[HUN] Vadászgépek beszerzése

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
49 241
81 569
113
Megnéztem a videót azzal kevertem,hogy volt 4 év után leállított gép is.
 
M

molnibalage

Guest
Szerintem egyébként igazából mindegy, hogy "mi lett volna ha", mert már megtörtént, a Gripenek itt vannak.

Az viszont már egy érdekesebb kérdés - és vitaindítónak is javaslom -, hogy mi legyen ezután, persze szigorúan a vadászbombázó témakörnél maradva. Normálisabb helyeken egy típus üzemidejének a felénél már el kezdenek agyalni rajta, hogy mi legyen az üzemidő végén - újítás, csere, stb. (Csak itt keleten divat az, hogy amikor a gépeket már úgy kell felrugdalni az égve, akkor kezdenek el ténylegesen a váltással foglalkozni, lásd pl. a bolgárokat).

Szóval meddig reális a Gripen és mi lesz utána?
A 20 év mikor jár le? Az első gép 2006.03. és 2007.12. időszak között jöttek a gépek. Mikortól ketyeg a 10+10 év?

Mivel a Gripenben bőven lesz még repóra 2023-27 táján is, ezért leváltásuk pazarlás lenne. Addig kell repülni, amíg a típusban van lehetőség és előtte 6-7 évvel kell elgondolkozni nagyon azon, hogy mi legyen. Teljesen sci-fi, de ebben az időszakban 4. gen leszármazott gépet rendszeresíteni csak akkor lenne értleme, ha a svédek beszámítanák a Gripen és NG jönne. Minden más esetben egyszerűen értelmetlennek tűnne nem F-35-öt venni. Addigra már évtizedes szolgálat lenne mögötte, sanosan alig lenne drágább, mint egy 4 plusz akrányhányas gép.
 

joker

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
20 889
31 447
113
Szóval meddig reális a Gripen és mi lesz utána?
Legvalószínűbb, hogy míg a világ +2 nap. Ha lejár a lízing akkor valószínűleg megveszik és amíg lehet röpképesen tartják kis- és nagyjavításokkal, kihajtják belőlük a lehetséges utolsó repórát is amíg pilóta hajlandó még beleülni, utána évente lefestik és kivontatják a hangár elé, hogy látszodjanak műholdról, mint a román Mig-21-esek. Amikor ezek kimennek, akkor az aktuális új Gripenekből fognak beszerezni, mert megvan hozza az infrastruktúra, a személyzet, a tapasztalat. Emellett kis gép, egy hajtóműves, sajnos elég drága, de a rendszeresítése a gépek árán kívül nem lesz sok, a szomszédok ellen elégséges, a nemszomszédok meg nem érik el Magyarországot, a nagyok ellen meg úgyis mindegy. Közben beszereznek fegyvereket is a gépekhez, az első Gripen század el nem lőtt AMRAAM-jai, Meteorjai, okos- és butabombái jók lesznek az új Gripenekre is, így nagy fegyverbeszerzére az új gépek mellé nem kell majd számítani.
Ha fejre nem áll a világ akkor 5. gen gépre nem kell számítani, mint váltótipus, más 4. gen gépre meg végképp nem. Az 5. genből ami elméletileg megvehető az az F-35, persze ez várólistás és horror áron, ráadásul újabb póráz az ország nyakára, emiatt nem játszik, a J-31-ről semmit sem tudni és még kész sincs, J-20 túl nagy és nem tudni exportálják-e, ráadásul kínai, európai 5. gen gép nem lesz egyhamar kifejlesztve, PAK-FA az túl orosz egy NATO tagnak, ráadásul még fejlesztik és kell nekik is elég sok a gyártókapacitáshoz képest.
 

ms07

Well-Known Member
2012. október 19.
3 758
5 702
113
molnibalage

SPK-39 felderító konténernek se lenne értelme? Anno a líbiai buliban dicsérték
 

borisz

Well-Known Member
2012. május 25.
8 494
11 632
113
Az AIM-9X / IRIS-T beszerzése eszméletlenül húzós lenne, a felúíjott AIM-9L-ünk tudtommal M szintet takar már, csak mivel L-ből csinálták őket, ezért az a típusjelzése, ami. A csapásmérő potenciál sokkal fontosabb lenne. Gyakorló bombák és Mk bombák.

