Ka-50 Black Shark "Hokum A" / Ka-52 Alligator "Hokum B" (Kamov, Szovjetunió)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

boki

Well-Known Member
2012. május 18.
48 571
85 043
113
94638168_790256834714540_7572383661924810752_o.jpg
Vihr rakétákkal
 

sidewinder12

Well-Known Member
2016. október 11.
1 829
10 755
113
A Kamov Ka-50-es harci helikopter bemutatórepülése a MAKSZ-1997 kiállításon. Egész normális minőségben. A bemutatórepülés érdekessége, hogy ennek a repülésnek a hatására kapta meg az Oroszország Hőse kitüntetést az elnöktől, Szergej Mihejev, a Kamov tervezőiroda főkonstruktőre és vezérigazgatója.
Szergej Mihejev, az akkori orosz elnöknek mondott általános információkat a típusról, és a bemutatórepülésről. Itt hangzott el a következő mondat is:
-"Borisz Nyikolajevics (Jelcin), a gépünket a bemutatón, Borisz Vorobjeov tábornok, Oroszország Hőse repüli."
Erre Jelcin válasza a következő volt: "Miért csak a pilóta a Hős, nem lehet a tervező is Hős?"
Jelcin ezután egy héten belül elnöki rendeletet hozott, aminek értelmében Szergej Mihejev főtervezőt az Oroszország Hőse címmel tüntette ki.
Ezt a történetet Szergej Mihejev egy televíziós interjúban is megemlítette.
A bemutatórepülés (bukfencezik is a Kamov):
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 755
66 561
113
Vorobjov tábornok kiváló helikopterpilóta volt, szemmel láthatóan nagyon értette, amit csinált:


Csak sajnos ebben a katasztrófában életét vesztette:


Én 2005-ben láttam a Ka-50-est a MAKSz-on:


A pilótája, Alekszandr Papaj volt, aki a Kamov gyár saját berepülőpilótája, Vorobjovval együtt repülték be anno a Ka-50-es és később Papaj a Ka-52-est is a kezdetekkor:



Itt meg egy jó kis magazin, benne Ka-52 és Mi-28 és még sok egyéb érdekesség.

https://irp-cdn.multiscreensite.com/b8845676/files/uploaded/HOF_2.pdf

A görgetés helyett lapozgatni vágyóknak:

https://issuu.com/heliops/docs/hof_2
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 755
66 561
113
A tudomány legújabb állása szerint 2022 végére tervezik teljesíteni a Ka-52M állami tesztjeit.
Ígéretes gépnek tűnik. Új szenzor, új fedélzeti rendszerek és a sokat sejtető új kompozit páncélvédelem, ami valószínű a gép szerkezeti tömegét fogja befolyásolni, mégpedig előnyösen.
Nade a lényeg a Germesz rakéta, amit hosszú szünet után mégis elővesznek a szekrényből és úgy fest, lesz belőle valami.

https://prim.news/2020/05/08/na-aviazavode-v-primore-budut-vypuskat-superalligatory/
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 455
84 427
113
http://www.aerotech.hu/newsdetail.php?tdate=2020-05-28&ttitle=Kamov_Ka-52_Alligator_2020-05-28

Új kompozit páncél (amellyel nem nő a helikopter tömege)"ami viszont már nem csak a 23, de még az 57 mm-es űrméretű lövedékeknek is képes megálljt parancsolni." nekem kicsit futurisztikusnak tűnik,lehet még kap egy pajzsgenerátort is a KA-52-s:):):):)

Ha ugyanolyan nehéz lesz mint a fém alapú akkor nem elképzelhetetlen.Rengeteg páncél van ezen is meg a Havokon is(azon mégtöbb).
 
