Több tucat alkalommal történt BVR indítás ami találattal is járt vadászgép ellen!
Nem mondtam, hogy nem történt BVR kill. Én azt mondtam, hogy
sokkal kisebb távolságon, mint az említett 55 km meg a többi nevetségesen elszállt számérték. A megfogalmazásom ott volt pontatlan, hogy kifelejtettem azt, hogy közepes SARH rakétával. Az iráni F-14 + AIM-54 kivétel.
Például az Irak-Iráni háborúban kb 40 alkalommal volt BVR találat 50 és 120km között
Forrás? Én Falconban megnéztem különféle modellekkel, közepes magasságon közeleő és nem manőverező cél ellen az AIM-54 legfeljebb, ha 40-50 km-et tud. 25-30 ezer lábon repülő cél ellen azonos magasságú indítás esetén ez lehet 75 km is. Ha alacsonyabban és lassan repülök indításkor, akkor igencsak odaver az indítási távolságnak. Még nagy magasságon sem reális a 120 km manőverező célok ellen az AIM-54-gyel sem.
Valahogy értdekes módon a Sivatagi Vihar alatt nem történt 38 km-nál távolabbi indítás, pedig ott a legmodernebb Sparrov változatot használták... Az az indítás is inkább azért történt, hogy a célpont foglalkozzon vele, mert bőven a NEZ távolságon túl volt...
Ezek között vegyesen volt AIM-7 Sparrow és Aim-54 Phoenix!
Sparrow rakétával 100% hogy nem, mert ez kinematikailag lehetetlen. Az F/M változatok égésvégi sebessége nagy magasságban is M4.0 táján van és az utazó fokozat alig vagy nem is képes tartani, a rakéta már az első 5 sec után enyén lassul nagy magassában is. Ha nem lenne légellenállás és ezt tartaná akkor is az elektromos táp már sanszosan nem állna rendelkezésre 60 km-es indítási távolságnál szubszonikus nem tökéletesen közeleő célpontál. Apró hiba, hogy van légellenállás, ezért az átlagsebesség nem M4.0 hanem jóval kisebb...
Sőt egy gyakorlaton egyszer egy Navy F-14 220 km távolságról lőtt le egy drónt
Először is az nem gyakorlat volt, hanem teszt, másodszor még a távolságra is rosszul emlékszel. Az indítási távolság 204 km volt, de a találatig "csak" 134 km tett meg a AIM-54. Ezt fejből is tudom, de tessék. 5 sec google...
http://books.google.hu/books?id=l-D...wCA#v=onepage&q=longest aim-54 launch&f=falsehttp://goo.gl/sVBl5
Apró hiba, hogy a célpont
M1.5-tel közelített 50 ezer lábon és az F-14
30 ezer láb felett indította a rakétát. Így lehetett ilyen eszméletlen nagy az indítási távolság, mert az AIM-54 égésvégi sebessége M4.0 táján van, de ezt irgalmatlanul nagy magasságban hozta össze. Ott eszméletlenül kicsi a légellenállás. (Lásd Baumgartner, a test szabadesésben lazán hangsebesség fölé gyorsult.) Vadászgép azonban nem repül ilyen profillal, ilyen magsan és ilyen gyorsan, ezen felül élesben 10km magasságban rakéta indítás elhanyagolható mennyiségben történt a történelem során.
Itt egy kis adat meg egy érdekes projekt az AIM-54-gyel. Azt nem tudom, hogy mi lett vele.
tp://acgsc.org/Meetings/Meeting_99/SubcommitteA/SubA_6_2_Phoenix%20Project%20Overview.ppt
Halkan jegyzem meg, annyira alacsony, hogy kérdéses, hogy mennyire érdemes a rakétát felzavarni magasra, mert utána le is kell hozni. Az igen ritka levegőben aerodinamikai kormányerő alig van. Tehát, ha túl magasra megy a rakéta, akkor a rakéta egyszerűen túl leassan tudja csak változtatni a haladási irányát az emelkedő szakasz után és szimplán túlrepül a célponton. (Sikerült ilyet csinálnom a szimulátorban.) Viszont, ha nem mászik fel magasa, akkor az indítási távolságnak nagyon odaver a légellenállás...
Földháttérben levő vadászgép méretű célt az iráni F-14 radarja valószínű, hogy nem volt képes érzékelni 30-40 km-nél messzebb. Ne feledjük, az iráni gépek eleve exportváltozatok voltak, amiből egyes blokkokat távozáskor a jenkik kiszereltek. Ezen felül a '60-es évek végi technológiáról volt szó. A cicushoz képest hipermodern AN/APG-70-es radarral repülő Sasok is a földháttérben bemingelő gépeket számtalan alkalommal nem voltak képesek követni.
Az AIM-54 hajtóműve 27 másodpercig működik, az AIM-7F/M Sparrow 5+11 másodipercig - néhol 5+12,5 van megadva - működik. A régi Sparrow változatoké meg csak 5 másodipercig. A tolóerő ismert AIM-7F/M esetén, névlegesen 5750 + 1020 font, tehát a teljes impulzus kb. 40'000 lb*sec. R-33 estén orosz forrásból ismerem a teljes impluzust, az kb. 90'000 lb*sec, az AIM-54 ehhez lehet közel, ebből számoltam visszafelé tolóerőt. ami 3300-3500 font tolóerőt jelent, ezzel n néztem meg a szimulátorban a végeredményt.
Nem tudom, hogy Irán kapott -e AIM-7F-et, ha nem, akkor közeledő nem manőverező célra közepes magasságon a DLZ széle kb. 20 km, a NEZ meg bőven 10 alatt van a régebbi AIM-7 változatokkal.
Nem értem, hogy n+1-szer tárgyal és bizonyított dolgokat miért kell újra felvetni és marhaságokat posztolni folyamatosan. Az meg végképp vastagbőrős - már elnézést - hogy két ideböfögött mondattal teszed... Színvonal a béka segge alatt. Mondjuk tőled mást nem is vártam...