K
kamm
Guest
Nekem értelmetlen bármilyen tanulmányt elvégeznem. Minek is?
A svéd légierő megtette helyettünk.
Szerinted miért tartanak meg minimum 40db Gripen C-t az F-ek mellett? Nálunk annyi a különbség, hogy nekünk nincs akkora gépszámunk. De ők sem pusztán C-ket tartanak meg. Upgrade-elik őket C+-ra.
Pont az a lényeg, hogy a Gripen C+/D+ opció nem 30-re való beszerzés. Mitöbb, nem is kell "BESZERZÉSRŐL" beszélni! Ahogy a csehek (és mi is egy kicsit ) tudták bérelni a 14db C-jüket, úgy erre nekünk is lenne lehetőségünk.
Ezzel 10-15 évre tudnánk biztosítani a lehető legolcsóbban (ugyebár a tiszta bérlés olcsóbb) a jelenlegi légierőnk 2x (3x) -esét. Maradna pénz ugyan azon fegyvere beszerzésére, amiket az E-hez (vagy bármi máshoz) rendszeresítenünk kellene. És még a Z tervet sem kellene miatta Z2060-ra átnevezni, mert pénzügyileg minden futó program megvalósítását a végtelenbe kellene elnyújtani.
Nekünk per pillanat nincs szükségünk ilyen intervallumú megoldásra.
Ne feledjük, hogy a jelenlegi 14 gép velünk marad még egy jódarabig.
Viszont éppen "benne vagyunk" legalább 3-4 általunk is elérhetővé váló 5.-6. generációs gép fejlesztésében.
Nekünk per pillanat áthidaló megoldás kell!
A C+ programmal is biztosítani tudnánk a szomszédokkal való lépés tartást. De képzeljük csak el mi lesz 15 év múlva.
Szerinted melyik szomszéd fogja tudni megengedni magának, hogy az alig 10-15 éves rohadt drágán (az országok képességeihez mérten) technikát lecserélje vadi új 6. generációs modellekre?
Az E egy olyan opció, amelyik szintén működhet. De ott egy harmadik század megléte (ami szerintem nálunk az optimalis szkenárió lenne) több okból sem biztosan jönne össze.
Sem pénzügyileg, sem a későbbi együtt üzemeltetés szempontjából nem nagyon lenne optimális.
Mindazonáltal azok a "hangok" is falsok, hogy 2 teljesen eltérő üzemeltetésű gépről lenne szó a C-k és az E-k együttes rendszerben tartása esetén. A fő szempont, hogy teljesen azonos lenne a 2 gép szoftvere háttere. Az E ugyan azt a rendszert kapta, mint amit a C+ fog, és mindkettő a jelenlegi MS20 leszármazottja.
Az, hogy esetleg egy erősebb futómű, vagy más hajtómű van a gépen, az inkább részletkérdés. Sokkal fontosabb, hogy a gépek azonos tervező asztalról kerültek le.
Egy Volkswagen szervizben sem tartanak külön szerelőt egy Golfhoz, meg egy Passathoz....
A C mar most is elavult sok szempontbol. Penzkidobas lenne az egesz hasznalt Ckre kolteni a meglevokon tul: 10-15 even belul ugyanott allnank, mint 2003-ban, egy rakas reménytelenül elavult cuccal, megint nullarol kellene vasarolgatni, raadasul vadonatuj generacioval szivnank minden bajat.
Kis sereg, kis legiero, nem engedthetjuk meg magunknak a hasznalt, lefutitt cuccok "luxishibajat", ez van.
Ezzel szemben ket szazad E/F megall 4-5 milliard kozott es 20-30 evre siman a legfejletteb EW es networking funkciokat kapjuk, a kornyekre boven elegendo agilitassal meg pylonokkal stb.
Mellette lehet nemikepp upgradelni a jelenlegiket, azok kihuzhatnak meg egy 10-15 evet legterezni stb, es akkore mglatjuk, hol jar majd a sixth-gen (sanszos, hogy gyerekcipoben lesz, lasd EF Tr1 vs Tr3) - viszont nem lesz nyomas rajtunk, nem leszünk kiszolgaltatva, mert ott lesz ket szazad modern E/F tovabbra is.
Az ilyen 30 millios es hasonlo fogalmatlan artippeket el kell felejteni, egyrészt egyik sem igaz, masreszt rendszert veszel mindig, csak a Gripeneknel mar sok resze megvan. A finn tenderbol mar az E/F kapcsan tudjuk, higy sokkal elonyosebb ajánlat az F-35-nel mind anyagilag (arban ugyanaz, de jon vele jelentos helyi gyartas, az amerikaval az egvilagon semmi), mind felszerelesre (fegyverzet, Globaleye.)
Mostanra nálunk meg a sved-brazil-cseh-magyar perihelium meg aztan kulonosen adja magat valamifele ipari beszallitoi szerephez. Ahogy valaki pedzegette mar, ket szazad E/F rendelese mar lenyeges ipari programot hozhat, ami meg jobb rendszert eredményezhet stb.