Iráni 5. generációs repülőgép-fejlesztések

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

gaborv

Member
2013. február 2.
141
11
18
Néhány kép:

http://en.trend.az/article_photo/Plane_IranQaher_313_020213.jpg

http://rt.com/files/usa/news/iran-indigenous-fighter-qaher-296/image.jpg

http://rt.com/files/usa/news/iran-indigenous-fighter-qaher-296/i9504694ff731c642a1f25a71529c0a47_iran-3.jpg

és egy videó:
http://www.presstv.ir/detail/2013/02/02/286841/iran-unveils-new-indigenous-fighter-jet/
 

amanitin

Member
2011. május 18.
54
3
6
Nem akarom letörni az iráni harcostársak kedvét, de az nem fog működni, hogy a vezérsíkot a szárny elé, és azzal pont egyvonalba teszik.
A hiradásokban kategorikusan vadászgépként van titulálva:
"They described it as a fighter-bomber that can combat both other aircraft and ground targets."
ezért szerintem azt is érdemes fontolóra venni, hogy ezzel a szárnyprofillal nem fognak tudni hangsebesség fölé menni. Persze ez csak annak függvényében érdekes, hogy pontosan mire akarnak vadászni vele.
 

Mackensen

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
Moderátor
2010. május 3.
21 605
14 766
113
Hiányolom a gép elejéről a Knight Rideres futófényt.

http://youtu.be/PTvRfAygxS4
 

snakeye

Active Member
2010. április 27.
133
173
43
Elég érdekesen néz ki! Szép barkács munka, de nem hinném, hogy használható gép lesz belőle valaha is. Max ha a kínaiak besegítenek, de nem úgy néz ki. Ha kaptak volna kínai segítséget akkor valószínű alkalmaznák a DSI beömlőt és a kacsaszárny is mozgatható lenne, bár lehet a maketten direkt alkalmaztak rögzítettet. A beömlő nagyon kicsi sztem a szárny és törsz találkozása is érdekes, olyan természetellenesnek tűnik. Aztán a szárnyvég szögben lefelé megtörése, még ha felfelé lenne talán, de így sem értem.
 

comandante

Well-Known Member
2010. május 11.
2 673
5 848
113
"viszonylag méretes géphez képest" Nos miután az előző napokban végignéztem a képeket, én ennek a megállapításnak pont az ellenkezőjét állítom. Ez egy nagyon kicsi gép. Talán még az F-5 -nél is kisebb. Mondhatni olyan mint egy nagy UCAV. De az is lehet hogy tulajdonképpen az is. Erre utal az hogy a kabin egyáltalán nem kidolgozott, valamint az hogy az iráni infókból sokszor kiszivárgott erre utaló infó. Az hogy nem megvalósítható az sem állja meg a helyét. Ugyan is nem a semmiből lett, hanem vannak kézzel fogható előzmények. Nos a koncepció nagy valószínűséggel nem egy vadászgépet takar. A kialakítás is érdekes, mert úgy tűnik mintha a "Boeing Bird of Pray"+ F-5 + F117 összeházasításából született volna ez a gép. Ugyan is amikor azt állítottam hogy nem a semmiből jött, azt komoly bizonyítékok támasztják alá. Először is Irán nagy menyiségben üzemeltet F-5 gépeket és nagyon elégedettek vele, hagyományai vannak az üzemeltetésének, és rengeteg részegységet hajtóművet felszerelést gyártanak hozzá. Az alap F-5 több módosítás tárgyát képezte az évek során akit érdekel az utána tud nézni. Maga a futómű mint részegység (a most bemutatott gépé) szerepelt a legutolsó iráni kiállításon, más tálalásban, tehát a léte bizonyított. A hajtómű nem tudni pontosan mi, de van rá bizonyíték hogy létezik. A repülő előzmények között megemlíthető a HESA Saeqeh ( http://en.wikipedia.org/wiki/HESA_Saeqeh) itt szerintem a vezérsík tesztelésére szántak. A közvetlen előzmény viszont a valamikori zátonyra futott program a HESA Shafaq (http://en.wikipedia.org/wiki/HESA_Shafaq). Erről a projektről azt lehet tudni hogy a várttal ellentétben túl nagy radarkeresztmetszet, és elégtelen teljesítmény miatt törölték. De ha alaposan megnézzük a mostani gépet, maga kialakítás alapjai ugyan azok. Dupla vezérsík 1 hajtómű. A másik ami megváltozott, az hogy megoldották Iránban a korszerű anyagok gyártását, és kiépítették a hajtómű gyártás addig hiányzó technológiáit. Van saját szélcsatornás laborjuk amivel el is dicsekedtek. Nagyon érdekes az is hogy egyes helyeken történtek elszólások. Például előkerültek olyan helyek ahonnét programokat lehetett letölteni radarkép, analizálására ami repülőgépek radarfelderíthetőségét számította a különféle radarok esetén, jellemzően egyetemi oldalakról. Nem utolsó sorban pedig Irán hozzájutott ipari mintához is. (elfogott UAV) Videó a futóműről. Valamint vezetői nyilatkozatokban szintén megjelentek elszólások nem is kis menyiségben.
Lényeg a lényeg, az pedig a következő. A bemutatott modell nem vadászgép, elképzelhető hogy van röpképes példánya, a főbb részegységek rendelkezésre állak, és helyileg gyártottak, és már rég óta foglalkoznak a fejlesztésével.
Erre van kép szélcsatornás modellről amely a gép alakja miatt összetéveszthetetlen más repülőgéppel.
 

