Van tanár ismerősöm, sőt részben benne is vagyok...
A beígért életpálya modell tulajdonképpen korrekt volt. (Hogy mit vártak érte cserébe, azon erősen lehet vitatkozni) Ahogy az elő van írva, van egy alapérték- ezt nevezik vetítési alapnak- és a táblázatban korosztályosan, végezettség szerint (főiskola/egyetem), és besorolás szerint (Gyakornok, pedagógus I, pedagógus II. mestertanár, kutatótanár) megvannak a szorzószámok. Minden fasza. Lenne. Első bukfenc: ezért a pénzért 22-26 órát kell teljesítenie a tanárnak. Hogy is? Mondjuk van egy német tanár ( a német ma nem népszreű) egy 8 fős csoporttal. Megtart 22 laza órát. Van egy gyakorlatvezető tanár 12 fős csoporttal és a gyakorlat jellege miatt végigrohanja a gyakorlatot, hogy ne legyen baleset, ne vágja agyon az áram egyiket se, ne darálja be az eszterga egyik nebulót se. A gyakorlat 60 perces! Van 26 órája, mert a kevés a műszaki tanár. Vagyis a heti teljesítménye 26x60 perc. A némettanáré 22x45 perc. Ugyanezért a pénzért. Na ez a belső bérfeszültség.
Második, és súlyosabb bukfenc: az eredeti törvényben nem vetítési alap volt, hanem a mindenkori minimálbér volt a vetítési alap, ami akkor 98000 Ft volt. Egyszer-ismétlem egyszer emelkedett a tanári bér a minimálbér emelkedés miatt, akkor 101500-as vetítési alapra. Rájöttek, hogy ez így drága lesz, és a költségvetési törvényben kezdték el szabályozni a vetítési alapot, ami azóta is 101500. És a minimálbér? 138000. Hiányzik a bérükből- négy év után a beígérthez képest- kb. 35%- Itt máris becsapódtak a tanárok, mert életpálya helyett kaptak egy stagnálást, és szépen megint elment a tanűri bérek mellett a nemzetgazdasági átlagbér. Hogy lesz így vonzó a tanári pálya? Sehogy. Nincs is tanár, különösen nincs mérnöktanár, aki egy kicsit is speciális szakmai ismeretet tudna tanítani...Ebből sajnos nem lesz magas szintű oktatás, különösen nem szakmai oktatás. És egyre rosszabb a helyzet...