Convair Model 49
Az US ARMY a Vietnami háborúban ugyan nagyon hasznosnak találta az UH-1 "Huey" helikoptereket (a többi forgószárnyas járművel egyetemben), ugyanakkor sokkolóan sérülékeny volt, és bár próbálták kapkodva felfegyverezni különböző módokon, de igazán ütőképes tűztámogató harcjárművé nem sikerült tenni később sem. 1963-ban még kezdeti stádiumban voltak a koncepciók és tendert írtak ki erre a célra 1964-ben, Advanced Aerial Fire Support System (AAFSS) néven.
A Convair válasza egy un. "csőszárnyas" VTOL megoldás, a Model 49 volt. Ez feltehetően a francia SNECMA és Nord Aviation által épített Coléoptére kísérleti gép ötletéből építkezett, amely 1958-ban repült először.
A géptest egy gyűrű alakú szárnyon belül két nagy méretű, három tollú, ellenforgó rotor, amelyet három tengelyteljesítményt szolgáltató gázturbina forgatott. A gyűrű közepén lévő "test" elején a két fős személyzet egymás mellett ült, egy 90°-ban lebillenthető fülkében. Fel- és leszálláskor illetve lebegéskor lebillentett módban használták, nagyobb sebességű repülésnél pedig hossztengely mentén haladva, felhajtott fülkével. A fegyverzet a "hason" elhelyezett három távirányítású toronyban elhelyezett csöves fegyverekkel kezdődött, ebből a középső egy 30mm-es gépágyú 1000db lőszerrel, mellett pedig két kisebb torony, amelyekbe 7.62mm-es géppuska (egyenként 12000 db lőszerrel) vagy 40mm-es automata gránátvető (500db lőszerrel) kerülhet. A két oldalsó gázturbina-házra elforgatható rögzítési pontok kerültek volna elhelyezésre, amelyre 106mm-es hátrasiklás nélküli lövegek (a képeken 3-3 látszik, de állítólag akár 18db is felszerelhető lett volna), irányítatlan rakétaindító konténerek vagy TOW illetve Shillelagh irányított rakéták tubusait lehetett volna felszerelni.
A védelemről acélpáncélzat gondoskodott volna, amely a közepes távolságról kilőtt 12,7mm-es géppuskalövedékek illetve akár a közelről kilőtt 7.62mm-es gépkarabélylőszernek is ellenállt volna. A csúcssebessége 400km/h körül alakulhatott, átrepülési távolság terén pedig akár 2400km-t is megtehetett, utóbbihoz négy külső póttartályt lehetett a csőszárny külső részén kialakított rögzítési pontokra felszerelni.
Ez a VTOL megközelítés egyébként nem volt idegen a Convair-től, hiszen ekkoriban már évtizedes tapasztalata volt a POGO helyből felszálló repülőgép-program kapcsán.
A koncepció szintig jutott elképzelés alul maradt az AH-56 Cheyenne programmal szemben, és hamar feledésbe merült...