Ez a véleményem! Nem értünk egyet. Semmi gond.
Viszont egy érdekesség, hogy --olcsósága mellett--, milyen "rejtett" műszaki háttérnek köszönheti hosszú életét és másodvirágzását a T-55/T-72!!!
Ugyanannak, mint aminek a T-34 a sikereit: az alumínium blokkos Diesel-motornak, amely súly-lóerő arányban --meglepő módon még mindig versenyképes!!!
Mondom miért: Az 1.000 lőerős T-72B3 motor 1.000 kg!
Az 1.500 Le-s Leopard motor kb. 2.000 kg!!!, tehát ebből a szempontból 33%-kal rosszabb!!!
Fajlagos --súly/teljesítmény-- mutatóját tekintve az orosz motor közel sem olyan elavult, mint a vélemények sejtetik!
Egy szemléletes példa:
A BTR-80 acél-blokkos motorja 780 kg és 260 Le. A T-72B3 motorja kb.1.000 kg és 1.000 (vagy 1.130) Le. Hmmmm...
T-72 motor: V-46
T-72 engine V-46
Ha ugyanezt egy V-4-esnek "vágott", 400 Le-s T-72-es motorral hajtanák meg, kb 400 kg nyereség lenne, az eredeti teljesítménynél bő 50%-kal jobb jellemző mellett!!!
...és egy kb. 14 tonnás APC-re ilyen súly és motorizációs javulás mellett az eredeti páncélozás(7-9 mm) bő dupláját 2x10 mm acél+gumi szendvics páncélt lehetne tenni az érzékeny helyekre!!! ..és akkor még csak a "megspórolt" 400 kg-ot dupláztam meg.
Egy szemléletes példa a "pártatlan és objektív" nyugati véleményekről...
Kis visszaugrás az eredethez:
Ezzel megtakarítással tudott a T-34 is "anno" gazdálkodva jobb páncélvédelmet, jobb fegyverzetet és a jelentősen gazdaságosabb(kevesebbet fogyasztó) Diesel-motor miatt nagyobb mobilitást elérni!!!
Ez a motor-konstrukcióból fakadó, máshova konvertálható előny tartja életben --az olcsóságával kombinálva-- az orosz tankra épülő "örök-ifjú" szárazföldi technikát!
Ezzel a --más "tankos-szentháromság"-területre konvertálható-- meglepő technológiai előnnyel a nyugati harckocsik nem rendelkeznek.
"Csak" érdekességképpen, egy --szerintem a nyugati szakmai körök által nem véletlenül-- elhallgatott tény...
...szerintem!
.