Közlekedés (infrastruktúra, vasút, autó-motor, elektromos járművek, ...)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

zeal

Well-Known Member
2014. április 9.
7 958
22 843
113
Nekem robogóval volt egy balesetem és akkor volt hogy induláskor be is csatoltam a sisakot.... link módon előtte nem szoktam, de akkor vmiért becsatoltam és így ma is tudok ide írni :)
Azóta mindig becsatolom.
Nagymotorral kiloharmincnál megfejeltem a betont egy kevlár bukóban. Még csak agyrázkódásom sem lett. A motoros ruha is hibátlanul vizsgázott. Csak a bokámat ütöttem meg, mert nem volt rajtam motoros cipő. Azóta civilben is abban járok. :)
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
19 327
60 822
113
pöcshuszár

"Ha az lenne a módszer, hogy a teljes 23km-en elektromosan használják a járművet, és az 50km-t tud elektromosan, akkor értelemszerűen a teljes teszt alatt elektromos módban kellene mennie, nem? Magyarán 0g/km-re jönne ki a kibocsátás!
Ehhez képest te magad írtad le a 46g/km-es kibocsátást.
Na, akkor szerinted milyen üzemmódban használták a járművet a teszt alatt?"


Hibridben bátyja. De ha e miatt a 23 km-s teszt alatt 17 km-en nem megy a belső égésű motor (vagy kikapcsol vagy minimál rezsim), mert az csak az intenzív gyorsításnál ad kakaót, meg az autópálya szimulációnál akkor milyen eredményt vársz?
Csak a való életben az ember általában nem 23 km-s WLTP szabványt megy, meg nem töltöd fel minden nap csutkára az aksit, hogy ezt tudja.
Megnézném , hogy milyen eredményt adna 10-20 tesztciklus egymás után, ami 230-460 km ;)
Az EV-s hatótávot amúgy külön mérik csak szólok :)

A GM anno annyival tisztességesebb volt, hogy oda írták, hogy az Ampera EV mód 40-60 km, benzinnel hajtva meg 4-7 liter/100 km használattól függően. Abban a kis 1.4-s benzin motor simán 130 g/km fölött szennyezett benzin üzemen, gondolom a 2.4-s benzin, egy kevésbé hatékony hajtásláncban, nehezebb kocsiban, aminek jóval nagyobb a homlok felülete és szarabb az alaktényezője ez alá nem bír menni :)
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 812
47 113
113
Csak a való életben az ember általában nem 23 km-s WLTP szabványt megy, meg nem töltöd fel minden nap csutkára az aksit, hogy ezt tudja.
Ó dehogynem! A legtöbb ilyen autót ingázásra veszik, és arra is használják. Este beállnak a garázsba, reggelre csutkán van. Sőt nap közben is lehetőség szerint ráteszik a belvárosi/céges/üzletközponti töltőkre.
 

monster

Well-Known Member
2016. február 21.
2 350
11 233
113
  • És akinek nincs garázsa...?
  • És ahol nincs ilyen töltő...?
Kicsit vicces így környezetvédőnek titulálni valamit...

Eegen.
Kíváncsi vagyok, hogy mondjuk a 10-20 emeletes panelek (bizonyos országokban még magasabbak) esetében, ahol mindenki ott parkol a lakótelepi parkolókban, ahol épp van hely, hogy szeretnék ezt a kérdést majd megoldani :)
Meg persze a mezei melós munkahelyén, ahol még a járulékokon is spórolnak, ezért a fizu egy része feketén megy, kinek a micsodáján fognak tölteni?
 
T

torsen

Guest
"A FIGYELEMBE VETT VESZTESÉGEK ELEMZÉSE

A vonóerőfüggő veszteségek (MF) között az alábbi értékek gyakorolnak befolyást a mérésre. A zárójelben szereplő számérték csupán a nagyságrendet adja meg, hogy viszonyítani tudjunk.

A vonóerőfüggő veszteségek (MF):

fogaskerék-súrlódási veszteség (a motor effektív teljesítményének (Pe) mintegy 7%-a)

– szlip a gumiabroncs és a görgő között
(a motor effektív teljesítményének (Pe) mintegy 7%-a).

Sebességfüggő veszteségek (Mv):

– olajkavarási és ventillációs veszteség a hajtóműben (a motor effektív teljesítményének (Pe) mintegy 2%-a)

– gumigyúródási munka (a motor effektív teljesítményének (Pe) mintegy 7–20%-a).

A figyelembe vett veszteségek elemzése alapján megállapíthatjuk, hogy a keréken leadott teljesítmény kb.
a 2/3-a a motor effektív teljesítményének."

