JF-17 Thunder / FC-1 Xiaolong (CAC/PAC, Kína/Pakisztán)

A GPS nem lehet a navigáció alapja!
Főleg nem polgári.
Ha rákeresel, főleg civil gépekben, elég soknál ott a felirat, hogy "GPS not approwed for primary navigation." Van arra WOR, meg TACAN, meg a franc tudja, hogy ott éppen melyik rendszer, de fix földi adókra tájékozódnak.
A GPS csak szükségmegoldás, ha nagyon nincs más. Franc tudja, hogy milyen részletes a modell, milyen pontos, stb.
Nem tudom, hogy ez milyen gépeknél lehet, de nem airlinerek az fix.
(És nem OR és nem WOR...)
Idézem Cifut a HT összefoglalóból.

A műholdas navigáció elterjedése még egy hozadékkal jár: ma már szinte mindenki csak ezekkel számol, az egyetlen, ezen kívül még valamennyire fejlődéssel tekintett megoldás a tehetetlenségi elven alapuló INS navigáció, ami hasznos például ott, ahol időről-időre megszakad a műholdas jel (alagutakban közlekedő vasút, autó, víz alatt közlekedő tengeralattjárók, vésztartalék rendszer repülőgépek számára), és ezért ettől függetlenül is képesnek kell legalább ideiglenesen a pozíciójuk ismeretét biztosítani. Az olyan rendszerek, mint a VOR/DME vagy a Loran-C pedig már le is kapcsolták, avagy rövid úton a lekapcsolásokat tervezik...
 
  • Tetszik
Reactions: sirdavegd
A GPS nem lehet a navigáció alapja!
Főleg nem polgári.
Ha rákeresel, főleg civil gépekben, elég soknál ott a felirat, hogy "GPS not approwed for primary navigation." Van arra WOR, meg TACAN, meg a franc tudja, hogy ott éppen melyik rendszer, de fix földi adókra tájékozódnak.
A GPS csak szükségmegoldás, ha nagyon nincs más. Franc tudja, hogy milyen részletes a modell, milyen pontos, stb.
Polgári GPS meg nincsen vagy 15 éve. Még egy kis előzetes szintén Cifutól.

A Navstar GPS megalkotásával azonban a hadsereg kiengedte a szellemet a palackból. Eleve már tervezték egy civil csatorna meglétét, amelybe azonban meghatározott mértékű, véletlenszerű változót is tettek, így vízszintesen 100, függőlegesen 50 méteres pontosságot nyújtott volna csak, ez volt a Selective Availability (SA, kiválasztható hozzáférés). Ez katonai szempontból elégséges ahhoz, hogy az ellenfél precíziós fegyverei számára ne legyen megfelelő, illetve alapból elég pontos ahhoz, hogy például egy hosszújáratú civil utasszállító vagy tengerjáró hajó gyorsan, és az elérhető rendszerek pontosságánál nem sokkal rosszabb rendszerhez férjen hozzá bárhol a világon, folyamatosan.

A probléma az volt ezzel, igény volt pontosabb civil alkalmazásra (például kikötőkben, reptereken), ezért fix földi adótornyokat is lehetett felhúzni, amelyek a kapott Navstar L1 jeleket vizsgálva korrigálták azok tökéletlenségeit, és egy korrekciós jelet adtak le – ez volt a Differential GPS, amely a környéken lévő GPS vevők pontosságát 10 méteres szintre, vagy akár valamivel az alá is leszoríthatta. Csakhogy a Navstar adott még egy lehetőséget a hadsereg kezébe – ha kívánta, akkor egy-egy régióban konkrétan kikapcsolhatta a civil jelet, így csak a katonai GPS vevők lesznek használhatóak.

A civil ügynökségek, első sorban az amerikai Légügyi Hivatal (FAA) lobbyzni kezdtek, hogy kapcsolják ki az Selective Availability-t, és tegyék elérhetővé a civil felhasználók számára is a teljes értékű GPS jeleket. Az FAA motivációja könnyen megérthető, hiszen egy stabil és megbízható GPS szolgáltatás mellett nincs többé szükség az országban szétszórt ezernyi VOR(/DME) antennára, így ezek üzemeltetésére és karbantartására se kell többet költeniük. A parti őrség pedig hasonlóan tehetett volna a Loran-A/-C rendszerrel. Végül 2000 május 1.-én hivatalosan is kikapcsolták az SA-t, ami után a Loran-C rendszer létjogosultsága végképpen megszűnt.
 
