A bolgár korszerűsítésről az alaábbi infók vannak:
Szeptember közepéig kilenc T-72-es gyalogsági harckocsit kell modernizálni, és át kell esni az ún. első felvétel. A gépek felújítása az izraeli Elbit systems land cég és a targovistei "Terem-Khan Krum" EOOD bolgár mérnökei és munkásai közös tevékenysége. A tervek szerint összesen 44 harckocsit kell korszerűsíteni a hadsereg legfrissebb szabványai szerint az ilyen típusú fegyverzetre és felszerelésre vonatkozóan – 40-et a szárazföldi erőknek és 4-et az NVU-nak. „Az első 9 gépet a cég izraeli csapataival közösen dolgozzuk ki, és szeptember közepétől, a 10. géptől önállóan is átvállaljuk ezt a tevékenységet. Ettől a pillanattól kezdve a T-72 korszerűsítése az üzem kizárólagos felelőssége lett. Ez a szerződés szerint van." Ezt a targovistei üzem vezetése közölte a „bolgár hadsereg” képviselőjével.
Ebben a szakaszban minden tartályhoz egy új hőkamerát tartalmaz a szerelő-vezető számára, amely éjjel kilométerekre lát, és nagy felbontású, így akár a sötétben mozgó nyulat, rókát vagy kutyát is megkülönböztetheti. érzékelők, amelyek érzékelik, hogy a harckocsi rendelkezik-e lézersugárral, új tűzvezérlő rendszerrel és harcvezérlő rendszerrel, valamint olyan egységgel, amely lehetővé teszi az összes harckocsirendszer működését anélkül, hogy a motor járna.
A korszerűsítés összesen 7 lépésből áll, az első 5-öt a bolgárok már elsajátították, a maradék 2-t augusztus végéig kell betanítani. Itt helyesen magyarázzák, hogy a korábbi korszerűsítéseket, amelyeket korábban például a BTR-60PB-n és az MTLB-n végeztek, ők fejlesztették ki, mint konstruktív és technológiai dokumentációt és gyakorlati megvalósítást. Míg a T-72 korszerűsítése az Elbit fejlesztése, a bolgár szakemberek végzik a telepítési tevékenységeket, valamint a rendszerbeállításokat. Az is érdekes, hogy csapataink előzetes képzése nem volt, sőt munka közben, már az első géppel megtörtént, ami a szakmai felkészültségük mutatója. Ahogy mondani szokták, bedobnak a festékbe, feltűrik az ingujjat és nekiállnak dolgozni.
A fiatalok lelkesedése
"A T-72 korszerűsítését elsősorban fiatalok végzik. Valahol 30-40 év között. Három csoportot alakítanak ki a különböző beépítendő alkatrészek szerint. Előzetesen nem képezték ki őket, hanem munka közben tanultak. Főállású szakemberek a tartály gépeinek és egységeinek karbantartásában, javításában és korszerűsítésében” – magyarázta Krasimir Kolev, a műhely vezetője. Elmondása szerint kiválasztották, kik vesznek részt ebben a tevékenységben, tekintettel arra, hogy ha megrendelés érkezik, néhányan folytatni tudják a tartályok vagy egyéb berendezések javítását. "Vannak bónuszok kiegészítő pénzügyi jutalom formájában azoknak, akik most frissítik a T-72-t. De ez az üzem anyagi lehetőségein belül van. Valóban van egy ilyen ösztönző számukra” – tette hozzá Kolev úr. Ami pedig különösen fontos – jelentette be, hogy több éve dolgoztak ki egy három fészerre vonatkozó projektet, ahol az új gyalogsági járműveket, függetlenül attól, hogy milyenek, összeszerelik, amikor a szárazföldi erők korszerűsítését célzó projekt végül elindul.
A Khan Krum gyárban a katonai gyártás professzionalizmusa és minősége kultikussá emelkedett. Fotó Wilhelm Yotsov
A Khan Krum polgári gyártása
természetesen nem csak katonai megrendelésekre támaszkodik. Az üzem erőssége a polgári termelés is. "A kovácsműhelyben végtermékként a külső vásárlók igényeire készítjük a részletek bélyegzését" - mondta Yordan Tsviatkov, a műhely vezetője. A külpiacra is, egy svájci cégnek valók. Horvátországból is vannak ügyfelek. A "Dalekovod" cég a távvezetékekre szakosodott. Az átviteli hálózatok összekötő elemeit gyártja, Svájcban pedig jelentős projekteket hajt végre ezen a területen. „Nagyon jó minőségben és fokozott teljesítménnyel készítünk nekik kovácsolt termékeket. Az emberek hozzák magukkal a felszerelésüket, az anyagot, csak a teljesítményt kérik tőlünk, mert minden, amit csinálunk, európai színvonalú. Hozzánk, Bulgáriába jönnek, és nem mennek sehova, mert tudják, mit tehetünk, és elégedettek az általunk kínált termékekkel" – zárta gondolatait a műhely vezetője. Elmondása szerint itt is készülnek a hazai vasúti közlekedés igényeire szolgáló termékek.
Minőségi kompromisszumok nélkül
a "Terem-Khan Krum" EOOD ISO 9001 tanúsítvánnyal rendelkezik, amely a minőségre, 14001 - a környezetvédelemre, 45001 - az egészségre és a biztonságos munkakörülményekre vonatkozik. Ezt Snezhana Uzunova, marketingmenedzser és az üzem OTC vezetője mondta el. Ezenkívül az üzem rendelkezik a NATO-szabványoknak való megfelelésről szóló tanúsítvánnyal a katonai felszerelések gyártására és tervezésére vonatkozóan.
„Nálunk nem lehet kompromisszumot kötni a minőséggel. Az inputtól kezdve a végtermékig. Bármit is gyártunk, kiadjuk a megfelelő tanúsítványt, és garantáljuk, hogy ha valami történik az általunk szállított termékkel, felelősséget vállalunk” – tette hozzá. A gyár egyedi gépekkel rendelkezik, amelyek sehol máshol nem találhatók meg. "Semmiképpen sem, katonai termelést folytatunk, és ez arra kötelez bennünket, hogy magas képességeket tartsunk fenn. Ha valamit rosszul csinálunk, holnap a gyerekeink, ha kell, mi lesz velük, ha ezzel a technikával belépnek a festékbe, ezért nem engedhetünk meg magunknak a minőséggel való kompromisszumot” – mondta kategorikusan Uzunované.