  • Tetszik
Reactions: zsolti and Wilson
W

Wilson

Guest
De azért valószínűleg nem lenne őszinte a mosolya a pilótáknak, ha strandpapucsosok körbe kopogtatnák egy SZ-60-l a csodapáncélos Aligátort.:):):)
 
  • Tetszik
Reactions: endre and Bleroka

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 455
84 427
113
De azért valószínűleg nem lenne őszinte a mosolya a pilótáknak, ha strandpapucsosok körbe kopogtatnák egy SZ-60-l a csodapáncélos Aligátort.:):):)

Ezt nem úgy kell elképzelni,hogy vígan lehet 57-essel lövöldözni.Ezek a páncélok ilyen 2-3 találattól védenek,ez kevésnek tűnhet de a tapasztalat az,hogy ez bőven elegendő.
 

sidewinder12

Well-Known Member
2016. október 11.
1 829
10 755
113
Hét évvel ezelőtt láttam a youtube-on ezt a videót, égre-földre kerestem, erre most szembejött az ajánlottak között:


Klassz videó, jó újra látni.
kissé OFF
A DCShez készül a Black Shark 3 és ott, az orosz fórumon, kisebb vita alakult ki ennek a videónak és Vlagyimir Lavrov egy Ka-50-essel végzett műrepüléséről készült videó kapcsán. Az ED egyik fejese, Andrej Csizs ugyanis egy kérdésre válaszolva elmondta, hogy a típus aerodinamikai,repülési modelljén nem akarnak változtatni. A felhasználók ugyanis szerették volna, ha modellezésre kerül ez a beerősödő rázás, vibráció, ami a bizonyos repülési helyzetek közti átmeneteknél látható. Csizs arra hivatkozott, hogy beszéltek aktív Ka-52-es pilótákkal,akik nem számoltak be "különleges" vibrációról,mert egy bizonyos szintű állandóan tapasztalható és az erősödik fel. Valószínűleg a Ka-50-esnél is ez ugyanígy tapasztalható volt. Persze ezt részletesen nyilván az ED konzultánsa, Alekszandr Rudih ezredes (Oroszország Hőse, repülte a típust a cscsenföldi háborúban) tudná ezt részletesen elmondani.Csizs elmondása szerint korábban egy hosszú vita után azért tekintettek el a vibráció részletes modellezésétől,mert fárasztja a szemet.A felhasználók erre a Mi-8MTV-2-es modellezésére hivatkoztak, ahol gyakorlatilag a Belsimtek (amit azóta be/visszaolvasztottak az ED-be) tökéletesen lemodellezte a főként a lassításnál, kis sebességű repülésbe való átmenetnél tapasztalható vibrációt. Tehát úgy tűnik,hogy a felhasználók nem hagyják magukat. Reméljük, hogy később, akár egy patch formájában a BS3-ba majd bekerül a vibráció modellezése.
ON
 

sidewinder12

Well-Known Member
2016. október 11.
1 829
10 755
113
Az előbb sikeresen elfelejtettem linkelni Vlagyimir Lavrov műrepülését. A videó azért nagyon jó, mert van belső felvétel is, a műszerek és a HUD is látható. Plusz azt is megfigyelhatjük, hogy milyen ritkán trimmel a pilóta. Ezen felül pedig az egyik kis ablakban ki van írva a soron következő manőver neve is.
 
  • Tetszik
Reactions: fip7 and fishbed

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 755
66 561
113
Az ilyen vibrációk amúgy eszik rendesen a sárkány üzemidejét. Ezekhez kellenének az extrém csillapítású energiaelnyelő betétek, mint a japán Alfa-gél:


Drónoknál tervezik használni, de pl személyi páncélzatok (“golyóálló” mellények) kiváló mögöttes energiaelnyelő betétje is lehetne a különféle karbon nanocső szövetből készült anyagok mögé.

Amúgy ezek a dupla rétegű kombinációk lehetnek a váltótípusai a Mi-28 és Ka-52 régebbi filozófia szerint tervezett titán és kerámia szendvics páncélzatainak.
A titánpáncélzat kora még nem járt teljesen le, hiszen az izraeliek igen szép eredményeket értek el a titán fémhab páncélzatok terén. Az eleve könnyűfém és nagyszilárdságú titán tömegét csökkenteni, míg az ellenállóságát növelni tudták.

De a jövő a szén nanocsövek extrém szakítószilárdságában van. Ezen a téren nagy előny a szén kiváló hőszigetelése és lángállósága is. Ez utóbbit lehetne fokozni formára alakított, majd semleges gáz atmoszférában karbonizált szénhab betétekkel is.
A szén nanocső szövetvázhoz meg a legújabb kötőanyag már nem a klasszikus epoxigyanta, hanem a szilikon. Ebbe ágyazzák a szövetrétegeket és ezt sütik ki autoklávokban.

