Ka-50 Black Shark "Hokum A" / Ka-52 Alligator "Hokum B" (Kamov, Szovjetunió)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

sidewinder12

Well-Known Member
2016. október 11.
1 892
11 260
113
A Kamov Ka-50-es harci helikopter bemutatórepülése a MAKSZ-1997 kiállításon. Egész normális minőségben. A bemutatórepülés érdekessége, hogy ennek a repülésnek a hatására kapta meg az Oroszország Hőse kitüntetést az elnöktől, Szergej Mihejev, a Kamov tervezőiroda főkonstruktőre és vezérigazgatója.
Szergej Mihejev, az akkori orosz elnöknek mondott általános információkat a típusról, és a bemutatórepülésről. Itt hangzott el a következő mondat is:
-"Borisz Nyikolajevics (Jelcin), a gépünket a bemutatón, Borisz Vorobjeov tábornok, Oroszország Hőse repüli."
Erre Jelcin válasza a következő volt: "Miért csak a pilóta a Hős, nem lehet a tervező is Hős?"
Jelcin ezután egy héten belül elnöki rendeletet hozott, aminek értelmében Szergej Mihejev főtervezőt az Oroszország Hőse címmel tüntette ki.
Ezt a történetet Szergej Mihejev egy televíziós interjúban is megemlítette.
A bemutatórepülés (bukfencezik is a Kamov):
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 943
68 000
113
Vorobjov tábornok kiváló helikopterpilóta volt, szemmel láthatóan nagyon értette, amit csinált:

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

Csak sajnos ebben a katasztrófában életét vesztette:

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

Én 2005-ben láttam a Ka-50-est a MAKSz-on:

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

A pilótája, Alekszandr Papaj volt, aki a Kamov gyár saját berepülőpilótája, Vorobjovval együtt repülték be anno a Ka-50-es és később Papaj a Ka-52-est is a kezdetekkor:

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

Itt meg egy jó kis magazin, benne Ka-52 és Mi-28 és még sok egyéb érdekesség.

https://irp-cdn.multiscreensite.com/b8845676/files/uploaded/HOF_2.pdf

A görgetés helyett lapozgatni vágyóknak:

https://issuu.com/heliops/docs/hof_2
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 943
68 000
113
A tudomány legújabb állása szerint 2022 végére tervezik teljesíteni a Ka-52M állami tesztjeit.
Ígéretes gépnek tűnik. Új szenzor, új fedélzeti rendszerek és a sokat sejtető új kompozit páncélvédelem, ami valószínű a gép szerkezeti tömegét fogja befolyásolni, mégpedig előnyösen.
Nade a lényeg a Germesz rakéta, amit hosszú szünet után mégis elővesznek a szekrényből és úgy fest, lesz belőle valami.

https://prim.news/2020/05/08/na-aviazavode-v-primore-budut-vypuskat-superalligatory/
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
51 438
86 583
113
http://www.aerotech.hu/newsdetail.php?tdate=2020-05-28&ttitle=Kamov_Ka-52_Alligator_2020-05-28

Új kompozit páncél (amellyel nem nő a helikopter tömege)"ami viszont már nem csak a 23, de még az 57 mm-es űrméretű lövedékeknek is képes megálljt parancsolni." nekem kicsit futurisztikusnak tűnik,lehet még kap egy pajzsgenerátort is a KA-52-s:):):):)

Ha ugyanolyan nehéz lesz mint a fém alapú akkor nem elképzelhetetlen.Rengeteg páncél van ezen is meg a Havokon is(azon mégtöbb).
 
