[HUN] Zlin 242/143

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

Phoenix

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
Moderátor
2009. április 27.
552
1 252
93
Azokat a gépeket először meg kéne venni :)
Persze lehet hogy már megvették őket csak még nem érkeztek meg.

A gépeket mind megvásárolták, hamarosan a másik kettő is megérkezik.

Nem tudom hallottad e már ezeknek a gépeknek a hangerejét? Még visszavett gázzal is kilóméterekről meghallani. A csendes nyári éjszaka a határon egy bokorban bujkáló migráns garantáltan sokkal hamarabb fogja meghallani a hangját, mint hogy észre venné a sárga festést.

Repülőmérnökként elég sok gép hangját hallottam már, ezzel a típusokkal volt szerencsém repülni is. A határellenőrzésre nem szabad szemes ellenőrzést alkalmaznak, hanem kamerával végzik azt. A Készenléti Rendőrség helikopterei is FLIR toronnyal repülnek, ez a szándék a Honvédség gépei esetében is. Levegőből kamerákkal elég messzire ellátni, hőkamera elől pedig elbújni is nehéz.
 
T

Törölt tag 1586

Guest
A gépeket mind megvásárolták, hamarosan a másik kettő is megérkezik.
Repülőmérnökként elég sok gép hangját hallottam már, ezzel a típusokkal volt szerencsém repülni is. A határellenőrzésre nem szabad szemes ellenőrzést alkalmaznak, hanem kamerával végzik azt. A Készenléti Rendőrség helikopterei is FLIR toronnyal repülnek, ez a szándék a Honvédség gépei esetében is. Levegőből kamerákkal elég messzire ellátni, hőkamera elől pedig elbújni is nehéz.
142-el nekem is van pár tucat órám ;)
Mikor az egész 42-es családot a letiltották műrepülésről - ha jól emlékeszem 2007 táján - igen hamar kikoptak a magyar kisgépes repülésről.
Gondolom ezek az új 242-sek már megerősített főtartóval készültek.
 

Littlejohn

Well-Known Member
2010. április 20.
3 504
14 929
113
Bocsánat, hogy beleszólok, nekem csak Cessna 152-re van VFR szakszóm..... Ezek a gépek arra jók, hogy Simicska fővezér úr, és néhány pizsamagatyás lerepüljön a vadászházba vagy a Balcsi nyaralóba..... Tulajdonképp minek vettük ezeket? Nem értem? Ez volt most a legfontosabb? Inkább vettek volna 2 új helit... Mégegyszer bocs a kifakadásért...
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 161
60 895
113
Már több helyen leírtam, nekem nagy "vágyálmom" teljesült ezzel a beszerzéssel. Ugyanis 1994 augusztusában, a debreceni műrepülő vb zárónapján tartott repülőnapon láttam a Zlin gyár akkor még vadonat új gépét, a 242-est. Szép volt, jó volt, vártam, hogy hazánkban is megjelenjen, de évekig nem történt semmi.
Őszintén szólva már el is feledkezdtem a típusról, így azt se néztem, hogy gyártásba került-e ez a verzió.
Erre láss csodát, több, mint húsz év eleteltével megérkeztek!
Megérte várni :)
 

weasel007

Well-Known Member
2011. július 15.
3 785
8 381
113
brinxd1oerh8verlqf4g.jpg

V1.2 :)
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 085
15 027
113
Bocsánat, hogy beleszólok, nekem csak Cessna 152-re van VFR szakszóm..... Ezek a gépek arra jók, hogy Simicska fővezér úr, és néhány pizsamagatyás lerepüljön a vadászházba vagy a Balcsi nyaralóba..... Tulajdonképp minek vettük ezeket? Nem értem? Ez volt most a legfontosabb? Inkább vettek volna 2 új helit... Mégegyszer bocs a kifakadásért...
Ennyi pénzből (mármint 2-4 Zlin árából) nem vettek volna két helikoptert, de még egyet sem, legfeljebb repülőképes helikoptermodellt :). Viszont a pilóta-alapkiképzéshez a Jak-52-ek helyett kell valami, mert nem lehet rögtön nagy vagy gyors gépre tenni olyan 0-órás kezdőket, akiknek 40-60%-ából soha nem lehet pilóta (az orvosi alkalmasság csak az első lépcsőfok, de a gyakorlati képességekre és a mentális alkalmasságra nem biztosíték). Valamilyen olcsóbb és veszélytelenebb típuson kell elkezdeni az alapkiképzést és kiválogatni azokat, akiket ezután érdemes továbbképezni.
 

