dudi

Mondjuk az AEK-971 esetén megoldották a nagy holt tömeg problémáját, a kiegyenlítés miatt konkrétan 0 az erőhatás amit kifejt pluszban a katonára a gázdugattyús rendszter.
 
fip7

Kb 20%-kal sikerült csak csökkenteni.A zár+zárkeret+gázdugattyú együtt van vagy 1 kg és ennyi ellensúlyt biztos nem építettek be mert nem lett sokkal nehezebb a fegyver csak pár dekával.
 
dudi

Én amikor a fegyver leírását olvastam, ott az állt, hogy a hátra és az előre mozgó részek erőhatásai "kioltják" egymást.
Az általad írt 20%-ról, más kontextusban olvastam. Azt írták sorozatlövésnél ennyit javult a fegyver pontossága az AK-74-hez képest.
 
Ma már létezik olyan megoldás(létezik már a 60-as évek közepe óta mert bizonyos Eugen Stoner kitalálta felismervén az M16 konstrukciós hibáját)ahol a gázdugattyú és a zárkeret nincs egybeépítve(short-stroke piston)így kisebb a mozgó holt tömeg és javul az uralhatóság úgy,hogy minimálisan csökken csak a megbízhatóság.
.
Maga a short-stroke piston rendszer jóval régebbi. Ilyen működésű volt pl. az M1 karabély, az ASzV-36, SzVT-40 és az SzKSz is. Gépkarabélyok között pedig a Vz. 58 is ilyen rendszerű.
 
A visszarúgás csökkent így a pontosság is.Ha teljesen kiküszöbölnék a visszarúgást akkor nem lenne szórása a fegyvernek.
 
atta

Gépkarabélyoknál valóban a Vz.58 volt az első el is felejtettem.
Végül is mind1 mert így még jobban alátámasztja a mondandómat.
 
dudi

Nem tudják teljesen kiküszöbölni a vissza rúgást. Nem is lehet.
Én arról beszélek, hogy a gázdugattyús újratöltő rendszer erőhatásait sikerült 0-ra redukálniuk. A kettő nem ugyan az!
Forgó-tolózáras fegyvereknél is van visszarúgás pedig azokban sincs dugattyú...
A dugattyú és a komplett újratöltő mechanizmus erőhatásai csak pluszban rájönnek a már meglévő hatásokra.
Ezt a hatást küszöbölték ki, ezért lő 20%-al pontosabban a fegyver sorozatlövésnél.
 
dudi
Valóban érdekes, hogy miért a long-stroke rendszert alkalmazták a kalasnyikovnál. Talán az egyszerűbb gyárthatóság és működés miatt.
 
A visszarúgás a mozgó holt tömegek mozgási energiájának (gázdugattyú,zárkeret,zár) és a lőpor robbanásakor keletkezett energiának az összege.Ebből amit ki lehet iktatni az a mozgó holt tömegek mozgási energiája.Ez úgy lehetséges ha egy azonos tömegű de ellentétes irányú erőt ébresztesz(ezt csinálják az AEK-971-nél)DE szerintem nem lehetséges az,hogy az összes energiát kioltották mert akkor ugyan akkora tömeget kéne ellentétesen mozgatni mint amekkora a zár+zárkeret+gázdugattyú tömege ami nyilván nem valósult meg mert ugyan olyan nehéz maradt a fegyver mint előtte volt.
 
dudi

Tipp2:
Vagy nem tömeget, hanem mondjuk rugós (vagy más) ellenerőt alkalmaznak? (nem tudom én sem a megoldást)
TFB-AK-107-Animation.gif
 
dudi

Tipp2:
Vagy nem tömeget, hanem mondjuk rugós (vagy más) ellenerőt alkalmaznak? (nem tudom én sem a megoldást)
TFB-AK-107-Animation.gif

szerintem a képen látható rendszeren egy dugattyú felesleges. középen a fogaskerék helyett legyen egy tengely és az előre tartó dugattyú lökje hátra a zárat egy függőleges összekötő toldalékkal. mint egy forditott Z. így a dugattyú a mozgási enegiája a záréból vesz el és nyertünk 35 dekát.
 
Úgy működik a dolog,hogy a visszavezetett lőporgázok a gázdugattyú feletti ellensúlyt lökik előre ami egy fogaskerékkel kapcsolódik a zárkerethez a fenti ellensúly előremozgása a fogaskeréken keresztül mozdítja hátra a zárkeretet.A gif annyiban hibás,hogy nem hat gázerő közvetlen a gázdugattyúra.

ui:Én így olvastam a működési leírást de lehet,hogy rosszul fordítottam és a gif a helyes.
 
elnézést, ezt az ábrát sikerült csak találnom. két tengely helyett két fél. a felsőt előre lökik a lőporgázok, az alsó hátratolja a zárat. igaz, hogy helyből három forgáspont, meg szétszerelni sem egyszerűbb, de ez a tippem a mozgási energiák legtakarékosabb kiegyensúlyozására.

fil_model_view_collapsed.JPG
 
Így működik az AEK-971 is csak a csatlakozás fogaskerekes ami sokkal egyszerűbb.
 
Az a baj, hogy a GIF-en nincsenek rajta a rugók. Érdekelne, hogy csak egy rugó van-e, mint alapból vagy van az ellensúlynak is rugója? (értelemszerűen a másikkal ellentétes) Mert ha 2 rugó van akkor valóban minimális többletsúllyal kiolthatják az erők egymást.
A GIF pedig szerintem is hibás, ugyanis az ellensúlyra ható gáznyomástól a rendszer elveszti az értelmét. Szerintem.
 
fip7

Csak a zárkeretnek van helyretoló rugója mert ha az egyiket(zárkeret vagy ellensúly)megmozdítod akkor a másik is elmozdul az ellentétes irányba.A zárkereten és az ellensúlyon is van egy fogazott rész ami csatlakozik a fogaskerékhez(gyakorlatilag mint két fogasléc ami össze van kötve egy fogaskerékkel).
 
dudi

Ezt idáig értem, csak az érdekel van-e + rugó. Pár képet kerestem:

1195543564_aek971_detali.gif


Ezen látszik az általam említett 2 rugó:

2096902.jpg


Ezek meg érdekes képek:

AEK-971_53_copy.jpg


1024px-AEK-971_51_copy.jpg


1-12052Q05524.jpg