  • Tetszik
Reactions: zsolti and Wilson
W

Wilson

Guest
De azért valószínűleg nem lenne őszinte a mosolya a pilótáknak, ha strandpapucsosok körbe kopogtatnák egy SZ-60-l a csodapáncélos Aligátort.:):):)
 
  • Tetszik
Reactions: endre and Bleroka

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
51 438
86 583
113
De azért valószínűleg nem lenne őszinte a mosolya a pilótáknak, ha strandpapucsosok körbe kopogtatnák egy SZ-60-l a csodapáncélos Aligátort.:):):)

Ezt nem úgy kell elképzelni,hogy vígan lehet 57-essel lövöldözni.Ezek a páncélok ilyen 2-3 találattól védenek,ez kevésnek tűnhet de a tapasztalat az,hogy ez bőven elegendő.
 

sidewinder12

Well-Known Member
2016. október 11.
1 892
11 260
113
Hét évvel ezelőtt láttam a youtube-on ezt a videót, égre-földre kerestem, erre most szembejött az ajánlottak között:

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

Klassz videó, jó újra látni.
kissé OFF
A DCShez készül a Black Shark 3 és ott, az orosz fórumon, kisebb vita alakult ki ennek a videónak és Vlagyimir Lavrov egy Ka-50-essel végzett műrepüléséről készült videó kapcsán. Az ED egyik fejese, Andrej Csizs ugyanis egy kérdésre válaszolva elmondta, hogy a típus aerodinamikai,repülési modelljén nem akarnak változtatni. A felhasználók ugyanis szerették volna, ha modellezésre kerül ez a beerősödő rázás, vibráció, ami a bizonyos repülési helyzetek közti átmeneteknél látható. Csizs arra hivatkozott, hogy beszéltek aktív Ka-52-es pilótákkal,akik nem számoltak be "különleges" vibrációról,mert egy bizonyos szintű állandóan tapasztalható és az erősödik fel. Valószínűleg a Ka-50-esnél is ez ugyanígy tapasztalható volt. Persze ezt részletesen nyilván az ED konzultánsa, Alekszandr Rudih ezredes (Oroszország Hőse, repülte a típust a cscsenföldi háborúban) tudná ezt részletesen elmondani.Csizs elmondása szerint korábban egy hosszú vita után azért tekintettek el a vibráció részletes modellezésétől,mert fárasztja a szemet.A felhasználók erre a Mi-8MTV-2-es modellezésére hivatkoztak, ahol gyakorlatilag a Belsimtek (amit azóta be/visszaolvasztottak az ED-be) tökéletesen lemodellezte a főként a lassításnál, kis sebességű repülésbe való átmenetnél tapasztalható vibrációt. Tehát úgy tűnik,hogy a felhasználók nem hagyják magukat. Reméljük, hogy később, akár egy patch formájában a BS3-ba majd bekerül a vibráció modellezése.
ON
 

sidewinder12

Well-Known Member
2016. október 11.
1 892
11 260
113
Az előbb sikeresen elfelejtettem linkelni Vlagyimir Lavrov műrepülését. A videó azért nagyon jó, mert van belső felvétel is, a műszerek és a HUD is látható. Plusz azt is megfigyelhatjük, hogy milyen ritkán trimmel a pilóta. Ezen felül pedig az egyik kis ablakban ki van írva a soron következő manőver neve is.
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
  • Tetszik
Reactions: fip7 and fishbed

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 943
68 000
113
Az ilyen vibrációk amúgy eszik rendesen a sárkány üzemidejét. Ezekhez kellenének az extrém csillapítású energiaelnyelő betétek, mint a japán Alfa-gél:

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

Drónoknál tervezik használni, de pl személyi páncélzatok (“golyóálló” mellények) kiváló mögöttes energiaelnyelő betétje is lehetne a különféle karbon nanocső szövetből készült anyagok mögé.

Amúgy ezek a dupla rétegű kombinációk lehetnek a váltótípusai a Mi-28 és Ka-52 régebbi filozófia szerint tervezett titán és kerámia szendvics páncélzatainak.
A titánpáncélzat kora még nem járt teljesen le, hiszen az izraeliek igen szép eredményeket értek el a titán fémhab páncélzatok terén. Az eleve könnyűfém és nagyszilárdságú titán tömegét csökkenteni, míg az ellenállóságát növelni tudták.

De a jövő a szén nanocsövek extrém szakítószilárdságában van. Ezen a téren nagy előny a szén kiváló hőszigetelése és lángállósága is. Ez utóbbit lehetne fokozni formára alakított, majd semleges gáz atmoszférában karbonizált szénhab betétekkel is.
A szén nanocső szövetvázhoz meg a legújabb kötőanyag már nem a klasszikus epoxigyanta, hanem a szilikon. Ebbe ágyazzák a szövetrétegeket és ezt sütik ki autoklávokban.

