[HUN] Zlin 242/143

Azokat a gépeket először meg kéne venni :)
Persze lehet hogy már megvették őket csak még nem érkeztek meg.

A gépeket mind megvásárolták, hamarosan a másik kettő is megérkezik.

Nem tudom hallottad e már ezeknek a gépeknek a hangerejét? Még visszavett gázzal is kilóméterekről meghallani. A csendes nyári éjszaka a határon egy bokorban bujkáló migráns garantáltan sokkal hamarabb fogja meghallani a hangját, mint hogy észre venné a sárga festést.

Repülőmérnökként elég sok gép hangját hallottam már, ezzel a típusokkal volt szerencsém repülni is. A határellenőrzésre nem szabad szemes ellenőrzést alkalmaznak, hanem kamerával végzik azt. A Készenléti Rendőrség helikopterei is FLIR toronnyal repülnek, ez a szándék a Honvédség gépei esetében is. Levegőből kamerákkal elég messzire ellátni, hőkamera elől pedig elbújni is nehéz.
 
A gépeket mind megvásárolták, hamarosan a másik kettő is megérkezik.
Repülőmérnökként elég sok gép hangját hallottam már, ezzel a típusokkal volt szerencsém repülni is. A határellenőrzésre nem szabad szemes ellenőrzést alkalmaznak, hanem kamerával végzik azt. A Készenléti Rendőrség helikopterei is FLIR toronnyal repülnek, ez a szándék a Honvédség gépei esetében is. Levegőből kamerákkal elég messzire ellátni, hőkamera elől pedig elbújni is nehéz.
142-el nekem is van pár tucat órám ;)
Mikor az egész 42-es családot a letiltották műrepülésről - ha jól emlékeszem 2007 táján - igen hamar kikoptak a magyar kisgépes repülésről.
Gondolom ezek az új 242-sek már megerősített főtartóval készültek.
 
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
Bocsánat, hogy beleszólok, nekem csak Cessna 152-re van VFR szakszóm..... Ezek a gépek arra jók, hogy Simicska fővezér úr, és néhány pizsamagatyás lerepüljön a vadászházba vagy a Balcsi nyaralóba..... Tulajdonképp minek vettük ezeket? Nem értem? Ez volt most a legfontosabb? Inkább vettek volna 2 új helit... Mégegyszer bocs a kifakadásért...
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed
Már több helyen leírtam, nekem nagy "vágyálmom" teljesült ezzel a beszerzéssel. Ugyanis 1994 augusztusában, a debreceni műrepülő vb zárónapján tartott repülőnapon láttam a Zlin gyár akkor még vadonat új gépét, a 242-est. Szép volt, jó volt, vártam, hogy hazánkban is megjelenjen, de évekig nem történt semmi.
Őszintén szólva már el is feledkezdtem a típusról, így azt se néztem, hogy gyártásba került-e ez a verzió.
Erre láss csodát, több, mint húsz év eleteltével megérkeztek!
Megérte várni :)
 
brinxd1oerh8verlqf4g.jpg

V1.2 :)
 
Bocsánat, hogy beleszólok, nekem csak Cessna 152-re van VFR szakszóm..... Ezek a gépek arra jók, hogy Simicska fővezér úr, és néhány pizsamagatyás lerepüljön a vadászházba vagy a Balcsi nyaralóba..... Tulajdonképp minek vettük ezeket? Nem értem? Ez volt most a legfontosabb? Inkább vettek volna 2 új helit... Mégegyszer bocs a kifakadásért...
Ennyi pénzből (mármint 2-4 Zlin árából) nem vettek volna két helikoptert, de még egyet sem, legfeljebb repülőképes helikoptermodellt :-). Viszont a pilóta-alapkiképzéshez a Jak-52-ek helyett kell valami, mert nem lehet rögtön nagy vagy gyors gépre tenni olyan 0-órás kezdőket, akiknek 40-60%-ából soha nem lehet pilóta (az orvosi alkalmasság csak az első lépcsőfok, de a gyakorlati képességekre és a mentális alkalmasságra nem biztosíték). Valamilyen olcsóbb és veszélytelenebb típuson kell elkezdeni az alapkiképzést és kiválogatni azokat, akiket ezután érdemes továbbképezni.
 
A futárrepülőgép kifejezés eléggé elhibázott volt már a tender kiírásakor tekintve, hogy a futárfeladat mint olyan jelenleg már nem létezik. A 4 fős 143-asokat feltehetőleg a felderítő funkció miatt veszik, a gépbe szerelt extra üzemanyag tartályokkal képes akár több mint 10 órán át a levegőben maradni. Ami majd kétszerese a 242-es által levegőben tölthető időnek.

Emellett nagyon remélem (bár itthon sajnos nem szokás gondolkodni, pláne közbeszerzéseknél), hogy a 143-asok már full IFR (instrument flight rules) felszereltséggel és certifikációval érkeznek, mert nem ártana, ha a gépek nem csak VMC-ben (visual meteorological condition) repülhetnének, hanem műszeres repülési körülmények között is. A VFR ONLY táblácska elég kiábrándító 400 millióért a 242-eseken...
 
  • Tetszik
Reactions: fip7
A data link és műholdas komm. korában futárgép szó önmagában röhejes...

Futárkodunk oda, ahol nincs internet, vezetékes és mobil telefon, vagy katonai rádió összeköttetés. :) Viszont ezen hiányosságok birtokában, tuti van biztonságos, kiépített repülőtér, ott, ahova épp a körülmények folytán futárkodni kell, a parancsokkal. :)
Komolyra fordítva, napjainkban is lehet olyan speciális, katonai szállítási feladat a haderőben, ahol gyorsan kell eljuttatni bizalmas infót, vagy valamit, adott területre. 93.000 négyzetkilóméteren viszont nem biztos a kis repülő létjogosultsága, tekintve azért nem valószínű hogy minden makadám úton le tud szállni. Netán igen ? Inkább néhány jó és gyors terepjáró, vagy erre való motorkerékpár. akkor már. :) Ne feledjük Oszama sem telefonált, nem is nagyon tudták 10 évig hol is keressék. Futárt küldött és fogadott. :)
A felderítő feladat az már más, hiányt pótló, ha arra jók lesznek ezek a kis gépek és kiképzésre.
Amennyiben jól olvastam, akkor továbbiak beszerzése is várható ?
 
Tök jó, hogy itt azon témáznak néhányan, hogy kellet-e ez a gép vagy nem.
MH fejlesztéseivel foglalkozó topikot tekerjétek vissza pár évet.
Akkor arról ment a diskurzus, hogy akkora már a baj, hogy mindent venni kéne, meg az alapoktól épitkezni.
Hát most ezt teszik. Terepjárók, ruha, nagyjavított heli+heli(volt mentő) kiképzés újraindítása stb. stb. (nem mintha én nem örülnék mondjuk 100 CV-90-nek, vagy (meg) ugyanennyi Rosomaknak).
Mi lett volna, ha vesznek 16 S-70 est? Akkor itt a pesszimista vonal jött volna a kérdésekkel:
-minek,pilóta sincs?
-minek, ha lenne is jelentkező pilóta, nem volna mivel kiképezni?
-miért nem mentek a MI-17-es nagyjavításra?
-miért ezt vettek, miért nem Leo2/F-35/MI171 stb. stb. stb....;)