[HUN] Szuhoj Szu-22 "Fitter"

Valahonnan ùgy rémlik a Szu22 az nem engedélyezett fegyver volt nekünk.
Emiatt volt a hadrendi hòkuszpòkusz.
Persze lehet rosszul emlékszem.
Itt nem a fegyverfelfüggesztőkkel kapcsolatos legendára gondolsz? Hogy vettünk ugyan rakétákat, de felfüggesztőt nem vettünk/adtak hozzá az oroszok (csak háború esetén adták volna át)?
 
Itt nem a fegyverfelfüggesztőkkel kapcsolatos legendára gondolsz? Hogy vettünk ugyan rakétákat, de felfüggesztőt nem vettünk/adtak hozzá az oroszok (csak háború esetén adták volna át)?
Azzal is volt katyvasz....pl a raklapon letrsztelt zavaròkonténer legendàja...
De nem, nekem olyasmi derengett, hogy maga a fegyvernem birtoklàsa volt tilos.
Részben kaptam màr rà vàlaszt itt a fórumtàrsaktòl.
 
Bár a párizsi békeszerződés egyértelműen tiltotta, hogy Magyarország bombázó repülőgépeket birtokoljon, ezt Rákosiék az erőltetett haderőfejlesztés időszakában (Moszkva utasítására) nagy ívben figyelmen kívül hagyták. Így hát már 1953-tól repültek magyar felségjelzéssel a Tu-2-es bombázók, melyekből 113 db-ot vettünk. (Leharcolt, a világháborút megjárt gépek voltak.)

Tu-2_04.jpg


Sztálin halála, Rákosi bukása, a haderőfejlesztés irreális túlhajszolásának csődje, végül '56 nyomán a Néphadsereg fejlesztésében egy cezúra következett, számos régi, világháborús szovjet vasat kivontak a hadrendből, illetve adtak vissza a Szovjetuniónak.

A Szu-22 a 80-as évek elején jelent meg a Néphadsereg vezetőinek tervei között. Egy Szu-22-es század, majd két Szu-25-ös század kiegészítésével egy csatarepülő ezred felállítását tervezték (tehát nem felderítő-, vagy felderítőnek álcázott gépekkel számoltak).
A Terminator által linkelt blog vonatkozó posztjai nagyon részletesen írnak a témáról.

"Irányított rakétával itthon nem hajtottunk végre lövészetet, csak a beépített gépágyúval és a szárny alá függeszthető gépágyú konténerrel, Sz-24-es nem irányított rakétával valamint UB blokkból Sz-5-ös és Sz-8-as rakétákkal. Ezen kívül bombáztunk, az 50 kilóstól az 500 kilósig mindent dobtunk."

A Szu-22 hatékony harceszköznek bizonyult, a fentebbi hivatkozott poszt egyik ominózus része erre jól rávilágít.

"Mi voltunk az ellenség, a védekezésre a kecskeméti ezred vadászrepülőit és a sárbogárdi légvédelmi rakétaezredet jelölték ki..."

A nagy sebességgel, alacsonyan érkező támadókkal a vadászoknak alaposan meggyűlt a baja, a légvédelem lokátorai fel sem tudták deríteni őket. A gyakorlat végén ugyan "veszítettek" pár gépet utánlövésből, de "Az más kérdés, hogy ha mi csapást mértünk egy ütegre vagy egy objektumra, ott már nem volt utánlövés…"

szu22-2-4.jpg


A cikksorozatból az is kiderül, hogy a Szu-25-öt is komolyan gondolták a döntéshozók, beszerzésének ötlete nem csak városi legenda volt.

"1989 októberében új hajózókat kaptunk. A fiatalok Szu-25-ösre kaptak volna képzést, amelynek az elméleti részét el is kezdték Krasznodarban, de a gyakorlatit már nem, mert addigra eldőlt, hogy nem lesz csatarepülő ezred és így Szu-25-ös sem."
 