Idézet innen:https://autotechnika.hu/cikkek/diag...sztikai-celu-gepjarmumotor-teljesitmenymerese

Nos én a hajtómű veszteségnél írtam azt hogy 0.92 (quattro) ami kb stimmel a Subaru hajtásláncra. is szerintem. Ehhez képest egy 2WD járműnál kb. 0.95..097. A többi veszteség (ami mind 4WD-nél, mind 2WD-nél jelentkezik) közül ami sokkal kisebb a közúton, mint a fékpadon az a szlip veszteség és a gumigyúródási veszteség (sík talajhoz képest kétszer is találkozik a gumi a kb. 300mm átmérőjű görgőkkel, nem véletlen, hogy olyan sokszor pukkannak el az abroncsok teljesítménymérés közben) Így jön ki ez az ijesztően magas veszteség, de ez a közúton jóval alacsonyabb.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 812
47 113
113
Eegen.
Kíváncsi vagyok, hogy mondjuk a 10-20 emeletes panelek (bizonyos országokban még magasabbak) esetében, ahol mindenki ott parkol a lakótelepi parkolókban, ahol épp van hely, hogy szeretnék ezt a kérdést majd megoldani :)
Meg persze a mezei melós munkahelyén, ahol még a járulékokon is spórolnak, ezért a fizu egy része feketén megy, kinek a micsodáján fognak tölteni?
Ezt a kérdést komolyan felteszed, amikor szinte az összes hipermarket láncnak van saját benzinkút hálózata?
Mennyibe is kerül egy ilyet kiépíteni? Ugyan ebből a pénzből mennyi tőltő is jönne ki?
Én pl. sosem vásárolnék üzemanyagot hiper kútjáról (minőségi aggályok miatt). Ha elektromos autóm lenne, akkor viszont probléma nélkül rákötném a kocsimat a töltőjükre. Nálam egy bevásárlós kanyar bőven több, mint egy fél óra. És még + bevételt is jelenthet a vásárlás mellé a töltés. Ez már most is működik. A soroksári Ikea új parkolója már 8-10 töltőt tartalmaz. Jelenleg még csak bevonzó funkciója van a dolognak, de későbbiekben szimpla szolgáltatás lesz belőle.
Szimpla ügy. Szépen, ahogy növekszik a járművek között a részarányuk, ugyan abban a ritmusban kell az ilyen parkolókba telepíteni egyre több és több töltőt.
 
  • Tetszik
Reactions: blitzkrieg
M

molnibalage

Guest
Ezt a kérdést komolyan felteszed, amikor szinte az összes hipermarket láncnak van saját benzinkút hálózata?
Mert az le lehet tenni. Nincs semmiféle igénye a villamos hálózat felé. Az Rb követelményeknek kell eleget tenni meg egyéb építészeti és technológiai szabályoknak. Meg eltérési engedély is van, ha még tesztnek le plusz biztonsági berendezéseket.
Mennyibe is kerül egy ilyet kiépíteni? Ugyan ebből a pénzből mennyi töltő is jönne ki?
Bp-n 22 kW-os töltök vannak kvázi egyesével...

Egy benzinkút nem drága ám. Egy atmoszférikus tartály, néhány hitelesített Rb-s műszer, egy kis szivattyú és csá. Egy töltő árát nézd meg és dobjál hátast. A gyorstöltők forintban asszem 6 számjegynél kezdődnek és van 7 számjegy feletti is talán.
Én pl. sosem vásárolnék üzemanyagot hiper kútjáról (minőségi aggályok miatt). Ha elektromos autóm lenne, akkor viszont probléma nélkül rákötném a kocsimat a töltőjükre.
Lásd fent. Kb. ennyi összteljesítményt lehet lerakogatni ma, tisztes távolságban egymástól, ha nem akarsz új trafót, új kábeleket és miegymást. Na mármost, ha ezzel 22 db 1kW-t töltesz, ami kb. értelmezhetetlen kategória.

Egy bevásárlás ritkán tart tovább, mint 30-60 perc. Ergo akkor vagy az van, hogy akkor a hipermarket 4-5 db autót tud tölteni és így is csak 2-10 kWh-t vagy sokat, de értelmezhetetlenül kevés árammal. amihez magas beruházás kell, mert töltő nincs ingyen. Ergo emelni kell a per töltő teljesítményt és igen hamar eljutsz az adott cella és feszültségszint határhoz.

