joker:
http://www.avsimrus.com/forum/topic/24645-kamovi/page-2
tudom, hogy oroszul van, de a képeken van a lényeg. konkrétan a 25. hozzászólásnál. Van a főreduktor alján egy MODS-nak nevezett szerkezet, ez egy elforgatható csődarab a belsejében jobb és bal menetekkel. a felül lévő menetbe egy cső kapcsolódik a menetes végével, az alul lévőbe pedig egy rúd szintén a menetes végével, valamint a cső és a rúd egymáshoz bordás kötéssel is kényszerítve van (pontosabban a megcsapágyazásuk, mert a rúd a felső forgószárnnyal forog egy irányba, a cső pedig az alsóval, de a helikopterhez képest a MODS háza és a benne lévő menetes darabok állnak, vagyis nem mindig, mert ha a pedállal léped, akkor a MODS háza elfordul, ami azt eredményezi, hogy a két csúszópersely odafent vagy közeledik egymáshoz, vagy távolodik egymástól a pedálok mozgatásának megfelelően). A menetes végű cső felmegy az alsó csúszóperselyig, a menetes végű rúd pedig a felső csúszóperselyig. A 26.hsz-nél lévő képen 21-el van jelölve maga a MODS. valamint ha megyünk felfelé, a 13-as szám mutat az alsó vezérlőautomatára, a 12 az alsó forgószárnyagyra, 8 az alsó csúszóperselyre, 6 a felső vezérlőautomatára, 2 a felső csúszóperselyre és 1 a felső forgószárnyagyra. Tehát, ha léped egyik irányba, akkor az egyik forgószárnyon a kollektív beállítási szög (pontosabban mindhárom lapát beállítási szöge) megnő az addigihoz képest, a másikon pedig lecsökken. Ezzel pedig a lapátok ellenállása is változik az addigihoz képest, vagyis végeredményben a nyomatéki egyensúly megbomlik, a helikopter elkezd a forgószárnytengely körül elfordulni.
http://www.repulomuzeum.hu/Leltar/Leltarfotok/Ka-26/Ka-26det_02.jpg Itt látszik a KA-26 MODS meg a kollektív beállítási szög vezérlése (akkor az egészet egyszerre mozgatod fel vagy le, vagyis a csúszóperselyek ugyanarra mozdulnak ugyanannyit odafent)
Ami fontos még, hogy amennyi felhajtóerő többlet az egyik forgószárnyon megjelenik, ugyanannyival csökken a másikon, vagyis az eredő megmarad, nem emelkedik és nem is süllyed a helikopter. Illetve a két forgószárny fordulatszáma mindenkor megegyezik egymással, ugyanis a főreduktorban fordulatszám csökkentés és forgásirány változtatás történik (az egyik forgószárnyhoz) méghozzá fix fogaskerékáttételeken keresztül.
Nem tudom, érthető-e amit leírtam, mert szoktam néha hülyén fogalmazni.
Amúgy lehet, hogy feleslegesen tépem a számat,de hendrick doksijában nem találtam rendes ábrát, elolvasni meg lusta voltam.