[HUN] Vadászgépek beszerzése

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

blogen

Well-Known Member
2010. április 20.
16 841
29 066
113
Ezt a mondatot egy párszor hangosan kellett elismételjem, de még most sem vagyok benne biztos hogy értem mit akartál mondani...:)

Talán a Gripen E/F körül megy a sejtelmeskedés...

Azt kéne megérteni hogy a Gripen E/F tényleg 90% ban más mint a C/D !!
Ha a 2. század E/F lesz u.úgy elő fognak jönni a két eltérő típus üzemeltetéséből fakadó problémák - és plusz költségek !! - mintha bármi más, a Gripen C/D től eltérő, típust választanánk
Mintha már ki lett volna jelentve, hogy nem fogunk eltérő infrastruktúrával bohóckodni, úgyhogy minden légierőbővítés a C/D keretei között fog lezajlani.
 
  • Tetszik
Reactions: LMzek 2.0

Aladeen

Well-Known Member
2021. július 17.
21 636
42 044
113
A másfeles arány - szerintem - csak a békeidős szolgálati rendszerhez szükséges. Háborús körülmények között mindenkit és mindent bevetünk amink, és akink csak van.
Pláne ha ilyen kis számú eszközről van is szó.
honnan lesz több vadászpilóta?
Elvileg 95-en lettek kiképezve az NFTC-ben erre. Aki már nincs ott (kb. 75 fő) az vagy eü okból nem alkalmas már, vagy külföldön repked civilben és tudása is megkopott Gripen ügyileg. Nem hiszem, hogy háborús helyzetben sokkal többet tudnánk mozgósítani ,mint ahány most van. Elhanyagolható lehet a mozgósítható tartalék mértéke...
 

Aladeen

Well-Known Member
2021. július 17.
21 636
42 044
113
Pl. úgy hogy azt aki kint volt Kanadában, hazajött és most A319 en szopatják, végre kiküldik Svédországba Gripen átképzésre.
Sokan, - na jó, többen - várnak arra hogy végre elkezdjék a Gripen átképzést
Oké - kimaradt nálam az a baromság, hogy képzett vadászpilótákat tesznek Airbusra... :mad:
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 795
47 067
113
honnan lesz több vadászpilóta?
Elvileg 95-en lettek kiképezve az NFTC-ben erre. Aki már nincs ott (kb. 75 fő) az vagy eü okból nem alkalmas már, vagy külföldön repked civilben és tudása is megkopott Gripen ügyileg. Nem hiszem, hogy háborús helyzetben sokkal többet tudnánk mozgósítani ,mint ahány most van. Elhanyagolható lehet a mozgósítható tartalék mértéke...
Azzal tisztában vagy, hogy az NFTC-ben is repkedtek/nek volt Gripen pilótáink? Instruktorként.
Azzal tisztában vagy, hogy a jelenlegi Mi-24-es pilótáink 1 hónapos felfrissítő képzés után kerültek vissza a gépekre? Minimum 6 éves kihagyás után.
Ha időben elkezdik a lelépett pilóták megkeresését (értsd: most), akkor még a svédekhez is kiküldhetjük az erre alkalmasakat, akik vállalkoznak. De idehaza is itt vannak a 2 ülésesek.
 

Aladeen

Well-Known Member
2021. július 17.
21 636
42 044
113
Még nem kiképzett vadászpilóta, de nagyon szeretne az lenni...:rolleyes:
Kanadában a Hawk gépeken megtanulják a szokásos légiharc és levegő föld műveleteket, eljárásokat. Gondolom a Gripenre képzés már a típus specifikus dolgokat tanulják.
Vagy pénz vagy akarat nincs további Gripen pilóták képzésére, mert szerintük elég jelenlegi 20 fő - melyik lehet?
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 795
47 067
113
Kanadában a Hawk gépeken megtanulják a szokásos légiharc és levegő föld műveleteket, eljárásokat. Gondolom a Gripenre képzés már a típus specifikus dolgokat tanulják.
Vagy pénz vagy akarat nincs további Gripen pilóták képzésére, mert szerintük elég jelenlegi 20 fő - melyik lehet?
Egyelőre 14 gépünk van!
 