Szóval a felszállótömegre különösen érzékeny helikopteres műfajban a jövő a szilikon bázisú karbon nanocső szálerősítéses panelek, 3D nyomtatott, majd karbonizált (nyilván a zsugorodást be kell tervezni) szénhab elemek és alfa-gél energiaelnyelő betétek lesznek.

A lapátok is szén nanocső szálerősítésűek lesznek, az agy irányába a lapátok rezgését alfa gél betétek veszik fel, ezzel elhagyva az olaj alapú hidraulikus demfereket, azok bonyolultságával és melegedés veszélyével együtt.
A forgószárny agya az marad kovácsolt titán.
A kabin, a hajtómű és a reduktor titánhab betéteket kap védelmül.

A csúcs az volna, ha a reduktor öntvényházát is titánhabból csinálnák, ha lehetne ezt ésszerű költségkeretek közt. Hiszen egy ilyen konstrukció az jóval könnyebb lenne az acélöntvénynél, mint ami a világ jelenlegi helikoptereinek szerintem a 90%-nál van. A merev és rideg titán öntvény helyett a hab jobban elvezetné és csillapítaná a rezonanciákat és mégkönnyebb lenne.

Ugyanezeket a vívmányokat bevezetném a Mi-28-ason is, de ott az X alakú faroklégcsavar helyett egy villanymotoros Fenestron-t alkalmaznék. A Mi-28-as teljesítményére transzmissziós tengellyel hajtott Fenestron-t már nem lehet illeszteni, de változtatható teljesítményű villanymotorosat igen.
Sokkal jobban lehetne optimalizálni a teljesítményt és a rendszer sérülésállósága is messze jobb lenne.

Végezetül a hosszú csövű 2A42-es, gázelvezetéses, léghűtéses gépágyú helyére mind a két típusnál a folyadékhűtéses és rövid csőhátrasiklásos GS-301-est tenném, de valamivel hosszabb csővel és legalább háromkamrás csőszájfékkel.
A kétoldali javadalmazást itt is alkalmaznám, de a hosszabb cső miatt az 1500-as tűzgyorsaságot lecsökkenteném. Illetve a hosszabb cső miatt ez eleve csökkenne.

Az ideális kombináció a 2A42-es 300/600-as üzemmódjai helyett a 300-as lassú sorozat és a 900-as, rövid, 5-7 lövedékes tűzlökés lenne. Mivel a GS-301-es még a rövidke csövével is igen pontos, így a 900/perces tűzlökésekkel és hosszabb csővel is igen jól le lehetne csökkenteni az első és utolsó leadott lövés közti szórásképet. Viszont a folyadékhűtés miatt a cső élettartama nőne.
Nyilván ebben az esetben ez az ágyú is a “szárazföldi” lőszerekkel operálna, mint a 2A42-es és társai (2A38, 2A72), nem pedig a légierős lőszerekkel (GS-301, GS-30-2/2K, GS-6-30).

Ezeket kellene megvalósítani.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 455
84 427
113
Az ilyen vibrációk amúgy eszik rendesen a sárkány üzemidejét. Ezekhez kellenének az extrém csillapítású energiaelnyelő betétek, mint a japán Alfa-gél:


Drónoknál tervezik használni, de pl személyi páncélzatok (“golyóálló” mellények) kiváló mögöttes energiaelnyelő betétje is lehetne a különféle karbon nanocső szövetből készült anyagok mögé.

Amúgy ezek a dupla rétegű kombinációk lehetnek a váltótípusai a Mi-28 és Ka-52 régebbi filozófia szerint tervezett titán és kerámia szendvics páncélzatainak.
A titánpáncélzat kora még nem járt teljesen le, hiszen az izraeliek igen szép eredményeket értek el a titán fémhab páncélzatok terén. Az eleve könnyűfém és nagyszilárdságú titán tömegét csökkenteni, míg az ellenállóságát növelni tudták.

