<blockquote rel="joker">
Valószínűleg könnyebb lenne az aktuális Gripenre átállni a mostaniakról, mintha F-18-at vagy F-35-t vagy PAK-FA-t vennének.
Az F-35-nél jelenleg 98 millió dollárt írnak hajtómű nélkül (nem tudom miért létezik egyáltalán ilyen ár) és 85 milliót 2018-tól. Annak a fényében, hogy egy rakás megrendelő költségcsökkentés néven visszavágott a megrendelt példányszámokból, valószínűleg valami átverés van a dologban. Lehet ha ez a flyaway cost és az ár ami a számlán lesz az 2-3x ennyi, vagy adnak majd egy "baráti" 100-120 milliós árat és majd a többit leverik a megrendelőn az alkatrészárakkal meg szervízköltségekkel. Emellett komoly zsarolási potenciál lenne benne, amit ki is használnának, elvégre az USA egy olyan ország ami tényleg mindenbe de mindenbe belepofázik és mindent irányítani akar bármi áron. Nemzetbiztonsági szempontból nem lenne okos megkockáztatni, hogy alkatrészellátás nélkül maradjon a géppark, ha aznap a demokrácia nem látszik rendesen a telngeren túlról. Ilyen szempontból a kínai meg az orosz jobb, mert ha kifizetted, akkoris ellátna alkatrésszel, ha épp ellene készülnél felszállni a gépekkel.
Nincs ebben semmi átverés. Az európai repipar az elhúzódó fejlesztés, lassú gyártás és kis darabszám miatt ennyit tud... Nem volt ez régen másképp már a csatahajóépítésnél is. A briteket anno sokkolta, mikor megláttk, hogy a jenkik mennyivel többet hoztak ki 35k tonnából, mint ők. Pedig 20 éve még ők voltak meg a németek a hajóépítés ászai...
A visszamondott F-35 darabszám kerekítési hiba az összemnenniségen kis túlzással. Az USAF egymaga majdnem 2000 darab F-35A-ra tart igényt. Az, hogy most akkor n+1 ország összesen lemonodtt 100-200 gépet, az nem túl komoly hatású az árra és a jelenlegi és fokozódó gyártási ütemre nézve. A gépet még 10+ évig gyártani fogják...
Az utolsó kommentednek a részén csak mosolygok. Ki ne találd már, hogy az orosz és a kínai nem állítja le a supportot, ha érdekei ellen van... És még én vagyok naív...</blockquote>
Az átverés ott lesz, hogy megveszed a gépet baráti áron, aztán levegőben tartani lesz drága. Nincs ingyen ebéd, valahol ki kell jönnie az előállításának és a profitnak.
A visszamondott mennyiésg egyelőre ennyi, majd meglátjuk. Viszont nem az amerikai gépekből mondták vissza, hanem az export gépekből, amik további fejlesztések miatt még pénzbe kerültek, de kevesebben vannak. Ahoz számold a kieső 1-200 darabot, mert ott csapódik le a plusz fejlesztés költsége.
Azon mosolyogsz amin akarsz. Az USA mindenkit zsarol amivel csak tud, ez tény. És hülye lenne az a kormány, amelyik méregdrágán megvesz egy fegyverrendszert annak a fényében, hogy ha másnap nem úgy ugrál ahogy az amerikaiak diktának, első lépésben elvágják az alkatrészutánpótlást és légierő nélkül is maradt az ország. Ezzel szemben a kínaiak tényleg leszarják csak fizess, az oroszok is (ha nem is annyira, mert közelebb vannak), de nekik elsősorban a pénz kell mert üzletelni akarnak, az amerikaiaknak meg a kontroll és a pénz. Elmebeteg döntés lenne F-35-öt venni, hacsak nem lesz helyben megfelelő alkatrészgyártás, ami jelenleg elképzelhetetlen.