JF-17 Thunder / FC-1 Xiaolong (CAC/PAC, Kína/Pakisztán)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

M

molnibalage

Guest
A GPS nem lehet a navigáció alapja!
Főleg nem polgári.
Ha rákeresel, főleg civil gépekben, elég soknál ott a felirat, hogy "GPS not approwed for primary navigation." Van arra WOR, meg TACAN, meg a franc tudja, hogy ott éppen melyik rendszer, de fix földi adókra tájékozódnak.
A GPS csak szükségmegoldás, ha nagyon nincs más. Franc tudja, hogy milyen részletes a modell, milyen pontos, stb.
Nem tudom, hogy ez milyen gépeknél lehet, de nem airlinerek az fix.
(És nem OR és nem WOR...)
Idézem Cifut a HT összefoglalóból.

A műholdas navigáció elterjedése még egy hozadékkal jár: ma már szinte mindenki csak ezekkel számol, az egyetlen, ezen kívül még valamennyire fejlődéssel tekintett megoldás a tehetetlenségi elven alapuló INS navigáció, ami hasznos például ott, ahol időről-időre megszakad a műholdas jel (alagutakban közlekedő vasút, autó, víz alatt közlekedő tengeralattjárók, vésztartalék rendszer repülőgépek számára), és ezért ettől függetlenül is képesnek kell legalább ideiglenesen a pozíciójuk ismeretét biztosítani. Az olyan rendszerek, mint a VOR/DME vagy a Loran-C pedig már le is kapcsolták, avagy rövid úton a lekapcsolásokat tervezik...
 
  • Tetszik
Reactions: sirdavegd
M

molnibalage

Guest
A GPS nem lehet a navigáció alapja!
Főleg nem polgári.
Ha rákeresel, főleg civil gépekben, elég soknál ott a felirat, hogy "GPS not approwed for primary navigation." Van arra WOR, meg TACAN, meg a franc tudja, hogy ott éppen melyik rendszer, de fix földi adókra tájékozódnak.
A GPS csak szükségmegoldás, ha nagyon nincs más. Franc tudja, hogy milyen részletes a modell, milyen pontos, stb.
Polgári GPS meg nincsen vagy 15 éve. Még egy kis előzetes szintén Cifutól.

A Navstar GPS megalkotásával azonban a hadsereg kiengedte a szellemet a palackból. Eleve már tervezték egy civil csatorna meglétét, amelybe azonban meghatározott mértékű, véletlenszerű változót is tettek, így vízszintesen 100, függőlegesen 50 méteres pontosságot nyújtott volna csak, ez volt a Selective Availability (SA, kiválasztható hozzáférés). Ez katonai szempontból elégséges ahhoz, hogy az ellenfél precíziós fegyverei számára ne legyen megfelelő, illetve alapból elég pontos ahhoz, hogy például egy hosszújáratú civil utasszállító vagy tengerjáró hajó gyorsan, és az elérhető rendszerek pontosságánál nem sokkal rosszabb rendszerhez férjen hozzá bárhol a világon, folyamatosan.

A probléma az volt ezzel, igény volt pontosabb civil alkalmazásra (például kikötőkben, reptereken), ezért fix földi adótornyokat is lehetett felhúzni, amelyek a kapott Navstar L1 jeleket vizsgálva korrigálták azok tökéletlenségeit, és egy korrekciós jelet adtak le – ez volt a Differential GPS, amely a környéken lévő GPS vevők pontosságát 10 méteres szintre, vagy akár valamivel az alá is leszoríthatta. Csakhogy a Navstar adott még egy lehetőséget a hadsereg kezébe – ha kívánta, akkor egy-egy régióban konkrétan kikapcsolhatta a civil jelet, így csak a katonai GPS vevők lesznek használhatóak.

A civil ügynökségek, első sorban az amerikai Légügyi Hivatal (FAA) lobbyzni kezdtek, hogy kapcsolják ki az Selective Availability-t, és tegyék elérhetővé a civil felhasználók számára is a teljes értékű GPS jeleket. Az FAA motivációja könnyen megérthető, hiszen egy stabil és megbízható GPS szolgáltatás mellett nincs többé szükség az országban szétszórt ezernyi VOR(/DME) antennára, így ezek üzemeltetésére és karbantartására se kell többet költeniük. A parti őrség pedig hasonlóan tehetett volna a Loran-A/-C rendszerrel. Végül 2000 május 1.-én hivatalosan is kikapcsolták az SA-t, ami után a Loran-C rendszer létjogosultsága végképpen megszűnt.
 
  • Tetszik
Reactions: sirdavegd

Mackensen

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
Moderátor
2010. május 3.
21 605
14 766
113
Polgári GPS meg nincsen vagy 15 éve. Még egy kis előzetes szintén Cifutól.