comandante

Well-Known Member
2010. május 11.
2 673
5 848
113
Érdekesség hogy a szárnykialakítás máshol is előfordul kacsa elrendezésben is.:
http://www.aee.odu.edu/img/aerosystems/jpg/ucav.jpg
 

marcika

New Member
2010. december 16.
21
0
1
Megvan!
http://www.youtube.com/watch?v=4yySrcLlSmc
Engem erre emlekeztet nagyon. Csak a filmbeli makett szerintem mukodokepesebb volt. :)
 

Unio

Member
2011. május 5.
663
3
18
<a title="marcika profiljának megtekintése" href="http://htka.hu/kerekasztal/tagok/marcika/">marcika</a>

Ez nem igaz! A MIG-31-es igenis létezik, még most is repül... valahol! :D :D

Na de komolyan: Szerintem is nagyon kicsi gép, ezzel nehéz lesz levadászni a gaz ellenséget:).
Most röhögök meg lenézem a "madárkát" de azért ámulok, hogy miket "építenek" a perzsák úgy, hogy szét vannak embargózva:).
 

marcika

New Member
2010. december 16.
21
0
1
En amugy azt nem ertem, hogyha ez nyilvanvaloan ugyis csak propaganda, es ugyis csak makettet epitettek belole, akkor azt legalabb miert nem csinaltak meg faszan?

Ennel az is sokkal jobb lett volna, ha epitenek egy 1:1-es Raptort - a kulsejet es a cockpit kinezetet  igenis le lehetne masolni - es bemutatjak, hogy na, itt van megcsinaltuk. Biztos nagyobb fejvakaras menne most mint igy, hogy kirohogi oket a vilag. :D Makettben nem kotnek tervezesi, meretezesi, mukodesi korlatok, de ugy latszik ezek meg ahhoz is hulyek, hogy ezt kihasznaljak.
 

tallking

Member
2011. július 6.
417
3
18
A cikk első fényképén tisztán látható a szárnyprofil ott ahol a szárny találkozik a géptörzzsel.Ez alapján nyilvánvaló hogy szubszonikus gépről van szó. A pedig szárnyak viszonylag keskenyek, hosszúak és csak enyhén nyilazottak. Ez a projekt egy szubszonikus kiképző vagy csapásmérő jellegű repülőgép "lopakodósításáról" szól.
 

hiryu

Active Member
2012. december 9.
4 645
9
38
Elő kéne szedniük a Goebbels összest az ilyen vallásos-pártapparátcsikok szervezte néphülyítések előtt,oszt jónapot.  Nem égnének ekkorát. bár ez úgyis belső piacra szólt, népetetésnek.
 

hiryu

Active Member
2012. december 9.
4 645
9
38
off

http://index.hu/kulfold/2013/02/03/hetvenmillio_dollaros_csekk_volt_az_irani_jegybankelnoknel/

 

on
 

Capslock

Member
2010. december 30.
579
2
18
Első pillantás után elkezdtem én is keresni egy Firefox linket, de azután láttam, hogy másnak is beugrott és megelőztek... :)

Nehéz komolyan venni, hogy India pl a nulla közeléből indulva évtizedig küzd egy nagyjából tényleg önálló fejlesztéssel, most meg Irán hetente szórja a bombasztikus bejelentéseket, naponta dolgoz le 100 év technikai lemaradást. Mitől lettek ezek most ennyire okosak, vagy ha azok, akkor korábban miért nem voltak? :)

Másrészt van egy iráni munkatársunk, pár éve lépett le onnan, az mesélte, hogy Iránban a gazdaság a nagy arcoskodás mögött elég rogyadozó mostanra, és a drágulást nem százalékban lehet érezni, hanem, hogy hányszorosára nőtt valaminek az ára.