Improvizált harcjárművek

Kalandozzunk egy kicsit Námban.

Vietnamban a US ARMY szembe találta magát egy érdeles problémával. A kor elképzeléseinek megfelelően nem nagyon volt páncélozott gumikerekes járműve a seregnek. A hatvanas évek elején kifejlesztésre kerül a Cadillac Gage Commando, azonban az ARMY nem mutat különösebb érdeklődést a típus iránt, csak az MP kap belőlük.
Kerekes járművekből ekkor az M38A1 terepjáró és ennek leváltására tervezett M151 MUTT (Military Utility Tactical Truck), az ötvenes évek elején módosításra kerülő második világháborús veterán, Dodge M37 3/4 tonnás teherautó és ennek leváltására tervezett, de még csak alacsony darabszámban rendelkezésre álló M715 Kaiser Jeep 1 és 1/4 tonnás teherautó volt elérhető. Itt tennék egy kis kitérőt, mert ez az M715 egy érdekes darab. Ez volt az első olyan amerikai katonai jármű, amit direkt úgy terveztek meg, hogy kompatibilis legyen a civil piacos modellekkel. Gyakorlatilag a Jeep Wagoneer és a Jeep Gladiator pick up közös alvázán kialakított katonai változat. A két civil piacos gépet 1963-ban kezdik gyártani, a katonai változatot pedig 1967-ben.
Ezek mellett használatban volt az M35 2 és fél tonnás valamint az M39 5 tonnás teherautó, amik az utánpótlás szállítására szakosodott csapatok gerincét adták.
Természetesen voltak egyéb teherautók is, mint az öreg második világháborús GMC CCKW, a 10 tonnás Mack M125 vagy M123 nyergesvontató. Ezeknek a szerepe viszont a koruk illetve a körülmények miatt (utak hiánya, állapota, sár nem igazán kedvezett a nyergeseknek, nehéz teherautóknak) nem volt olyan jelentős mint a 2 fenti gépé.
Az elgondolás az volt, hogy a jól védett kikötőkbe hajókon megérkező ellátmányt átrakják a teherautókra és azokkal szépen elkocsiznak a rendeltetési helyére. Ezzel a módszerrel azonban 2 gond adódott, az infrastruktúra hiányosságai, illetve az, hogy Charlie ott ült a bokrokban, fegyvere volt és nem félt használni. Így az ARMY nagyon gyorsan azzal szembesült, hogy nincs megfelelő járműve amivel kísérni tudná a konvojait amiken így gyakran rajta ütött a VC. A felső vezetésnek nem nagyon volt épkézláb ötlete, így a szállítmányozási alakulatoknál a saját kezükbe vették a dolgot a katonák.

M151
c19fd2f01fd34bb801618a85c96401cc.jpg

M37
original.jpg

M35
mafia210.jpg

M39, tudom, hogy az aláírásban M54 szerepel, de ez csak azért van, mert az amerikai teherautók rendszeresített neve egy hatalmas nagy katyvasz. Az M39 a típuscsaládnak a neve, ennek a családnak a platós változata az M54, ha nyerges lenne, akkor M52, ha műhelykocsi, akkor M291 és csak ebből az M39 típuscsaládból van még vagy 10 változat.
VH-Gun+Trucks_Page+60.jpg

mmu_get_jpeg.php


Fontos dolog a hagyományok tisztelete.
a852cfe522b0a9186c7434b43f469c80.jpg

gfrZPsxIInRP10WjsoBpJwkp8wSVNyNfFZpSG9AuTgy_US1dTSxQuI9klxJST-SQjV4mRlX-rK2AerW9_w

bfb98c36aa6ef1f3529db82958a11405.jpg

1c85d7613aa89de8da866b3023e95cf9.jpg
 
:eek::DEz sima UAZ 469. Az direkt így van tervezve, hogy az ablakokig le tudd bontani. Nem kell hozzá más, csak egy tízes kulcs. Ezért nem is értettem azokat a terepeseket, akik nem bukócsövezik be, mert ha borulsz, tuti agyonnyom a gép.
80059_661473_1000x700.jpg.jpg

Sőt, különleges alakulatoknál gyakran még az ajtókat is leszedték.
c18fe8fee2558e92f3f53b2773dc106b.jpg
A lámpákban elöl az géppuskacsõ, vagy gépágyú?
 