carpmat

Member
2014. július 30.
92
26
18
A futárrepülőgép kifejezés eléggé elhibázott volt már a tender kiírásakor tekintve, hogy a futárfeladat mint olyan jelenleg már nem létezik. A 4 fős 143-asokat feltehetőleg a felderítő funkció miatt veszik, a gépbe szerelt extra üzemanyag tartályokkal képes akár több mint 10 órán át a levegőben maradni. Ami majd kétszerese a 242-es által levegőben tölthető időnek.

Emellett nagyon remélem (bár itthon sajnos nem szokás gondolkodni, pláne közbeszerzéseknél), hogy a 143-asok már full IFR (instrument flight rules) felszereltséggel és certifikációval érkeznek, mert nem ártana, ha a gépek nem csak VMC-ben (visual meteorological condition) repülhetnének, hanem műszeres repülési körülmények között is. A VFR ONLY táblácska elég kiábrándító 400 millióért a 242-eseken...
 
  • Tetszik
Reactions: fip7

honved

Well-Known Member
2010. június 2.
9 926
18 391
113
A data link és műholdas komm. korában futárgép szó önmagában röhejes...

Futárkodunk oda, ahol nincs internet, vezetékes és mobil telefon, vagy katonai rádió összeköttetés. :) Viszont ezen hiányosságok birtokában, tuti van biztonságos, kiépített repülőtér, ott, ahova épp a körülmények folytán futárkodni kell, a parancsokkal. :)
Komolyra fordítva, napjainkban is lehet olyan speciális, katonai szállítási feladat a haderőben, ahol gyorsan kell eljuttatni bizalmas infót, vagy valamit, adott területre. 93.000 négyzetkilóméteren viszont nem biztos a kis repülő létjogosultsága, tekintve azért nem valószínű hogy minden makadám úton le tud szállni. Netán igen ? Inkább néhány jó és gyors terepjáró, vagy erre való motorkerékpár. akkor már. :) Ne feledjük Oszama sem telefonált, nem is nagyon tudták 10 évig hol is keressék. Futárt küldött és fogadott. :)
A felderítő feladat az már más, hiányt pótló, ha arra jók lesznek ezek a kis gépek és kiképzésre.
Amennyiben jól olvastam, akkor továbbiak beszerzése is várható ?
 

marton

Well-Known Member
2013. április 16.
1 039
715
113
Tök jó, hogy itt azon témáznak néhányan, hogy kellet-e ez a gép vagy nem.
MH fejlesztéseivel foglalkozó topikot tekerjétek vissza pár évet.
Akkor arról ment a diskurzus, hogy akkora már a baj, hogy mindent venni kéne, meg az alapoktól épitkezni.
Hát most ezt teszik. Terepjárók, ruha, nagyjavított heli+heli(volt mentő) kiképzés újraindítása stb. stb. (nem mintha én nem örülnék mondjuk 100 CV-90-nek, vagy (meg) ugyanennyi Rosomaknak).
Mi lett volna, ha vesznek 16 S-70 est? Akkor itt a pesszimista vonal jött volna a kérdésekkel:
-minek,pilóta sincs?
-minek, ha lenne is jelentkező pilóta, nem volna mivel kiképezni?
-miért nem mentek a MI-17-es nagyjavításra?
-miért ezt vettek, miért nem Leo2/F-35/MI171 stb. stb. stb....;)