JAS-39 Gripen (Saab,Svédország)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

T

Törölt tag 1586

Guest
Saab has received an order from the U.S. Government for X-band Active Electronically Scanned Array (AESA) technology, the company announced on Oct. 26.



product_folder_ps-05-a-mk4-page-004.jpg
Néztem én is ezt a hírt és a hozzá tartozó promo anyagot.
A hír az hogy az USA Svédektől vesz AESA radar technologiát...
A.promo anyag a meglévő PS-05 radar legújabb Mk4 (5?) változatáról szól.
Valahol összér ez a két dolog? (remélem..)
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
42 849
82 390
113
Néztem én is ezt a hírt és a hozzá tartozó promo anyagot.
A hír az hogy az USA Svédektől vesz AESA radar technologiát...
A.promo anyag a meglévő PS-05 radar legújabb Mk4 (5?) változatáról szól.
Valahol összér ez a két dolog? (remélem..)


A hír lényege szerinem, hogy az amerikaiak valamiért a svédektől vesznek AESA radar technológiát. Pedig eddig az volt a leginkább hangoztatott álláspont, hogy Európa le van maradva ezen a területen is.


A képet Molni 2018-as Ostrava beszámolójához akartam linkelni, ott van szó arról hogy mennyit javult a radar a szoftverfrissités után.
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
42 849
82 390
113
A képet Molni 2018-as Ostrava beszámolójához akartam linkelni, ott van szó arról hogy mennyit javult a radar a szoftverfrissités után.

Illetve így találtam a hírt, én sem értettem teljesen hogy miért ez a kép van ott, de azért belinkeltem ide is, hátha valaki jobban érti az összefüggést...
 
T

Törölt tag 1586

Guest
Azt hiszem ez a hír és EZ A HÍR összefügg
Valami olyasmiről van szó hogy a - jelekből ítélve - a SAAB-nak tényleg komoly eredményei lehetnek a GaN technológia terén.
Speciel én nem tudtam de ezek szerint a Saab-nak van saját fejlesztésű GaN alapú AESA vadászrepülőgép fedélzeti radarja?
Ráadásul ezt ajánlja a Gripen C/D-k korszerűsítéséhez?
Radar szakértők! Hogy van ez?
 
S

speziale

Guest
Azt hiszem ez a hír és EZ A HÍR összefügg
Valami olyasmiről van szó hogy a - jelekből ítélve - a SAAB-nak tényleg komoly eredményei lehetnek a GaN technológia terén.
Speciel én nem tudtam de ezek szerint a Saab-nak van saját fejlesztésű GaN alapú AESA vadászrepülőgép fedélzeti radarja?
Ráadásul ezt ajánlja a Gripen C/D-k korszerűsítéséhez?
Radar szakértők! Hogy van ez?

az új giraffe család már gaN technológiára épül. Meg mintha olvastam volna olyat is, hogy a Gripen E EWS antennái is GaN alapú aesa egységek lesznek
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
42 849
82 390
113

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
42 849
82 390
113
Sweden offers Armenia JAS-39 Gripen fighter jets

"Armenia was offered to purchase a batch of eight jets. One of the jets is worth approximately 55-60 million euros, and it is possible to obtain the jets through a lease agreement. "

Az orosz hírforrás megjegyzi azt is, hogy a Szu-30SM költsége a CSTO tagországok számára körülbelül 22,5-25 millió dollár.
 

comandante

Well-Known Member
2010. május 11.
2 679
5 883
113
"Az Amerikai Egyesült Államok X-sávú (8-12 GHz) aktív sugáreltérítésű (AESA) radartechnológiát vásárolt a Saab-tól. Az így szerzett tudást a vadászbombázó radarok fejlesztésében tudják kamatoztatni".
A hírhalomban olvastam. Azért ez vicces.
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
42 849
82 390
113

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
42 849
82 390
113
From 1979, JAS 39 NV-0 concept featured a 2D TVC system that also enabled reverse thrust during landing (and in air). Cold war ideas always interesting but don't view it as a TVC Gripen.

