[HUN] Vadászgépek beszerzése

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Status
Not open for further replies.

GrGLy

Banhammer
Szerkesztőségi tag
Moderátor
2011. június 6.
2 431
612
113
210 milliárdból már kb 26 JF-17-est is lehet volna vásárolni.

26 darab, nem NATO-kompatibilis, fegyverzet nélküli repülőgépet mindenféle háttér és kiképzés nélkül.

Egyébként venni, vagy fenntartani?
 

vajk

Member
2012. október 23.
45
0
6
Venni. Wikipedia szerint 28 millió dollár a darab ára. Ezt meg hogy érted, hogy fegyverzet nélkül? Az olcsónak nem mondható madárkáink milyen fegyverekkel van felszerelve? Ezen a NATO-kompatilis dolgon pedig nevetek! A D-20 az NATO kompatibilis? A honvédek "egyen"ruhája NATO-kompatilis? Vagy a T-72 és a BTR? Visszatérve a témához szerintem pedig még így is olcsóbban jöttünk volna a paki gépekkel, ha a hátteret, fegyverzetet és kiképzést is állnunk kellett volna.
<blockquote rel="vajk"> 210 milliárdból már kb 26 JF-17-est is lehet volna vásárolni.

26 darab, nem NATO-kompatibilis, fegyverzet nélküli repülőgépet mindenféle háttér és kiképzés nélkül.

Egyébként venni, vagy fenntartani?</blockquote>
 
M

molnibalage

Guest
210 milliárdból már kb 26 JF-17-est is lehet volna vásárolni.

Hagyjuk már az ilyen elvetemül ötleteket. Tessék elolvasni a Gripen FAQ-t. Ha még ezután is kérdés van, akkor válaszolok rá.
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
42 278
81 211
113
210 milliárdból már kb 26 JF-17-est is lehet volna vásárolni.

Amikor a Gripent vettük a JF-17/FC-1 még egy prototípus volt a világ másik végén.

Van bármilyen adatod a JF-17 hadrafoghatóságáról, üzemeltethetőségéről? Alkatrészellátás? Az orosz szállítanak időben hajtóművet? Hajtómű élettartama mennyi? Ipari szintű javítást mennyi időnként kell rajta végezni? (Ilyenkor vissza kell vinni a gépet a gyártóhoz.)
 
M

molnibalage

Guest
<blockquote rel="vajk"> 210 milliárdból már kb 26 JF-17-est is lehet volna vásárolni.

Amikor a Gripent vettük a JF-17/FC-1 még egy prototípus volt a világ másik végén.
</blockquote>

Még az sem, az első felszállása sem történt meg. Még a szerződés módosítás is talán előbb volt, mint a JF-17 első felszállása...
 

csaba77

Member
2013. június 24.
40
0
6
Gripen C/D kapcsán szerintem az a legnagyobb gond, hogy amikor meghosszabbítottuk a bérlést, akkor nem került szóba, hogy pl. a Meteor és KEPD-350 integráció kerüljön a gépekre és hogy elérhető áron lehessen 20-30 Gripen C/D gépet bérelni....
Azt néztem (én is), hogy JF-17 Block II egy nagyjából hasonló tudású gép lenne olcsóbban Magyarországon lévő Gripen-ek helyett. Persze jogos kérdés, hogy a felújítás hogyan menne.
Itt egy leírás a JF-17 Thunder gépről:
static.htka.hu/cikkek/JF-17/JF-17_Thunder.pdf

A Gripen kapcsán Gripen NG lenne egy nagyobb előre lépés, de valahogy ez a gép nagyon nehezen akar elkészülni. Itt már a hajtómű is jelentős előre lépés lenne az AESA radarral. Viszont ahogy olvastam az interneten elérhető forrásokat ennek a gépnek az ára a mostani gépnek a háromszorosa lenne és már régóta fejlesztik.....
A JF-17 mellett még ott van a "Chengdu J-20" is ami már a hírek szerint már alapból rendelkezik már "BVRAAM" rakétával.

A legfőbb problémát abban látom, hogy ki sem megy egy küldöttség Kínába vagy Pakisztánba és tájékozódni, hogy mit tudnak ezek a gépek és hogy Magyarország számára van-e lehetőség helyi szervizre....
 

ozymandias

Well-Known Member
2013. június 4.
2 776
18 013
113
Maximum arra lehetett volna használni, hogy az ártárgyaláson belengetni és talán nem röhögnek ki...

