De most komolyan, mennyivel adna nagyobb harcértéket az E, mint egy folyamatosan fejlesztett C, és főleg mennyi pénzért?
Szerintem is vegyünk még egy század svéd C-t, és kapjanak folyamatos elektronikai, fegyverzeti upgrade-et. Így simán kihúzhatjuk a "6." generációig, Csak így van értelme, ha bármilyen formában be akarunk szállni (bármivel) ezekbe a programokba.
Annál nagyobb pazarlást el sem tudok képzelni, hogy most megszabadulnánk a félidős, éppen upgrade-elt C-ktől, majd rá 15 évre ugyanezt tennénk az E-kkel, mert elkészült, amibe pénzt tettünk.
Sokszor leírtam már, hogy a Gripen max. üa. mennyiséggel csapásmérő fegyverzetet akar, akkor nincs rajta BVR légiharc rakéta.
A Gripen E-n ez már lehetséges.
De, ha a mennyisége nőne a C Gripeneknek ez RÉSZBEN képes ellensúlyozni az, ha mindig teszünk AG feladatot teljesítő Gripen mellé teszünk egy vadászfeladatú Gripent, ami óvja ezeket és azdja a védelmet, az önvédelmi képesség helyett.
Csak emiatt az összes Gripen C-t kiszórni és E-re cserélni mérhetetlen sokba kerülne.
A megoldás nem tökéletes, de olcsóbb és másik előnye, hogy összességében több gépet ad.
Én többre tartok mondjuk 24 db korszerűsített C Gripent, mint 14 db E változatot.
Azt nézve, hogy alsó hangon 100 misi per gép egy E Gripen, de 30 misi volt a használt C és, ha gépenként 30 misi lenne egy upgrade AESA radar és MAWS-ra, akkor is a 14 db E árából kijön az összes gép korszerűsítése és 10 használt + korszerűsítése.
14 Gripen E - 1400 M
kontra
14 Gripen C fejl. 14*30 = 420 M
10 Gripen C beszerz + fejl = 10*60 = 600 M
1400M vs 1020M elég markáns difi...
Úgy, hogy az egyiknél van 14 géped, a másiknál meg 24.
Látható, hogy ilyen ökölszámok esetén is bőven van tartalék még fegyverzetre, repórára és sok minden másra.
És ebből a 24 gépre bővülés és upgrade ellenére a gép és logisztika alapvetően a maira épülne, ugyanaz a hajtómű, ugyanaz a futómű stb. stb.
Igen, mindig lehet nagyot álmodni és sokat költeni, de ez kb. ugyanaz a döntés, mint anno a 3 db MiG-23 század, és ami helyett lett 1 db MiG-23MF és 2 db MiG-21BISz. Csak a Gripen E és a korszerűsített Gripen C között, ha mehet rá a MAWS és AESA radar nincs ekkora eltérés. Szerintem.