J-20 Mighty Dragon (Chengdu,Kína)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

joker

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
20 818
30 859
113
<blockquote rel="joker">Wft ADVENT? És milyen géphez?

;) http://www.geaviation.com/military/engines/adaptive-cycle/

És amihez csak akarod. :D De a FATE és az AATE/ITEP is sokat átvett az ADVENT-programból.

</blockquote>

Hát egyelőre amit a levegőben tolni kell annak van hajtóműve, így a jelenlegiekhez értelmetlen. De ahogy látom még nem több marketingszövegnél és potenciális irányvonalnál, jobb, takarékosabb, erősebb, stb. Csak a szokásos, eddigis minden hajtóműnek ilyennek kellett lennie nem?
 

wolfram

Well-Known Member
2011. július 30.
5 866
4 156
113
<blockquote rel="wolfram"><blockquote rel="joker">Wft ADVENT? És milyen géphez?

;) http://www.geaviation.com/military/engines/adaptive-cycle/

És amihez csak akarod. :D De a FATE és az AATE/ITEP is sokat átvett az ADVENT-programból.

</blockquote>

Hát egyelőre amit a levegőben tolni kell annak van hajtóműve, így a jelenlegiekhez értelmetlen. De ahogy látom még nem több marketingszövegnél és potenciális irányvonalnál, jobb, takarékosabb, erősebb, stb. Csak a szokásos, eddigis minden hajtóműnek ilyennek kellett lennie nem?</blockquote>


Annál sokkal több. Igazából az YF120 (vagyis az első változtatható áramlási fokú hajtómű) öröksége. De feltuningolva. Ebben a programban fejlesztették ki pl. a szilícium-karbid CMC turbinalapátokat, ami egy rohadt nagy dobás a gázturbinák területén.
 

joker

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
20 818
30 859
113
Valószínűleg sokkal hamarabb meglesz a J-20 meg a PAK-FA saját erőforrása.
 

wolfram

Well-Known Member
2011. július 30.
5 866
4 156
113
Valószínűleg sokkal hamarabb meglesz a J-20 meg a PAK-FA saját erőforrása.

A PAK-FA-é nyilván (a J-20-szal kapcsolatban azért vannak kétségeim :D ). De egyik hajtómű sem lesz ezen a szinten, az kvázi biztos. :)
 

joker

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
20 818
30 859
113
Ezzel a hajtóművel sem megy el 3 literrel 100km-t. De ez megint az "én apukám az erősebb" kategória. Most mivel jobb az amerikai hajtómű az orosznál? A 4. gen orosz vs amerikai hajtóműnél az orosz kisebb, de többet kell javítani, az amerikai nagyobb, de kevesebbet, tolóerőben egyformák. Az orosz gépeken az új hajtóművek mindegyike tolóerővektorált, az amerikai gépeken az F-22 hajtóműve félig, a többi egyáltalán. Most az amik előálltak ezzl az új megoldással, vagy meglesz vagy nem, vagy jó lesz vagy nem, vagy hozza az elvárásokat vagy nem, lehet ha sokat kell majd szervízelni vagy drága lesz vagy késik, de lehet ha főnyeremény lesz. Addig meg kijön a PAK-FA hajtóműve a saját megoldásaival, amiről még semmit nem tudunk.
 

Mackensen

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
Moderátor
2010. május 3.
21 375
14 041
113
Az orosz hajtóművek vektorálásával kapcsolatban, ha emlékeim nem csalnak az indiaiak le is korlátozták. Csak háborúban, meg légibemutatókon lehet használni olyan kevés az üzemidejük.
 

wolfram

Well-Known Member
2011. július 30.
5 866
4 156
113
Ezzel a hajtóművel sem megy el 3 literrel 100km-t. De ez megint az "én apukám az erősebb" kategória. Most mivel jobb az amerikai hajtómű az orosznál? A 4. gen orosz vs amerikai hajtóműnél az orosz kisebb, de többet kell javítani, az amerikai nagyobb, de kevesebbet, tolóerőben egyformák. Az orosz gépeken az új hajtóművek mindegyike tolóerővektorált, az amerikai gépeken az F-22 hajtóműve félig, a többi egyáltalán. Most az amik előálltak ezzl az új megoldással, vagy meglesz vagy nem, vagy jó lesz vagy nem, vagy hozza az elvárásokat vagy nem, lehet ha sokat kell majd szervízelni vagy drága lesz vagy késik, de lehet ha főnyeremény lesz. Addig meg kijön a PAK-FA hajtóműve a saját megoldásaival, amiről még semmit nem tudunk.


