Bár a párizsi békeszerződés egyértelműen tiltotta, hogy Magyarország bombázó repülőgépeket birtokoljon, ezt Rákosiék az erőltetett haderőfejlesztés időszakában (Moszkva utasítására) nagy ívben figyelmen kívül hagyták. Így hát már 1953-tól repültek magyar felségjelzéssel a Tu-2-es bombázók, melyekből 113 db-ot vettünk. (Leharcolt, a világháborút megjárt gépek voltak.)
Sztálin halála, Rákosi bukása, a haderőfejlesztés irreális túlhajszolásának csődje, végül '56 nyomán a Néphadsereg fejlesztésében egy cezúra következett, számos régi, világháborús szovjet vasat kivontak a hadrendből, illetve adtak vissza a Szovjetuniónak.
A Szu-22 a 80-as évek elején jelent meg a Néphadsereg vezetőinek tervei között. Egy Szu-22-es század, majd két Szu-25-ös század kiegészítésével egy csatarepülő ezred felállítását tervezték (tehát nem felderítő-, vagy felderítőnek álcázott gépekkel számoltak).
A Terminator által linkelt blog vonatkozó
posztjai nagyon részletesen írnak a témáról.
"Irányított rakétával itthon nem hajtottunk végre lövészetet, csak a beépített gépágyúval és a szárny alá függeszthető gépágyú konténerrel, Sz-24-es nem irányított rakétával valamint UB blokkból Sz-5-ös és Sz-8-as rakétákkal. Ezen kívül bombáztunk, az 50 kilóstól az 500 kilósig mindent dobtunk."
A Szu-22 hatékony harceszköznek bizonyult, a fentebbi hivatkozott poszt egyik ominózus
része erre jól rávilágít.
"Mi voltunk az ellenség, a védekezésre a kecskeméti ezred vadászrepülőit és a sárbogárdi légvédelmi rakétaezredet jelölték ki..."
A nagy sebességgel, alacsonyan érkező támadókkal a vadászoknak alaposan meggyűlt a baja, a légvédelem lokátorai fel sem tudták deríteni őket. A gyakorlat végén ugyan "veszítettek" pár gépet utánlövésből, de
"Az más kérdés, hogy ha mi csapást mértünk egy ütegre vagy egy objektumra, ott már nem volt utánlövés…"
A cikksorozatból az is kiderül, hogy a Szu-25-öt is komolyan gondolták a döntéshozók, beszerzésének ötlete nem csak városi legenda volt.
"1989 októberében új hajózókat kaptunk. A fiatalok Szu-25-ösre kaptak volna képzést, amelynek az elméleti részét el is kezdték Krasznodarban, de a gyakorlatit már nem, mert addigra eldőlt, hogy nem lesz csatarepülő ezred és így Szu-25-ös sem."