Azért megnézném, hogy milyen kiképzési vagy egyéb dokumentációkat kapnánk, ami emberi nyelven lenne. A gép menüje dettó :)
És akkor ezek talán a könnyen megoldható gondok...
 

ms07

Well-Known Member
2012. október 19.
3 867
6 059
113
Gripen C/D kapcsán szerintem az a legnagyobb gond, hogy amikor meghosszabbítottuk a bérlést, akkor nem került szóba, hogy pl. a Meteor és KEPD-350 integráció kerüljön a gépekre és hogy elérhető áron lehessen 20-30 Gripen C/D gépet bérelni....
Azt néztem (én is), hogy JF-17 Block II egy nagyjából hasonló tudású gép lenne olcsóbban Magyarországon lévő Gripen-ek helyett. Persze jogos kérdés, hogy a felújítás hogyan menne.
Itt egy leírás a JF-17 Thunder gépről:
static.htka.hu/cikkek/JF-17/JF-17_Thunder.pdf

A Gripen kapcsán Gripen NG lenne egy nagyobb előre lépés, de valahogy ez a gép nagyon nehezen akar elkészülni. Itt már a hajtómű is jelentős előre lépés lenne az AESA radarral. Viszont ahogy olvastam az interneten elérhető forrásokat ennek a gépnek az ára a mostani gépnek a háromszorosa lenne és már régóta fejlesztik.....
A JF-17 mellett még ott van a "Chengdu J-20" is ami már a hírek szerint már alapból rendelkezik már "BVRAAM" rakétával.

A legfőbb problémát abban látom, hogy ki sem megy egy küldöttség Kínába vagy Pakisztánba és tájékozódni, hogy mit tudnak ezek a gépek és hogy Magyarország számára van-e lehetőség helyi szervizre....

A Meteor az MS20 szoftverben lesz elérhető, ezt a nyáron még tesztelték a svédek. Szerintem a szoftverfrissítésekkel megkapjuk mi is a képességet különböző fegyverhez, csak fegyvert nem veszünk....
Az NG-ről csak pár éve van szó, sokáig megrendelés se volt rá, így annyira nincsenek elkésve, az elsőt már szerelik.
Ami szerintem probléma, hogy 10évesek a gépeink, nemsokára ideje lenne valami modernizáció
 

vilmoci

Well-Known Member
2010. április 24.
1 740
4 262
113
ms07: Konkrétan mit akarsz modernizálni, vagy mit lehet rajtuk?
A lényeget elvileg hasonlóképpen frissítik, mint a svédeknek.
Ezen kívül sok olyan dolog van benne, amit valószínűleg ki sem használunk. Szerintem legfeljebb a passzív tűzvédelem lehet kicsit elmaradva a modern megoldásoktól.
kalapacs: Szerintem az nem a bizalom jele, ha igyekszel kivitelezni egy népirtást a területeden élő oroszok ellen, akik ráadásul eddig neked dolgoztak, hogy a felszínen tartsák a gazdaságnak nevezett szarhalmazt, amit két évtized alatt sikerült létrehoznod. (meg az sem sejtet sok jót, ha korábban tőlük loptad el a Krímet [na jó kaptad a semmiért egy kopasz csinovnyiktól aki a te kutyád kölke volt egyébként :-D ])
 
M

molnibalage

Guest
Gripen C/D kapcsán szerintem az a legnagyobb gond, hogy amikor meghosszabbítottuk a bérlést, akkor nem került szóba, hogy pl. a Meteor és KEPD-350 integráció kerüljön a gépekre és hogy elérhető áron lehessen 20-30 Gripen C/D gépet bérelni....
Azt néztem (én is), hogy JF-17 Block II egy nagyjából hasonló tudású gép lenne olcsóbban Magyarországon lévő Gripen-ek helyett. Persze jogos kérdés, hogy a felújítás hogyan menne.
Itt egy leírás a JF-17 Thunder gépről:
static.htka.hu/cikkek/JF-17/JF-17_Thunder.pdf

A Gripen kapcsán Gripen NG lenne egy nagyobb előre lépés, de valahogy ez a gép nagyon nehezen akar elkészülni. Itt már a hajtómű is jelentős előre lépés lenne az AESA radarral. Viszont ahogy olvastam az interneten elérhető forrásokat ennek a gépnek az ára a mostani gépnek a háromszorosa lenne és már régóta fejlesztik.....
A JF-17 mellett még ott van a "Chengdu J-20" is ami már a hírek szerint már alapból rendelkezik már "BVRAAM" rakétával.