De a jövő a szén nanocsövek extrém szakítószilárdságában van. Ezen a téren nagy előny a szén kiváló hőszigetelése és lángállósága is. Ez utóbbit lehetne fokozni formára alakított, majd semleges gáz atmoszférában karbonizált szénhab betétekkel is.
A szén nanocső szövetvázhoz meg a legújabb kötőanyag már nem a klasszikus epoxigyanta, hanem a szilikon. Ebbe ágyazzák a szövetrétegeket és ezt sütik ki autoklávokban.

Szóval a felszállótömegre különösen érzékeny helikopteres műfajban a jövő a szilikon bázisú karbon nanocső szálerősítéses panelek, 3D nyomtatott, majd karbonizált (nyilván a zsugorodást be kell tervezni) szénhab elemek és alfa-gél energiaelnyelő betétek lesznek.

A lapátok is szén nanocső szálerősítésűek lesznek, az agy irányába a lapátok rezgését alfa gél betétek veszik fel, ezzel elhagyva az olaj alapú hidraulikus demfereket, azok bonyolultságával és melegedés veszélyével együtt.
A forgószárny agya az marad kovácsolt titán.
A kabin, a hajtómű és a reduktor titánhab betéteket kap védelmül.

A csúcs az volna, ha a reduktor öntvényházát is titánhabból csinálnák, ha lehetne ezt ésszerű költségkeretek közt. Hiszen egy ilyen konstrukció az jóval könnyebb lenne az acélöntvénynél, mint ami a világ jelenlegi helikoptereinek szerintem a 90%-nál van. A merev és rideg titán öntvény helyett a hab jobban elvezetné és csillapítaná a rezonanciákat és mégkönnyebb lenne.

Ugyanezeket a vívmányokat bevezetném a Mi-28-ason is, de ott az X alakú faroklégcsavar helyett egy villanymotoros Fenestron-t alkalmaznék. A Mi-28-as teljesítményére transzmissziós tengellyel hajtott Fenestron-t már nem lehet illeszteni, de változtatható teljesítményű villanymotorosat igen.
Sokkal jobban lehetne optimalizálni a teljesítményt és a rendszer sérülésállósága is messze jobb lenne.

Végezetül a hosszú csövű 2A42-es, gázelvezetéses, léghűtéses gépágyú helyére mind a két típusnál a folyadékhűtéses és rövid csőhátrasiklásos GS-301-est tenném, de valamivel hosszabb csővel és legalább háromkamrás csőszájfékkel.
A kétoldali javadalmazást itt is alkalmaznám, de a hosszabb cső miatt az 1500-as tűzgyorsaságot lecsökkenteném. Illetve a hosszabb cső miatt ez eleve csökkenne.

Az ideális kombináció a 2A42-es 300/600-as üzemmódjai helyett a 300-as lassú sorozat és a 900-as, rövid, 5-7 lövedékes tűzlökés lenne. Mivel a GS-301-es még a rövidke csövével is igen pontos, így a 900/perces tűzlökésekkel és hosszabb csővel is igen jól le lehetne csökkenteni az első és utolsó leadott lövés közti szórásképet. Viszont a folyadékhűtés miatt a cső élettartama nőne.
Nyilván ebben az esetben ez az ágyú is a “szárazföldi” lőszerekkel operálna, mint a 2A42-es és társai (2A38, 2A72), nem pedig a légierős lőszerekkel (GS-301, GS-30-2/2K, GS-6-30).

Ezeket kellene megvalósítani.

Nem kell nagy tűzgyorság egy harci helikopter gépágyújának ellenben nagy élettartam igen ami a Gs-301-nek tudtommal nincs meg.
 

sidewinder12

Well-Known Member
2016. október 11.
1 829
10 755
113
A 25-ös oldalszámú Ka-50-esen volt DIRCM rendszer, az L-370-5 Prezident-Sz rendszert tesztelték rajta. A 2005-ös MAKSZ-on végzett bemutatórepüléskor nem voltak rajta a tornyok, de a gépen jól látható volt, hogy a főfutók környékén ott vannak a beépítési pontok a gépen. A következő nem éppen jó minőségű fotó, a rendszer egyik "tornyát" mutatja harci üzemmódba kapcsolva.
pic_38.jpg