... dehát mi nem vagyunk Svájc, és mivel így állnak hozzá politikusaink, nem is leszünk hozzájuk még hasonlóak sem soha...
A MiG-29 fenntartását a lengyelek (és jóval kevésbé a bolgárok is) csak úgy tudják megoldani, hogy évek óta minden, a géphez kapható alkatrészt felvásárolnak Ukrajnából és Fehéroroszországtól, de még így is gondjaik vannak az üzemeltetéssel (gondolom, mindent onnan se tudnak beszerezni).
 
zotyek78

A MIG-21-esekkel az volt a baj, hogy már használtak voltak, és nem voltak BVR képesek. Miközben a környékünkön már voltak BVR képes gépek.

A MIG-29-eseket az orosz államadósság fejében kaptuk meg, lényegében 0 repült órásan. Alapból messze fölülmúlták a 21-eseket.
Itt olvasható a Turul programról sok sok infó:
http://jets.hu/news?id=251

Csak feltételezem, hogy mivel itthon zajlott volna a modernizáció nagy része így a gépek későbbi üzemeltetése is könnyebb lett volna.
 
zotyek78


Csak feltételezem, hogy mivel itthon zajlott volna a modernizáció nagy része így a gépek későbbi üzemeltetése is könnyebb lett volna.

Sajnos a modernizáció itthon zajló része is csak az Ivánéknál gyártott anyagokra, alkatrészekre és berendezésekre támaszkodhatott volna, tekintve hogy a MiG-29-ben a magyar gyártású alkatrészek egészen pontosan 0,0000...%-ot képviseltek. Ebből következően az üzemeltetés ugyanúgy kizárólag attól függött volna, hogy rendelnek-e hozzájuk megfelelő csere-alkatrészeket és berendezéseket. És mint tudjuk, nem rendeltek.... így a kör bezárult ( - volna akkor is, ha itthon modernizáltattuk volna a gépeket).
 
Svédország egy rohadt gazdag ország és megteheti, azt amit, de vegyük a szintén tehetős osztrákokat, ők nem pörögnek sehol, pedig tehetnék, jobban mint mi.
Az osztrákok sanszosan még többet költenek az EF flottájukra, aminek harci képessége gyakorlatilag nincs. 25 db IRIS-T rakéta van, pótost is utólag rendelktek...
 
molnibalage

Már nem azért, de te is tudod, hogy a MIG-29 program kudarcának egyetlen oka az akkori politikai és honvédelmi vezetés hátsó indiai szintű igénytelensége volt.
Álljunk már üresben. Te kijelentetted nagy arccal, hogy a Gripen program egy kudarc. A számok szerint kurvára nem az, a 29-es flottához képest. Erre te jössz azzal, hogy miért rohadt szét a 29-se flotta.

Nem azt kérdeztem, hogy mitől büdös a szar... A Gripen flotta 100%-ban megőrzödött 10 év után is valós képességgel és minimálisan, de sikerült bővíteni is. A 29-es flotta csak lefelé épült, a gép fő fegyverzetével soha nem volt éleslövészet sem. Megalol...
 
Már leírtam azt miért tartom kudarcnak a programot, nem írom le újra. Tessék visszaolvasni!
 
@Molni
"A Gripen flotta 100%-ban megőrzödött 10 év után is valós képességgel és minimálisan, de sikerült bővíteni is."

Erm... Nem szívesen kukacoskodok, de nemrég vesztettünk 2 gépet... Azért azok pótlása nem kis plusz pénz volt/lesz.

A MiG-29-es flottánál egyértelműen a hozzáállással volt a gond, ami a Gripennél azért esélyesen a lízingelés miatt nem hasonlóan síralmas. Ezzel viszont nem jutunk messzire a jövőben.
 
De nem azért vesztettük le, mert szétrohadt a földön. Üzem közben vesztettük el. Egyébként meg az egyik javítható és a másikat meg pótolják. Melyik elvesztett 29-es helyett volt pótlás? 4 géppel ért véget a történet. A Gripen flotta ellenben nem zsugorodik, ilyen eseények után is fenntartják a 14 gépes állományt.
 
De nem azért vesztettük le, mert szétrohadt a földön. Üzem közben vesztettük el. Egyébként meg az egyik javítható és a másikat meg pótolják. Melyik elvesztett 29-es helyett volt pótlás? 4 géppel ért véget a történet. A Gripen flotta ellenben nem zsugorodik, ilyen eseények után is fenntartják a 14 gépes állományt.

Igen, de ugye ezek visszavezethetőek technikai és/vagy személyi hibákra is. De függetlenül attól, hogy most megint találgassunk, hogy pontosan mi, mik vezettek a balesetekhez, azért látszik több helyen, hogy ahol nem a svédek szólnak bele, ott rezeg a léc. (Pl. karbantartók javadalmazása, repült idő, stb.)
A MiG-29-eseknél kis idő után mindenképpen úgy okoskodhattak, hogy ez "amúgy is csak átmenetileg lesz, úgyhogy nagy semmit költünk" rá.
 
Vagy akkor tegyük fel a kérdést. 29-essel voltunk kint valaha Baltkiumban? Nem? A 29-esek mikor jártak valaha is olyan gyakorisággal nemzetközi gyakorlatra, mint a Gripen? Milyen gyakran votl éleslövészet? stb. stb.

Képtelen vagyok felfogni egyesek teljes objektivitás mentességét, akik a számokkal állnak le vitatkozni...