[HUN] Szuhoj Szu-22 "Fitter"

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

ghostrider

Well-Known Member
2014. július 18.
9 694
28 701
113
A Szu-22M3 biztos, valószínűleg a MiG-21Bis is. A 6384 MiG-21Bis "75AP" Fishbed N.
Még aktív idejében.
2955_1024x1024.jpg

A kivonás után Pápán.
55369_1248420245.jpg

76348_1266057800.jpg
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed

Galcom

Well-Known Member
2010. július 2.
980
3 478
93
Összefoglalva:
" 6384"-es MiG-21bis:
-1994. augusztusig Pápán, utána Taszáron települt. Ha a fotó ez a dátum előtt készült, akkor Pápai, ha utána akkor Taszári ezred gépe.
-1994. májusától kezdték meg az új IIF-et beépíteni. Ezen a gépen még nem látszanak a módosítások. (Számomra nem ismert 95?96, hogy mikor kapta meg)

"14"-as Szu-22M3:
-1991-tól a HM 31. Kapos Harcászati Repülőezred állományában volt
-valamikor 1995 körül - nem tudom a pontos dátumot - nagyjavításra került, és új festést is kapott.

Ezért tartom valószínűnek az 1994 körüli dátumot.
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 073
15 029
113
Összefoglalva:
" 6384"-es MiG-21bis:
-1994. augusztusig Pápán, utána Taszáron települt. Ha a fotó ez a dátum előtt készült, akkor Pápai, ha utána akkor Taszári ezred gépe.
-1994. májusától kezdték meg az új IIF-et beépíteni. Ezen a gépen még nem látszanak a módosítások. (Számomra nem ismert 95?96, hogy mikor kapta meg)

"14"-as Szu-22M3:
-1991-tól a HM 31. Kapos Harcászati Repülőezred állományában volt
-valamikor 1995 körül - nem tudom a pontos dátumot - nagyjavításra került, és új festést is kapott.

Ezért tartom valószínűnek az 1994 körüli dátumot.
Az első két IFF-beépítéses gép ("1874" és "2098"-as bisz-ek) 94 jún. 3.-án repültek el a PG-ből, ekkortól általában kettőt hoztak/vittek az IFF-beépítésre.
 

ghostrider

Well-Known Member
2014. július 18.
9 694
28 701
113
Egy kicsit utána jártam.
A 6384 oldalszámú MiG-21Bis gyáriszáma 75046384, gyártás ideje 1977.03.29., Ipari javításig repült idő / leszállás 844ó 59p / 1472, Ipari javítás ideje, helye 1987.01.30. PG, Összes üzemidő / leszállás 1562ó 39p / 2675, utolsó repülés 1996.10.01., Alakulat helye 47. Pápa Harcászati Repülőezred
 
T

Törölt tag 1945

Guest
Ezek szerint a SzU-22-esek kivonása után, de a Gripenek rendszerbe állitása előtt csak a MiG-29-esek gépágyuival es Sz-8-asaival, az Albák blokkjaival, és a Mi-24-esek géppuskáival, UB blokkjaival, bombáival es pct. rakétáival lehetett számolni? Semmilyen tüzérségi integrálás, mozgó csapatokhoz közeli csapás nem létezett ekkor?
Ez meglepő. Akkor gondolom JTAC sem irányitott soha 29-est.
Es kicsit offtopic, de a SzU-22-esnek milyen levegő-föld fegyverzete volt és volt alkalmazva?

A Szu-22-eshez volt csapásmérő fegyverzet gazdagon.

Legfontosabb csapásmérő fegyvere három fajta taktikai atombomba volt, amelyből típustól függően egyet vagy kettőt szállíthatott. A spec. csomagokat a szovjetek tárolták az alakulat számára.
A megerősített fedezékek rombolására szánt lézervezérlésű H-29L rakétából 36db-al rendelkeztünk, de a könnyebb szintén lézervezérlésű H-25ML típussal szintén precíziós csapásmérésre volt képes a gép.
Az MN-ben egyedi képességet jelentett a H-25MP rádiólokátor elleni rakéta, mellyel az Olasz hadsereg HAWK komplexumait készültünk kikapcsolni.
Rádió távirányítású rakétából a H-23M, és a H-25MR állt rendelkezésre.
Ezeken felül nem irányított rakéták, bombák, gépágyú konténer, és különböző konténeres bombák álltak rendelkezésre.
Szintén egyedi képességet jelentett a felderítő, és a rádióelektronikai zavaró konténer alkalmazásának lehetősége, mellyel akár egész kötelékeket is meg lehetett védeni, különféle NATO légvédelmi komplexumokkal (Nike, HAWK, stb) szemben.
A fentiek mellett, R-13M és R-60 légiharc rakétát is hordozhatott.