  • Tetszik
Reactions: Aladeen

Pista a hegyről

Well-Known Member
2018. április 4.
992
2 514
93
Oké - kimaradt nálam az a baromság, hogy képzett vadászpilótákat tesznek Airbusra... :mad:
Nem tudom hogy ez azóta változott-e (nagyon remélem), de úgy 10< éve megesett hogy kiment x számú ember Kanadába, megcsinálták az ottani kiképzést, de volt pár fő aki nem fért bele az akkori Gripen-keretbe, ezért nekik, hiába csináltak meg mindent hogy elérjék az álmukat (mindenki tudja itt mennyire brutál nehéz egy ilyen kiképzés), mehettek helikopterre vagy szállítóra, akkor AN-26-ra. Na ez a legnagyobb bűnök egyike amit a seregben elkövettek és nem is értem hogy engedhettek el értékes vadászpilóta-jelölteket!! Tudom hogy így volt, mert közeli ismerős járt így. Bízom benne hogy azóta észhez tértek és rájöttek milyen ritka kincs a vadászpilóta. De akik akkor nem ülhettek át a Gripenre, már garantáltan nem is fognak, mást repülnek, aki pl. helikopterre került az azóta se repült merev szárnyast.
 

Pista a hegyről

Well-Known Member
2018. április 4.
992
2 514
93
Vagy pénz vagy akarat nincs további Gripen pilóták képzésére, mert szerintük elég jelenlegi 20 fő - melyik lehet?

Szerintem mindkettő megvan, jelentkező illetve sikeres teljesítő nincs elég. Persze hogy iszonyatosan menő szakma, de nem az egyetlen ilyen, és az nagyon komoly szűrő hogy ott tényleg makkegészségesnek kell lenned, valamint a kiképzés is kirostálja az embereket, mert iszonyat megterhelő fizikálisan-szellemileg. Nem tudom mennyire jön ki a fizetés, az utolsó infóm az nettó fél millió körüli volt, ennyiért lehet még a kalandvágyók, adrenalinfüggők is elgondolkoznak a biztonságosabb és jobban fizető civil szférán (bár tény hogy a vadászpilóták általában elég fanatikusok és jó értelemben őrültek ahhoz hogy ezek kevésbé csábítsák őket).

A többi fegyvernemnél lehet olyan felemás intézkezédeseket hozni mint az alapkiképzés lerövidítése, lehetnek elnézőbbek az avin hogy minél jobbak legyenek a létszámok, max az alakulatnál bosszankodnak hogy már megint használhatatlanokat kaptak - aztán vagy használhatóvá faragják ott őket, vagy nem -, de a pilótaképzésben ezek végképp nem játszhatnak. Csak a fizuemelés javíthat valamit, bár az is inkább a megtartásban számíthat többet, meg az intenzívebb toborzás esetleg, amiben döcögős az MH, kiváló és kevésbé jó médianyagok váltják egymást, aztán jó hogy szinte mindenhova kimennek, ami kevésbé jó hogy van ahova csak pár lejárt újság, szórólap meg AMD jut ki a helyi toborzóból.

Én a létszám terén nagyon pesszimista vagyok egyébként, régen mindenki az eszközök miatt aggódott, most már inkább azon kéne hogy ki fogja kezelni azokat. És minél komolyabb szaktudás kell hozzá, annál kritikusabb a helyzet. A vadászgép a csúcsa ennek - már ha a távoli jövőben nem sikerül az egész fegyvernemet drónosítani.
 
  • Tetszik
Reactions: bel and Aladeen

laca

Well-Known Member
2013. november 6.
849
2 229
93
Azt nézve, hogy alsó hangon 100 misi per gép egy E Gripen, de 30 misi volt a használt C és, ha gépenként 30 misi lenne egy upgrade AESA radar és MAWS-ra, akkor is a 14 db E árából kijön az összes gép korszerűsítése és 10 használt + korszerűsítése.
Pláne, ha egyébként meg alapnak vesszük a meglévők folyamatos korszerűsítését, mert akkor ugyebár új E-k 14x100 + a meglévő C/D-k 14x30 korszerűsítés, hogy állják a sarat még 10-15 évig.
Na így még csúnyább az összeg, 1820!! Amiből a Te számaiddal kijönne még 2x12db upgrade-elt használt C is (már, ha lenne rá szükség)
És E-k rendszeresítésével a nyakunkba vennénk 2x14 db jelentősen eltérő gépet, annak minden üzemeltetési költségével.

Ez a 30 millió használt darabár valamelyik konkrét tenderből jön (pl. horvát)?
Nem lehet, hogy mire oda jutunk (~4-5 év), olcsóbban is adják majd a svédek a C-ket?
 
