[HUN] Szuhoj Szu-22 "Fitter"

Magyarország megbízhatatlan ország volt a lengyelekhez vagy a románokhoz hasonlóan, így nem kaphattak semmiből a szovjetekével azonos szintűt, néhány kivételtől eltekintve (eleve elavult vagy már az ellenfél hírszerzése előtt kompromittálódott technika).
Lásd milyen T-72-eseket kaptunk és azokhoz milyen lőszert, a Szu-22-esekhez át nem adott rakétaindító síneket stb.
Szerintem a MiG-21 és MiG-23 gépeink is az araboknak exportált változatokkal lehettek egyezőek nagyjából. Bár utóbbiakból még a szírek is kaptak a mieinknél fejlettebbeket, már akkor, mikor mi átvettük az MF-eket, ha jól emélkészem az évszámokra.
Ezt az egész hipotézist felejtsd gyorsan el! Már ezerszer meg volt cáfolva ez a “megbízhatatlan” teória.
Mi választottuk ki a rendszeresítendő verziókat, a szovjet lényegében bármit eladott volna nekünk, ha Kádár is beleegyezett volna a költekezésbe.
A rakétaindító sínek megléte/nemléte is magyar oldalról hasalt el.

Az egy dolog, hogy szerinted a gépeink mivel lehettek egyenértékűek és egy megint másik dolog, hogy mivel voltak valójában egyenértékűek.
A magyar MiG-23MF pont ugyanazt tudta, mint a lengyel, román, bolgár, csehszlovák, vagy keletnémet.
A MiG-21bisz-eink szintén.
 
Magyarország megbízhatatlan ország volt a lengyelekhez vagy a románokhoz hasonlóan, így nem kaphattak semmiből a szovjetekével azonos szintűt, néhány kivételtől eltekintve (eleve elavult vagy már az ellenfél hírszerzése előtt kompromittálódott technika).
Lásd milyen T-72-eseket kaptunk és azokhoz milyen lőszert, a Szu-22-esekhez át nem adott rakétaindító síneket stb.
Szerintem a MiG-21 és MiG-23 gépeink is az araboknak exportált változatokkal lehettek egyezőek nagyjából. Bár utóbbiakból még a szírek is kaptak a mieinknél fejlettebbeket, már akkor, mikor mi átvettük az MF-eket, ha jól emélkészem az évszámokra.
Pontosan ugyanazon VSz exportváltozatot kaptuk, mint a többiek.
MiG-23MSz-t nem is adtak el a VSz-be. Ellenben a bolgároknak talán mintha még MLD-jük is lett volna.

Az is ott van a HTÖ és kb. 1000 kommentben itt, hogy a szovjet szintet valóban mindig később kapta meg a VSz. De az exportált Osza AKM az lényegében szovjettel azonos volt. Csak amíg az első szovjet alakulat 1973 táján alakult meg a sima Oszával az export AKM meg 1980-ban indult.

Kérlek úgy verd ki a fejedből a kommented tartalmát, ahogy van. Egetverő marhaság.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed
Pontosan ugyanazon VSz exportváltozatot kaptuk, mint a többiek.
MiG-23MSz-t nem is adtak el a VSz-be. Ellenben a bolgároknak talán mintha még MLD-jük is lett volna.

Az is ott van a HTÖ és kb. 1000 kommentben itt, hogy a szovjet szintet valóban mindig később kapta meg a VSz. De az exportált Osza AKM az lényegében szovjettel azonos volt. Csak amíg az első szovjet alakulat 1973 táján alakult meg a sima Oszával az export AKM meg 1980-ban indult.

Kérlek úgy verd ki a fejedből a kommented tartalmát, ahogy van. Egetverő marhaság.

OK, bár a 22-eseink ha jól értem nem VSZ exportváltozatok voltak, hanem Líbia és Irak kapott hasonlókat.
 
OK, bár a 22-eseink ha jól értem nem VSZ exportváltozatok voltak, hanem Líbia és Irak kapott hasonlókat.
Helló,

eredeti, hetvenes évek végi koncepció szerint a Lengyeleknek tervezték átadni a Szu-22M3-asokat - tehát VSz export változatok voltak - hogy a még a nyolcvanas években is meglévő öt ezrednyi lengyel MiG-17-es vadászbombázót lecseréljék. A lengyelek a 82-es gazdasági válság miatt álltak el tőle, ezért került hozzánk, és a háborús Szíriába és Irakba.