Az eddigi gázturbinákat kár idekeverni. :) Csak egy szimpla adat, nikkelötvözetek sűrűsége ~9 g/cm3, szilícium-karbidé 3.2 g/cm3. A PAK-FA hajtóműve nem lesz ezen a szinten. Az oroszok nem lennének képesek ilyesmit sorozatgyártani. De ez a hajtómű (vagyis a továbbfejlesztett változata) majd csak valószínűleg a "6. generációs" vadászgépekben fog debütálni. 2035-2045 körül. Viszont, mint írtam, az addig (eddig) szerzett tapasztalatok, technológiák a FATE és AATE program hajtóműveiben meg fognak jelenni sokkal hamarabb.
 

joker

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
20 818
30 859
113
Ez érvényes az oroszoknál is vagy csak a szokásos "indiai kézben minden szarrá válik" helyzet van? Nincs sok értelme a vektorálást korlátozni háborúra meg bemutatóra, mert a gép másként viselkedik ha ki- ill. be van kapcsolva és erre a pilóta fel kell legyen készülve. Persze szervízigényes rész lehet, az F-22 hajtóműve is az, de ha pár óra után kukázni kellene akkor nem rendszeresítenék sehol.
 

joker

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
20 818
30 859
113
<blockquote rel="joker">Ezzel a hajtóművel sem megy el 3 literrel 100km-t. De ez megint az "én apukám az erősebb" kategória. Most mivel jobb az amerikai hajtómű az orosznál? A 4. gen orosz vs amerikai hajtóműnél az orosz kisebb, de többet kell javítani, az amerikai nagyobb, de kevesebbet, tolóerőben egyformák. Az orosz gépeken az új hajtóművek mindegyike tolóerővektorált, az amerikai gépeken az F-22 hajtóműve félig, a többi egyáltalán. Most az amik előálltak ezzl az új megoldással, vagy meglesz vagy nem, vagy jó lesz vagy nem, vagy hozza az elvárásokat vagy nem, lehet ha sokat kell majd szervízelni vagy drága lesz vagy késik, de lehet ha főnyeremény lesz. Addig meg kijön a PAK-FA hajtóműve a saját megoldásaival, amiről még semmit nem tudunk.


Az eddigi gázturbinákat kár idekeverni. :) Csak egy szimpla adat, nikkelötvözetek sűrűsége ~9 g/cm3, szilícium-karbidé 3.2 g/cm3. A PAK-FA hajtóműve nem lesz ezen a szinten. Az oroszok nem lennének képesek ilyesmit sorozatgyártani. De ez a hajtómű (vagyis a továbbfejlesztett változata) majd csak valószínűleg a "6. generációs" vadászgépekben fog debütálni. 2035-2045 körül. Viszont, mint írtam, az addig (eddig) szerzett tapasztalatok, technológiák a FATE és AATE program hajtóműveiben meg fognak jelenni sokkal hamarabb. </blockquote>

A nikkelé 9, de a titáné csak 4,4 g/cm3. Ez már nem akkora különbség és nem lesz az egész szilícium karbidból, ráadásul rohadt törékeny anyag. Értem én, hogy fejlődés de azért még messze van a vége.
 

wolfram

Well-Known Member
2011. július 30.
5 866
4 156
113
<blockquote rel="wolfram"><blockquote rel="joker">Ezzel a hajtóművel sem megy el 3 literrel 100km-t. De ez megint az "én apukám az erősebb" kategória. Most mivel jobb az amerikai hajtómű az orosznál? A 4. gen orosz vs amerikai hajtóműnél az orosz kisebb, de többet kell javítani, az amerikai nagyobb, de kevesebbet, tolóerőben egyformák. Az orosz gépeken az új hajtóművek mindegyike tolóerővektorált, az amerikai gépeken az F-22 hajtóműve félig, a többi egyáltalán. Most az amik előálltak ezzl az új megoldással, vagy meglesz vagy nem, vagy jó lesz vagy nem, vagy hozza az elvárásokat vagy nem, lehet ha sokat kell majd szervízelni vagy drága lesz vagy késik, de lehet ha főnyeremény lesz. Addig meg kijön a PAK-FA hajtóműve a saját megoldásaival, amiről még semmit nem tudunk.


