[HUN] Saab JAS-39EBS-HU Gripen

Eddig is tudtuk, hogy a vasturul az gagyi és hogy vagy 130-180 F-35 vagy PAK FA kéne. :)))))))
 
A függőleges vezérsík alatt a törzsből mi van kiműtve?

13321975_1276450199046765_4140087332283730073_n.jpg
 
Nem "kiműtve" vannak, hanem csak a borítólemezek vannak leszedve a zavaró-szórókról, amik csak így működőképesek.
 
Közben keresgéltem, és választ kaptam a kérdésemre.

Idehaza a honvédség és a Honvédelmi Minisztérium (HM) figyelmét láthatóan már az is lefoglalja, hogy illetményemeléssel próbálja megtartani a Gripenek személyzetét, az aktuális feladatokhoz elégséges repülési időt biztosít, illetve pótolja a tavaly összetört két vadászgépet. A korszerűsítésről nem esik sok szó, már csak azért sem, mert a legdrágább fegyverzeti programként sokan a Gripeneket hibáztatják a szárazföldi haderő fejlesztésének elmaradásáért. Ráadásul tavaly óta minden magas technológiát alkalmazó, összetett fegyvernem fejlesztési kilátásai romlottak, mivel a kormány a migránsválság kezelése érdekében jól láthatóan a honvédség határőrizeti-belbiztonsági irányváltásában érdekelt. Erre a feladatra márpedig lövészek, gyalogoskatonák kellenek, és nem vadászgépek.
A honvédelmi büdzsé éves, a GDP 0,1 százalékával történő emelését egyelőre minden jel szerint rájuk fordítják majd, s csak később, ha még marad pénz, kerülhetnek sorra (újra) a Gripenek, a helikopterek és a többi komolyabb fegyverrendszer. Ezt a helyzetet bizonyítja, hogy információink szerint a HM a közelmúltban több kedvező, ám hosszú távon nem fenntartott ajánlatot is elutasított a Gripenek korszerűsítésével, a flotta néhány gépes bővítésével, illetve a repült óraszám növelésével kapcsolatban.
http://mno.hu/kulfold/a-sved-modernizaciot-nem-koveti-a-magyar-honvedseg-1342925
 
Ha fizetünk, akkor kapnuk, amit csak akarunk. Nekünk annyira nagy szükség elvileg nincs rá, mert a főbb update dolgok a Meteor - radar párost érintik. Nekünk meg nincs és belátható időn belül nem is lesz Meteor. (Az én véleményem szerint nekünk nem is kell még egy darabig.)
 
Molni véleményével ellentétben többen arra hajazunk, hogy akármennyire is ódzkodik a magyar politika, az MS20-at meg fogjuk venni - valamilyen szerződés keretében - mivel a Gripen software szabványosítás része - hogy a rendszerben álló nemzetközi Gripen közösség gépei azonos szoftvercsomagot használjanak. Molninak igaza van, hogy a szoftvercsomag egy részét csak az új hadrware elemekkel lehet kihasználni (új fegyverek integrációja - SBD bombák, Meteor), valamint a modenrizált PS05 lokátorral, más része, viszont az egységesítés miatt jó, ha ott lenne a Griffeken. Szerintem csendben le fog lassan zajlani a szoftverupgrade, hiszen a két Griff pótlása, különösen az együlésesé, svéd felelősséget is egyértelműsít, a katapultúlés amerikai felelősséget és itt már a kompenzációt akár többek közt az MS20 is jelentheti, a két gép beszerzési költségében.
Molnival ellentétben többen a Meteort a Nemzeti Szuverenítás egyik alapjának tekintjük a Légierő szempontjából, mivel az AMRAAM rakétákat csak az USA által átadandó hardware elemmel indíthatjuk, amelyet eddig a Balti misszión kívül nem kaptunk meg. (a csehek románok, lengyelek, stb. itt kelet európában hasonló cípőben járnak). A Meteornál - mint EU-s fegyvernél, ilyen korlátozás nincs. Másik, hogy bár euroatlantisták vagyunk, de a légifölény megtartásához közép-kelet europában szükségünk lenne a METEOR-ra (és az IRIS-T rakétákra is). Egyikből sem szükséges nagy számra (mintegy 48-48 darab is elég lenne) a gyakorlóváltozatokon kívül, valamint hozzá 1-2 reccelite felderítő konténerre is. De ez tényleg vágyálom, mivel a jelenlegi politika a migránsválság, és a többségben lévő szárazföldiek miatt a Gripen programra a lehető legkevesebbet akarja áldozni (különösen, hogy a kétüléses Griff egyértelműen magyar hiba volt, pótlása pedig drága, és a szárazföldieknek ez különösen fájdalmas.) Ne felejtsük el, hogy az SA-6 Kub, modernizációja, felváltása is nagyon szükséges lenne, egy nagyobb hatótávolságú lérak pedig jelenleg többet ér, mint egy vadászgép. A2D2 lérak ernyő miatt, amelynek a kis hatótávolságú komponensét éppen most cseréljük le, újabb MISTRAL-okra.
 