M

molnibalage

Guest
Ez a 30 millió használt darabár valamelyik konkrét tenderből jön (pl. horvát)?
KB. ennyiért pótolták a 2015-ben elvesztett gépet. Akkori árfolyamon volt 33M USD tája.
Nem lehet, hogy mire oda jutunk (~4-5 év), olcsóbban is adják majd a svédek a C-ket?
Nem tudhatom.
De egy pontatlan modell is jobb, mint a semmilyen model.
Nem sejlik fel sehogyan sem az az opció, hogy megérje az Emil megvétele és a meglevő gépek kihajítása még akkor sem, ha maga gép önmagában többet tudna. Csak összességében kevesebb lenne az egységnyire nézve több.
 

blogen

Well-Known Member
2010. április 20.
16 841
29 066
113
Nem lehet, hogy mire oda jutunk (~4-5 év), olcsóbban is adják majd a svédek a C-ket?
Ja, csak nekünk 4-6 D kellene elsősorban, a saját SEAD képesség megteremtése végett, mert anélkül semmit nem fog érni a támadófegyverzet a C gépeinken, hiába lesz már kapacitás arra két századdal a légvédelmi feladatok mellett!
 

Madár Fokker

Well-Known Member
2017. december 17.
512
1 415
93
Vagy pénz vagy akarat nincs további Gripen pilóták képzésére, mert szerintük elég jelenlegi 20 fő - melyik lehet?
Szerintem több pilótára egyszerűen nincs szükség. Vagy ha szükség épp volna is, de a megfelelő repülési gyakorlat biztosítását nem adja ki a matek:

Néhai Kővári László blogján, a jetplanes.blog.hu-n tavaly márciusban írt egy posztot a Gripen üzem első 15 évéről. Onnan vettem a számokat.
(Bocs, de telón Chrome-ban egyszerűen nem tudok linket bemásolni. Feljön, hogy "Beillesztés", csak épp utána nem csinál semmit.)

Ezen blog bejegyzés alapján 2021. év elején járt a flotta 24000 óránál. Ha jól tudom, akkor 2026-ig 32800 óra a kirepülhető keret. Azaz az akkor hátralévő 5 évre (21, 22, 23, 24, 25) jutott kb. 8800 repóra. Az 1760 óra évente a teljes flottára és 126 óra gépenként. Ha úgy számoljuk, hogy a kétüléses gépeken duplán gyűlik az "utaskilométer", akkor pont kijön, hogy évente ~2000 óra repülési tapasztalat gyűjthető a 14 gépes flottánk 16 ülésében. Ez ki is adja a 100óra/fő/évet.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 795
47 067
113
Szerintem több pilótára egyszerűen nincs szükség. Vagy ha szükség épp volna is, de a megfelelő repülési gyakorlat biztosítását nem adja ki a matek:

Néhai Kővári László blogján, a jetplanes.blog.hu-n tavaly márciusban írt egy posztot a Gripen üzem első 15 évéről. Onnan vettem a számokat.
(Bocs, de telón Chrome-ban egyszerűen nem tudok linket bemásolni. Feljön, hogy "Beillesztés", csak épp utána nem csinál semmit.)

Ezen blog bejegyzés alapján 2021. év elején járt a flotta 24000 óránál. Ha jól tudom, akkor 2026-ig 32800 óra a kirepülhető keret. Azaz az akkor hátralévő 5 évre (21, 22, 23, 24, 25) jutott kb. 8800 repóra. Az 1760 óra évente a teljes flottára és 126 óra gépenként. Ha úgy számoljuk, hogy a kétüléses gépeken duplán gyűlik az "utaskilométer", akkor pont kijön, hogy évente ~2000 óra repülési tapasztalat gyűjthető a 14 gépes flottánk 16 ülésében. Ez ki is adja a 100óra/fő/évet.
Off
Nézz be a visszajelzések topicba a linkmásolós problémád miatt! Ott leírtam a megoldást!
On
 

Madár Fokker

Well-Known Member
2017. december 17.
512
1 415
93
Néhai Kővári László blogján, a jetplanes.blog.hu-n tavaly márciusban írt egy posztot a Gripen üzem első 15 évéről. Onnan vettem a számokat.
(Bocs, de telón Chrome-ban egyszerűen nem tudok linket bemásolni. Feljön, hogy "Beillesztés", csak épp utána nem csinál semmit.)

@pöcshuszár segítségével itt a link! Köszi!
 

hunemperor

Well-Known Member
2020. június 14.
808
2 096
93
....Nem sokban különbözik az előző hozzászólásoktól, melyek a topic témáját körülölelik. Ezerötszázszor le lett írva. Álmaink lehetnek, vágyaink lehetnek, a realitás azonban a Gripen.... C, de inkább D..... meg néhány megfizetett műszaki és pilóta.... és Kecsó mellett egy másik bázis... Lehet, hogy a fülkéből apparatcsiknak tűnik mindenki, aki ágyban alszik, de azért korántsincs így....
Bár realitás lenne, amit írsz, sajnos a 2. század csak délibáb egyelőre..