[HUN] Szuhoj Szu-22 "Fitter"

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

enzo

Well-Known Member
2014. augusztus 4.
12 965
32 253
113
Pontosan ugyanazon VSz exportváltozatot kaptuk, mint a többiek.
MiG-23MSz-t nem is adtak el a VSz-be. Ellenben a bolgároknak talán mintha még MLD-jük is lett volna.

Az is ott van a HTÖ és kb. 1000 kommentben itt, hogy a szovjet szintet valóban mindig később kapta meg a VSz. De az exportált Osza AKM az lényegében szovjettel azonos volt. Csak amíg az első szovjet alakulat 1973 táján alakult meg a sima Oszával az export AKM meg 1980-ban indult.

Kérlek úgy verd ki a fejedből a kommented tartalmát, ahogy van. Egetverő marhaság.

OK, bár a 22-eseink ha jól értem nem VSZ exportváltozatok voltak, hanem Líbia és Irak kapott hasonlókat.
 

Galcom

Well-Known Member
2010. július 2.
968
3 388
93
OK, bár a 22-eseink ha jól értem nem VSZ exportváltozatok voltak, hanem Líbia és Irak kapott hasonlókat.
Helló,

eredeti, hetvenes évek végi koncepció szerint a Lengyeleknek tervezték átadni a Szu-22M3-asokat - tehát VSz export változatok voltak - hogy a még a nyolcvanas években is meglévő öt ezrednyi lengyel MiG-17-es vadászbombázót lecseréljék. A lengyelek a 82-es gazdasági válság miatt álltak el tőle, ezért került hozzánk, és a háborús Szíriába és Irakba.

Ezen kívül általánosságban, az angol, vagy arab feliratozású szovjet gépek köré is legendák szövődnek. Pedig a gyárban tervgazdaság volt, előre meghatározott gyártási számokkal, szériákkal, amit aztán valamikor, valakinek átadtak. A kettő között nem mindig volt összefüggés! Nem megrendelésre dolgoztak, cél az évekkel korábban meghatározott tervszám elérése, bármi áron! Így mindenki kapott különböző nyelvi feliratozású gépeket, amik remek táptalajt biztosítanak a legendagyártás számára.... Amikor olvasom, hogy a magyar gép arab feliratokkal szállítva és a szállító műszaki "megsúgja", hogy ez csak pár bevetésre volt tervezve a közel keletre, ezért ilyen rossz a műszaki állapota és hasonlók.
 
M

molnibalage

Guest
Helló,

eredeti, hetvenes évek végi koncepció szerint a Lengyeleknek tervezték átadni a Szu-22M3-asokat - tehát VSz export változatok voltak - hogy a még a nyolcvanas években is meglévő öt ezrednyi lengyel MiG-17-es vadászbombázót lecseréljék. A lengyelek a 82-es gazdasági válság miatt álltak el tőle, ezért került hozzánk, és a háborús Szíriába és Irakba.

Ezen kívül általánosságban, az angol, vagy arab feliratozású szovjet gépek köré is legendák szövődnek. Pedig a gyárban tervgazdaság volt, előre meghatározott gyártási számokkal, szériákkal, amit aztán valamikor, valakinek átadtak. A kettő között nem mindig volt összefüggés! Nem megrendelésre dolgoztak, cél az évekkel korábban meghatározott tervszám elérése, bármi áron! Így mindenki kapott különböző nyelvi feliratozású gépeket, amik remek táptalajt biztosítanak a legendagyártás számára.... Amikor olvasom, hogy a magyar gép arab feliratokkal szállítva és a szállító műszaki "megsúgja", hogy ez csak pár bevetésre volt tervezve a közel keletre, ezért ilyen rossz a műszaki állapota és hasonlók.

OK, bár a 22-eseink ha jól értem nem VSZ exportváltozatok voltak, hanem Líbia és Irak kapott hasonlókat.
Tehát a vicces az, hogy fonak félreértette és valójában az arabok kaptak jobbat, mint remélhették.
Tehát tényleg, hogy azt kaptuk részben mint ők, de nem azért, mert mi kaptuk a butát. Az arabok kaptak jobbat, mint várták.

Meg akkor már gondolom nagyon kellett a dollár a szovjeteknek is.

Amúgy jól mutatta ezt is, hogy a 29-est hamarabb adták el Indiának, mint a VSz-be. 1985-ben már repültek ott az elsők.
A VSz tagállamok egy részébe meg oda sem ért.
Konkrétan Magyarország lekéste azt is, meg az Sz-300PMU-t is. Pedig az utóbbiból két osztályt is rendeltünk.
A 29-est is nagy kegyesen odaadták az adósággért cserébe, mert az orosznak kvázi semmiben nem került a felesleges fegyverhalmokból ideadni két századnyit...
 

Galcom

Well-Known Member
2010. július 2.
968
3 388
93
Tehát a vicces az, hogy fonak félreértette és valójában az arabok kaptak jobbat, mint remélhették.
Tehát tényleg, hogy azt kaptuk részben mint ők, de nem azért, mert mi kaptuk a butát. Az arabok kaptak jobbat, mint várták.

Valóban így van. Bár érdekes az ügy, mert a Szovjet Légierő, általában elnyelte a felesleges export Szuhojokat. Rendszeresítették az exportra le nem szállított Szu-7BMK, a Szu-22M4 és a Szu-24MK repülőgépeket is. Viszont a Szu-22M3-as típust nem, valószínűleg többekközött az eltérő hajtómű miatt.

Meg akkor már gondolom nagyon kellett a dollár a szovjeteknek is.