Nálam egy bevásárlós kanyar bőven több, mint egy fél óra. És még + bevételt is jelenthet a vásárlás mellé a töltés. Ez már most is működik. A soroksári Ikea új parkolója már 8-10 töltőt tartalmaz. Jelenleg még csak bevonzó funkciója van a dolognak, de későbbiekben szimpla szolgáltatás lesz belőle.
És mekkora töltés teljesítménye van? A teljes parkoló mekkora? Képzeld el, ha csak 20% lenne elektromos. Lássuk az egzakt példádat Cirka 800 db parkolóhely van.

NY-O-L-C-SZ-Á-Z.

IvpjcUa.png


Ha csak félig van tele parkoló és 20% elektromos kocsi az is 80 db kocsi. Ha 30 perc alatt értelmezhető töltést akarsz letenni az olyan 10kW/kocsi, ami fél óra alatt 5kWh tökéletesen idealizálva, ami 25 km-re elég csak. Ha nem fűtesz, nincs légkondi, nincs dugó. Ez kb. a LOL töltés mennyiség.

Na ehhez kell 100% hatásfok és minden más nélkül 800 kW betáp igény. Csak "picit" torzítaná a hálózatot fejlesztés nélkül, ha ezt rákötnéd. De ezt 100%, hogy nem tudják megcsinálni, mert totálisan elégtelen a hálózat. Ez egy kisebb falu felének csúcskapacitás fogyasztása nagyságrendileg. Nézd meg, hogy az új lakóparkok közelében miért tesznek le új trafót. Na, akkor egy új falu mellé mi kéne? Mert ez olyan, mintha hirtelen ott felhúznának egy falut.

A baj az. hogy egyesek abból indulnak ki és extrapolálnak a végtelenbe, hogy mibe kerül letenni nagyítóval talán látható mennyiségű töltőt. Ez kb. olyan, hogy én otthon a konyhámban sütök 1 tepsi pizzát gyorsan. Ok. És. ha óránként huszat vagy ötvenet kéne, ami mibe kerülne beruházásban és fenntartásban...? És a villamos hálózat ennél bonyolultabb, mert feszültség szintek és egyéb paraméterek is vannak, nem csak mennyiség, de minőségi is.

Szimpla ügy. Szépen, ahogy növekszik a járművek között a részarányuk, ugyan abban a ritmusban kell az ilyen parkolókba telepíteni egyre több és több töltőt.
Persze, leírni ezt egyszerű. Szimpla ügy. Ha kifizeti ezt majd valaki. Eddig sehol nem látom a "valakit".

A grid tartaléka lehetővé tette, hogy letegyenek 20-40 kW kapacitást, mert mindennek van műszaki tartaléka. Ha elfogy, akkor max. lekorlátoz a töltő. De amikor 8 helyett 80 autót akarsz letenni és kijön az, hogy ok, akkor 1 kW/töltő az = értelmetlen. Ha meg értelmes teljesítményt akarsz, akkor meg jön az, hogy tegyél le egy 20-40 millás trafót.

Ezek után tessék kiszámolni, hogy mekkora árrés/haszonkulcs esetén jövedelmező ezeket letenni. Már most 100Ft/kW és felette + állásidőket számláztak ki több helyen. Úgy, hogy nem jövedéki termék.

Ezen felül, a jogszabályok a NER világában úgy változnak, ahogy a szél fúj. Meg a pénzt mindenki imádja beszedni. Ha majd jövedéki adós lesz a cucc és ennek külön IT és minden hátterét meg kell valósítani az is jópofa felár lesz.

Továbbra sem értem egyesek határtalan optimizmusát. Egy benzinkutat kvázi bárhova le lehet tenni, ahova vezet út és van 220/360 (400) V feszültség. Mert a hozzá tartozó bolt és épület fogyasztása nagyobb, mint magáé a töltő technológiáé. A villamos töltő meg nagyon nem ilyen...
 
T

Törölt tag 1711

Guest
Anno főnököm a járműtelepen lévő üzemanyagkút üzemeltetéséért 245k-t (+üzemanyag) fizetett havonta az AGIP-nak, igaz ott csak gázolajat vételeztek (fenntartás + ellátás).
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
19 327
60 822
113
Ez egy jó kis videó amely kapcsolódik a témához, benne a bolygóműves folyamatosan változó áttételű rendszerek, meg egy kis kitérés a szovjet harckocsik hajtásláncára:
 
T

Törölt tag 008

Guest
...Én pl. sosem vásárolnék üzemanyagot hiper kútjáról (minőségi aggályok miatt). ....
Az megvan, hogy Magyarországon minden kúthálózat a MOLtól vásárolja az üzemanyagot és annyi a különbség, hogy mindenki a saját adalékanyagát önti bele?
Szóval nagyon mellényúlni nem lehet, persze nem számolva az olyat amikor rosszul fejtik le és a dízelbe kerül a benzin és fordítva (ami spec most Shell kúton történt meg).
 