Az eddigi gázturbinákat kár idekeverni. :) Csak egy szimpla adat, nikkelötvözetek sűrűsége ~9 g/cm3, szilícium-karbidé 3.2 g/cm3. A PAK-FA hajtóműve nem lesz ezen a szinten. Az oroszok nem lennének képesek ilyesmit sorozatgyártani. De ez a hajtómű (vagyis a továbbfejlesztett változata) majd csak valószínűleg a "6. generációs" vadászgépekben fog debütálni. 2035-2045 körül. Viszont, mint írtam, az addig (eddig) szerzett tapasztalatok, technológiák a FATE és AATE program hajtóműveiben meg fognak jelenni sokkal hamarabb. </blockquote>

A nikkelé 9, de a titáné csak 4,4 g/cm3. Ez már nem akkora különbség és nem lesz az egész szilícium karbidból, ráadásul rohadt törékeny anyag. Értem én, hogy fejlődés de azért még messze van a vége.</blockquote>

Titánötvözetből nem lehet nagynyomású turbinát csinálni (oxidációállóság, kúszásállóság, stb.). A CMC-nek meg pont az az értelme, hogy ne legyen törékeny. :)
 

joker

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
20 818
30 859
113
<blockquote rel="joker"><blockquote rel="wolfram"><blockquote rel="joker">Ezzel a hajtóművel sem megy el 3 literrel 100km-t. De ez megint az "én apukám az erősebb" kategória. Most mivel jobb az amerikai hajtómű az orosznál? A 4. gen orosz vs amerikai hajtóműnél az orosz kisebb, de többet kell javítani, az amerikai nagyobb, de kevesebbet, tolóerőben egyformák. Az orosz gépeken az új hajtóművek mindegyike tolóerővektorált, az amerikai gépeken az F-22 hajtóműve félig, a többi egyáltalán. Most az amik előálltak ezzl az új megoldással, vagy meglesz vagy nem, vagy jó lesz vagy nem, vagy hozza az elvárásokat vagy nem, lehet ha sokat kell majd szervízelni vagy drága lesz vagy késik, de lehet ha főnyeremény lesz. Addig meg kijön a PAK-FA hajtóműve a saját megoldásaival, amiről még semmit nem tudunk.


Az eddigi gázturbinákat kár idekeverni. :) Csak egy szimpla adat, nikkelötvözetek sűrűsége ~9 g/cm3, szilícium-karbidé 3.2 g/cm3. A PAK-FA hajtóműve nem lesz ezen a szinten. Az oroszok nem lennének képesek ilyesmit sorozatgyártani. De ez a hajtómű (vagyis a továbbfejlesztett változata) majd csak valószínűleg a "6. generációs" vadászgépekben fog debütálni. 2035-2045 körül. Viszont, mint írtam, az addig (eddig) szerzett tapasztalatok, technológiák a FATE és AATE program hajtóműveiben meg fognak jelenni sokkal hamarabb. </blockquote>

A nikkelé 9, de a titáné csak 4,4 g/cm3. Ez már nem akkora különbség és nem lesz az egész szilícium karbidból, ráadásul rohadt törékeny anyag. Értem én, hogy fejlődés de azért még messze van a vége.</blockquote>

Titánötvözetből nem lehet nagynyomású turbinát csinálni (oxidációállóság, kúszásállóság, stb.). A CMC-nek meg pont az az értelme, hogy ne legyen törékeny. :)</blockquote>

Ezek kerámiák, nagyon merevek, mind törnek. Ha mégis megoldják akkor sem lesz csak a hajtómű egy része ebből az anyagból, mert nagyrésze úgyis fém marad. A könnyebb részegységek növelhetik a teljesítményt vagy csökkenhet a tehetetlensége, de egy kisebb fém hajtómű is hozhatja ugyanazt a reakcióidőt. Ez még nagyon a tervezőasztalon van, túl messzemenő következtetéseket nem kell szerintem levonni.
 

joker

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
20 818
30 859
113
De van értelme korlátozni.

De akkor sem azért korlátozzák, mert van értelme korlátozni (pl beszarhat a tolóerővektorálás amikor szükség lenne rá) hanem azért korlátozzák, mert nem akaják annyit szervízelni.
 

wolfram

Well-Known Member
2011. július 30.
5 866
4 156
113
<blockquote rel="wolfram"><blockquote rel="joker"><blockquote rel="wolfram"><blockquote rel="joker">Ezzel a hajtóművel sem megy el 3 literrel 100km-t. De ez megint az "én apukám az erősebb" kategória. Most mivel jobb az amerikai hajtómű az orosznál? A 4. gen orosz vs amerikai hajtóműnél az orosz kisebb, de többet kell javítani, az amerikai nagyobb, de kevesebbet, tolóerőben egyformák. Az orosz gépeken az új hajtóművek mindegyike tolóerővektorált, az amerikai gépeken az F-22 hajtóműve félig, a többi egyáltalán. Most az amik előálltak ezzl az új megoldással, vagy meglesz vagy nem, vagy jó lesz vagy nem, vagy hozza az elvárásokat vagy nem, lehet ha sokat kell majd szervízelni vagy drága lesz vagy késik, de lehet ha főnyeremény lesz. Addig meg kijön a PAK-FA hajtóműve a saját megoldásaival, amiről még semmit nem tudunk.