Szóval a felszállótömegre különösen érzékeny helikopteres műfajban a jövő a szilikon bázisú karbon nanocső szálerősítéses panelek, 3D nyomtatott, majd karbonizált (nyilván a zsugorodást be kell tervezni) szénhab elemek és alfa-gél energiaelnyelő betétek lesznek.

A lapátok is szén nanocső szálerősítésűek lesznek, az agy irányába a lapátok rezgését alfa gél betétek veszik fel, ezzel elhagyva az olaj alapú hidraulikus demfereket, azok bonyolultságával és melegedés veszélyével együtt.
A forgószárny agya az marad kovácsolt titán.
A kabin, a hajtómű és a reduktor titánhab betéteket kap védelmül.

A csúcs az volna, ha a reduktor öntvényházát is titánhabból csinálnák, ha lehetne ezt ésszerű költségkeretek közt. Hiszen egy ilyen konstrukció az jóval könnyebb lenne az acélöntvénynél, mint ami a világ jelenlegi helikoptereinek szerintem a 90%-nál van. A merev és rideg titán öntvény helyett a hab jobban elvezetné és csillapítaná a rezonanciákat és mégkönnyebb lenne.

Ugyanezeket a vívmányokat bevezetném a Mi-28-ason is, de ott az X alakú faroklégcsavar helyett egy villanymotoros Fenestron-t alkalmaznék. A Mi-28-as teljesítményére transzmissziós tengellyel hajtott Fenestron-t már nem lehet illeszteni, de változtatható teljesítményű villanymotorosat igen.
Sokkal jobban lehetne optimalizálni a teljesítményt és a rendszer sérülésállósága is messze jobb lenne.

Végezetül a hosszú csövű 2A42-es, gázelvezetéses, léghűtéses gépágyú helyére mind a két típusnál a folyadékhűtéses és rövid csőhátrasiklásos GS-301-est tenném, de valamivel hosszabb csővel és legalább háromkamrás csőszájfékkel.
A kétoldali javadalmazást itt is alkalmaznám, de a hosszabb cső miatt az 1500-as tűzgyorsaságot lecsökkenteném. Illetve a hosszabb cső miatt ez eleve csökkenne.

Az ideális kombináció a 2A42-es 300/600-as üzemmódjai helyett a 300-as lassú sorozat és a 900-as, rövid, 5-7 lövedékes tűzlökés lenne. Mivel a GS-301-es még a rövidke csövével is igen pontos, így a 900/perces tűzlökésekkel és hosszabb csővel is igen jól le lehetne csökkenteni az első és utolsó leadott lövés közti szórásképet. Viszont a folyadékhűtés miatt a cső élettartama nőne.
Nyilván ebben az esetben ez az ágyú is a “szárazföldi” lőszerekkel operálna, mint a 2A42-es és társai (2A38, 2A72), nem pedig a légierős lőszerekkel (GS-301, GS-30-2/2K, GS-6-30).

Ezeket kellene megvalósítani.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
51 438
86 583
113
Az ilyen vibrációk amúgy eszik rendesen a sárkány üzemidejét. Ezekhez kellenének az extrém csillapítású energiaelnyelő betétek, mint a japán Alfa-gél:

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

Drónoknál tervezik használni, de pl személyi páncélzatok (“golyóálló” mellények) kiváló mögöttes energiaelnyelő betétje is lehetne a különféle karbon nanocső szövetből készült anyagok mögé.

Amúgy ezek a dupla rétegű kombinációk lehetnek a váltótípusai a Mi-28 és Ka-52 régebbi filozófia szerint tervezett titán és kerámia szendvics páncélzatainak.
A titánpáncélzat kora még nem járt teljesen le, hiszen az izraeliek igen szép eredményeket értek el a titán fémhab páncélzatok terén. Az eleve könnyűfém és nagyszilárdságú titán tömegét csökkenteni, míg az ellenállóságát növelni tudták.

