J-20 (Chengdu, Kína)

Kínáncsi lennék molni véleményére, vajon merre bújkál ilyenkor?
J-20_2015_-_side_view_www.kepfeltoltes.hu_.jpg

J-20_2015_-_IFR-probe_www.kepfeltoltes.hu_.jpg

Például erre:-)

http://amirolatortenelem.blog.hu/2014/12/19/egy_jak-28-as_vadaszgep_tragediaja
 
Itt az egész kinek van jobb vadászgépe és hozza való technológiája témához csak annyit szeretnék hozzatenni, hogy jelenleg az oroszok az egyetlen, akiknél rendes tolóerővektorált hajtóműves gép van rendszeresítve.

És akkor most ez mit jelent? Akár azt, hogy csak ők erőltetik? Bár az F-22-ről megfeledkeztél.
 
<blockquote rel="joker">Itt az egész kinek van jobb vadászgépe és hozza való technológiája témához csak annyit szeretnék hozzatenni, hogy jelenleg az oroszok az egyetlen, akiknél rendes tolóerővektorált hajtóműves gép van rendszeresítve.

És akkor most ez mit jelent? Akár azt, hogy csak ők erőltetik? Bár az F-22-ről megfeledkeztél.</blockquote>

Kicsit egyoldalú hozzáállás az, hogy ha van valami nekik akkor "azt csak ők eröltetik", ha nincs valami nekik akkor "még erre sem képes a sok lemaradott hülye". Az F-22-est szándékosan nem írtam, mert az csak fel-le irányba tud tolóerővektorálni, míg az orosz hajtóművek fel-le jobb-bal és köztes irányokba is.
 
Normális használat mellett valamivel kevesebb, mint az amerikai hajtóműveké, beforeburner technológával meg ugyanannyi, mint az amerikai beforburneres hajtóműveké.
 
:)
Én úgy tudtam, hogy az indiaiak lekorlátozták a használatát annyira kevés. Csak légi bemutatókon vagy háborúban használhatják.
 
Mackensen

Az F-22-höz is vettek az amik egy halom póthajtóművet biztosan nem a véletlen műve.
 
<blockquote rel="therob"><blockquote rel="joker">Itt az egész kinek van jobb vadászgépe és hozza való technológiája témához csak annyit szeretnék hozzatenni, hogy jelenleg az oroszok az egyetlen, akiknél rendes tolóerővektorált hajtóműves gép van rendszeresítve.

És akkor most ez mit jelent? Akár azt, hogy csak ők erőltetik? Bár az F-22-ről megfeledkeztél.</blockquote>

Kicsit egyoldalú hozzáállás az, hogy ha van valami nekik akkor "azt csak ők eröltetik", ha nincs valami nekik akkor "még erre sem képes a sok lemaradott hülye". Az F-22-est szándékosan nem írtam, mert az csak fel-le irányba tud tolóerővektorálni, míg az orosz hajtóművek fel-le jobb-bal és köztes irányokba is.</blockquote>

Erről már volt többször vita. Még az Aranysasban is volt ha jól emlékszem. Könnyen lehet, hogy egy zsákutca a technológia. Az F-35 vagy Super Hornet vagy a Typhoon elég jól megvannak vektorálás nélkül is. Úgy tűnik, hogy más nem igényli a vektorálást. A J-20-ról meg még nem tudok nyilatkozni.
 
therob

A nagy magasságú manőverezés miatt lényeg a vektorálás(a Raptor nem 5000 méteren rohangál).
 
therob

A nagy magasságú manőverezés miatt lényeg a vektorálás(a Raptor nem 5000 méteren rohangál).

Igen tisztában vagyok ezzel. És az orosz csodagépek hol tudják használni kivételes képességeiket a repülőnapokon kívül?
 
A mindennapokban is nagy előny a vektorálhatóság pl repülésbiztonság terén mert olyan helyzetekből is ki lehet venni a segítségével a gépet ami nélküle biztosan nem menne.Ha a gép teljes élettartama alatt csak egyszer menti meg gép és pilóta életét akkor már csak ezért az egyért megérte.A T-50 sem 5000 méteren fog repkedni.
 
<blockquote rel="joker"><blockquote rel="therob"><blockquote rel="joker">Itt az egész kinek van jobb vadászgépe és hozza való technológiája témához csak annyit szeretnék hozzatenni, hogy jelenleg az oroszok az egyetlen, akiknél rendes tolóerővektorált hajtóműves gép van rendszeresítve.

És akkor most ez mit jelent? Akár azt, hogy csak ők erőltetik? Bár az F-22-ről megfeledkeztél.</blockquote>

Kicsit egyoldalú hozzáállás az, hogy ha van valami nekik akkor "azt csak ők eröltetik", ha nincs valami nekik akkor "még erre sem képes a sok lemaradott hülye". Az F-22-est szándékosan nem írtam, mert az csak fel-le irányba tud tolóerővektorálni, míg az orosz hajtóművek fel-le jobb-bal és köztes irányokba is.</blockquote>

Erről már volt többször vita. Még az Aranysasban is volt ha jól emlékszem. Könnyen lehet, hogy egy zsákutca a technológia. Az F-35 vagy Super Hornet vagy a Typhoon elég jól megvannak vektorálás nélkül is. Úgy tűnik, hogy más nem igényli a vektorálást. A J-20-ról meg még nem tudok nyilatkozni.</blockquote>

A jobb manőverezőképesség nem látom, hogy mitől zsákutca. De azért leszólni őket, mert csak nekik van, szerintem nem jó hozzáállás. Az oroszok és amerikaiak amúgyis kicsit másként közelítik meg a repülőgép tervezést. Ennyi erővel mondhatnád azt is, hogy a z AESA nélkül is jól megvannak az orosz gépek, mert az 5. gen gépeket amúgysem biztos, hogy látni fogják és a PAK-FA-ban a szárnyakban is van radar ami már bőven elég lesz.
 