Nincs az összes rendszeresített eszköz a képeken.
wpn-04.jpg

10393927-559932270819273-4561266243595361820-n.jpg

10403630-559932937485873-9151216451369062851-n.jpg

10404335-559932074152626-4415263913335701568-n.jpg

10426241-559932880819212-9160513743379588751-n.jpg
 
W

Wilson

Guest
A Szu-22-eshez volt csapásmérő fegyverzet gazdagon.

Legfontosabb csapásmérő fegyvere három fajta taktikai atombomba volt, amelyből típustól függően egyet vagy kettőt szállíthatott. A spec. csomagokat a szovjetek tárolták az alakulat számára.
A megerősített fedezékek rombolására szánt lézervezérlésű H-29L rakétából 36db-al rendelkeztünk, de a könnyebb szintén lézervezérlésű H-25ML típussal szintén precíziós csapásmérésre volt képes a gép.
Az MN-ben egyedi képességet jelentett a H-25MP rádiólokátor elleni rakéta, mellyel az Olasz hadsereg HAWK komplexumait készültünk kikapcsolni.
Rádió távirányítású rakétából a H-23M, és a H-25MR állt rendelkezésre.
Ezeken felül nem irányított rakéták, bombák, gépágyú konténer, és különböző konténeres bombák álltak rendelkezésre.
Szintén egyedi képességet jelentett a felderítő, és a rádióelektronikai zavaró konténer alkalmazásának lehetősége, mellyel akár egész kötelékeket is meg lehetett védeni, különféle NATO légvédelmi komplexumokkal (Nike, HAWK, stb) szemben.
A fentiek mellett, R-13M és R-60 légiharc rakétát is hordozhatott.

Nincs az összes rendszeresített eszköz a képeken.
wpn-04.jpg

10393927-559932270819273-4561266243595361820-n.jpg

10403630-559932937485873-9151216451369062851-n.jpg

10404335-559932074152626-4415263913335701568-n.jpg

10426241-559932880819212-9160513743379588751-n.jpg

Mindig fogom a fejem amikor látom ezeket a képeket,hogy mi a f.......t kellett ezeket a nagyjavítás után kivonni.
 
T

Törölt tag 1945

Guest
Ezek szerint a SzU-22-esek kivonása után, de a Gripenek rendszerbe állitása előtt csak a MiG-29-esek gépágyuival es Sz-8-asaival, az Albák blokkjaival, és a Mi-24-esek géppuskáival, UB blokkjaival, bombáival es pct. rakétáival lehetett számolni? Semmilyen tüzérségi integrálás, mozgó csapatokhoz közeli csapás nem létezett ekkor?
Ez meglepő. Akkor gondolom JTAC sem irányitott soha 29-est.
Es kicsit offtopic, de a SzU-22-esnek milyen levegő-föld fegyverzete volt és volt alkalmazva?

A spec. bombák célbajuttatáshoz szükséges kiképzést a pilóták megkapták 1983-ban Krasznodárban.
Nádudvaron lőttek beépített gépágyúval és a szárny alá függeszthető gépágyú konténerrel, Sz-24-es nem irányított rakétával valamint UB blokkból Sz-5-ös és Sz-8-as rakétákkal, és bombáztak, az 50 kilóstól az 500 kilósig mindennel.
Lengyelországban H-25ML lézerirányítású rakétával lőttek földi célra, illetve infrabombára (légi célra) lőttek R-60-as rakétával.
Kelet-Németországban (NDK) Peenemündénél lövészetet és bombavetést hajtottak végre tengeri célokra.
 

felfoldi

Active Member
2020. július 23.
119
108
43
A Szu-22-eshez volt csapásmérő fegyverzet gazdagon.

Legfontosabb csapásmérő fegyvere három fajta taktikai atombomba volt, amelyből típustól függően egyet vagy kettőt szállíthatott. A spec. csomagokat a szovjetek tárolták az alakulat számára.
A megerősített fedezékek rombolására szánt lézervezérlésű H-29L rakétából 36db-al rendelkeztünk, de a könnyebb szintén lézervezérlésű H-25ML típussal szintén precíziós csapásmérésre volt képes a gép.
Az MN-ben egyedi képességet jelentett a H-25MP rádiólokátor elleni rakéta, mellyel az Olasz hadsereg HAWK komplexumait készültünk kikapcsolni.
Rádió távirányítású rakétából a H-23M, és a H-25MR állt rendelkezésre.
Ezeken felül nem irányított rakéták, bombák, gépágyú konténer, és különböző konténeres bombák álltak rendelkezésre.
Szintén egyedi képességet jelentett a felderítő, és a rádióelektronikai zavaró konténer alkalmazásának lehetősége, mellyel akár egész kötelékeket is meg lehetett védeni, különféle NATO légvédelmi komplexumokkal (Nike, HAWK, stb) szemben.
A fentiek mellett, R-13M és R-60 légiharc rakétát is hordozhatott.