Dr1MQZgXcAAhsml.jpg
 

Telak2

Well-Known Member
2016. október 28.
1 096
1 216
113
A 2102 engem a kínai JF-17 re emlékeztet. Nincs valakinek róla valami fantáziaábrája?
 

anonim999

Well-Known Member
2016. március 19.
2 683
4 438
113
Új Gripen: repül a második

Az első után tizenöt hónappal itt a következő E, kérdés, mikor állítják szolgálatba. Lehet-e C/D-ket átvenni a svédektől, ha ők megkapják az új változatot?
Repül a magyar légierőben is használt svéd harci gép új, erősen továbbfejlesztett változatának második prototípusa. A gyártó közleménye szerint a 39-9 számú Gripen E tesztrepülőgép hétfőn délelőtt 9.50-kor szállt fel a Saab linköpingi repteréről. A gépet Robin Nordlander tesztpilóta vezette.

A 33 perces repülés során a pilóta számtalan műveletet végrehajtott, hogy „hitelesítse a repülés jellegzetességeit” és a különböző teszt kritériumokat, például a szoftvert, az életvédő támogató és rádió rendszereket, hangzik a közlemény. A teszt program következő fázisában a Gripen 39-9 taktikai rendszerét és szenzorait fogják kipróbálni.



Start Linköpingben
„Néhányan azt gondolják, hogy tesztpilótaként dolgozni a világon a legérdekesebb feladat és igazuk is van” - idézi a gyártó anyaga a Saab kísérleti tesztpilótáját. „Gripen E-vel repülni azonban még az első tesztrepülés alkalmával is egyszerű feladat. A repülés könnyed élményt nyújtott és megtiszteltetés volt a 39-9 jelű gépet vezetni. Alig várom, hogy újra a levegőbe emelkedjek vele és tesztelhessem az új rendszereket” - mondta Robin Nordlander.

A második példány felszállását a program jelentős állomásaként értékeli a gyártó. Mindemellett a fejlesztás láthatóan nem megy túlságosan gyorsan, az első prototípus-példányt 2016-ban már bemutatták a nemzetközi sajtónak, de az E első repülése csak vagy egy évvel később, tavaly júniusban történt meg, az első és a második között eltelt több mint egy év pedig annak lehet a jele, hogy azért a legelsőhöz képest szükséges volt módosítani a gépen.



Mint ahogy az E is jelentősen módosult az eredetinek tekinthető és nálunk is repülő C és a kétüléses D variánshoz képest. A gép méretei is változtak, méghozzá annak érdekében, hogy az új Griff több kerozint tankolhasson, a „trükk”, hogy a futót áthelyezték a törzsből a szárny belső részére, így a törzsben komoly hely szabadult fel a tartályoknak. A betölthető üzemanyag mennyisége negyven százalékkal nőtt, így jelentősen nőtt a hatótávolság is.

Nagyobb a fesztávolság is, tízre emelkedett a felfüggesztési pontok száma, a Super Hornetekben használt GE F414-es hajtómű a földközeli sebességet is alaposan megnövelte, és lehetővé tette az úgynevezett szupercirkálást, a hangsebességnél gyorsabb repülést utánégető használata nélkül. És persze a rengeteg újdonság a gép „bőre alatt”: AESA radar, új digitális adatátviteli rendszer, ami rádióforgalmazás nélkül is lehetővé teszi a harci alakzat gépei között az információk megosztását. Új a műszerfal és sok más berendezés is.



A tavaly előtti bemutató
Tavaly még 2019-es szolgálatba állításról szólt a Saab kommunikációja, most a második gép repülése kapcsán nem említettek konkrét időpontot, a jövő évi első átadás nem lehetetlen, de nem is biztos. A svédek hatvan, a brazilok első hullámban 39 gépre tartanak igényt, ugyanakkor áttételesen, de a fejlesztés érinthet más Gripen-üzemeltetőket, talán a magyarokat is. Amint erről tavaly is írtunk, a honvédség vezetése részéről említették egy második kecskeméti Gripen-század felállítását, amire esetleg az adna esélyt, hogy a svédek az E-változat beállításával feleslegessé váló C/D gépekből ajánlhatnak fel valamilyen - akár további lízing - formájában újabb tizenkét példányt a magyaroknak. Amihez persze, tegyük hozzá, földi kiszolgáló és repülőszemélyzet is szükséges kellő számban.



Szép gyári fotó az első E-ről

http://iho.hu/hir/uj-gripen-repul-a-masodik-181128
 
  • Tetszik
Reactions: luperator and arcas