Azt leszámítva, hogy ezeket csak a külső sínekre lehet rakni.

Gripenre nincs egyébként valami iker indítósínes megoldás? Akár, mint a MiG-eknél, akár mint mondjuk az F-15-nél...
 

kelepisti

Well-Known Member
2010. május 5.
3 030
8 763
113
Szerbusztok. BuÉK.

Már bocsánat, de van egy kis tárgyi tévedés. A MS.2.0 tartalmazza úgyan a METEOR intergációt, és más fegyverekét is, de az már nemlesz ingyenes tudtommal. A svéd először a saját gépein teszteli, majd kiadja. Az MS.2.0 mellett a METEOR optimális használatához szükséges az új doppler-impulzus lokátornak a PS05Mk4 beépítésére, amely jóval nagyobb felderítési távolságot tud, valamint az alacsony érzékelhetőségű repülőeszközök esetében is jobb felderítése.

http://saab.com/globalassets/publications-pdfs/aeronautics/gripen/ps_05_a_fighter_radar_brochure.pdf

No ezt senki nem kapja ingyen. Ehhez szükséges az MS2.0
Szintén szükséges lenne 4-5 db. ESTL konténer beszerzésére, bár ez egy pilon lefoglal, de amennyiben nem asszimetrikus hadviselés van, akkor bizony szükséges a túléléshez.

egyébként több helyen beszéltünk a dupla pilonról, amelyet lehetett látni, úgyan tesztelve, SBD bombáknál, de a szárny külső függesztőjére bizony elkelne, hiszen 600 kg bír az is, és egy 2db-s AMRAAM függesztmény csak 520kg. De többen ezt feleslegesnek itélik, itthon is a topictársak és ismerősök között, valamint a SAAB-sokkal akikkel beszélgettem, Ők is csak az NG több függesztőpontjára terelték az választ..
 

kelepisti

Well-Known Member
2010. május 5.
3 030
8 763
113
Annyiban lehet, hogy én tévedek, hogy az MS.21 ami már fizetős... de konkrétan a METEOR, az új - de nem ASEA - lokátorral tud együttműködni a C-n és D-n. Illetve később a C+ és D+ változatoknál, ha ezt a svéd komolyan gondolja.
 
M

molnibalage

Guest
Azt leszámítva, hogy ezeket csak a külső sínekre lehet rakni.

Gripenre nincs egyébként valami iker indítósínes megoldás? Akár, mint a MiG-eknél, akár mint mondjuk az F-15-nél...
Nincs. Az F-15-nél ráadásul nem iker sín van, hanem a szárny alatti függesztési pont két oldalán van egy-egy sín. A Horneten van valódi dupla sín.
 

ms07

Well-Known Member
2012. október 19.
3 758
5 702
113
Ha a Gripen NG törzsalattit megpakolom, akkor a célmegjelölő még felfér a szívócsatorna alá?
A mieinkből jelenleg úgy tudnék elképzelni valami jobb multirole-t, ha nem vinnék szárny alatti pótokat, oda mehet az AG fegyverzet. Vagy nem viszünk AMRAAMot. Ilyen kis gépnél az a kemény, hogy rendesen sakkozni kell, ha rakni akarunk rá valamit :)
 
M

molnibalage

Guest
Amikor ezek kimennek, akkor az aktuális új Gripenekből fognak beszerezni, mert megvan hozza az infrastruktúra, a személyzet, a tapasztalat.

Az 5. genből ami elméletileg megvehető az az F-35, persze ez várólistás és horror áron, ráadásul újabb póráz az ország nyakára, emiatt nem játszik, a J-31-ről semmit sem tudni és még kész sincs, J-20 túl nagy és nem tudni exportálják-e, ráadásul kínai, európai 5. gen gép nem lesz egyhamar kifejlesztve, PAK-FA az túl orosz egy NATO tagnak, ráadásul még fejlesztik és kell nekik is elég sok a gyártókapacitáshoz képest.

Az NG és a C/D Gripenek rendszerazonosságával kapcsolatban vannak kérdőjelek illetve fenntartásaim.

F-35 egyáltalán nem horror áras már ma sem, egy ligában játszik az EF és Rafela-lal, holott az a kép gép repteljesíményen kívül nemigen mérhető másban... És még az F-35 gyártása csak egyre olcsóbb lesz, ahogy felpörög a dolog.