Az eddigi gázturbinákat kár idekeverni. :) Csak egy szimpla adat, nikkelötvözetek sűrűsége ~9 g/cm3, szilícium-karbidé 3.2 g/cm3. A PAK-FA hajtóműve nem lesz ezen a szinten. Az oroszok nem lennének képesek ilyesmit sorozatgyártani. De ez a hajtómű (vagyis a továbbfejlesztett változata) majd csak valószínűleg a "6. generációs" vadászgépekben fog debütálni. 2035-2045 körül. Viszont, mint írtam, az addig (eddig) szerzett tapasztalatok, technológiák a FATE és AATE program hajtóműveiben meg fognak jelenni sokkal hamarabb. </blockquote>

A nikkelé 9, de a titáné csak 4,4 g/cm3. Ez már nem akkora különbség és nem lesz az egész szilícium karbidból, ráadásul rohadt törékeny anyag. Értem én, hogy fejlődés de azért még messze van a vége.</blockquote>

Titánötvözetből nem lehet nagynyomású turbinát csinálni (oxidációállóság, kúszásállóság, stb.). A CMC-nek meg pont az az értelme, hogy ne legyen törékeny. :)</blockquote>

Ezek kerámiák, nagyon merevek, mind törnek. Ha mégis megoldják akkor sem lesz csak a hajtómű egy része ebből az anyagból, mert nagyrésze úgyis fém marad. A könnyebb részegységek növelhetik a teljesítményt vagy csökkenhet a tehetetlensége, de egy kisebb fém hajtómű is hozhatja ugyanazt a reakcióidőt. Ez még nagyon a tervezőasztalon van, túl messzemenő következtetéseket nem kell szerintem levonni. </blockquote>


A hőmérséklet a lényeg. Mert attól függ a teljesítmény. A szilícium-karbid úgy 1400-1600 celsius fokig bírja. A nikkelötvözetek ~1100 fokig. (A hűtést nem beleszámolva.)
 

wolfram

Well-Known Member
2011. július 30.
5 866
4 156
113
Mindenki efelé megy, csak az amcsik ebben is vezetnek...

http://dc.engconfintl.org/cgi/viewcontent.cgi?article=1005&context=uhtc

http://www.geaviation.com/press/military/military_20150210.html

http://www.ihi.co.jp/var/ezwebin_site/storage/original/application/3af4d6d52f2a1d0972f2137f87e3cd8e.pdf
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
48 573
79 755
113
Arról beszél mindenki,hogy az élettartam miatt nem angyon használják.
 

ozymandias

Well-Known Member
2013. június 4.
2 766
17 859
113
Plusz mint korábban írtam, a nikkel érzékenyebb az üzemanyag kéntartalmára. Az egykristálynál jobb kúszásállóságú anyag jelenleg nem ismert. Annál kúszásállóbb az anyag, minél nagyobb a szemcsemérete (ez szinte az egyetlen olyan helyzet, amikor a nagy szemcsemétet kifejezetten előnyös). A lz egykristályban ugyebár akkora a szemcse mérete, mint az alkatrész.

Léteznek whisker monokristályok. Na ez jelenleg a plafon. Hibamentes anyagok, emaitt a szilárdságuk egy nagyságrenddel nagyobb. Egy kivalásosan keményített nikkel alapú HRSA eléri az 1200 MPa (1,2 GPa) szakítószilárdságot. Ezek 10GPa értékről indulnak... A kúszás állósága is lényegesen nagyobb

Egy gázturbina egy x fokozatú kompresszorból és egy y fokozatú turbinából áll, melyek közös tengelyen vannak. A folyamatból nyerhető munka a turbina és a kompresszor munkájának a különbsége.

A sugárhajtómű a gázturbina speciális esete. Itt nem munkát, hanem nagy kinetikus energiájú közegáramot szeretnénk..

A sugár kinetikus energiája függ a közeg fajhőjétől (ezt vegyük állandónak), másrészt a kompresszor nyomásnövekményétől és az égőtér előtti és utáni hőmérséklettől.

A hatásfok első körben csak a kompresszor nyomásnövekményétől függ (nagyobb nyomású belépő levegő esetén ez csökken)

A propulziós hátásfok függ a bemenő és a kilépő közegáram sebességétől. Minél kisebb a sebesség növekmény, annál jobb a propulziós hatásfok, de minél nagyobb a propulziós hatásfok, annál nagyobb közegáram kell az adott tolóerő eléréséhez...

A fenti gondolatmenet pedig hatással van a méretekre. Hosszú kompresszorlapát, nagy forgási sebességgel.. Na ott vannak erők :)
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
48 573
79 755
113
Mindig elolvasok mindent hajtómű témában de nem állítom,hogy egy centivel is okosabb lettem. :D