Attól függ, melyik fotelből nézem.
Pro: Igen, van jelentős eltérés a kerekes és a láncos harctéri alkalmazhatóságában.
Contra: Ha politikust veszek, mondjuk a cseh politikusokat, akkor ők nem arról beszélnek, hogy az IFV beszerzés egy részét át kell tenni kerekesre, mert őnekik van egy ilyen harctéri elképzelésük. Ők egyértelműen és kizárólag arról beszélnek, hogy
óccóbb. És ehhez fűznek olyan megjegyzéseket, hogy a mai kerekesek terepjáró képessége feléri vagy az újabbak már meg is haladják a láncos technikát. A lövész tesztre nem sűrűn járkáló román Piranha V-ösök feles értékelésűek nálam. A katona múlttal rendelkező egykori hadügyminiszter, aki azóta már előbbre lépett, lenyilatkozta azt, hogy náluk ez nemzeti hagyomány, hogy ATGM-et nem integrálnak, mert az olyan bonyolult technológia lenne, amitől az adófizetőket és a vlach katonát mentse meg a JóÉg! Kopasz ki tud hajolni a kézi indítóval a búvónyíláson és a három lábú állvánnyal becélozhatja az ellenséget. Az egész torony elhagyásával, ha igazak a jelek, viszont egy halom pénzt spórolnak meg, hogy a gpú-t is majd menet közben a kocsi tetőről kézileg kezelve használják. Szóval nekik van elképzelésük, hogyan használják a megrendelt eszközöket... csak hát
óccó!
Viszont Krisss is írta, létezik olyan, hogy akár egy nehéz dd-n belül is van egy kerekes zl. Ilyen lehet a németeknél, hiszen náluk direkt vadász zl-aknak is van nevezve. Vagyis nem arra találták ki, hogy a tankokkal együtt karistoljanak. És én is drukkolok neki, hogy legyen a magyarban egy ilyen rész, mert az IFV-kel fel van töltve a megrendelés. Nem pénzhiányból adunk Leopárd mellé 1 db láncost meg 1 db kerekest. Az IFV rész rendezve kellő számban. De akár csak az ukrajnai helyzetre utalok, hogy a logisztika kísérésében például milyen szerepe lehet vagy mániám a falvak, kisebb városok gyors felderítése, megtisztítása a szórványos ellenállástól
valóban műúton kihasznált plusz képesség lenne. (És ehhez a kiképzésben is hangsúlyosabb városi harcászat és asszimetrikus háború specializáció társulna a vadászoknak. A nyílt terepen MBT+IFV és a vadászok az elszigetelődő ellenségért, mini katlanokért lenne a felelős. Áttörésnél az épített útoni sebességüket kihasználva könnyebben elérhetnék a visszavonulni készülő tüzérséget, logisztikai teherautókat, légvédelmi ütegeket, hogy minél hamarabb elérhető legyen a légifedezet. Keményebb ellenállás esetén csatlakozna csak a láncos pöröly és átvenné a helyüket.)
És
@kelepisti mostani új hsz-e már tényleg sokkal érthetőbbre sikerült. Egyetértek vele abban, hogy a Lynx soha nem akart hk lenni. És a Lynx120-ba kár bele látni tankot. Itt az RM alkossa meg a koncepciót, ha a katonáknak esetleg nincs rá ötletük! Hogy egy közepes dd-be például kell-e közvetlen tüzérségi eszköz Kaposvar120 néven? Ezt is rábízom az illetékesekre, mert eddig a Stryker120 sem vált be, tudtommal. Nem látom át, hogy milyen szerepkörbe képzelne el Pisti egy tűztámogató kerekest. De abban egyetértek vele, hogy a kerekesekre is kelleni fog APS védelem és hogy ezeket nem érdemes komolyabb tűzbe belevinni, sem erős ágyútűzbe, sem MBT-k ellen.