Wagnermobil Közép-Afrikában

EqvJZKuXIAQfBR--1068x802.jpg
 
  • Tetszik
Reactions: Pogány
Ez egyébként szerintem nem is olyan gáz. Hasonlót gyakran összehoztak a rendes seregek is gyakran MT-LB alapon.
7takcde99fe31.jpg

full

EZCYg38WsAEqSFL.jpg

ad_spaag_btr-zd_p04.jpg

eef6d4c838700c14.jpg


Valami hasonlót megtervezhetnél régi vackokból. APC alap, a ZU-23-2 kap egy dupla csöves Mistral indítót, ha van egy kis guba, akkor távirányított bentről, összeköttetésben a radarokkal, de csak optika lenne a gépen. Na?
 
Ez egyébként szerintem nem is olyan gáz. Hasonlót gyakran összehoztak a rendes seregek is gyakran MT-LB alapon.
7takcde99fe31.jpg

full

EZCYg38WsAEqSFL.jpg

ad_spaag_btr-zd_p04.jpg

eef6d4c838700c14.jpg


Valami hasonlót megtervezhetnél régi vackokból. APC alap, a ZU-23-2 kap egy dupla csöves Mistral indítót, ha van egy kis guba, akkor távirányított bentről, összeköttetésben a radarokkal, de csak optika lenne a gépen. Na?
Nincs már bmp alvázunk, szóval marad a T-72. :D Amúgy szerintem sem annyira gáz, pár eléggé terhelheti a bmp hátsó keréksorait, főleg ha gyalogságot is terveznek hurcolni vele. Eléggé megült a segge. Mondjuk ha zu-23-2, akkor is el lehetne érni, hogy bentről lehessen kezelni, szimplán 1:1-es ékszíjas vagy láncos áttéttel, az optikát meg vagy sok kísérletezéssel lecsövezni a testbe, vagy ami egyszerűbb, ha kivágást csinálnak neki és a 'toronyra' ültetik. Úgy már egyszerűbb nézőkét faragni hozzá. Elég lenne egy komolyabb kijelző bele, ami gps korrdinátákkal, meg egyszerű adatokkal is kijelzi a radarok által befogott gépek, drónok, helikopterek helyzetét, tehát abszolót csak vevő opcióban kellene működnie, így elég rejtett maradhatna. Ha esetleg Mistralt is kap a dolog, akkor párhuzamosítanám a gépágyú felett, egyszerűen az indítótubusok állványát a gépágyú mechanikájához hegesztve és mivel az optikát úgyis leszedtem onnan és a torony tetejére ültettem, így nincs útban. A mistral irányzéka vagy külön optikát jelentene, vagy ha megoldható vele a gépágyú irányzása, akkor azt hagynám egyedüli irányzéknak, mivel éjszakai üzemmódot is tud. Ez a gépágyúval akár gyalogság elleni harcban is komoly előny lenne éjjel. Persze ez a gyors dzsihádmobil opciójú megoldás.
 
  • Tetszik
Reactions: LMzek 2.0 and papi
Nincs már bmp alvázunk, szóval marad a T-72. :D Amúgy szerintem sem annyira gáz, pár eléggé terhelheti a bmp hátsó keréksorait, főleg ha gyalogságot is terveznek hurcolni vele. Eléggé megült a segge. Mondjuk ha zu-23-2, akkor is el lehetne érni, hogy bentről lehessen kezelni, szimplán 1:1-es ékszíjas vagy láncos áttéttel, az optikát meg vagy sok kísérletezéssel lecsövezni a testbe, vagy ami egyszerűbb, ha kivágást csinálnak neki és a 'toronyra' ültetik. Úgy már egyszerűbb nézőkét faragni hozzá. Elég lenne egy komolyabb kijelző bele, ami gps korrdinátákkal, meg egyszerű adatokkal is kijelzi a radarok által befogott gépek, drónok, helikopterek helyzetét, tehát abszolót csak vevő opcióban kellene működnie, így elég rejtett maradhatna. Ha esetleg Mistralt is kap a dolog, akkor párhuzamosítanám a gépágyú felett, egyszerűen az indítótubusok állványát a gépágyú mechanikájához hegesztve és mivel az optikát úgyis leszedtem onnan és a torony tetejére ültettem, így nincs útban. A mistral irányzéka vagy külön optikát jelentene, vagy ha megoldható vele a gépágyú irányzása, akkor azt hagynám egyedüli irányzéknak, mivel éjszakai üzemmódot is tud. Ez a gépágyúval akár gyalogság elleni harcban is komoly előny lenne éjjel. Persze ez a gyors dzsihádmobil opciójú megoldás.