Nincs az összes rendszeresített eszköz a képeken.
wpn-04.jpg

10393927-559932270819273-4561266243595361820-n.jpg

10403630-559932937485873-9151216451369062851-n.jpg

10404335-559932074152626-4415263913335701568-n.jpg

10426241-559932880819212-9160513743379588751-n.jpg

Tartalmas válasz, köszönöm!
Ezek szerint itt sem volt személy, aki gyakorlatokon, lövészeteken összehangolta volna a szárazfölddel a csapásokat, netán rá is vezetett volna, csak egy egyszerű lőtéri repvez gondolom.
 
T

Törölt tag 1945

Guest
Tartalmas válasz, köszönöm!
Ezek szerint itt sem volt személy, aki gyakorlatokon, lövészeteken összehangolta volna a szárazfölddel a csapásokat, netán rá is vezetett volna, csak egy egyszerű lőtéri repvez gondolom.

Nem volt, de a fegyverzet jellege miatt erre tán szükség sem volt.
A Csapatrepülő Parancsnokság alaphelyzetben ugyan nem volt alárendelve a szárazföldi parancsnokságnak, de mozgósításkor a szárazföld határozta meg a feladatokat. Az együttműködés úgy ment, hogy a szárazföldi felderítő főnök szabott a század számára feladatokat.

Nukleáris csapásméréskor pontos szárazföldi rávezetésre nem lett volna szükség, sőt a saját csapatoknak illett védőtávolságon kívül, fedezékben tartózkodni.
Itt ugye ±100m belefér.

Megerősített fedezék támadásakor a koordináták ismétcsak ismertek, illetve rácsapáskor kerülnek a pilóta által pontosításra.

NATO lokátorállomás támadásakor, a cél koordinátái nagyjából ismertek, utána a lokátor kisugárzására már a gép, majd a rakétája rávezeti magát.

A fentiek után jöhetett volna egyéb objektumok precíziós támadása, illetve rádióelektronikai és fotó felderítés mint feladat.

Csak ezek után jött volna a földi célok kutatás utáni támadása, de addigra alighanem már elfogyott volna a század...
 

papajoe

Well-Known Member
2016. február 21.
17 209
57 514
113
Képes is lett volna eljutni Olaszországba, és megsemmisíteni a radarokat, vagy ez már akkor is utópia volt?
 

BJani

Well-Known Member
2020. január 28.
1 490
3 931
113
Mindig fogom a fejem amikor látom ezeket a képeket,hogy mi a f.......t kellett ezeket a nagyjavítás után kivonni.

Hát igen, ez sztem sokak fejében megfordult...
Lehet érdemesebb lett volna inkább a MiG-21biszeket is lapátra tenni, és a 22-eseket megtartani kb. a Gripenek csapásmérő harcképességének eléréséig, nem?
 
W

Wilson

Guest
Hát igen, ez sztem sokak fejében megfordult...
Lehet érdemesebb lett volna inkább a MiG-21biszeket is lapátra tenni, és a 22-eseket megtartani kb. a Gripenek csapásmérő harcképességének eléréséig, nem?

Bizony óriási hülyeség volt őket nagyjavítás után kivonni.A lengyelek nem voltak hülyék megtartották a 22-t sőt még modernizálták is őket és még mindig szolgálatban vannak ha jól tudom (de ha nem így van akkor majd valaki kijavít) 2025-ig hadrendbe akarják őket tartani.
 

KoviUbi

Well-Known Member
2016. szeptember 1.
1 830
6 685
113
Bizony óriási hülyeség volt őket nagyjavítás után kivonni.A lengyelek nem voltak hülyék megtartották a 22-t sőt még modernizálták is őket és még mindig szolgálatban vannak ha jól tudom (de ha nem így van akkor majd valaki kijavít) 2025-ig hadrendbe akarják őket tartani.

Ahogy jönnek az F-35-ösök úgy vonják ki a Szu-22-t, gondolom.A szállítás ugye 2024-ben kezdődik, nagyjából pont fedi is egymást a kettő.Nem tudom mennyi idő kell hozzá, mire elég tapasztalat gyűlik a F-35-tel, de 1-2 évnél gondolom nem több.
 
W

Wilson

Guest
Ahogy jönnek az F-35-ösök úgy vonják ki a Szu-22-t, gondolom.A szállítás ugye 2024-ben kezdődik, nagyjából pont fedi is egymást a kettő.Nem tudom mennyi idő kell hozzá, mire elég tapasztalat gyűlik a F-35-tel, de 1-2 évnél gondolom nem több.