A legfőbb problémát abban látom, hogy ki sem megy egy küldöttség Kínába vagy Pakisztánba és tájékozódni, hogy mit tudnak ezek a gépek és hogy Magyarország számára van-e lehetőség helyi szervizre....

A Meteor indítási képessége tudtommal megvan a magyar Gripeneknek is, mert a mezei svéd gépek is megkapták a frissítést hozzá. Tehát akkor a "mi" gépeink is, mert azok is svéd gépek, csak béreljük őket. A KEPD-350 integrácó teljesen lényegtelen, mert ilyen kategóriájú fegyverzete kis hazánknak a büdös életben nem lesz és nem is kell egyelőre.

Továbbra sem értem, hogy ki, miből és minek akar 20-30 db vadászgépet, mikor a meglegvő 14 gépből sem hoztuk ki, amit lehet és a Honvédség többi része le van gatyásodva. Én is szeretem a repcsiket, de azért kérem maradjunk már a realitások talaján. Ha a GDP 2%-a menne honvédelemre, akkor sem a légierőnek kellene ekkora prioritást kapnia. Nevetséges, hogy egy rohadz zászlóaljat nem tud kiállítani a Honvédség komoly technikával. Nem ezredet vagy dandárt, egy nyomorult zászlóaljat.

Aki szerint meg bejáratott nyugati technikát és hátteret cseréljünk le kínai gépre, az kicsit gondoljon már bele ennek költségvonzatába. A Gripen jövője itthon alsó hangon 2030-ig van, vagy még tovább. Kidobni egy fegyverrendszert hasznos élettartam vége előtt egyszerűen ökörség.

Egybként miért cserénlénk le egy a Gripennél kevésbé pontens gépre a Gripent...?
 
M

molnibalage

Guest
Maximum arra lehetett volna használni, hogy az ártárgyaláson belengetni és talán nem röhögnek ki...

Azért megnézném, hogy milyen kiképzési vagy egyéb dokumentációkat kapnánk, ami emberi nyelven lenne. A gép menüje dettó :)
És akkor ezek talán a könnyen megoldható gondok...
Hát, jól kiröhögtek volna ilyen hülyeséggel.
 
M

molnibalage

Guest
Az NG-ről csak pár éve van szó, sokáig megrendelés se volt rá, így annyira nincsenek elkésve, az elsőt már szerelik.
Ami szerintem probléma, hogy 10évesek a gépeink, nemsokára ideje lenne valami modernizáció
Konkrétan mit akarsz korszerűsíteni rajta...? [fejvakarás]
Olyan csúcskat csapásmérő fegyverzet hordozására képes, ami nekünk nincs is, az új Meteort is képes hasnálni és JHMCS és HOBS képesség is lehetne, de ehhez nem a gépet kell korszerűsíteni.

A Gripen jelenlegi képességei tökéletesen megfelelnek nekünk, fegyverzet, repóra és más dolgok hiányoznak a rendszerből...
 

ms07

Well-Known Member
2012. október 19.
3 867
6 059
113
<blockquote rel="ms07">
Az NG-ről csak pár éve van szó, sokáig megrendelés se volt rá, így annyira nincsenek elkésve, az elsőt már szerelik.
Ami szerintem probléma, hogy 10évesek a gépeink, nemsokára ideje lenne valami modernizáció
Konkrétan mit akarsz korszerűsíteni rajta...? [fejvakarás]
Olyan csúcskat csapásmérő fegyverzet hordozására képes, ami nekünk nincs is, az új Meteort is képes hasnálni és JHMCS és HOBS képesség is lehetne, de ehhez nem a gépet kell korszerűsíteni.

A Gripen jelenlegi képességei tökéletesen megfelelnek nekünk, fegyverzet, repóra és más dolgok hiányoznak a rendszerből...

</blockquote>

Az évekből indultam ki, azóta biztos vannak már korszerűbb cuccok hozzá. Radar, pilótafülke, önvédelemre tippelnék. Igaz, így azért más a helyzet, hogy megkaptuk eddig a szoftverfrissítéseket. Mondjuk állítólag az MS21 már nem fog automatikusan mindenkinek járni.
 

vajk

Member
2012. október 23.
45
0
6
"Egybként miért cserénlénk le egy a Gripennél kevésbé pontens gépre a Gripent...?"
"Konkrétan mit akarsz korszerűsíteni rajta...? [fejvakarás]
Olyan csúcskat csapásmérő fegyverzet hordozására képes, ami nekünk nincs is,"

Az nyilván való, hogy most már nem érdemes lecserélni a grippent. Laikus szemmel ha okosan álltunk volna hozzá a témához, akkor a MIG flottát kellett minél hosszabban felhasználni, hogy utána válthassunk az JF17-re. Ja és hogy kevésbé potens gép, mint a grippen? Hát aztán? Ahogy írtad a grippenekből nem tudjuk kihozni a 100%-ot. Akkor most hogy is van ez? Megéri lízingelni olyan gépeket, amiket csak korlátozottan tudunk felhasználni? Biztosan.....
 
