"viszonylag méretes géphez képest" Nos miután az előző napokban végignéztem a képeket, én ennek a megállapításnak pont az ellenkezőjét állítom. Ez egy nagyon kicsi gép. Talán még az F-5 -nél is kisebb. Mondhatni olyan mint egy nagy UCAV. De az is lehet hogy tulajdonképpen az is. Erre utal az hogy a kabin egyáltalán nem kidolgozott, valamint az hogy az iráni infókból sokszor kiszivárgott erre utaló infó. Az hogy nem megvalósítható az sem állja meg a helyét. Ugyan is nem a semmiből lett, hanem vannak kézzel fogható előzmények. Nos a koncepció nagy valószínűséggel nem egy vadászgépet takar. A kialakítás is érdekes, mert úgy tűnik mintha a "Boeing Bird of Pray"+ F-5 + F117 összeházasításából született volna ez a gép. Ugyan is amikor azt állítottam hogy nem a semmiből jött, azt komoly bizonyítékok támasztják alá. Először is Irán nagy menyiségben üzemeltet F-5 gépeket és nagyon elégedettek vele, hagyományai vannak az üzemeltetésének, és rengeteg részegységet hajtóművet felszerelést gyártanak hozzá. Az alap F-5 több módosítás tárgyát képezte az évek során akit érdekel az utána tud nézni. Maga a futómű mint részegység (a most bemutatott gépé) szerepelt a legutolsó iráni kiállításon, más tálalásban, tehát a léte bizonyított. A hajtómű nem tudni pontosan mi, de van rá bizonyíték hogy létezik. A repülő előzmények között megemlíthető a HESA Saeqeh ( http://en.wikipedia.org/wiki/HESA_Saeqeh) itt szerintem a vezérsík tesztelésére szántak. A közvetlen előzmény viszont a valamikori zátonyra futott program a HESA Shafaq (http://en.wikipedia.org/wiki/HESA_Shafaq). Erről a projektről azt lehet tudni hogy a várttal ellentétben túl nagy radarkeresztmetszet, és elégtelen teljesítmény miatt törölték. De ha alaposan megnézzük a mostani gépet, maga kialakítás alapjai ugyan azok. Dupla vezérsík 1 hajtómű. A másik ami megváltozott, az hogy megoldották Iránban a korszerű anyagok gyártását, és kiépítették a hajtómű gyártás addig hiányzó technológiáit. Van saját szélcsatornás laborjuk amivel el is dicsekedtek. Nagyon érdekes az is hogy egyes helyeken történtek elszólások. Például előkerültek olyan helyek ahonnét programokat lehetett letölteni radarkép, analizálására ami repülőgépek radarfelderíthetőségét számította a különféle radarok esetén, jellemzően egyetemi oldalakról. Nem utolsó sorban pedig Irán hozzájutott ipari mintához is. (elfogott UAV) Videó a futóműről. Valamint vezetői nyilatkozatokban szintén megjelentek elszólások nem is kis menyiségben.
Lényeg a lényeg, az pedig a következő. A bemutatott modell nem vadászgép, elképzelhető hogy van röpképes példánya, a főbb részegységek rendelkezésre állak, és helyileg gyártottak, és már rég óta foglalkoznak a fejlesztésével.
Erre van kép szélcsatornás modellről amely a gép alakja miatt összetéveszthetetlen más repülőgéppel.