[HUN] T-72 korszerűsítés

Hát ezt engedjétek el. Konkrétan ismerem az átjáró nyitó T-72 projectet. Használhatatlan és elképesztően drága lenne.

Átjárónyitó és aknamentesítő eszközt könnyen és gyorsan cserélhető olcsó eszközre kell tenni és magának az eszköznek se szabad drágának lenni.

Ukrán tapasztalat hogy amint megjelenik egy ilyen cucc azt azonnal szétlövik ezért távirányíthatónak vagy UGV-nek kell lennie. Na ezt T-72 ből nagyon nehéz lenne megcsinálni.

Ellenben az iparban használt eszközökböl ehhez képest fillérekért lehetne hatékony eszközt csinálni. Legnagyobb előnye hogy hosszútavon is van logisztikai biztosítása.

A másik nagy előnye ha nincs benne ember a gépben rengeteg súlyt lehet megtakarítani amit mindenféle önvédelmi eszközre lehet használni. Pl.: Füstképzésre hogy ne lehessen könnyen kilöni.

Gyakorlatilag kész a terv van rá, majd meglátjuk hogy mi lesz belőle.
Akkor mi a prioritás?
Jelenleg úgy tűnik semmi nem az... :(
 
Meddig akarjuk meg az alapbol logisztikailag nehezen ellathato t72 flottat toldozbi foltozni. Van ugy 60db? 20-30db meg kell tartani lekapni a tornyot ra baszni par kiegeszitit es mento vagy akna mentesitove alakitani.
Mondjuk nem tudom az ellenero mivel fogja nyomni de majd megoldjak okosba.
Pont forditva.Egy átfogó korszerűsités megszüntetné a logisztikai problémákat.Csak a váz maradna a régi.Új hajtáslánc (pl Europowerpack-MTU motor,Renk váltó),új felfüggesztés (pl lehetne a Leohoz kifejlesztett új légrugok,de más is lehet),új toronyforgató,lövegstabi,harcelektronika,tótok új fejlesztett 125milis lövege (ukránok egyébként 120milis NATO szabványú lövegkorszerűsitést is kidolgoztak hozzá,illetve francik,törökök komplett toronycserét),új harcelektronik.Vagyis teljesen elszakadnánk a régi orosz alkatrészbázistol,nyugati modern alkatrészbázisra váltva.
Ugyan ez igaz a török M60TMre.MTU motor,Renk váltó,Merkava IV felfüggesztés,löveg,toronymozgatás,most már török harcelektronika (M60Tben még izraeli).A váz maradt a régi,meg mondjuk a futógörgők.Dél afrikai Oliphan Mk2 eredetileg egy Centurion Mk3-fel se lehet ismerni,mert csak a váz a régi sok pótpáncélzat alatt (de már az is alkatrészbázis problémákkal küzd,mert a 90évekbeli helyi alkatrészbázisa már nincs gyártásban).
De továbbmegyek.Mai Leo 2 alkatrészbázisában nyomokban van csak átfedés az 1980sal.Merkava Mk5 csak alapkonstrukcióban egyezik az eredeti Mk1 modellel.De az alkatrészbázis 100%ban különbözik.
Elbit+Nimda páros tud ilyen szintű korszerűsitést csinálni.10 éve 5-6 milka körül ajálgatták,még az Iron Fist is benne volt (erre se találok friss árat,de minimum duplája simán lehet manapság,de inkább több).
Ukránok csináltak még ilyen szintű terveket.T72-120,T72E,stb
zabytyi-t-72e-chto-obshego-u-etogo-mnogopushechnogo-tanka-i-bmpt-azovec-asuscu6l-1639960021.t.jpg

zabytyi-t-72e-chto-obshego-u-etogo-mnogopushechnogo-tanka-i-bmpt-azovec-uj4sdc2g-1639960021.t.jpg

T72E,10+ éves protoja.5 vagy 6TD elledugattyús motor,légrugózás,NERA+ERA pótpáncél,stb.Érdekessége a pk RCWS,ami egy GS23 gá-t tartalmaz.Csak a váz és a futógörgők maradtak rajta eredetiek.
Nekünk is egy ilyen szintű upgradeban kéne gondolkodni.(nem ebben az ukránban,bár ötleteket át lehetne venni belőle.Pl pk gá-s RCWS,csak persze nyugati szabványút,30DEFA ABM gá-val)
 
Hát ezt engedjétek el. Konkrétan ismerem az átjáró nyitó T-72 projectet. Használhatatlan és elképesztően drága lenne.

Átjárónyitó és aknamentesítő eszközt könnyen és gyorsan cserélhető olcsó eszközre kell tenni és magának az eszköznek se szabad drágának lenni.

Ukrán tapasztalat hogy amint megjelenik egy ilyen cucc azt azonnal szétlövik ezért távirányíthatónak vagy UGV-nek kell lennie. Na ezt T-72 ből nagyon nehéz lenne megcsinálni.

Ellenben az iparban használt eszközökböl ehhez képest fillérekért lehetne hatékony eszközt csinálni. Legnagyobb előnye hogy hosszútavon is van logisztikai biztosítása.