Jobb manőverezőképesség? Pont erről kérdeztem. pl. a Szu-30 vagy Szu-35 milyen tartományban tudja használni? Az hogy a repülőnapon szépen repül egy dolog. Az F-35-öt is hogy leszólták aztán kiderült, hogy mégis egész jól repül. A Typhoon-nál se nagyon siettetik a vektorálást. Na mindegy felesleges ez a vita...
 
Föld-levegő és levegő-levegő rakétáknál is előnynek szokták feltűntetni a tolóerő vektorálást. Igaz nem kell nagy legyen az élettartalma, de ha annyi előnyt ad, hogy 15 fokkal szarabb szögből is idíthatod légiharcban, mint egy nem tolóerővektoráltat, az pont az élet és halál között dönthet. Ugyanígy a jobban forduló vadász is előnybe kerülhet.
 
Jobb manőverezőképesség? Pont erről kérdeztem. pl. a Szu-30 vagy Szu-35 milyen tartományban tudja használni? Az hogy a repülőnapon szépen repül egy dolog. Az F-35-öt is hogy leszólták aztán kiderült, hogy mégis egész jól repül. A Typhoon-nál se nagyon siettetik a vektorálást. Na mindegy felesleges ez a vita...

Abban gondolom egyetértünk, hogy ugyanaz a gép jobban fog manőverezni egy tolóerővektorált hajtóművel, mint egy olyannal ami nem tolóerővektorált.
Az éles helyzet és a repülőnap az két külön dolog, de te is tudod, hogy élesben elég széles skálán mozoghatnak a szituációk az 1 v 1 dogfighttól kezdve a 2-3-4-5 légierő + légvédelem + AWACS +műholdak + zavarók szituációig. Én mindenképp előnynek látom, hogy egy plusszot ad a gép manőverezőképességéhez, ami hátrány nem lehet, hacsak nem balesetveszélyes a kostrukció. Hogy mennyi előnyt azt az adott szituáció és a pilóták döntései határozzák meg.
 
TVC-vel az alapvető probléma az, hogy feltűnően drága és jelenleg mindenhol vagdossák a katonai forrásokat. Az árához képest meg azért annyira nem brutális a képességnövekedés, főleg azért mert olyan tartományban lényeges amit egyébként igyekeznek kikerülni (közelharc). A 4+ gen gépek jellemzően nem repülnek 12 km fölött normál körülmények között.

Amúgy érdekes ez a filozofálgatás a gépek/rakéták képességeiről.
Ugyanis pl. az AIM-120-at mindenki jó rakétának tarja, miközben az USA végig hatalmas légi fölény mellet vetette be a fegyvert, úgy, hogy a teljes légi helyzetképet átlátták az AWACS felderítésnek köszönhetően, míg az ellen elég komoly hátrányban volt minden téren.
Ehhez képest volt olyan Iraki MIG-25 amit csak a 3. AIM-120 talált el!

Ezek a számok így értelmetlenek pontos indítási adatok nélkül. Egy A2A rakéta indításnak nem feltétlen az a célja, hogy lelője a célt. Csak ezt szeretik elfelejteni amikor arról van szó, hogy milyen szar is egy rakéta. Ha jól emlékszem volt olyan 25ös amit el sem találtak 5+ indítás után, mert nagy magasságban M2 fölött szivatta őket.

De volt egy másik érdekes eset is, amikor is véletlenül kialakult egy 1v1 helyzet. MIG-25 vs. F-18c főszerepléssel és a MIG-25 lelőtte az F-18c-t!

Azért az F-18C a 25östől igen messze áll egy klasszikus BVR harcban. Nem tudom milyen helyzet volt, de nagy magasságban abszolút nem meglepő, ha egy 25ös lenyomja a Hornetet.

Akármilyen szar egy rakéta, nem fognak úgy hozzáállni, hogy leszarjuk a fenyegetést. Pontos infó valszeg úgyse lesz arról, hogy az ellenfél mit tud, valamit tudnak, azt pontosan tudják hogy a saját tech mit bír. Tipikusan az van, hogy akire lőnek az a túlélesre kocentrál, az ellenséget meg majd a többiek elintézik.

Szimulátorban is simán hülyére lehet venni embereket Rmaxon kívüli indításokkal, az meg részletkérdés, hogy nem fogja eltalálni a célt.
 
Orosz források szerint Kína megkezdhette a J-20 sorozatgyártását, ami már 2017-ben rendszerbe állhat.
http://nextbigfuture.com/2015/01/chinas-j-20-stealth-fighter-may-have.html
J20stealthfighter.jpg