  • Tetszik
Reactions: sirdavegd
Polgári GPS meg nincsen vagy 15 éve. Még egy kis előzetes szintén Cifutól.

Végig abban a hitben voltam, hogy létezik egy katonai (esetleg fizetős) ami sokkal pontosabb. A BeiDou esetében ilyesmiről lehet hallani. A civil/ingyenes változat kb 10 métere pontosságot tesz lehetővé, a kormányzati/katonai/ fizetett kb 10 centimétereset.
https://en.wikipedia.org/wiki/BeiDou_Navigation_Satellite_System#Accuracy
 
Polgári GPS meg nincsen vagy 15 éve. Még egy kis előzetes szintén Cifutól.

Végig abban a hitben voltam, hogy létezik egy katonai (esetleg fizetős) ami sokkal pontosabb. A BeiDou esetében ilyesmiről lehet hallani. A civil/ingyenes változat kb 10 métere pontosságot tesz lehetővé, a kormányzati/katonai/ fizetett kb 10 centimétereset.
https://en.wikipedia.org/wiki/BeiDou_Navigation_Satellite_System#Accuracy
Tuti, hogy pontosabba civil. Mikor a belvárosban vagyok az útrajzoló azt megmondja, hogy az út melyik oldalán tekertem úgy, hogy a házak között oda-vissza verődés van és néha azért elveszti a jelet.

Civil GPS-szel is el lehet érni ennél jobb pontosságot, csak hossszú ideig kell mérni, mindenféle matekkal és nem szabad mozogni. Az építőmérnök barátom mondta, hogy kb. 8 éve is GPS-szel ellenőriztek valami elmozdulást, hosszú métés volt és cm-es tartományról beszélt. (Vagy rosszul emlékszem.)
 
Polgári GPS meg nincsen vagy 15 éve. Még egy kis előzetes szintén Cifutól.

Az ingyenesre gondolok.
Amit megveszel mondjuk a Media Marktban és berakod az autódba.
Annak a pontossága vízszintesen kb 2-5, magasságban 4-8 méter.
Esetleg a pontosított EGNOS
Aztán vannak a fizetősök, pl. precítiós mez.gazdban.
Az omnistar egy frekvencis jellel kb félméter, kétfrekvenciással olyan 10 cm
A Fömi-féle jel, amit meg lehet akár tőle, akár mondjuk a Kite-től renelni pedig már 1-5 cm-es pontosságú, még magasságban is.

Ettól függetlenül nem engedélyezik hogy ez legyen az elsődleges nav. rendszer.
 
Ettól függetlenül nem engedélyezik hogy ez legyen az elsődleges nav. rendszer.
Erre valami forrást kérnék, mert ez így biztosan nem igaz... Szerintem azzal keverheted, hogy leszállásnál nem lehet egyelőre elsődleges. Úvonalrepülésnél szerinted 100%, hogy elsődletges, mert emiatt csökkent a magassági és oldal elkülönítés kb. a tizedére az elmúlt 30 évben...
 
Erre valami forrást kérnék, mert ez így biztosan nem igaz... Szerintem azzal keverheted, hogy leszállásnál nem lehet egyelőre elsődleges. Úvonalrepülésnél szerinted 100%, hogy elsődletges, mert emiatt csökkent a magassági és oldal elkülönítés kb. a tizedére az elmúlt 30 évben...

Tessék:
DV20-Katana-middle-cockpit.JPG
 
Ja, hogy te nem airlinerekről beszélsz... Azon azért "kicsit" komolyabb eszközök vannak...
 
Jó, tökmindegy, az a lényeg, hogy akkor sincs igazam, ha valóban ott a felirat. :D
 
Nem olyan régóta lehet valóban csak használni... 2012-ben fogadta el az ICAO a WAAS rendszerű GPS-eket mint hivatalos navigációs forrást (az FAA - Usa légiközlekedési hatóság - korábban saját hatáskörben már engedélyezte 2009-től). Addig (és sok helyen ma is) nagy hatótávolságú repülésekhez inerciális navigációs rendszert használtak. A 2012 után repülőgépekbe gyártott GPS-ek nagy része már az új rendszerrel készül, de tudtommal a régiek is átalakíthatók a pontosító jel vételére. De az át nem alakított GPS-ek továbbra is csak nem hivatalos navigációs tájékozódást segítő eszközök.

A WAAS-ről bővebben:
https://en.wikipedia.org/wiki/Wide_Area_Augmentation_System
 
  • Tetszik
Reactions: borisz