torsen
"1997-ben Tesla? Talán lemezjátszót gyártott Csehszlovákiában? "
Pont erről beszélek
Már nem tudom követni ki milyen követ fúj a topikban, de kezd kicsit agyamra menni a villanyautó hype.
A Musk féle Tesla semmi újat nem hozott létre ezen a területen a marketingen kívül szerintem.
A nyugati világ meg jól öntökön rúgja magát ezzel az erőltetett EV baromsággal. Értelmetlen baromság az egész.
Maga az EV kocsi nem rossz dolog önmagában, de jelenleg 0 esélye van annak, hogy kiváltsák a hagyományos autókat. És úgy látom, hogy nincs is nagyon értelme kiváltani ezeket a kocsikat. Ha már minden áron meg akarjuk váltani a világot akkor kevesebb SUV-t az utakra!
Én nem fújok követ
, ahhoz gyenge a tüdőm (pedig megvolt már a maraton, a Balaton átúszás, a Mátrabérc, a Tortúra 65 stb.). Van Gajdán Miklósnak egy videója, aminek az elejével egyetértek: "útelágazódáshoz" érkeztünk (a la D209). A belsőégésű egyértelműen lefelé tart a törvényi előírások és a szerkezeti bonyolultság miatt. De még versenyképes. A váltótípusnál meg a rajtvonalnál olyanok vannak, mint a "hagyományos" hibrid, plug-in-hibrid, akkus villany, FC villany hidrogénnel, FC villany metanollal esetleg stb. Per pillanat a média az akkus villanyt tolja, mert szerencsésen találkozott a gazdag, zöld réteg igénye a "nulla emissziós" járműre, és a Tesla Model S piacra lépése. És ne felejtsük el, hogy volt egy Tesla Roadster is, ami szinte visszhang nélkül halt ki, mert éppen ennek a gazdag, zöld rétegnek nem ez kellett (apró kocsi, 2 üléssel, csomagtartó alig). A Tesla kapcsán sokan sokféle megállapítást tesznek, pl olyanokat hogy zseniális, meg olyat hogy primitív. Szerintem meg egy logikus jármű. Tömegcuccokból (7000db 18650-es akku) épül fel. Alkalmazza az olyan okosságokat, mint pl. a gördeszka alváz, ami egyben akku is, ami sokféle felépítményt tesz lehetővé minimális fejlesztéssel és helytakarékos, a súlypontra is kedvezően hat. Hozzá kell tenni, hogy ezt sem ők találták ki, a GM-nek volt egy Sequel nevű hidrogén FC koncepció autó platformja, amit 5-6 évvel a Model 3 előtt mutattak be.
https://www.alamy.com/chassis-of-th...cell-concept-vehicle-at-the-image3015171.html
De tény, hogy az elektromos hajtásvezérlését (aki belelátott) nagyon jónak tartja. Az utasteret meg lehet szeretni/utálni. Pl. aki "csőműszer" buzi, annak nem jön be a 21 collos LCD. A hipsztereknek meg ez jön be, és ők a vevők. (A csőműszeresek amúgy is az üveghangú sor6-t preferálják.) Sok dolgot leírtunk már, de a villanyautó tömegesedéséhez szerintem "csak" 3 dolog kell: hatótáv (szerintem kb 600km már OK), rövid töltés (szerintem max 15 perc, különben befulladnak a töltőpontok), és az ár, ami az üzemeltetési költségekkel együtt versenyképessé teszi. (ha az elmű 99Ft-ot kér a villanyért kWh-ként, akkor kb. 1500Ft/100km ami még a határeset nálam. A csóró országokban, lsd. Mo., nem nagyon érv a hosszútávú költségek alacsony értéke, mert az első tételt sem tudjuk kifizetni, nem bírjuk megvenni a kocsit.)
Visszatérve a "kőfújásra", én jelenleg hibrid párti vagyok. Nagyon bírom a Toyota/Lexus HSD-t. Szerintem nagyon nagy ötlet. Tartós, megbízható, jó, könnyű, takarékos. Kicsi akkuval dolgozik, nincs nagy holtsúly, amit cipelni kell. Én mondjuk a kiskategóriában (pl. Yaris) a vevők felé hangsúlyozva, hogy előnyöket elsősorban a városban reméljenek, bevetnék egy akku helyett szuperkondit alkalmazó változatot, ami még kisebb tömeg, elvileg végtelen élettartam. Hosszabb távon hiszek az FC-ben és a hidrogénben. Különösen a nap/szélenergia rohamos terjedése (hogy okos vagy nem más kérdés, ez van!) miatt, ahol a hidrogén lehet a megújuló energia "akkuja".
Amúgy meg mindig elmondom, hogy sajnos ez még csak nem is racionális kérdés, mert példának okáért el szoktam mondani, hogy a házi videózás hajnalán 3 formátum versengett: a megfordítható kazettás, praktikus Video2000 (Phillips/Grundig), a profi képminőségű Beta (Sony), és a leggagyibb VHS (JVC/Panasonic). És ki nyert? Aki a legtöbb hollywoodi studiót nyerte meg arra, hogy a filmjeit az ő formátumán hozza forgalomba...
Amúgy meg Molnival maximálisan egyetértek: ha már ilyen kurva sokan vagyunk ezen a bolygón/városban, akkor vegyünk vissza az igényeinkből, különben úgy járunk, mint az a hajó, amin az óceán közepén fogy el az egyébként elegendő élelmiszere, mert a legénység az út első felében dőzsölt, és mindenki éhen hal. Kerékpár (akár pedelec is), "okos" járművek, járműmegosztás, sűrű környezetbarát ingyenes tömegközlekedés.