De a jövő a szén nanocsövek extrém szakítószilárdságában van. Ezen a téren nagy előny a szén kiváló hőszigetelése és lángállósága is. Ez utóbbit lehetne fokozni formára alakított, majd semleges gáz atmoszférában karbonizált szénhab betétekkel is.
A szén nanocső szövetvázhoz meg a legújabb kötőanyag már nem a klasszikus epoxigyanta, hanem a szilikon. Ebbe ágyazzák a szövetrétegeket és ezt sütik ki autoklávokban.

Szóval a felszállótömegre különösen érzékeny helikopteres műfajban a jövő a szilikon bázisú karbon nanocső szálerősítéses panelek, 3D nyomtatott, majd karbonizált (nyilván a zsugorodást be kell tervezni) szénhab elemek és alfa-gél energiaelnyelő betétek lesznek.

A lapátok is szén nanocső szálerősítésűek lesznek, az agy irányába a lapátok rezgését alfa gél betétek veszik fel, ezzel elhagyva az olaj alapú hidraulikus demfereket, azok bonyolultságával és melegedés veszélyével együtt.
A forgószárny agya az marad kovácsolt titán.
A kabin, a hajtómű és a reduktor titánhab betéteket kap védelmül.

A csúcs az volna, ha a reduktor öntvényházát is titánhabból csinálnák, ha lehetne ezt ésszerű költségkeretek közt. Hiszen egy ilyen konstrukció az jóval könnyebb lenne az acélöntvénynél, mint ami a világ jelenlegi helikoptereinek szerintem a 90%-nál van. A merev és rideg titán öntvény helyett a hab jobban elvezetné és csillapítaná a rezonanciákat és mégkönnyebb lenne.

Ugyanezeket a vívmányokat bevezetném a Mi-28-ason is, de ott az X alakú faroklégcsavar helyett egy villanymotoros Fenestron-t alkalmaznék. A Mi-28-as teljesítményére transzmissziós tengellyel hajtott Fenestron-t már nem lehet illeszteni, de változtatható teljesítményű villanymotorosat igen.
Sokkal jobban lehetne optimalizálni a teljesítményt és a rendszer sérülésállósága is messze jobb lenne.

Végezetül a hosszú csövű 2A42-es, gázelvezetéses, léghűtéses gépágyú helyére mind a két típusnál a folyadékhűtéses és rövid csőhátrasiklásos GS-301-est tenném, de valamivel hosszabb csővel és legalább háromkamrás csőszájfékkel.
A kétoldali javadalmazást itt is alkalmaznám, de a hosszabb cső miatt az 1500-as tűzgyorsaságot lecsökkenteném. Illetve a hosszabb cső miatt ez eleve csökkenne.

Az ideális kombináció a 2A42-es 300/600-as üzemmódjai helyett a 300-as lassú sorozat és a 900-as, rövid, 5-7 lövedékes tűzlökés lenne. Mivel a GS-301-es még a rövidke csövével is igen pontos, így a 900/perces tűzlökésekkel és hosszabb csővel is igen jól le lehetne csökkenteni az első és utolsó leadott lövés közti szórásképet. Viszont a folyadékhűtés miatt a cső élettartama nőne.
Nyilván ebben az esetben ez az ágyú is a “szárazföldi” lőszerekkel operálna, mint a 2A42-es és társai (2A38, 2A72), nem pedig a légierős lőszerekkel (GS-301, GS-30-2/2K, GS-6-30).

Ezeket kellene megvalósítani.

Nem kell nagy tűzgyorság egy harci helikopter gépágyújának ellenben nagy élettartam igen ami a Gs-301-nek tudtommal nincs meg.
 

sidewinder12

Well-Known Member
2016. október 11.
1 892
11 260
113
A 25-ös oldalszámú Ka-50-esen volt DIRCM rendszer, az L-370-5 Prezident-Sz rendszert tesztelték rajta. A 2005-ös MAKSZ-on végzett bemutatórepüléskor nem voltak rajta a tornyok, de a gépen jól látható volt, hogy a főfutók környékén ott vannak a beépítési pontok a gépen. A következő nem éppen jó minőségű fotó, a rendszer egyik "tornyát" mutatja harci üzemmódba kapcsolva.
pic_38.jpg