Mire megjelenek itt a térségben az autonóm eszközök lehet hogy már nyakig benne leszünk egy konfliktusban. Egy két éven belül itt KKE térségben is. (Nyugatot most nem számítom bele) sajnos a biztonságpolitikai tényezők még rosszabb irányba mozdulhatnak el. Hiába most az"idilli" hatás érzés.
Neganak alias Celebrának abban igaza van hogy el kellene azon is gondolkodni hogy képesek legyünk asszimetrikus háborút (kat) vívni és azokhoz a szükséges (olcsóbb) eszközöket biztosítani tudjuk. Nem csak saját magunknak hanem a támogatott "milliciáknak" is.
Sajnos ezt nem fikciónak látom. Érik már délen és keleten az újabb adok kapok. Dél Balkán-török-iráni tengely. Afganisztán ostorcsapása. Keleten az egyre makacskodó ukránok. Afganisztán bukásával potenciális veszély forrás lesz az "olcsó" filléres feláldozható iszlamista dzsihados milliciák felállítása.
Amikor azt írtam, hogy az angoloknál láttam azsem ilyet, azt úgy értettem -és az én hibám, nem fejtettem ki pontosan-, hogy náluk volt valami gyerek rajz egy ilyen elképzelés felvázolására. Igen, még az angoloknál is a sci-fi kategóriája a hadsereg szintjén az ilyen autonóm eszköz.
Az írásom fő hangsúlya nem arról szólt, hogy mit kellene venni, hanem arról, hogy a hk-ból megcsinálni az autonómot sokkal bonyolultabb, hosszabb időbe telik szerintem. Ha most bele tennénk a pénzt, hogy nekünk ilyen kell, akkor is szerintem 10 év kutatással alsó hangon számolhatnánk. (Az egy más kérdés, hogy ha sikerül, akkor ennek óriási piaca lenne, én ráállítanék egy egész csapatot. És beszerezném az emberes tüzérséget, viszont azzal számolnék, hogy ha ezek kijönnek, utána nagyon durván lehetne növelni még rajta, ha ugyan azokból a típusokból fejlesztenénk ki a közepes és nagy kaliberűeket, mint amiket humánként rendszeresítettünk, hiszen mint mondtam, egy személyzetis mellett lenne később 5 autonóm, ami jórészt csak megtöbbszörözi az emberek lépéseit.)
Én is például a hk vitában ki szoktam fejteni, hogy nem szeretném azt, hogy +250 hk-ban gondolkodjunk addig, amíg nincs beszerezve tüzérség és a drón kérdés sincsen rendezve. Egyetértek veled abban, hogy ennél a fegyvernemnél valamit gyorsan kell lépni. (Az egy másik kérdés, hogy a mostani beszerzéshez rakunk-e K+F-et mellé vagy mint a régiónk haderőinél divatos lett csak polcról vásárolunk.)
Azert alahuznam, hogy en foleg taviranyitasu eszkozokre gondoltam. Meg a regi sziriai videokbol kiindulva:
- ott 1-2 T-72 bent volt a szetlott varos utcain.
- Emeletekrol, fedezekekbol adovevon mondtak ezeknek mikor melyik epulet mely emeletet vegyek celba
- aztan elobukkantak egy rom mogul lottek egyett aztan visszahuzodtak
- ha az ellen gyorsabban reagal vagy varja oket, akkor kaptak egy TOW-ot
Ellenben taviranyitasunal:
- az 1 szemelyes szemelyzet elvezeti a gepet a celteruletre, amig biztonsagos.(tudom ez relativ, de pl. mint mikor egy BMP-vel rakodjak ki a nepet)
- a vezeto kiszall es atmegy taviranyitos "uzemmodba"
- akik megfigyeltek eddig is a terepet megmondjak neki hova mire kene loni es mar szemelyzet nelkul megy ki a fedezek mogul a jarmu leadni a lovest.
- az iranyito valahol a fedezekbol kezeli a gepet, latja amit a gep optikaja lat stb.