Kínai gép beszerezése NATO államként teljesen sci-fi.
 

ms07

Well-Known Member
2012. október 19.
3 758
5 702
113
<blockquote rel="molnibalage">

Az AIM-9X / IRIS-T beszerzése eszméletlenül húzós lenne, a felúíjott AIM-9L-ünk tudtommal M szintet takar már, csak mivel L-ből csinálták őket, ezért az a típusjelzése, ami. A csapásmérő potenciál sokkal fontosabb lenne. Gyakorló bombák és Mk bombák.

Azt leszámítva, hogy ezeket csak a külső sínekre lehet rakni.

Gripenre nincs egyébként valami iker indítósínes megoldás? Akár, mint a MiG-eknél, akár mint mondjuk az F-15-nél...</blockquote>

Az AIM-9X-et és az Iris-T lehet a külső pilonra és a törővégre is rakni.
 

joker

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
20 889
31 447
113
<blockquote rel="joker">
Amikor ezek kimennek, akkor az aktuális új Gripenekből fognak beszerezni, mert megvan hozza az infrastruktúra, a személyzet, a tapasztalat.

Az 5. genből ami elméletileg megvehető az az F-35, persze ez várólistás és horror áron, ráadásul újabb póráz az ország nyakára, emiatt nem játszik, a J-31-ről semmit sem tudni és még kész sincs, J-20 túl nagy és nem tudni exportálják-e, ráadásul kínai, európai 5. gen gép nem lesz egyhamar kifejlesztve, PAK-FA az túl orosz egy NATO tagnak, ráadásul még fejlesztik és kell nekik is elég sok a gyártókapacitáshoz képest.

Az NG és a C/D Gripenek rendszerazonosságával kapcsolatban vannak kérdőjelek illetve fenntartásaim.

F-35 egyáltalán nem horror áras már ma sem, egy ligában játszik az EF és Rafela-lal, holott az a kép gép repteljesíményen kívül nemigen mérhető másban... És még az F-35 gyártása csak egyre olcsóbb lesz, ahogy felpörög a dolog.

Kínai gép beszerezése NATO államként teljesen sci-fi.


</blockquote>

Valószínűleg könnyebb lenne az aktuális Gripenre átállni a mostaniakról, mintha F-18-at vagy F-35-t vagy PAK-FA-t vennének.

Az F-35-nél jelenleg 98 millió dollárt írnak hajtómű nélkül (nem tudom miért létezik egyáltalán ilyen ár) és 85 milliót 2018-tól. Annak a fényében, hogy egy rakás megrendelő költségcsökkentés néven visszavágott a megrendelt példányszámokból, valószínűleg valami átverés van a dologban. Lehet ha ez a flyaway cost és az ár ami a számlán lesz az 2-3x ennyi, vagy adnak majd egy "baráti" 100-120 milliós árat és majd a többit leverik a megrendelőn az alkatrészárakkal meg szervízköltségekkel. Emellett komoly zsarolási potenciál lenne benne, amit ki is használnának, elvégre az USA egy olyan ország ami tényleg mindenbe de mindenbe belepofázik és mindent irányítani akar bármi áron. Nemzetbiztonsági szempontból nem lenne okos megkockáztatni, hogy alkatrészellátás nélkül maradjon a géppark, ha aznap a demokrácia nem látszik rendesen a telngeren túlról. Ilyen szempontból a kínai meg az orosz jobb, mert ha kifizetted, akkoris ellátna alkatrésszel, ha épp ellene készülnél felszállni a gépekkel.
 

kelepisti

Well-Known Member
2010. május 5.
3 030
8 763
113
<blockquote rel="joker">
Az NG és a C/D Gripenek rendszerazonosságával kapcsolatban vannak kérdőjelek illetve fenntartásaim.