A lengyelek szerint kell két év az F-35 hadrendbe állásához.
 
  • Tetszik
Reactions: borisz

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 740
66 381
113
Helló,

A Szu-22M (Sz-52K) alváltozat, a Szu-22M3 (Sz-52M3K) alváltozat, valamint a velük szállított Szu-22UM (Sz-52UK) /UM3 (Sz-52UM3) kétülésesek - összesen több mint 420 legyártott repülőgép - mind az R-29BSz-300-as hajtóművet használták!

A szovjet Szu-17M3-ast, a VSz számára gyártott Szu-22M3-ast és a harmadik világ számára gyártott Szu-22M változatott egy gyártósoron szerelték össze - azonos repülőgépsárkánnyal - így eső ránézésre hasonlóak, de belülről jelentős eltérések voltak.

A Szu-22M (Sz-52K alváltozat) ment a harmadik világba (Peru, Líbia, Szíria, Irak, mindkét Jemen, Afganisztán és Vietnám). Az eggyel korábbi szovjet változat fegyverrendszereit kapta meg, korlátozott preciziós fegyverzet bevetési képességgel. A Szu-22M (Sz-52K) alváltozatból kb. 274 darab épült.

A Szu-22M3 (Sz-52M3K alváltozat) a VSz számára tervezték eladni. Eredetileg mi és a Lengyelek kaptunk volna, de utóbbiak a gazdasági válságuk (hadiállapot miegyebek) miatt eltekintettek az átvételtől, így a felesleges Szu-22M3-as repülőgépek Szíriába és Irakba lettek leszállítva. Ezek, a válaszjeladó és a hajtómű kivételével, nem tértek el a szovjet Szu-17M3 változattól. A Szu-22M3 (Sz-52M3K) alváltozatból kb. 76 darab épült.

fon.jpg


Az általad írt Szu-22UM3K helyett, mi a Szu-22UM3-ast (Sz-52UM3) (K nélkül a nevében) kaptuk meg R-29BSz-300 hajtóművel. (A Szu-22UM3K (Sz-52UM3K) már a következő generációs Szu-22M4-es kétüléses változata volt, már Lyulka AL-21 hajtóművvel.)
A Szu-22UM3-asból (Sz-52UM3) valóban kevés, mindössze kilenc készült. Öszvér gép volt:
  • a hajtóműve megegyezett a 68 darabos mennyiségben, a harmadik világ számára készült Su-22UM (Sz-52UK) változattal
  • míg a fedélzeti rendszerei nagyrészt megegyeztek a szovjet Szu-17UM3 változattal, amiből 165 példány épült
A kilenc Szu-22UM3-ból:
  • kettő maradt a Szovjetunióban
  • hármat Irak
  • hármat Magyarország
  • egyet Szíria kapott meg

Egyszerű, nem? ;) (Este van, remélen nem gépeltem félre)
A visszaemlékezések szerint a magyar gépekben voltak angol feliratos rendszerelemek, illetve sivatagi üzemre tervezett szűrőelemek, ami sejteti, hogy valamelyik át nem vett arab kontingensből került ki a magyar állomány. A sztorik külön nem említik meg, hogy ez az összes géppel így volt, vagy csak az egy-, vagy csak a kétülésesekkel.
De összességében látszik, hogy az összes nálunk hadrendbe állított példány főképpen az arab országok számára készültekkel azonos szériájú, gyártású.
 

enzo

Well-Known Member
2014. augusztus 4.
14 390
36 371
113
A visszaemlékezések szerint a magyar gépekben voltak angol feliratos rendszerelemek, illetve sivatagi üzemre tervezett szűrőelemek, ami sejteti, hogy valamelyik át nem vett arab kontingensből került ki a magyar állomány. A sztorik külön nem említik meg, hogy ez az összes géppel így volt, vagy csak az egy-, vagy csak a kétülésesekkel.
De összességében látszik, hogy az összes nálunk hadrendbe állított példány főképpen az arab országok számára készültekkel azonos szériájú, gyártású.

Magyarország megbízhatatlan ország volt a lengyelekhez vagy a románokhoz hasonlóan, így nem kaphattak semmiből a szovjetekével azonos szintűt, néhány kivételtől eltekintve (eleve elavult vagy már az ellenfél hírszerzése előtt kompromittálódott technika).
Lásd milyen T-72-eseket kaptunk és azokhoz milyen lőszert, a Szu-22-esekhez át nem adott rakétaindító síneket stb.
Szerintem a MiG-21 és MiG-23 gépeink is az araboknak exportált változatokkal lehettek egyezőek nagyjából. Bár utóbbiakból még a szírek is kaptak a mieinknél fejlettebbeket, már akkor, mikor mi átvettük az MF-eket, ha jól emélkészem az évszámokra.