Katonai járművek páncélteste, páncélzata

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Cifu

Well-Known Member
2010. július 12.
3 043
10 149
113
Ezt az alu páncélt azért sem értem, mert hihetetlen "alattomos" egy anyag;gyűjti a feszültséget, aztán egyszer csak megadja magát. Hegeszteni még a legkorszerűbb eljárásokkal is lutri (űrkutatásban nem is engedett, ezért egy tömbből marnak rácsos tartót is), alacsony az olvadáspontja (persze az oxidja sokszorosa), cserereakcióba megy a vasoxiddal...stb.

Az alumínium ötvözet páncélzat lényege, hogy adott védelmi szintet KE fegyverekkel szemben, illetve adott mechanikai szilárdságot alacsonyabb tömeggel meg lehet valósítani. Ha a tömeg rohadt fontos (pl. mert légideszant jármű, lásd M551 Sheridan), vagy legalábbis kiemelten fontos (pl. mert a járműnek adott sebességet kell tudnia úgy, hogy előre meghatározták a többi főbb paramétereit, lásd M2 Bradley), akkor oszthatsz-szorozhatsz, az aluötvözet a lehetőségekhez képest a legnagyobb közös többszöröst adja...

Az űrkutatásban egyébként hegesztik az aluötvözetet, nem tudom, honnan veszed, hogy nem csinálnak ilyet, tessék, itt egy Orion visszatérő modulra vonatkozó hír + kép...
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed

Kurfürst

Well-Known Member
2017. szeptember 14.
5 146
16 757
113
Ez azt jelenti,hogy 1cm acélt 2cm alu tud kiváltan és lesz 33% tömegnyereséged ellenben 100%-al nő a helyigény...Na ezért nem alut használnak acél helyett.

Ez most ilyen elméletgyártás arról, hogy miért nem kellene használniuk valamit amit egyébként használnak (lsd. M113, BMP). A helyigényt harkocsin mindenki leszarja, nyugaton jellemzően minimális, könnyű gá. ellen védelmet nyújtó vastagságú acélt használnak, a többi baromi vastag rétegelt kompozit páncél. Az acél súlya egyszerűen kizárja mint domináns védő anyagot, mert nem lehet értelmes méretű / tömegű harckocsit gyártani olyan acélvastagsággal, ami a mostani pct. eszközök ellen kellene.

A T-64 korai változataiban a toronypáncél a következő - 20 rétegnyi lemez, 21mm-es acél, 6mm gumi, 3 mm alu. Az alurétegből kiindulva valszeg nem a súlycsökkentés az elsődleges cél hanem valamilyen védő réteg kialakítása.

5dae1cf3cd5cfc63faec52a42ac0a268.jpg



A glacis a ruszkiknál általában acél - valamilyen üvegszálas anyag - acél.
 
  • Tetszik
Reactions: Pogány

Kurfürst

Well-Known Member
2017. szeptember 14.
5 146
16 757
113
Nem rétegelt páncélként volt.
Egyes 109 szériákon az üza.tartály mögött is volt egy alu lemez, de a lényeg a pilótaülés és a pilóta feje mögött lévő 8 mm-es síma acél páncél lemez volt.
az így nézett ki (meg láthatóak még a szélvédő páncélüveg darabok is)
scheibe.jpg

Az alulemez rétegelt volt, te a 8/4 milis pilótapáncélról beszélsz.

Nem egy alulemez volt a üa. tartály mögött, hanem 21 lemezből álló, kb. 25-30 mili összvastagságú rétegelt alu anyag, ami egyben a gyújtólövedékeket is jól hatástalanította.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
51 125
86 030
113
Ez most ilyen elméletgyártás arról, hogy miért nem kellene használniuk valamit amit egyébként használnak (lsd. M113, BMP). A helyigényt harkocsin mindenki leszarja, nyugaton jellemzően minimális, könnyű gá. ellen védelmet nyújtó vastagságú acélt használnak, a többi baromi vastag rétegelt kompozit páncél. Az acél súlya egyszerűen kizárja mint domináns védő anyagot, mert nem lehet értelmes méretű / tömegű harckocsit gyártani olyan acélvastagsággal, ami a mostani pct. eszközök ellen kellene.

