J-20 (Chengdu, Kína)

therob

Nem fogom még egyszer leírni részletesen de a PL-12 radarja az orosz R-77 radarjának a modernizált változata amit egy orosz cég modernizált Oroszországban kínai pénzből.Ha részletesebben érdekel keress vissza.
 
Azt írtam segítettek létrehozni, a hajtomuvek kínai fejlesztés, az onirányításu részt az oroszok tervezték, az elso indítás még 2002-ben volt, azóta lehet teljesen kínai és modernizált....

Ne feledd, hogy a kínaiaknak mindig kellett egy kiindulási pont, ami alapján valamit fejlesztettek-másoltak és ez tobbnyire orosz volt. A 90-es években kb 1 millio orosz mérnok(a szovjet védelmi ipraban dolgozó) maradt munka nélkul, kozuluk sokat alkalmazott Kína.
 
Tudtommal nem Oroszoból hanem mint j-15.... esetén Ukrajnából kaptak segítséget. No és nem szabad elfelejteni az Aspideot sem, ami viszont olasz. Hogy honnan mennyit merítettek az meg X.

A kész termékről annyit tudunk, hogy összevetették Oroszoból importált R77el és többet nem rendeltek Oroszoktól R77et. :)
De lényegtelen a honnan. Lehet az eredeti PL-12nél még komoly lehetett az Orosz(Ukrán)/Olasz hatás de azóta eltelt 10+év egy mai PL-12nek sok köze nincs ahoz ami 2000ben volt, a Kínai ipar egyszerűen más dimenziót képvisel ma.

Ilyen konkrét állítások meg nincsenek. Azt viszont látjuk, hogy az AESAs J10B ~napjainkba rendszerbe állt, miközben Oroszoknál rendszerben AESA legkorábban PakFan 2018 fele és akkor már optimista voltam.
Uígy PL-12 is rendszerben. Oroszoknál?
 
mack: "Amúgy nagyon keveset mondanak hivatalosan"

Ez amúgy az ami modi is. ~3éve wikin volt egy complain, hogy mért van 20nmi megadva amraam hatótávjának. Azért volt mert ez a hivatalos adat a mai napig és mint hivatalos helyesebb mint a sokkal nagyobb "tippek" amikről amúgy ~tudjuk, hogy helyesek.
azóta persze már nem, de érdekes volt
 
Fade

És mit tud az az AESA?Milyen megbízható?Mert az,hogy AESA nem jelent semmi!
 
És mit tud az a PESA/mehanikus...?Milyen megbízható?Mert az,hogy PESA/mehanikus nem jelent semmi!
 
Fade

Kijelentitek,hogy jobb a kínai de semmivel nem támasztjátok alá csak azzal,hogy biztos jobb.
Mondjatok akár csak a gyártó által közölt nyilván túlzó vagy a legoptimálisabbat feltételező adatokat(nem kérek szerintem sokat mert ilyen van mindenről legyen az ami,orosz vagy kongói).
 
Többek közt azt jelentettem ki, hogy Kínában rendszerbe állt az első Kínai gép AESAval, míg Oroszoknál talán 2018ban.

Hogy ebből ki mit von le meghagyom...
és természetesen nálad nem lep meg ha azt vonod le következtetésnek, hogy Kínaiak vannak lemaradva elektronika területnén. :) Meg se lep.
 
Fade

Milyen képességű az az AESA?Mert itt ez a lényeg!
Tudod nem az oroszok vásárolnak Kínától!Hidd el,hogy nem a hajtómű miatt kell neki a SZU-35Sz de abban is biztos vagyok,hogy nem a színvilága vagy a formaterv fogta meg a kínai szakértőket az S400 kapcsán.
 
Többek közt azt jelentettem ki, hogy Kínában rendszerbe állt az első Kínai gép AESAval, míg Oroszoknál talán 2018ban.

Hogy ebből ki mit von le meghagyom...
és természetesen nálad nem lep meg ha azt vonod le következtetésnek, hogy Kínaiak vannak lemaradva elektronika területnén. :) Meg se lep.


A kínaiak nincsenek lemaradva, Már attól függ, mihez képest. De az AESA egy külön faj, ha mondhatom így. Egyelőre sem az oroszok, sem a kínaiak nem "virítottak" ebben... Azt meg egy belső "piacon" értékesített gépre bárki ráhazudhatja, hogy teljesen működő "fullcapability" (jelentsen ez bármit) AESA-val van szerelve...




Fade

Milyen képességű az az AESA?Mert itt ez a lényeg!
Tudod nem az oroszok vásárolnak Kínától!Hidd el,hogy nem a hajtómű miatt kell neki a SZU-35Sz de abban is biztos vagyok,hogy nem a színvilága vagy a formaterv fogta meg a kínai szakértőket az S400 kapcsán.


Pedig szerintem elsősorban a hajtómű miatt kell nekik a Szu-35. Mert abban a kínaiak nagyon bénák. A metallurgia nem csak abból áll, hogy milyen összetevők kellenek egy adott ötvözethez... Persze nyilván más is lehet, ami kell nekik, ezt nem tudom.
 