M

molnibalage

Guest
Az évekből indultam ki, azóta biztos vannak már korszerűbb cuccok hozzá. Radar, pilótafülke, önvédelemre tippelnék. Igaz, így azért más a helyzet, hogy megkaptuk eddig a szoftverfrissítéseket. Mondjuk állítólag az MS21 már nem fog automatikusan mindenkinek járni.
Persze, mindig lehetne elvi szinten korszerűsíteni dolgokat, de ár érték arányt nézve megéri ez?

Minek korszerűsítenél egy olyan gépparkot, amihez szinte nincs is csapásmérő fegyverzet? Egy darab AESA radar (elvi megközelítés) olyna fegyverarzenált lehetne vásárolni, hogy a jelenlegi helyzethez képest összefosnánk magunkat. Egy korszerű AESA radar valahol 15 M USD táján van nagyobb szintű flotta integráció esetén, tehát nem amikor 12-14 db gépről beszélünk. Egy Mk-82/84 bomba ára 3-4 ezer USD. Ha megépítesz hozzá új tárolókat, kiképzés, szállítás stb. akkor is az jön ki, hogy olyan tűzerőt kapnál, hogy ihaj.

A C/D Gripenek általános színvonalávan nincs baj a gép ár/érték aránya és a korlátozot számú felfügesztési pontjaival van a baj. Az F-16C/D gépeken levő +2 AAM függesztési pont az, aminek hiánya nagyon sokat számít sajnos.

Egyébknét meg a C/D Gripenhez nincs semmiféle cockpit upgrade, az AESA radarja a NG-nak asszem nem fér el a C/D flottán, de ha még el is férne mi adna nagyobb képesség növekedést a gépenek? A plusz repóra és AG fegyverzet vagy az AESA radar? Nem kérdés, hogy nem az utóbbi...

A svéd szoftver által kapott fegyver integrációs upgradeket megkaptuk mi is. Innentől fogva semmi kisebb vagy nagyobb értelmes upgrade nem jön szóba.
 

ms07

Well-Known Member
2012. október 19.
3 867
6 059
113
Rendben, meggyőztél :) pilonhiány: semmi se lehetetlen, lásd anno a "csodálatos" Jaguar megoldást :D Kicsit javít majd a helyzeten az NG törzs alatti plusz tartóival, de egy ilyen kis géptől nem lehet elvárni normális multirole szerepet, sajnos
Az itthoni helyzet meg kész röhej, pár Rover modulra, és GBU-ra is másfél évet kellett várni, ami aprópénz...
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
19 215
60 223
113
Szerintem ez a Gripen program egy igazi magyaros sikersztori.

1. Ott kezdődik, hogy nem kellet volna megvenni. A Mig-29-esek a Turul program keretében maradhattak volna, és mind ezt tized annyi pénzből, mint a Gripen program.

2. Ha már Gripent vettünk először nem a Gripen A-t kellet volna, de hát végül áttákolták őket részben C-re. Ezzel sikerült elérnünk, hogy senki másnak nincs ilyen gépe.

3. Miután beszereztünk egy ilyen képességű gépet, nem vettünk hozzá elég fegyvert.

4. Viszont ha már sikerült ilyen baromságot csinálnunk akkor ki kellene hoznunk belőle a maxot.
 

ms07

Well-Known Member
2012. október 19.
3 867
6 059
113
Normálisan kellett volna tárolni a Migeket, és nagyjavítani, aztán kb mostanában lehetne cserélni új F-16ra. Hiába sokaknak nem szimpi Amerika, de gépben a legjobb választás lenne.
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
19 215
60 223
113
ms07

Új F-16-ra?
Ma már vagy 10 komolyan vehető típus közül is választhatnánk, amiből csak az egyik az F-16.
Akkor amikor a Gripen "tender" volt, gyakorlatilag nem volt nyugati választék. Se Rafi, se EF2000, se F-18SH se semmi. Ezért is volt hiba ott és akkor az a tender.
 
Status
Not open for further replies.