A T-64 korai változataiban a toronypáncél a következő - 20 rétegnyi lemez, 21mm-es acél, 6mm gumi, 3 mm alu. Az alurétegből kiindulva valszeg nem a súlycsökkentés az elsődleges cél hanem valamilyen védő réteg kialakítása.

5dae1cf3cd5cfc63faec52a42ac0a268.jpg



A glacis a ruszkiknál általában acél - valamilyen üvegszálas anyag - acél.

Acélból a tömege miatt aluból meg mérete miatt nem lehet értelmes védelmű páncélt létrehozni.Amiket soroltál(BMP-3,M113)mind fontos volt a tömeg no az M113 nem is agyonpáncélozott valami a BMP-3 meg csak ott jól védett ahol acél van alu helyett.Még ma is az esetek 99%-ban acélt használnak nem pedig alut.Maradjunk annyiban,hogy a fent említett járművek a kivétel erősíti a szabályt kategóriába tartoznak.
 
  • Tetszik
Reactions: Szittya

Telak2

Well-Known Member
2016. október 28.
1 096
1 216
113
Időnként olvasom, de sokszor nagyon komoly pontatlanságok vannak benne, főleg a technikatörténeti és típusismertető részeknél.
 
T

Törölt tag 1586

Guest
Az alulemez rétegelt volt, te a 8/4 milis pilótapáncélról beszélsz.

Nem egy alulemez volt a üa. tartály mögött, hanem 21 lemezből álló, kb. 25-30 mili összvastagságú rétegelt alu anyag, ami egyben a gyújtólövedékeket is jól hatástalanította.
Én a "C" vel jelzett lemezről beszélek
aa.jpg

Bár nem vagyok németes de a "Leichmetall panzerung"szerintem könnyűfém páncéllemezt jelent.
Hogy rétegelt volt e azt rád bízom….
Ha azt mondom mutass egy forrást akkor Te is a HT egy régi cikkére fogsz hivatkozni amit majd kikeresel?
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and Cifu

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
51 125
86 030
113
Én a "C" vel jelzett lemezről beszélek
aa.jpg

Bár nem vagyok németes de a "Leichmetall panzerung"szerintem könnyűfém páncéllemezt jelent.
Hogy rétegelt volt e azt rád bízom….
Ha azt mondom mutass egy forrást akkor Te is a HT egy régi cikkére fogsz hivatkozni amit majd kikeresel?
Ez nekem valamiféle robbanás álló lemeznek tűnik mint páncélnek(mint a hajókon lévő torpedóvédő válaszfalak).Sokkal inkább lehetett a szerepe az üzemanyagtartály esetleges robbanása során keletkező repeszek és lökéshullám felfogása mintsem a tényleges páncélvédelem
 

rappali_

Well-Known Member
2016. szeptember 18.
3 309
16 191
113
Az alumínium ötvözet páncélzat lényege, hogy adott védelmi szintet KE fegyverekkel szemben, illetve adott mechanikai szilárdságot alacsonyabb tömeggel meg lehet valósítani. Ha a tömeg rohadt fontos (pl. mert légideszant jármű, lásd M551 Sheridan), vagy legalábbis kiemelten fontos (pl. mert a járműnek adott sebességet kell tudnia úgy, hogy előre meghatározták a többi főbb paramétereit, lásd M2 Bradley), akkor oszthatsz-szorozhatsz, az aluötvözet a lehetőségekhez képest a legnagyobb közös többszöröst adja...

Az űrkutatásban egyébként hegesztik az aluötvözetet, nem tudom, honnan veszed, hogy nem csinálnak ilyet, tessék, itt egy Orion visszatérő modulra vonatkozó hír + kép...
Köszi. Anno a műholdaknál elvárás volt a hegesztés mentesség (kilövéskor vibráció), de ott nem is finomkodnak, mint az emberes misszióknál. Hegesztés vizsgán említették (nem szerkezetlakatos szintűn), meg volt egy projekt, ahol a tartóknál nem volt megengedett, de ennyi. Mindig tanul az ember, hiába.
 