Nem kell nekik a Szu-35. Sőt ezt hivatalosan is cáfolták vagy két éve, de senki nem akarja figyelembe venni. A hajtóműve sem kell, két éve is elvitték külön az oroszok Zhuhaiba, de a kínaiak rá se néztek. Ha még szóbajöhet egyáltalán valami komolyabb üzlet köztük, az nehéz szállítóhelikopterek terén lehet.
Hogy mitől lehet jobb a J-10? Dudi kérdése valahol jogos, mivel jöbb mihez képest? Jobb a semmihez képest:)
Az oroszoknak nincs ilyen kategóriás gépük. Szerintem a bőrük is fáj egy ilyenért, de honnan? Ami projekt volt 80/90-es években azt mind elkaszálták és most néhe felsóhajtanak, hogy kéne egy multifunkci alap vadász, de majd 2020 után valamikor nekiállnak kifejleszteni.
A PL-12 rakétáról nincs hivatalosan semmi, amit tudunk orosz forrásokból tudjuk (amúgy egy rakás mindent orosz forrásokból tudunk) és természetesen tőlül ered és ők fejlesztették stb. stb.
A kérdésem, ha ilyen jó munkát végeztek akkor miért nem rendszeresítették ők is? Vagy miért nem építették be az R-77-be egy modernizálási program keretében. Olasz, izraeli kapcsolatokról nem írnak ezek a források.
Hogy miért jobb az kínai AESA az oroszétól? Egyszerű. Nekik van, oroszoknak nincs. Ha a világ legsilányabb AESA radarját gányolták össze, akkor is több a semminél amivel jelenleg az orosz rendelkeznek.
 
A PL (Pei Lung) 12-est ha jól tudom a Kínaiakon kívül a Pakisztáni FC-1 vadászbombázókon is rendszeresítették. Én Farnboroughban láttam a makettjét, ez nem bizonyít semmit, viszont tudtommal a pakik a gépeket fullosan szerezték be, tehát rövid és BVR légiharc rakétákkal célzókonténerrel bombákkal. Ráadásul a második széria már légiutántöltést is tud. (iszonyú gányolásnak tűnik utóbbi, mintha egy cső lenne mindenféle aerodinamikai számítás nélkül ráhagasztva az orr rész oldalára...) No majd meglátjuk. Általánosságban sincs a kínai légiharcrakétákról sok anyag. Én pld. összeszedtem egy fene tudja milyen kínai cégtől olyan rakétákról ismertetőket amiről nem is hallottam. majd előkeresem az ünnepek alatt. A PL sorozat rakétáinak egy része másolat (izralei Ptyton vagy éppen francia Magic), de a PL-12-nél inkább az AIM-120 ugrott be, ahogy láttam.
 
Vagy olasz Aspide, ez PL-11 néven van rendszeresítve, a B változata meg aktív radaros, szóval oroszokon kívül is van élet.
http://www.ausairpower.net/APA-PLA-AAM.html
 
Amúgy érdekes ez a filozofálgatás a gépek/rakéták képességeiről.
Ugyanis pl. az AIM-120-at mindenki jó rakétának tarja, miközben az USA végig hatalmas légi fölény mellet vetette be a fegyvert, úgy, hogy a teljes légi helyzetképet átlátták az AWACS felderítésnek köszönhetően, míg az ellen elég komoly hátrányban volt minden téren.
Ehhez képest volt olyan Iraki MIG-25 amit csak a 3. AIM-120 talált el!
De volt egy másik érdekes eset is, amikor is véletlenül kialakult egy 1v1 helyzet. MIG-25 vs. F-18c főszerepléssel és a MIG-25 lelőtte az F-18c-t!
Ettől még persze az AIM-120 valószínűleg a jelenlegi legjobb BVR légi harcrakéta, és az F-18c sem rossz repülőgép.

A másik érdekes helyzet az Etióp-Eritét Mig-29 vs. Szu-27 légi csata volt, ahol az orosz rakéták elvileg nem szerepeltek túl fényesen.
De azt általában nem szokták figyelembe venni, hogy itt egy "tiszta" 2v2 helyzet volt (majd egy sasnak hála 2v1), mindenféle külső (AWACS) támogatás nélkül. Ebből levonni azt, hogy az orosz rakéták rosszak szerintem nem szerencsés.
(Amúgy az AIM-7 találati aránya Vietnam egén olyan 3% körüli volt, ehhez kellene mérni az R-27 képességeit.)

A kínai rakéták és repülők valós képességiről pedig még ennyit sem tudunk.

Szóval szerintem elég teoretikus a vita arról, hogy vajon ki áll előrébb és miben?

(Amúgy nem csak a kínai, de az orosz vagy az USA repülőgépekről sem tudunk semmit. Mit lehet tudni, mondjuk arról, hogy mit tud egy Raptor valójában??? Szerintem semmit...)
 
Az AIM-7-nek kicsit utána néztem, csak az elején volt 3% a találati arány, utána jelentősen javult, először 10%, majd 15%-ra :-)
 
Ha jól tudom, akkor alapból ketőt indítanak az oroszok, így a találati arány soha nem fog 50% fölé emelkedni.
 
Jól látod fip, ez egy elméleti vita és arról szól, hogy mertem kijelenteni, hogy a kínaiak előrébb vannak vadászgépgyártásban mint az oroszok. Jelen esetben nagyban megkönnyíti a dolgunkat, hogy a létezőt kell ősszehasonlítanunk a nemlétezővel.
 
Kínáncsi lennék molni véleményére, vajon merre bújkál ilyenkor?
J-20_2015_-_side_view_www.kepfeltoltes.hu_.jpg

J-20_2015_-_IFR-probe_www.kepfeltoltes.hu_.jpg
 
Itt az egész kinek van jobb vadászgépe és hozza való technológiája témához csak annyit szeretnék hozzatenni, hogy jelenleg az oroszok az egyetlen, akiknél rendes tolóerővektorált hajtóműves gép van rendszeresítve.