A másik nagy előnye ha nincs benne ember a gépben rengeteg súlyt lehet megtakarítani amit mindenféle önvédelmi eszközre lehet használni. Pl.: Füstképzésre hogy ne lehessen könnyen kilöni.

Gyakorlatilag kész a terv van rá, majd meglátjuk hogy mi lesz belőle.
Ismerhetsz valamit koràbbról de az biztos nem azonos azzal ami jelenleg fut.
 
4462705900_50bd253082_z.jpg

4461931969_342675a96a_z.jpg

Renk ajánlata T72be az Europowerpack.Leclerhez kidolgozott packot szumálkolnák bele.
1500 paci jol megdobná a mozgékonyságot (különben az MTU883 legerősebb változata 2600 lovas)
Renk egy V8 MTU motorral (ami a török M60Tben is van) is kidolgozta az ajánlatot.
Meg V8as Scania motorral is,ESM-350 néven.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and Pogány
4462705900_50bd253082_z.jpg

4461931969_342675a96a_z.jpg

Renk ajánlata T72be az Europowerpack.Leclerhez kidolgozott packot szumálkolnák bele.
1500 paci jol megdobná a mozgékonyságot (különben az MTU883 legerősebb változata 2600 lovas)
Renk egy V8 MTU motorral (ami a török M60Tben is van) is kidolgozta az ajánlatot.
Meg V8as Scania motorral is,ESM-350 néven.
Ezek jól mutatnak de az A és B vonalas eszközparkot érdemes lenne külön beszerzési forrásokra építeni, hogy redundancia legyen a rendszerben egyetlen függelmi viszony helyett.
 
Motorilag érdemes megnézni a BMC új powerpakk családját 400-1500 lóig.
A törökök ezzel tervezik lefedni a teljes katonai eszközparkjuk mozgatását a jövőben.
Ebből az 1500 és a 700 lóerős már kész van.
Hát,nemtudo.Török Ford és a BMC is már megjelent nálunk is kamionokkal,teherautókkal.És bizony szarok.Ford még csak-csak,de IVECO motorral és ZF váltóval......
Ezek jól mutatnak de az A és B vonalas eszközparkot érdemes lenne külön beszerzési forrásokra építeni, hogy redundancia legyen a rendszerben egyetlen függelmi viszony helyett.
Nimda ajálgat T72be Continental meg R-R Perkins motoros powerpackot 72be.
De azért mond valamit,hogy maguk a zsidok is MTU+Renk hajtásláncra tértek át a Merkavában az Mk4től.
 
Hát,nemtudo.Török Ford és a BMC is már megjelent nálunk is kamionokkal,teherautókkal.És bizony szarok.Ford még csak-csak,de IVECO motorral és ZF váltóval......
Nem véletlenül reszelik a váltó és motorcsaládot kb 2010 óta. Teljesen függetlenedni akarnak és a katonai járműveik teljes skálájának mozgatását a dzsippektől a harckocsiig ezekkel megoldani.
 
Ennek a T-72 korszerűsítésének korábban lehetett volna értelme. Például a cseh T-72 EA nem rossz.

De most, hogy Leopard 2-eseink vannak, minek költsünk keleti és nyugati platformra, 2 különböző kaliberű fegyverre?

Ha van bármilyen értelme fenntartani ezeket, akkor talán ellenerőnek, gyakorlásra. De itt sem ártana a karbantartás.
 
Ennek a T-72 korszerűsítésének korábban lehetett volna értelme. Például a cseh T-72 EA nem rossz.

De most, hogy Leopard 2-eseink vannak, minek költsünk keleti és nyugati platformra, 2 különböző kaliberű fegyverre?

Ha van bármilyen értelme fenntartani ezeket, akkor talán ellenerőnek, gyakorlásra. De itt sem ártana a karbantartás.

Ja, néhány hetente megállapítjuk.
 
Nem véletlenül reszelik a váltó és motorcsaládot kb 2010 óta. Teljesen függetlenedni akarnak és a katonai járműveik teljes skálájának mozgatását a dzsippektől a harckocsiig ezekkel megoldani.
Attol még,hogy van egy motorcsaládjuk,attol még azok a motorok nem biztos,hogy jók is lesznek.Az,hogy ők bevállalják a gyengébb minőséget a függetlenségükért cserébe,nekünk nem releváns (és azért megvakarnám azt a függetlenséget a kulcsalkatrészek származási helyét megvizslatva....).Mi igyis,úgy is importáljuk a motort-akkor már importáljunk jó motorokat.
 
  • Tetszik
Reactions: ravenlord and dudi
Ennek a T-72 korszerűsítésének korábban lehetett volna értelme. Például a cseh T-72 EA nem rossz.

De most, hogy Leopard 2-eseink vannak, minek költsünk keleti és nyugati platformra, 2 különböző kaliberű fegyverre?