F-35 egyáltalán nem horror áras már ma sem, egy ligában játszik az EF és Rafela-lal, holott az a kép gép repteljesíményen kívül nemigen mérhető másban... És még az F-35 gyártása csak egyre olcsóbb lesz, ahogy felpörög a dolog.
A Gripen NG-t a svéd megpróbálja költséghatékonyan készíteni, tehát amit bevált és még korszerű azt nem cseréli. pld. a svéd változatnál, marad a 3 különálló képernyő, valószínűleg a C/D képerníői, mivel ezek beváltak, a brazilok szeretnék az F-35-re hajazó széles egy képernyőt, ami azért több helyen tapis, de szerintem eltekintenek tőle. A Gripennél, lehet majd régebbi C/D elektronikával is rendelni a gépet, ami talán szintén takarékos, hiszen környezettől függ, melyik ország milyen fenyegetettséggel kell, hogy szembeszálljon, tehát kb. úgy kell elképzeni mint a Mirage III és V-öt. Persze lehet majd az elképzelések szerint turbózni a kis Gripent (c+ d+) is, de több megkötéssel, pld. nem lesz AESA lokátor, mert kisebb az orrkúp pld. és hűtési problémák is lennének, nem tudom, az ellentevékenység rendszert sem lehet 1-1-ben integrálni az NG-ből a régebbi verzióra..

Az F-35 ára, erről felesleges beszélni, mert max, a zsidó állam kapja ingyér (fizeti a segélyprogramból az USA állampolgár, az éves sarcban) és az ára nagyrészben politikai kérdés is. Egyébként is az USA politikája miatt, mi ha aranyrúdban vinné Viktor ki a beszerzési költséget azonnal, akkor sem kaphatnánk, ahogy F-16-ost sem kaphattunk, mikor vettünk volna még az Antall kormány idején. (ezt is az USA baszta el) aztán fordultunk az orosz államadóság fejében a 29esekért..
Az F-35 térségünkben először a Lengyel Légierőben jelenik majd meg, ha nem változik a politikájuk. Egyébként teljesen felesleges is számunkra, szerintem horror lesz az üzemeltetési költsége, és hadrafoghatósága az első 5-10 évben, mint minden új típusnak.
 

marton

Well-Known Member
2013. április 16.
1 039
709
113
Szerintem mire mi Gripent váltunk, lesz már a piacon első generációs, használt F-35 is ;)
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
40 169
77 495
113
Hogy milyen gépre fogjuk lecserélni a Gripeneket 2030 körül? Amilyet az aktuális politikai helyzet akkor indokoltnak tart majd. Biztos lesz hozzá akkor is egy elég "hülye" vezetőnk és annak egy elég "hülye" tanácsadója, aki a katonai-műszaki szempontokat mellőzve, azt az alternatívát választja, amelyik a legtöbb pénzt juttatja a saját zsebükbe. Ne legyenek illúzióink, ez alapján bármi lehet még a koreai KF-X/IF-X is.
 

Panzerfaust

Well-Known Member
2010. április 21.
6 145
5 003
113
molnibalage

Fenn tartom a tévedés jogát de nekem ennyi rémlik a legkevesebb repült órának.De ha 100 óra is volt a legkevesebb az is ugyan olyan mintha 4-et repült volna.

Zord itt azt írta, hogy a 12-es repülte a legkevesebbet, konkrétan 189 órát. 1996-ig.
http://legiero.blog.hu/2010/12/08/viszonyitsunk_23_kontra_29
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 528
64 614
113
1998-ban még azért volt bőven a MiG-29-esekből, mivel addigra csak két gép esett ki (egyet 95-ben állítottak le, egy pedig azon a nyáron semmisült meg), a "gonosz Vári Gyula által kivégzett" gépek is 2003 után lettek leállítva. 1998-ban még üzemelt Pápa is, ahol 2000 augusztusában 16 repülőképes gép vett részt a bázis bezárásán.

Az ukrán válság is megmutatja, hogy komolyan vehető légifölény vadászgépekre van ugyan szükség, hogy komolyan vegyenek bennünket, de kizárólag minden magasságon hatékonyan operáló légvédelem mellett. Én a NATO-t mint kiválasztási kritériumot messze nem tartom örök érvényűnek, így még 2016-ban is azt mondom, hogy egy 2030-as perspektíva esetén minden játszik, legyen az akár nyugati, akár kínai vagy netán orosz.

Amitől viszont egyaránt fél minden erőprojekciót alkalmazó nagyhatalom, az a hatékony légvédelem és szárazföldi beavatkozás illetve az ezzel szembeni páncélelhárító képesség. Akkor már inkább a tárgyalóasztal.