  • Tetszik
Reactions: Cifu

Cifu

Well-Known Member
2010. július 12.
3 043
10 149
113
Köszi. Anno a műholdaknál elvárás volt a hegesztés mentesség (kilövéskor vibráció), de ott nem is finomkodnak, mint az emberes misszióknál. Hegesztés vizsgán említették (nem szerkezetlakatos szintűn), meg volt egy projekt, ahol a tartóknál nem volt megengedett, de ennyi. Mindig tanul az ember, hiába.

Szvsz inkább azt tudom elképzelni, hogy a hegesztés potenciális problémaforrás, és ezt akarták kihagyni, tehát egyszerűbb és olcsóbb forgácsolásos eljárással létrehozni szerkezeti elemeket, mint a hegesztést alaposan végrehajtani, majd letesztelni / vizsgálni. Egyébként az Orion esetében is nagy nagy méretű öntött majd forgácsolt munkadarabokból építik fel a visszatérő modult, ám ezeket az elemeket hegesztik egymáshoz. Lehet, hogy egy kisebb műhold esetében nem éri meg a hegesztéssel vesződni?
 

rappali_

Well-Known Member
2016. szeptember 18.
3 309
16 191
113
Szvsz inkább azt tudom elképzelni, hogy a hegesztés potenciális problémaforrás, és ezt akarták kihagyni, tehát egyszerűbb és olcsóbb forgácsolásos eljárással létrehozni szerkezeti elemeket, mint a hegesztést alaposan végrehajtani, majd letesztelni / vizsgálni. Egyébként az Orion esetében is nagy nagy méretű öntött majd forgácsolt munkadarabokból építik fel a visszatérő modult, ám ezeket az elemeket hegesztik egymáshoz. Lehet, hogy egy kisebb műhold esetében nem éri meg a hegesztéssel vesződni?
Azért inkább a hegesztés...iszonyat gépidő:
https://www.google.hu/url?sa=t&sour...wwAHoECAoQAw&usg=AOvVaw1v1iaDTERuG7-0eP8GHDFY
5 tengelyes demó marás.
 
T

Törölt tag 1586

Guest
A Rheinmetall még alaposabb videója az ADS rendszerük teszteléséről
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
Kíváncsi vagyok mi lesz erre a válasz? Elektronikai zavaróval felszerelt RPG és ATGM?
 

Mackensen

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
Moderátor
2010. május 3.
21 605
14 769
113
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
[0]=68.ARC4SXLzkuzRFb4mx6ro5e_5HA2nmUi6R4-XYzBuOMSoAnBrRQFAt3KMNICnkWqRBho02B446WBdr5eWX0oADjB_7zGfJpEn_GzSndbYOfwHIvCyA4r0FF2REiyJRyuto597rs54LTCjDdi_oUPOCA7fw9J0Om8bxo-CQfdJwiOhAHawrqybL8Qk8zZsnEz4daXMNrOeL8SuYgGu1onwlsNqchc1g8WhiYjPkMud29U_Ii1aeH1yIjbvSy_-Vd_oJz-Fug&__tn__=-R
 

Kurfürst

Well-Known Member
2017. szeptember 14.
5 146
16 757
113
Én a "C" vel jelzett lemezről beszélek
aa.jpg


Bár nem vagyok németes de a "Leichmetall panzerung"szerintem könnyűfém páncéllemezt jelent.
Hogy rétegelt volt e azt rád bízom….
Ha azt mondom mutass egy forrást akkor Te is a HT egy régi cikkére fogsz hivatkozni amit majd kikeresel?

Leichtmetall = könnyűfém = alumínium, ezért is különböztetik meg.

Ha már forrásoknál tartunk, valahol mókás hogy egy korábban általam feltöltött, emlékeim szerint a 109G műszaki leírásból kivágott képet mutatsz nekem, de sebaj. :D

Viszont épp a mai nap akadt kezembe egy ezzel kapcsolatos forrás, miközben más keresgéltem: egy korabeli brit összefoglaló jelentés a rétegelt alu lemezpáncél ballisztikai tesztjeiről. Valahol a részletes anyag is megvan, de ez lényegesen áttekinthetőbb és nem kell több tucat oldalt belinkelnek. Belinkelem, mivel elég érdekes megállapításokat tartalmaz, és a "c" jelű páncélzat felépítéséről és anyagáról sem hagy semmi kétséget.

Az eredeti iratanyag a brit nemzeti archívumban található AIR 40/190 jelzés alatt ha minden igaz.