A csapat légvédelemben az SA-8 OSZA komplexumokra már 1984-ben egy csoport kint volt Kijevben kiképzésen, amit menet közben leállítottak és haza hívták őket. A 101. felderítő ezredhez pedig nyugodtan vehettünk volna MiG-21R repülőgépeket még a '70-es években, ha úgy gondolták volna. A későbbi hadsereg átszervezés, vagy inkább leépítés pedig nagyon jól megmutatta, hogy a magyar politikai elit hogyan is kezeli a hadsereget. A lengyeleknél még nyugodtan repülik a Szu-22M4 gépeket, még jelenleg is van létjogosultságuk, bezzeg a mieink már kivonásra kerültek egy emberöltőnyi idővel ezelőtt. Már többször letolt gatyával álltunk, amikor helyzet volt, most sincs ez másképpen. A Gripen flotta 2026-ban már 20 éves lesz, ráadásul nem túl acélos darabszámmal.
IMG_5085.jpg

IMG_4852.jpg

IMG_5030.jpg

01-hungarian-air-force-szuhoj-szu-22m-3_PlanespottersNet_1027752_9ebc02ebda_o.jpg
 
A csapat légvédelemben az SA-8 OSZA komplexumokra már 1984-ben egy csoport kint volt Kijevben kiképzésen, amit menet közben leállítottak és haza hívták őket. A 101. felderítő ezredhez pedig nyugodtan vehettünk volna MiG-21R repülőgépeket még a '70-es években, ha úgy gondolták volna. A későbbi hadsereg átszervezés, vagy inkább leépítés pedig nagyon jól megmutatta, hogy a magyar politikai elit hogyan is kezeli a hadsereget. A lengyeleknél még nyugodtan repülik a Szu-22M4 gépeket, még jelenleg is van létjogosultságuk, bezzeg a mieink már kivonásra kerültek egy emberöltőnyi idővel ezelőtt. Már többször letolt gatyával álltunk, amikor helyzet volt, most sincs ez másképpen. A Gripen flotta 2026-ban már 20 éves lesz, ráadásul nem túl acélos darabszámmal.
IMG_5085.jpg

IMG_4852.jpg

IMG_5030.jpg

01-hungarian-air-force-szuhoj-szu-22m-3_PlanespottersNet_1027752_9ebc02ebda_o.jpg
Köszönöm.
Ìgy vilàgos.
 
nyugodtan vehettünk volna MiG-21R repülőgépeket még a '70-es években, ha úgy gondolták volna.

Ezt én sem értettem, hogy miért nem. Illetve jó, értem én, beleszarás.

még nyugodtan repülik a Szu-22M4 gépeket, még jelenleg is van létjogosultságuk

Azért szerintem annyira nem nyugodtan. :D
Ez van nekik, és ragaszkodnak a létszámhoz. Ellenségkép van, amit fel is vállal a politika, így megvan az indok a megtartásukra. meg ugye a MiG-ekkel egymást egészítették ki.

Ellenben a két típus felderítő képességben messze nem egy kategória.
 
Lucernaföldön vesztegel a Honvédelmi Minisztérium milliókkal támogatott repülőgépe

Ez bővebb cikk róla, de előfizetés híján nem lehet végig olvasni.
aHR0cHM6Ly9jbXNjZG4uYXBwLmNvbnRlbnQucHJpdmF0ZS9jb250ZW50LzJhYWJjMzdjM2ZkMjRkZTg4NTQxOWQzOWNlZjVkODNm.jpg
497522976_9707688375974799_1077241776155415944_n.jpg

493685795_9714640928612877_5006984363691939869_n.jpg
498027861_9716574288419541_3033004289603549440_n.jpg

498048724_9707837665959870_5662485628599208840_n.jpg


Útvonal: Kadarkút, Bárdudvarnok, Kaposmérő, Kaposújlak.


Kalandos úton jutott át egy vadászgép a kadarkúti reptérről a kaposújlakira. Éjszaka vontatták át a repülőgépet fél Somogyon..
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed