[HUN] T-72 korszerűsítés

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

papajoe

Well-Known Member
2016. február 21.
17 351
58 286
113
Deaz A7-nek dgitális diagnosztikai rendszerevan, a motornak is.


A6-ról találtam fotót, azon még soros adagoló van, mint az mtz-n, A7 motorról nem találtam fotót.
Ha adagolós, akkor fogalmi zavar a digitális motordiagnosztika, mert max arról lehet szó, hogy amit a T-72 ben analóg órákon látsz, azt egy kijelzon jeleníti meg, az nem motor diagnosztika.
Az adagolós motoron a motor diagnosztika, beállítás kb 3 db villáskulcsal történik,17 évesen ásítozva állítottam be 4/6/8 hengeres motorokhoz a tsz-ben adagolókat, porlasztókat, az akkori gépekhez.
A leo adagolója is ua, csak bosh, nem tractor zavod.
A digitális motordiagnosztika csak komputer vezérelt, közös nyomócsoves dízeleknél lehetséges, ahol kulon, minden henger befecskendezojének a mukodésébe be tud avatkozni a motorvezérlo, mert mér, rögzít, számol mindent, és be is avatkozik ha kell.
Mint írtam, A7 motorról nincs infom, még egy burkolat nélküli fotó sem, így lehet közös csöves már a motor Ja.
Bevallom, meglepodtem a 72-es motorján, az tudtam, hogy 4 szelepes, de, hogy DOHC is, azt csak most vettem észre, érdemes lenne írnom egy rÖpdogát a T34/55/72/90 motorjáról, mert ez konkrétan térhajtómu volt a maga korában, olyan, mintha a Mig-21-ben már a Pak-Fa 30-as motorja lett volna.
Ismét le vagyok nyugozve a szovjet finom mechanika, és mérnöki tudástól.
Utána kell gugliznom, de nem fogadnék rá, hogy a 60' végén, a ferrari, vagy a Lamborghini csinált e már szériában DOHC motorok at,a japó 2 kerekuek is inkább a 80's elején kezdték szériában gyártani, a 4 kerekuekhez is valahogy 80' végén, de csak a drága, csúcsmodellekben, gti-k, gsi-k, japóknál twincam-ok.
A civil szgk dízelekben meg a 90's legvégén, a prémium gyártóknál lett, Mercedes cdi-k, bmw d-k, széria a DOHC dízel, és csak közös csövel.
Besza, behu.
Leírom harmadszor is, hogy nem vitatom, hogy a végeredmény olyan lett, amilyen, de az nem a motor konstrukcióján múlt, hanem a szovjet ipar lehetoségein, korrupcióján, szakmaiatlanságán, ha valamiben van tartalék, az ez, mert minden dugattyús motor fejlődése elérte a DOHC felépítést, a nélkül a Ford T modell konstrukciós szintén van, max nem oldalt szelepelt, hanem felul.
Kicsit nem figyelek oda, és itt szunnyad a csoda.
 
S

speziale

Guest
A6-ról találtam fotót, azon még soros adagoló van, mint az mtz-n, A7 motorról nem találtam fotót.
Ha adagolós, akkor fogalmi zavar a digitális motordiagnosztika, mert max arról lehet szó, hogy amit a T-72 ben analóg órákon látsz, azt egy kijelzon jeleníti meg, az nem motor diagnosztika.
Az adagolós motoron a motor diagnosztika, beállítás kb 3 db villáskulcsal történik,17 évesen ásítozva állítottam be 4/6/8 hengeres motorokhoz a tsz-ben adagolókat, porlasztókat, az akkori gépekhez.
A leo adagolója is ua, csak bosh, nem tractor zavod.
A digitális motordiagnosztika csak komputer vezérelt, közös nyomócsoves dízeleknél lehetséges, ahol kulon, minden henger befecskendezojének a mukodésébe be tud avatkozni a motorvezérlo, mert mér, rögzít, számol mindent, és be is avatkozik ha kell.
Mint írtam, A7 motorról nincs infom, még egy burkolat nélküli fotó sem, így lehet közös csöves már a motor Ja.
Bevallom, meglepodtem a 72-es motorján, az tudtam, hogy 4 szelepes, de, hogy DOHC is, azt csak most vettem észre, érdemes lenne írnom egy rÖpdogát a T34/55/72/90 motorjáról, mert ez konkrétan térhajtómu volt a maga korában, olyan, mintha a Mig-21-ben már a Pak-Fa 30-as motorja lett volna.
Ismét le vagyok nyugozve a szovjet finom mechanika, és mérnöki tudástól.
Utána kell gugliznom, de nem fogadnék rá, hogy a 60' végén, a ferrari, vagy a Lamborghini csinált e már szériában DOHC motorok at,a japó 2 kerekuek is inkább a 80's elején kezdték szériában gyártani, a 4 kerekuekhez is valahogy 80' végén, de csak a drága, csúcsmodellekben, gti-k, gsi-k, japóknál twincam-ok.
A civil szgk dízelekben meg a 90's legvégén, a prémium gyártóknál lett, Mercedes cdi-k, bmw d-k, széria a DOHC dízel, és csak közös csövel.
Besza, behu.
Leírom harmadszor is, hogy nem vitatom, hogy a végeredmény olyan lett, amilyen, de az nem a motor konstrukcióján múlt, hanem a szovjet ipar lehetoségein, korrupcióján, szakmaiatlanságán, ha valamiben van tartalék, az ez, mert minden dugattyús motor fejlődése elérte a DOHC felépítést, a nélkül a Ford T modell konstrukciós szintén van, max nem oldalt szelepelt, hanem felul.
Kicsit nem figyelek oda, és itt szunnyad a csoda.

de a gyakorlat meg mégis azt mutatta, hogy a németek a 60-as években a 41 tonnás Leo1-be raktak egy tökre megbízható, ráadásul powerpack kialakítású 830 le-s motort....a szovjetek meg 1974-ben a 42 tonnás T72-be 740 le-s motort raktak, aminek se az élettartama nem volt túl nagy, és a szervizelése sem volt éppen egy leányálom...
 

papajoe

Well-Known Member
2016. február 21.
17 351
58 286
113
de a gyakorlat meg mégis azt mutatta, hogy a németek a 60-as években a 41 tonnás Leo1-be raktak egy tökre megbízható, ráadásul powerpack kialakítású 830 le-s motort....a szovjetek meg 1974-ben a 42 tonnás T72-be 740 le-s motort raktak, aminek se az élettartama nem volt túl nagy, és a szervizelése sem volt éppen egy leányálom...




Igen, 2x írtam le, hogy maga a konstrukció megelozte a korát,egy hiperhajtómu a z mtu mellett, de a megvalósítás olyan szovjetes lett.
A német motor meg hozta az akkori nszk gyártási minoséget, anyagokat,megmunkálást, stb, de a konstrukció 2 generációval a szovjet mögött volt /van.
A szovjetek 25+ évvel, a bmw, mercedes szgk-k elott szériában megtervezték, és gyártották a Doch felépítésu turbó dízelt.
Az mtu motor ha jól emlékszem 69literes,a Szergely meg 38,és így is közel hozta amit az mtu.
Fejbol nem tudom, hogy a T55-ben még lokorudas, alulvezérelt e ez a motor, vagy már ott is Doch volt e, abban szinte biztos vagyok, hogy az még nem volt turbós, viszont sanszosan ott találtak vagy 200 lóerot a T34 - hez képest, hogy 4 szelepes lett, ami akkor szintén olyan lehetett, mint ha verdunnál már T34/85-el nyomták volna.
Nem véletlenül nem lehettek kapitalisták a szovjetek, egyedul megették volna technikailag a nyugatot, meg ázsiát is.
Gyk:túlzok, de majdnem.
 
  • Tetszik
Reactions: fip7

Pogány

Well-Known Member
2018. április 26.
21 940
72 759
113
Igen, 2x írtam le, hogy maga a konstrukció megelozte a korát,egy hiperhajtómu a z mtu mellett, de a megvalósítás olyan szovjetes lett.
A német motor meg hozta az akkori nszk gyártási minoséget, anyagokat,megmunkálást, stb, de a konstrukció 2 generációval a szovjet mögött volt /van.
A szovjetek 25+ évvel, a bmw, mercedes szgk-k elott szériában megtervezték, és gyártották a Doch felépítésu turbó dízelt.
Az mtu motor ha jól emlékszem 69literes,a Szergely meg 38,és így is közel hozta amit az mtu.
Fejbol nem tudom, hogy a T55-ben még lokorudas, alulvezérelt e ez a motor, vagy már ott is Doch volt e, abban szinte biztos vagyok, hogy az még nem volt turbós, viszont sanszosan ott találtak vagy 200 lóerot a T34 - hez képest, hogy 4 szelepes lett, ami akkor szintén olyan lehetett, mint ha verdunnál már T34/85-el nyomták volna.
Nem véletlenül nem lehettek kapitalisták a szovjetek, egyedul megették volna technikailag a nyugatot, meg ázsiát is.
Gyk:túlzok, de majdnem.
47,6 liter az MTU MB873 ka 502. A Leopard 1-ben 38,8 literes volt.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 903
85 503
113
Igen, 2x írtam le, hogy maga a konstrukció megelozte a korát,egy hiperhajtómu a z mtu mellett, de a megvalósítás olyan szovjetes lett.
A német motor meg hozta az akkori nszk gyártási minoséget, anyagokat,megmunkálást, stb, de a konstrukció 2 generációval a szovjet mögött volt /van.
A szovjetek 25+ évvel, a bmw, mercedes szgk-k elott szériában megtervezték, és gyártották a Doch felépítésu turbó dízelt.
Az mtu motor ha jól emlékszem 69literes,a Szergely meg 38,és így is közel hozta amit az mtu.
Fejbol nem tudom, hogy a T55-ben még lokorudas, alulvezérelt e ez a motor, vagy már ott is Doch volt e, abban szinte biztos vagyok, hogy az még nem volt turbós, viszont sanszosan ott találtak vagy 200 lóerot a T34 - hez képest, hogy 4 szelepes lett, ami akkor szintén olyan lehetett, mint ha verdunnál már T34/85-el nyomták volna.
Nem véletlenül nem lehettek kapitalisták a szovjetek, egyedul megették volna technikailag a nyugatot, meg ázsiát is.
Gyk:túlzok, de majdnem.
Ezt te sem gondolod komolyan ugye?
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 903
85 503
113
Csak a tisztánlátás végett: A T-72 Uralba (1972) V-46 jelű motor került ami 780 lóerő és 38,89cm³ hengerűrtartalmú. A Leopard 1 (1965) motorja az MTU MB 838 CaM 500 ami 860 lóerős és 38,8cm³ a hengerűrtaltalma.

Kell még tovább magyarázni vagy sem?
 
  • Tetszik
Reactions: Wilson

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
19 340
60 886
113
Csak a tisztánlátás végett: A T-72 Uralba (1972) V-46 jelű motor került ami 780 lóerő és 38,89cm³ hengerűrtartalmú. A Leopard 1 (1965) motorja az MTU MB 838 CaM 500 ami 860 lóerős és 38,8cm³ a hengerűrtaltalma.

Kell még tovább magyarázni vagy sem?

A szovjet motor mechanikus kompresszoros, a Leopárd 1 turbós (talán ikerturbós, ebben most nem vagyok biztos)
Amikor a T-72-es motorja turbós lett, akkor 840 LE-t tudott. Pusztán anyagi okokból nem lett turbós eredetileg, mivel kb. 10 szer annyit gyártottak belőle, mint a Leopárd 1-ből....
De szerintem még a kompresszorosnak is jobb volt a tömeg/teljesítmény aránya, mint a Leopárd 1 motorjáé.
 
  • Tetszik
Reactions: LMzek 2.0

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
19 340
60 886
113
Utána lestem, a Leopárd 1 motorja 37.4 literes 10 hengeres motor, 830 LE, mechanikus ikerkompresszoros.
 
  • Tetszik
Reactions: Pogány
S

speziale

Guest
Igen, 2x írtam le, hogy maga a konstrukció megelozte a korát,egy hiperhajtómu a z mtu mellett, de a megvalósítás olyan szovjetes lett.
A német motor meg hozta az akkori nszk gyártási minoséget, anyagokat,megmunkálást, stb, de a konstrukció 2 generációval a szovjet mögött volt /van.
A szovjetek 25+ évvel, a bmw, mercedes szgk-k elott szériában megtervezték, és gyártották a Doch felépítésu turbó dízelt.
Az mtu motor ha jól emlékszem 69literes,a Szergely meg 38,és így is közel hozta amit az mtu.
Fejbol nem tudom, hogy a T55-ben még lokorudas, alulvezérelt e ez a motor, vagy már ott is Doch volt e, abban szinte biztos vagyok, hogy az még nem volt turbós, viszont sanszosan ott találtak vagy 200 lóerot a T34 - hez képest, hogy 4 szelepes lett, ami akkor szintén olyan lehetett, mint ha verdunnál már T34/85-el nyomták volna.
Nem véletlenül nem lehettek kapitalisták a szovjetek, egyedul megették volna technikailag a nyugatot, meg ázsiát is.
Gyk:túlzok, de majdnem.
Szerintem nincsen sok értelme azt nézegetni hogy az szgk-ba egy megoldás mikor jelent meg… a Leo2 motorja duplaturbós… ide mikor is jutottak el az szgk dízelmotorok?
 
S

speziale

Guest
A szovjet motor mechanikus kompresszoros, a Leopárd 1 turbós (talán ikerturbós, ebben most nem vagyok biztos)
Amikor a T-72-es motorja turbós lett, akkor 840 LE-t tudott. Pusztán anyagi okokból nem lett turbós eredetileg, mivel kb. 10 szer annyit gyártottak belőle, mint a Leopárd 1-ből....
De szerintem még a kompresszorosnak is jobb volt a tömeg/teljesítmény aránya, mint a Leopárd 1 motorjáé.

megint kicsit sok lett a népmesei motívum...ezzel szemben a valóság:

1) a 840 le-s V84-es motor 1984-ben jelent meg 12 évvel a T72 bemutatása és 10 évvel a sorozatgyártás beindulását követően...ennyi ideig tartott az a +60Le kiizzadása...

2) "The same N-46-6 centrifugal supercharger from the V-46-6 engine was used"
 

Masztiff

Well-Known Member
2018. július 4.
4 347
8 441
113
Csak a tisztánlátás végett: A T-72 Uralba (1972) V-46 jelű motor került ami 780 lóerő és 38,89cm³ hengerűrtartalmú. A Leopard 1 (1965) motorja az MTU MB 838 CaM 500 ami 860 lóerős és 38,8cm³ a hengerűrtaltalma.

Kell még tovább magyarázni vagy sem?
Kell egy kis magyarázat: miért írsz cm³-t (millilitert) a liter (dm³) helyett az űrtartalomra....;)
 

LMzek 2.0

Well-Known Member
2020. április 4.
7 189
14 423
113
.

Érdekességképpen, hogy mire lenne képes a néhányunk által összerakott T-72/Hu(nyadi):

hRxnjnFSHP4Elx8uTrrdT_IiXKqPPqfZOrmS3GVrX-w.jpg
...
t72m1_03.jpg



ah35a039a.jpg
...
ABLy4EzJwl_Y2XoMk6izGI2kyJOAhTTZiYJAUG1ZAuB-4SKcDVwlYKv0YmR26zujEVNgMEwfkVGHB5Twe_lAZWGZ8CTPIMVzcU-_26ZTY3RqjPZSi_UcgJH58Q=s0-d




...az alább látható videó-hoz képest:



közelítőleg ennyivel többet tudnánk:

  1. a harckocsi ágyú töltése alatti 5-10 másodperces szünetekben a két torony-gépágyú lefogná --tűzerővel-- a célzott területet,
  2. így nem lenne lehetséges, hogy egy képzett katona --a tankra akár végzetes-- ATGM/RPG lövést tudjon leadni a "szabad" 5-10 másodpercben,
  3. ezzel gyakorlatilag két egyidejű célpont leküzdésére is alkalmas a modernizált T-72/Hu --ellentétben a Leo-val--,
  4. a magyar modernizált verzió az eredeti tolató sebességének a kétszeresére képes (a javasolt/tervezett nagyobb és megbízhatóbb motorteljesítmény és a módosított hátrameneti áttétel miatt együttesen), ezért nem kell a harckocsitestet megfordítania a vezetőnek, ezzel az első oldalnál sokkal gyengébb oldalát és motorterét adva meg lehetséges cél-felületként a kilövést és/vagy a mozgásképtelenséget kockáztatva,
  5. a T-72-Hu(nyadira) "javasolt" 2(-4) ATGM(Spike/Carl Gustaf, ...) ezt a kettős célleküzdést szintén támogatja, az eredetinél sokkal nagyobb képességgel és túlélési eséllyel ruházva fel a tankot.

A két gépágyú másodlagos előnye, hogy pozíciója miatt gyakorlatilag "golyó-fogó"/páncélként viselkedik, a torony oldalsó/hátsó felületét védve, amire az oroszok a modernizált t-72B1/-2//-3 modernizálások esetén is "csak" rácsot és tároló dobozokat tettek.

Ezt a többszörös célleküzdést lehet nagyobb szintre emelni, a mostanában feltűnt --és még jobb megoldással--, ahol a torony hátsó részén lévő "puttony"-ra került egy távvezérelt fegyverzet/szenzortorony egység!
Ebben az esetben a "kimaradó" torony-oldal felületet lehet egyszerűen NERA/ARE védelemmel ellátni.
...puttony: +APU(kisegítő áramforrás, a Gidran-é "pölö", gépágyú ehhez hasonló megoldással a "puttony"-ra:

iu



Megjegyzés: A jelenlegi állásban a Leo-kra bármilyen ilyen --bármennyire jónak és szükségesnek tűnő-- átalakítás garanciavesztéssel jár!!! Ahogy @fip7 is írta, a megrendelt Leo-ink nem túl erős torony-oldal-védelmét nincs lehetőségünk saját erőből/megoldással --gyorsan é hatékonyan-- megoldani! ...ahogy semmi mást sem!!! ...csaka gyártó megoldásaira van lehetőség,
majd amikor lesz,
annyiért amennyit mond,
akkor amikor mondja,
és ahogy neki jó, és nem nekünk!!!

A jelenlegi rohanó technológiai fejlődés miatt a gyorsan olvadó "minőség" --politikailag jól hangzó és egyszerűn megvalósítható-- hajszolása miatt elveszíthetjük a hosszú távon előnyösebb rugalmasságot, a megfizethetőséget és a mennyiséget!

Nem jó dolog egy kiragadott jellemző miatt a többit elhanyagolni!
Itt is érvényes a klasszikus: "...annyira erős, mint a leggyengébb láncszem!"

Ezért kell a "minőség" mellé a "mennyiség" a rugalmas alkalmazhatóság/fejleszthetőség!!!
Ha nem lesz ezek aránya megfelelő, akkor --bármilyen 100+ milliárdos PR/média-háttér is "tolja" az ellenkezőjét-- fennmarad a jelenlegi függőség, zsarolhatóság, amivel kiszivattyúzható a civil gazdaság sikeres milliárdjai.

Összefüggéseiben próbáltam mutatni a lehetséges előnyöket és lehetséges kockázatokat.




U.I.: Az APU-s "puttony"-ra gépágyút megoldás alkalmas csapat-légvédelemre és drón-vadászatra is!!!

..."csak úgy", mellesleg!!! :oops:




.