- persze ez is kaphat egy TOW-ot az elobukkanaskor, de a kezelo nem lenne kozvetlenul veszelyben
Ilyen szintu eszkozok szerintem most is vannak, csupan nem raktak meg rajuk ilyen meretu fegyvert. Termeszetesen tovabbra is a gyalogsag venne be a teruletet, de volna eleg tuzero amit kissebb rizikoval lehet elorekuldeni.
Ezt azert irom, mert ertem, hogy a hiuz is tud tamogatni gyalogsagot, de abban ulnenek majd 3-an(?) ilyen esetben.
Az se volna semmi, ha eleve a lynx is tudna ilyet, de ahhoz eleve nem emberes torony kellene es a szallitasi kapacitas miatt mindig nagyobb celpont lesz mint az ilyen vazolt specifikus eszkoz.
Értem a koncepciót. És ez kicsit már más, mint az autonóm, ahogy elsőre hittem, hogy mire gondoltál.
Azt nem tudom megmondani, hogy bele kell-e nyúlni a T-72 rendszereibe ehhez. Talán Kaposvárral kapcsolatban volt egy olyan miniszteri megjegyzés valahol, hogy a kormánykereket is át kell rakni hagyományosról egy közvetett csatlakozásúra, mert ha a gép is tud vezetni, akkor ő manuálisan nem tudja forgatni, máshol kell belépnie a vezérlésnek. Az meg nem életszerű, hogy autóból kiindulva a kormánnyal együtt mozgatok egy forgásra áramot termelő villanymotort is kézzel, mert egyébként az tekerné gépi vezérlésnél. Tudom, a tanknál meg nem ez van, hanem külön a jobb és baloldalt teszed sebességbe. Csak azt akartam mondani, hogy látszólag egyszerű megoldás egy villanymotort rácsapni és arról majd a gép is tudná mozgatni, de ez humán esetben meg dinamóként kezdene el viselkedni, akkor jön az, hogy tervezzünk neki új rendszert, mibe kerül nekünk az. (És itt még jó néhány kérdés felmerül bennem, amire nem tudom a választ. Az ergonómiailag szar szovjet iskolát rontja-e tovább, ha épp személyzettel üzemel, de berakunk pár elektromos motort a mozgatáshoz a hónuk alá? Változtatni kell-e az energia ellátáson lényegesen? Nem értek a tankok tervezéséhez, nem tudom megmondani.)
Ha komolyan érdekel minket a téma, akkor el kéne kezdeni gondolkodni, hogy hol milyen részmegoldások vannak már kész? Például a Leopárdok alkalmasak a külső lövésre, mert biztonsági okokból az első lövést Tatán is így adták le. Meg kell nézni, hogy ez a rendszer mennyire átvihető/áttervezhető a szovjetbe! Ha már a kezelő személyzet a helyszínre utazik, akkor drótos verzió lenne, gondolom, hogy ne lehessen zavarni. Hol vezetnéd ki a huzalt? Ha a gép seggén, akkor át kell nyálazni, hogy hol fúrsz rá ehhez lyukat és menetelésnél hova tekered fel, hogy ne lobogjon a szélben. Ha a búvónyíláson keresztül, az meg nekem nagyon furán nézne ki.
LMzeknek azt mondom, hogy ő a költségeket nagyon alul becsüli. De erre a felvetésre nem tudok becsülni sem, hogy időben és pénzben mit jelentene. Nem tűnik olyan egyszerű dolognak, mint ahogy az elsőre hangzik. De nagyon újszerű gondolat. Össze kéne szedni, hogy a konkrét T-72-es és egyéb szovjet technikákon mennyire vannak meg ehhez már létező alrendszerek és más hk-knál mennyire vannak meg ilyenek. Ha nem teljesen az elejétől kell kezdeni, akkor a magyar kis darabszám ellenére is azt mondom, hogy lehet megérné a K+F-et rákölteni. És a tapasztalatokat majd tovább vinni például az USA tenderen megkövetelt Lynx nagy fokú autonóm irányításánál. De nagyon sok mindentől függ. Ha nem tudok egyszerű és gyors megoldást arra, hogy a lánctalpakat két fajta irányítására, akkor például már ezzel elszállhatna a költségvetés. És ugyan ez igaz az összes többi részegységre, ágyúmozgatástól a töltő mechanizmusig.
Érdekelne, hogy ki mit tud ezekről a részletekről?