Innentől kicsit meddő a vita. Már leírtam, sztem miért.Miért menne bele?
Ha valaki használt Gripent akar, akkor hozzá fog fordulni.
Minden projekt így indul.Egy paper design projektre bármit építeni eszement hülyeség.
Néz meg miben kerül az új Gripen E saccra. Majdnem F-35A ára.
Ennek fényében szerinem gondold át, mert ha még el is tudnánk is adni a gépeket kb. 30 misi / darab áron, akkor is a 28 db Gripen E úgy kb. 4-5 mrd dollár lenne. Alsó hangon. Ez az éves magyar GDP 3,5%-a. Még, ha több évre széthúzod, akkor is eszement.
A jelenlegi Grioeneket is kb. 20 éve fizetjük. Ma már meg sem terheli a HM büdzsét 27-28 mrd vs. 1.000 mrd. Ez 20 éve még a büdzsé 10%-a volt, ma 3%-a se.
Számoljunk E esetén a magasabb 5 mrd dollárral. 15 éves törlesztés esetén évi 100 mrd HUF-ból kijönne. Ez a 2024es büdzsé 6 5%-a. Sok, de fizethető. Bár sztem 2026 utan indulna az új lizing, tehát még annyi sem lenne. Hát még 2030-ra.
Hatalamas kiadás, de vállalható, nem irreális, főleg ha az eladott C-k árat beugróként betennénk.
De ez csak 1 lehetőség. Van valóban költseghatékonyabb megoldás. Ha C-k jönnek. Az lényegében semmi extra kiadást nem jelentene 2026 után. Hisz kb. hasonló költséget jelentene, mint a mostani lizing 30 mrd-ja.
Esetleg vegyes E, C. Tudom ettől kihullik sokaknak a haja.
De igazából ez a 3 opció.
Sztem mind 3 finanszírozható. Nagyok a különbségek ez tény, de az is kérdés, melyikhez, milyen hadiipari ellentételezést kapunk?? Ez a kiadások jelentős részét országon belül tarthatná, vagy kompenzálná. A Saab nincs jó passzban az eladásokkal. Jók az alkupozícióink. Sztem hamarosan hallunk efelöl híreket és tovább látunk.