ÁÁÁÁ, akkor nem BMP-re kell felbarkácsolni, hanem arra ami még van.
Egyébként én egy BMP-esetén sem hagynám meg a tornyot, hanem annak a helyére tenném a ZU-t. Így hátulról a csapóajtót felnyitva lehetne tölteni is.
Afghanistan_BMP-1%20+%20ZU-23-2%20Kabul%20(j).jpg

+
1455013978_1.jpg
 
Ez egyébként szerintem nem is olyan gáz. Hasonlót gyakran összehoztak a rendes seregek is gyakran MT-LB alapon.
Szerintem sem, hatékonyabb mint egy nehéz géppuska vagy automata gránátvető. Anno már a világháborúban is hamar rájöttek hogy a különböző kisebb űrméretű légvédelmi lövegek milyen hatékonyak a gyalogság tűztámogatására.

Egyébként a szerbek mai napig rendszerben tartják az ősrégi M53/59 cseh szörnyeiket a gépesített lövészeknél, földi célpontok ellen.
QiF7MKK.jpg
 
Ez egyébként szerintem nem is olyan gáz. Hasonlót gyakran összehoztak a rendes seregek is gyakran MT-LB alapon.
7takcde99fe31.jpg

full

EZCYg38WsAEqSFL.jpg

ad_spaag_btr-zd_p04.jpg

eef6d4c838700c14.jpg


Valami hasonlót megtervezhetnél régi vackokból. APC alap, a ZU-23-2 kap egy dupla csöves Mistral indítót, ha van egy kis guba, akkor távirányított bentről, összeköttetésben a radarokkal, de csak optika lenne a gépen. Na?

Már vârtam! :)
 
  • Tetszik
Reactions: papi
Egyébként a szerbek mai napig rendszerben tartják az ősrégi M53/59 cseh szörnyeiket a gépesített lövészeknél, földi célpontok ellen.
Már gondolkoztam rajta, hogy a régi csehszlovák 30x210 mm vajon mennyivel lenne durvább egy modern lövedékkel, mint a NATO 30 mm.
Bevallom volt némi zsiványság is a dologban, de @Pogány nem ugrott rá, pedig reméltem, hogy T72/BTR 80/BRDM-re barkácsolunk Zu-23-2-t. Egyébként ezt nem tartanám én sem csacsiságnak. Rengeteg helyen használják a mai napig teherautóra rakva is, nem gondolom, hogy egy jobban védett alap rossz lenne.
IMG_7663_281829.jpg

0w5hmxp2zl001.jpg

36b6e63f309b.jpg
 
Már gondolkoztam rajta, hogy a régi csehszlovák 30x210 mm vajon mennyivel lenne durvább egy modern lövedékkel, mint a NATO 30 mm.

Bevallom volt némi zsiványság is a dologban, de @Pogány nem ugrott rá, pedig reméltem, hogy T72/BTR 80/BRDM-re barkácsolunk Zu-23-2-t. Egyébként ezt nem tartanám én sem csacsiságnak. Rengeteg helyen használják a mai napig teherautóra rakva is, nem gondolom, hogy egy jobban védett alap rossz lenne.
IMG_7663_281829.jpg

0w5hmxp2zl001.jpg

36b6e63f309b.jpg
Tudod a BTR-ek java részéből úszóképes teherautót faragnék, az A-kat meg hagynám kísérőnek melléjük, illetve a műszaki verziókat is.