Végig abban a hitben voltam, hogy létezik egy katonai (esetleg fizetős) ami sokkal pontosabb. A BeiDou esetében ilyesmiről lehet hallani. A civil/ingyenes változat kb 10 métere pontosságot tesz lehetővé, a kormányzati/katonai/ fizetett kb 10 centimétereset.
https://en.wikipedia.org/wiki/BeiDou_Navigation_Satellite_System#Accuracy
 
M

molnibalage

Guest
Polgári GPS meg nincsen vagy 15 éve. Még egy kis előzetes szintén Cifutól.

Végig abban a hitben voltam, hogy létezik egy katonai (esetleg fizetős) ami sokkal pontosabb. A BeiDou esetében ilyesmiről lehet hallani. A civil/ingyenes változat kb 10 métere pontosságot tesz lehetővé, a kormányzati/katonai/ fizetett kb 10 centimétereset.
https://en.wikipedia.org/wiki/BeiDou_Navigation_Satellite_System#Accuracy
Tuti, hogy pontosabba civil. Mikor a belvárosban vagyok az útrajzoló azt megmondja, hogy az út melyik oldalán tekertem úgy, hogy a házak között oda-vissza verődés van és néha azért elveszti a jelet.

Civil GPS-szel is el lehet érni ennél jobb pontosságot, csak hossszú ideig kell mérni, mindenféle matekkal és nem szabad mozogni. Az építőmérnök barátom mondta, hogy kb. 8 éve is GPS-szel ellenőriztek valami elmozdulást, hosszú métés volt és cm-es tartományról beszélt. (Vagy rosszul emlékszem.)
 

borisz

Well-Known Member
2012. május 25.
8 744
12 292
113
Polgári GPS meg nincsen vagy 15 éve. Még egy kis előzetes szintén Cifutól.

Az ingyenesre gondolok.
Amit megveszel mondjuk a Media Marktban és berakod az autódba.
Annak a pontossága vízszintesen kb 2-5, magasságban 4-8 méter.
Esetleg a pontosított EGNOS
Aztán vannak a fizetősök, pl. precítiós mez.gazdban.
Az omnistar egy frekvencis jellel kb félméter, kétfrekvenciással olyan 10 cm
A Fömi-féle jel, amit meg lehet akár tőle, akár mondjuk a Kite-től renelni pedig már 1-5 cm-es pontosságú, még magasságban is.

Ettól függetlenül nem engedélyezik hogy ez legyen az elsődleges nav. rendszer.
 
M

molnibalage

Guest
Ettól függetlenül nem engedélyezik hogy ez legyen az elsődleges nav. rendszer.
Erre valami forrást kérnék, mert ez így biztosan nem igaz... Szerintem azzal keverheted, hogy leszállásnál nem lehet egyelőre elsődleges. Úvonalrepülésnél szerinted 100%, hogy elsődletges, mert emiatt csökkent a magassági és oldal elkülönítés kb. a tizedére az elmúlt 30 évben...
 

borisz

Well-Known Member
2012. május 25.
8 744
12 292
113
Erre valami forrást kérnék, mert ez így biztosan nem igaz... Szerintem azzal keverheted, hogy leszállásnál nem lehet egyelőre elsődleges. Úvonalrepülésnél szerinted 100%, hogy elsődletges, mert emiatt csökkent a magassági és oldal elkülönítés kb. a tizedére az elmúlt 30 évben...

Tessék:
DV20-Katana-middle-cockpit.JPG
 
M

molnibalage

Guest
Ja, hogy te nem airlinerekről beszélsz... Azon azért "kicsit" komolyabb eszközök vannak...
 

borisz

Well-Known Member
2012. május 25.
8 744
12 292
113
Jó, tökmindegy, az a lényeg, hogy akkor sincs igazam, ha valóban ott a felirat. :D
 

carpmat

Member
2014. július 30.
92
26
18
Nem olyan régóta lehet valóban csak használni... 2012-ben fogadta el az ICAO a WAAS rendszerű GPS-eket mint hivatalos navigációs forrást (az FAA - Usa légiközlekedési hatóság - korábban saját hatáskörben már engedélyezte 2009-től). Addig (és sok helyen ma is) nagy hatótávolságú repülésekhez inerciális navigációs rendszert használtak. A 2012 után repülőgépekbe gyártott GPS-ek nagy része már az új rendszerrel készül, de tudtommal a régiek is átalakíthatók a pontosító jel vételére. De az át nem alakított GPS-ek továbbra is csak nem hivatalos navigációs tájékozódást segítő eszközök.

A WAAS-ről bővebben:
https://en.wikipedia.org/wiki/Wide_Area_Augmentation_System
 
  • Tetszik
Reactions: borisz