Közben keresgéltem, és választ kaptam a kérdésemre.

<blockquote>.
http://mno.hu/kulfold/a-sved-modernizaciot-nem-koveti-a-magyar-honvedseg-1342925</blockquote>

Szerintetek ez mondat a cikkben mit jelenthet?

...<i>Az sem lenne mellékes, hogy az amerikaiakkal szemben, akik rendkívül szigorúan korlátozzák az AMRAAM-ok nemzeti alkalmazását, a Meteorra lényegesen kevesebb ilyen szabály vonatkozna a szállítók részéről</i>...

Van az AMRAAM-ekben valami kapcsoló ami lehetővé teszi hogy az amik letiltsák / engedélyezzék a használatát? (Nem lepne meg...)
 
Ilyen feltételek mellet mai napig nem értem miért vettünk AIM-120-at... Egy olyan rakéta amit nem tudsz kilőni a gyártó ország engedélye nélkül egy kalap sz@rt sem ér.
Az Iris-T és a Meteor viszont egy komoly előrelépés lehetne a nagyobb önállóság felé.
De a szokásos dolgok hiányoznak hozzá: Politikai akarat és a pénz.
 
Az AMRAAM a JAS-39A/B/C/D -hez integrált egyetlen BVR rakéta volt napjainkig. A gépeink már 10 évesek (illetve több, de mi 10 éve használjuk őket), ekkor már BVR rakétát nem tudtunk beszerezni. De a 14 darab ha jól emlékszem BVR rakéta nem oszt-szoroz, költségben sem. A METEOR is a tesztlövészeteken éppen, hogy túl van (még a svédek is csak a közeljövőben rendszeresítik. Az IRIS-T a rendszeresítéskor nem állt szintén rendelkezésre, a tervek szerint azért szereztünk be viszonylag kis mennyiségű AIM-9L-1-es (ami kb. M-nek felel meg), mert IRIS-T terveztünk. Mint sok terv ez is az maradt). Az IRIS-T már szolgálatban áll a Svédeknél, és ez a Német Légierő rendszeresített hőkövető rakétája a EF-nél (a britek ASRAAM-ot használnak). A cseh Griffek M-et, amely első példányait még az ALCA-hoz szerezték be. Valószínű, hogy néhány éven belül az AIM-9L változatokat Európában nem fogják használni, felváltják korszerűbb rakétákkal. A nyugat már régóta X-et használ, vagy más gyártmányt, felénk meg majd az M-t (annak előnye, hogy nemcsak törővégen lehet hozdozni, mint a régebbi L-t a Gripennél.
 
Szóval nem volt már BVR rakéta.. Egyébként ua. cipőben jár minden AMRAAM-ot rendszeresítő kelet-európai ország. Pld. ki nem vette észre, hogy lengyel F-16-os gépek nem vesznek részt a Balti missziókban csak a MiG-jeik... Ez sem véletlen, amerikai tiltás van rájuk (kicsit forró fejűek a polák barátaink :)