Iraktól valószínűleg kaptak is fizetést valamilyen formában a Szu-22M3-asokért, de pl Szíria esetében csak egy könyvelési sor volt, ami a szírek soha nem fizettek ki. A mostani szíriai orosz beavatkozások előtt voltak összesítések arról, hogy Szíria a nyolcvanas évek eleje óta nem fizette ki a leszállított nem kevés haditechnikát - miért is kell itt beavatkozni témakörben. (Gondolom azóta véletlenül kiesett az abalakon az újságíró). Persze ettől a dollárra még nagy szüksége volt a Szovjetúniónak.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 165
60 917
113
Mindettől függetlenül több malomban őröltek a szovjetek is, meg a VSz is.
Hozzánk jutott el utolsóként a MiG-29-es, már a VSz megszűnte után jóval, míg Indiába és Jugoszláviába meg elsőként, még a VSz-eminens keletnémetek és csehszlovákok előtt.
De ezzel párhuzamosan a típus rendszeresítésére az előkészületek már 1986-88-ban megindultak idehaza is, ahogy a Szu-25-ösé is (csehek, bolgárok meg is valósították az utóbbit), míg a bolgároknak a MiG-25-ös után a következő felajánlott magasabb típus már a Szu-27-es volt!
Ezt a bolgár politikai vezetés további MiG-23-asokra, míg a bolgár légierő vezérkara a MiG-29-esre kívánta módosítani. Végül ez utóbbi két megoldás sajátos egyvelege valósult meg náluk.
 

Galcom

Well-Known Member
2010. július 2.
968
3 388
93
míg a bolgároknak a MiG-25-ös után a következő felajánlott magasabb típus már a Szu-27-es volt!
Ezt a bolgár politikai vezetés további MiG-23-asokra, míg a bolgár légierő vezérkara a MiG-29-esre kívánta módosítani. Végül ez utóbbi két megoldás sajátos egyvelege valósult meg náluk.

Ez a bolgár Szu-27-es ügy sci-fi lehetett. ;) Hogy mit is akart a bolgár vezetés az egy dolog, hogy mi valósult meg, az meg egy másik dolog. Vadászgép beszerzés szempontjából a realitás számukra a nyolcvanas évek második felében elsősorban a MiG-21bis beszerzése volt.

A bolgároknak a nyolcvanas évek második felében annyira nem volt pénzük, hogy 1983 és 1990 között kétszer annyi MiG-21bis-t vettek át, mint azonos időszakban MiG-23MLAE-2 és MiG-29 9.12 vadászgépet összesen. Ezek nagyrészét áron alul, vagy ingyen vehették át.

A bolgár MiG-21bis-ek beszerzése 1983 és 1990 között:
http://easternorbat.com/html/bulg_mig-21bis_early_eng.html

balcsik-1996.jpg

Foto: A bolgárok álltal 1990-ben átvett MiG-21bis-ek néhány példánya 1996-ban.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 165
60 917
113
Ez a bolgár Szu-27-es ügy sci-fi lehetett.

Itt van a történet leírva.
 

Galcom

Well-Known Member
2010. július 2.
968
3 388
93

Itt van a történet leírva.

Köszönöm. Magát az ötletet/álmokat nem vontam kétségbe. Helyette a valós lehetőségekre és a megvalósult megoldásra igyekeztem rávilágítani! ;)
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 165
60 917
113
Köszönöm. Magát az ötletet/álmokat nem vontam kétségbe. Helyette a valós lehetőségekre és a megvalósult megoldásra igyekeztem rávilágítani! ;)
A cikkben is csak egy kisebb bekezdés van szentelve a dolognak, én csak arra világítottam rá vele, hogy a Szovjet-VSz fegyverkezési koncepciók korántsem voltak olyan merevek, különösen a nyolcvanas évek második felétől, mint azt sokan gondolnák.
Mindent is kiötöltek a NATO elleni közös képességnövelés - dollárbevétel igénye - kurrens technológia visszatartása ellentmondásokkal teli mátrixában.
 
  • Tetszik
Reactions: alfa74 and fishbed

Galcom

Well-Known Member
2010. július 2.
968
3 388
93
Ja-ja, csak fórumon nehezebb ilyenről beszélgeti, hogy nem látszik a kommunikáció teljes sprektuma. Könnyebb félreérteni, hogy mit miért is mond a másik.

Mindenesetre érdekes időszak volt, bár a nyolcvanas évek sok helyen a VSz-en belül már sajnos a lassú leépülésről szólt.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 165
60 917
113
A 08-as volt az egyetlen, amit nem idehaza nagyjavítottak, hanem még a Szovjetúnióban, 1990-ben. Ezzel a festéssel, de nagy, szögletes oldalszámokkal jött haza, amit a taszári üzemeltetők a taszári, kerek számozással "írtak felül".


Érdekesség, hogy a többi gép az erdeti festésén is kerek számokat viselt, ami egyértelművé teszi, hogy azokat az összerakás után a taszáriak festették fel és számok nélkül jöttek az An-12-esek gyomrában.
 

ghostrider

Well-Known Member
2014. július 18.
9 086
24 966
113
Amikor még én jártam hivatalosan a katonai repülőtereinken, akkor még fényképezni nem lehetett, pedig nagyon jó képeket csináltam volna. Pápán pl. a készültségi, rakétákkal felszerelt MiG-23MF tetején rajzoltam a kamuflázst. A pilóta azt mondta, hogy csak ne fényképezzek. Jó kis belépőm volt, szinte bárhová bejuthattam vele a légierőn belül. Nekem a 11-es MiG-23MF volt a kedvencem.
Régi szép idők!