Ezen kívül általánosságban, az angol, vagy arab feliratozású szovjet gépek köré is legendák szövődnek. Pedig a gyárban tervgazdaság volt, előre meghatározott gyártási számokkal, szériákkal, amit aztán valamikor, valakinek átadtak. A kettő között nem mindig volt összefüggés! Nem megrendelésre dolgoztak, cél az évekkel korábban meghatározott tervszám elérése, bármi áron! Így mindenki kapott különböző nyelvi feliratozású gépeket, amik remek táptalajt biztosítanak a legendagyártás számára.... Amikor olvasom, hogy a magyar gép arab feliratokkal szállítva és a szállító műszaki "megsúgja", hogy ez csak pár bevetésre volt tervezve a közel keletre, ezért ilyen rossz a műszaki állapota és hasonlók.
 
Helló,

eredeti, hetvenes évek végi koncepció szerint a Lengyeleknek tervezték átadni a Szu-22M3-asokat - tehát VSz export változatok voltak - hogy a még a nyolcvanas években is meglévő öt ezrednyi lengyel MiG-17-es vadászbombázót lecseréljék. A lengyelek a 82-es gazdasági válság miatt álltak el tőle, ezért került hozzánk, és a háborús Szíriába és Irakba.

Ezen kívül általánosságban, az angol, vagy arab feliratozású szovjet gépek köré is legendák szövődnek. Pedig a gyárban tervgazdaság volt, előre meghatározott gyártási számokkal, szériákkal, amit aztán valamikor, valakinek átadtak. A kettő között nem mindig volt összefüggés! Nem megrendelésre dolgoztak, cél az évekkel korábban meghatározott tervszám elérése, bármi áron! Így mindenki kapott különböző nyelvi feliratozású gépeket, amik remek táptalajt biztosítanak a legendagyártás számára.... Amikor olvasom, hogy a magyar gép arab feliratokkal szállítva és a szállító műszaki "megsúgja", hogy ez csak pár bevetésre volt tervezve a közel keletre, ezért ilyen rossz a műszaki állapota és hasonlók.

OK, bár a 22-eseink ha jól értem nem VSZ exportváltozatok voltak, hanem Líbia és Irak kapott hasonlókat.
Tehát a vicces az, hogy fonak félreértette és valójában az arabok kaptak jobbat, mint remélhették.
Tehát tényleg, hogy azt kaptuk részben mint ők, de nem azért, mert mi kaptuk a butát. Az arabok kaptak jobbat, mint várták.

Meg akkor már gondolom nagyon kellett a dollár a szovjeteknek is.

Amúgy jól mutatta ezt is, hogy a 29-est hamarabb adták el Indiának, mint a VSz-be. 1985-ben már repültek ott az elsők.
A VSz tagállamok egy részébe meg oda sem ért.
Konkrétan Magyarország lekéste azt is, meg az Sz-300PMU-t is. Pedig az utóbbiból két osztályt is rendeltünk.
A 29-est is nagy kegyesen odaadták az adósággért cserébe, mert az orosznak kvázi semmiben nem került a felesleges fegyverhalmokból ideadni két századnyit...
 
Tehát a vicces az, hogy fonak félreértette és valójában az arabok kaptak jobbat, mint remélhették.
Tehát tényleg, hogy azt kaptuk részben mint ők, de nem azért, mert mi kaptuk a butát. Az arabok kaptak jobbat, mint várták.

Valóban így van. Bár érdekes az ügy, mert a Szovjet Légierő, általában elnyelte a felesleges export Szuhojokat. Rendszeresítették az exportra le nem szállított Szu-7BMK, a Szu-22M4 és a Szu-24MK repülőgépeket is. Viszont a Szu-22M3-as típust nem, valószínűleg többekközött az eltérő hajtómű miatt.

Meg akkor már gondolom nagyon kellett a dollár a szovjeteknek is.

Iraktól valószínűleg kaptak is fizetést valamilyen formában a Szu-22M3-asokért, de pl Szíria esetében csak egy könyvelési sor volt, ami a szírek soha nem fizettek ki. A mostani szíriai orosz beavatkozások előtt voltak összesítések arról, hogy Szíria a nyolcvanas évek eleje óta nem fizette ki a leszállított nem kevés haditechnikát - miért is kell itt beavatkozni témakörben. (Gondolom azóta véletlenül kiesett az abalakon az újságíró). Persze ettől a dollárra még nagy szüksége volt a Szovjetúniónak.
 