Ha van bármilyen értelme fenntartani ezeket, akkor talán ellenerőnek, gyakorlásra. De itt sem ártana a karbantartás.
Ja, néhány hetente megállapítjuk.
És néhány hetente sikerűl megállapitotok egy marhaság.
Egy átfogó korszerűsitéssel a 72es nyugati alkatrészbázisra kerűlne.Nem lenne többé keleti platform.A löveget is ki lehetne nyugati szabványra cserélni,de nem éri meg.Nem hozna akkora tűzerő növekedést,mint amekkora macera.Az meg korántsem olyan nagy probléma,hogy két (vagy több) hk löszerkaliber van.Sima haderendi szervezéssel meg lehet oldani,hogy ne legyen belőle probléma (bár példul a német Tigris kezdetbe olyan nehéz hk osztályokba volt szervezve,ahol Pz III hk-kal volt vegyes hadrendben.Királytigris 44ben lett homogén nehéz hk osztályba szervezve).
T72 egy hk.Ugyan már nem a legmodernebb,de jol korszerűsitve még ma is,és még minimum középtávon ütőképes hk lehet.Gyalogsági hk szerepkörre meg még hosszú idejig jol meg fog felelni.
Alig van hk a seregben.Van még olyan 70-80 (90?) hk vázunk,amik igenis ütőképes,és főleg szükséges hk erőt adhatnak-ne pazaroljuk el őket
 
És néhány hetente sikerűl megállapitotok egy marhaság.
Egy átfogó korszerűsitéssel a 72es nyugati alkatrészbázisra kerűlne.Nem lenne többé keleti platform.A löveget is ki lehetne nyugati szabványra cserélni,de nem éri meg.Nem hozna akkora tűzerő növekedést,mint amekkora macera.Az meg korántsem olyan nagy probléma,hogy két (vagy több) hk löszerkaliber van.Sima haderendi szervezéssel meg lehet oldani,hogy ne legyen belőle probléma (bár példul a német Tigris kezdetbe olyan nehéz hk osztályokba volt szervezve,ahol Pz III hk-kal volt vegyes hadrendben.Királytigris 44ben lett homogén nehéz hk osztályba szervezve).
T72 egy hk.Ugyan már nem a legmodernebb,de jol korszerűsitve még ma is,és még minimum középtávon ütőképes hk lehet.Gyalogsági hk szerepkörre meg még hosszú idejig jol meg fog felelni.
Alig van hk a seregben.Van még olyan 70-80 (90?) hk vázunk,amik igenis ütőképes,és főleg szükséges hk erőt adhatnak-ne pazaroljuk el őket
Szvsz a T72 modernizálás egyik fő (bár itt kevesebbet írt) feltétele, hogy mennyi korszerűsíthető van belőlük, és milyen mértékű modernizációt szeretne rá haderő. (Itt most direkt nem politikáról írok). Ennek költségét kéne összevetni azzal, hogy milyen darabszámban és mikor tudnánk hozzájutni nyugati MBT-hez, valamint ennek költsége mennyivel lenne több, mint a T-72 modernizáció.

Szvsz a probléma, egyik fele fiskális (nincs pénz erre, mert az Oligarchákank ebben nincs szerepe - ergo nincs olyan magyar lehetőség, ahol lenne erre kapacítás). Másik fele poltikai (eddig sem azt vettük meg több esetebn ami szakmailag alá lehetne támasztani, hanem prototípusokat, vagy olyan rendszerekre akartunik váltani ami nincs is .. pld. a RM onjáró kerekes lövege, stb.).. T-72 modernizációt tudna csehország, szlovákia, lengyelország, Szerbia, talán még, horvát-szlovén is.

Ugyanakkor nem valószínű, hogy szükséges a közeljövőben NATO tagként még MBT-kre költeni addig, amig nem készülnek el ráadásul több dandárnyi mennyiségben a KF-41 Lynx GYHJ-k.. Sokkal fontosabb elegendő mennyiségű páncéltörő és kézi légvédelmi rakéta, mint MBT.. A mozgékonysághoz, pedig Eydar-Yalcin-ok végre magyar gyártásban és nagyobb mennyiségben...

NOs mindkettő eléggé csúszik, - mint szinte minden más - ezért inkább Boboék megint átszerveznek januáról, vissza összhaderőnemire, hogy úgy nézzen ki, hogy történik valami. Pedig egyébként történik, mert az új eszközökre, rendszerekre nyögve-nyelősen de folyik a kiképzést, annak ellenére, hogy a kormány nem biztosít elegendő pénzt lőszerekre, rakétákra, sok mindenre, meg a beszerzési piacon is, jelenleg több lőszer, rakétamegrendelés csúszik a háború miatt, de tegyük szivunkra a kezünket a háborútól függetlenül is csúszik minden, pld. a Szolnoki építkezést is csak most tudták pörgetni több éves késés után. Az túlrendelt L-39 gépekhez egyetlen kapavágás nem történt Kecskeméten, hogy hangárok épüljenek és had ne írjam tovább. A lérakjaik szinte üres konténerek, mert annyi rakéta van hozzá, mint amennyi a H145M-hez (H225M-hez)...