Mindettől függetlenül több malomban őröltek a szovjetek is, meg a VSz is.
Hozzánk jutott el utolsóként a MiG-29-es, már a VSz megszűnte után jóval, míg Indiába és Jugoszláviába meg elsőként, még a VSz-eminens keletnémetek és csehszlovákok előtt.
De ezzel párhuzamosan a típus rendszeresítésére az előkészületek már 1986-88-ban megindultak idehaza is, ahogy a Szu-25-ösé is (csehek, bolgárok meg is valósították az utóbbit), míg a bolgároknak a MiG-25-ös után a következő felajánlott magasabb típus már a Szu-27-es volt!
Ezt a bolgár politikai vezetés további MiG-23-asokra, míg a bolgár légierő vezérkara a MiG-29-esre kívánta módosítani. Végül ez utóbbi két megoldás sajátos egyvelege valósult meg náluk.
 
míg a bolgároknak a MiG-25-ös után a következő felajánlott magasabb típus már a Szu-27-es volt!
Ezt a bolgár politikai vezetés további MiG-23-asokra, míg a bolgár légierő vezérkara a MiG-29-esre kívánta módosítani. Végül ez utóbbi két megoldás sajátos egyvelege valósult meg náluk.

Ez a bolgár Szu-27-es ügy sci-fi lehetett. ;) Hogy mit is akart a bolgár vezetés az egy dolog, hogy mi valósult meg, az meg egy másik dolog. Vadászgép beszerzés szempontjából a realitás számukra a nyolcvanas évek második felében elsősorban a MiG-21bis beszerzése volt.

A bolgároknak a nyolcvanas évek második felében annyira nem volt pénzük, hogy 1983 és 1990 között kétszer annyi MiG-21bis-t vettek át, mint azonos időszakban MiG-23MLAE-2 és MiG-29 9.12 vadászgépet összesen. Ezek nagyrészét áron alul, vagy ingyen vehették át.

A bolgár MiG-21bis-ek beszerzése 1983 és 1990 között:
http://easternorbat.com/html/bulg_mig-21bis_early_eng.html

balcsik-1996.jpg

Foto: A bolgárok álltal 1990-ben átvett MiG-21bis-ek néhány példánya 1996-ban.
 
Ez a bolgár Szu-27-es ügy sci-fi lehetett.

Itt van a történet leírva.
 

Itt van a történet leírva.

Köszönöm. Magát az ötletet/álmokat nem vontam kétségbe. Helyette a valós lehetőségekre és a megvalósult megoldásra igyekeztem rávilágítani! ;)
 
  • Tetszik
Reactions: vilmoci
Köszönöm. Magát az ötletet/álmokat nem vontam kétségbe. Helyette a valós lehetőségekre és a megvalósult megoldásra igyekeztem rávilágítani! ;)
A cikkben is csak egy kisebb bekezdés van szentelve a dolognak, én csak arra világítottam rá vele, hogy a Szovjet-VSz fegyverkezési koncepciók korántsem voltak olyan merevek, különösen a nyolcvanas évek második felétől, mint azt sokan gondolnák.
Mindent is kiötöltek a NATO elleni közös képességnövelés - dollárbevétel igénye - kurrens technológia visszatartása ellentmondásokkal teli mátrixában.
 
Ja-ja, csak fórumon nehezebb ilyenről beszélgeti, hogy nem látszik a kommunikáció teljes sprektuma. Könnyebb félreérteni, hogy mit miért is mond a másik.

Mindenesetre érdekes időszak volt, bár a nyolcvanas évek sok helyen a VSz-en belül már sajnos a lassú leépülésről szólt.
 
  • Tetszik
Reactions: vilmoci and fishbed
A 08-as volt az egyetlen, amit nem idehaza nagyjavítottak, hanem még a Szovjetúnióban, 1990-ben. Ezzel a festéssel, de nagy, szögletes oldalszámokkal jött haza, amit a taszári üzemeltetők a taszári, kerek számozással "írtak felül".


Érdekesség, hogy a többi gép az erdeti festésén is kerek számokat viselt, ami egyértelművé teszi, hogy azokat az összerakás után a taszáriak festették fel és számok nélkül jöttek az An-12-esek gyomrában.
 
Amikor még én jártam hivatalosan a katonai repülőtereinken, akkor még fényképezni nem lehetett, pedig nagyon jó képeket csináltam volna. Pápán pl. a készültségi, rakétákkal felszerelt MiG-23MF tetején rajzoltam a kamuflázst. A pilóta azt mondta, hogy csak ne fényképezzek. Jó kis belépőm volt, szinte bárhová bejuthattam vele a légierőn belül. Nekem a 11-es MiG-23MF volt a kedvencem.
Régi szép idők!