M

molnibalage

Guest
Az megvan, hogy Magyarországon minden kúthálózat a MOLtól vásárolja az üzemanyagot és annyi a különbség, hogy mindenki a saját adalékanyagát önti bele?
Szóval nagyon mellényúlni nem lehet, persze nem számolva az olyat amikor rosszul fejtik le és a dízelbe kerül a benzin és fordítva (ami spec most Shell kúton történt meg).

Ez nem egészen pontos, mert van aki az OMV-től tudtommal. Csepelen van bázistelepe a MOL mellett. Uszállyal szállítanak be.

De egyébként tényleg mindenki MOL-t vesz és van talán kétféle adalékolás, a normál és Shell. Sőt, nem csak itthon, de a határmentén a túloldalon is MOL üzemanyag van. A szerbek és horvátok a határ közelében Pécsről viszik. A romániai Telekd bázistelep is a MOL-é. Korneuburg is MOL Bécs közelében.
 
T

Törölt tag 1711

Guest
Az megvan, hogy Magyarországon minden kúthálózat a MOLtól vásárolja az üzemanyagot és annyi a különbség, hogy mindenki a saját adalékanyagát önti bele?
Szóval nagyon mellényúlni nem lehet, persze nem számolva az olyat amikor rosszul fejtik le és a dízelbe kerül a benzin és fordítva (ami spec most Shell kúton történt meg).

Azért az az adalékozás nagyon nem mindegy.

Anno mikor szinte napi szinten ingáztam 200km-t 5.2 liter volt az átlagom Shell gázolajjal, 4.8 Okko-val (ukrán) és 5.5 Auchan-ossal... Egy idő után hagytam is a fba, mert összeségében ráfizetés volt az áruházi.
Kolléga kamionokat futtat Németországban, hétfőn kimennek, pénteken visszafele Csehországban teletankolnak, mert az ottani gázolajjal literekkel eszik kevesebbet, mint a magyarral vagy szlovákkal.
 
  • Tetszik
Reactions: pöcshuszár
M

molnibalage

Guest
Azért az az adalékozás nagyon nem mindegy.

Anno mikor szinte napi szinten ingáztam 200km-t 5.2 liter volt az átlagom Shell gázolajjal, 4.8 Okko-val (ukrán) és 5.5 Auchan-ossal... Egy idő után hagytam is a fba, mert összeségében ráfizetés volt az áruházi.
Kolléga kamionokat futtat Németországban, hétfőn kimennek, pénteken visszafele Csehországban teletankolnak, mert az ottani gázolajjal literekkel eszik kevesebbet, mint a magyarral vagy szlovákkal.
Itt is köhögök egyet. Mert a "magyar" gázolaj egy része ukrán. Termékvezetéken érkezik közvetlenül a TIFO bázistelepre. És már kénteleníteni sem kell emlékeim szerint. Régen szarok kénes volt.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 812
47 113
113
Az megvan, hogy Magyarországon minden kúthálózat a MOLtól vásárolja az üzemanyagot és annyi a különbség, hogy mindenki a saját adalékanyagát önti bele?
Szóval nagyon mellényúlni nem lehet, persze nem számolva az olyat amikor rosszul fejtik le és a dízelbe kerül a benzin és fordítva (ami spec most Shell kúton történt meg).
Tudtommal ez földrajzi elhelyezkedéstől függ (OMV-s belsős infó, mondjuk már nem friss). Az ország nyugati része az OMV schwehati finomítójából kapja, a keleti meg a Mol százhalombattaijából. Kivéve a Shell-t, ami saját üzemanyagot forgalmaz. És igen az adalékolás helyben történik, és tényleg nagyon nem mindegy!!! :cool:
A régi benzinesembe csak Fuelsave ment (és tényleg ült a kb.1 literes fogyasztáscsökkenés). A dízelembe vagy Shell, vagy OMV dízel.
Mondjuk hazudok, mert volt egy fél év, amikor a benzinessel felesben alkohollal jártam. :rolleyes:
 
  • Tetszik
Reactions: Törölt tag 1711
T

Törölt tag 1711

Guest
Itt is köhögök egyet. Mert a "magyar" gázolaj egy része ukrán. Termékvezetéken érkezik közvetlenül a TIFO bázistelepre. És már kénteleníteni sem kell emlékeim szerint. Régen szarok kénes volt.

Kisteherautóknál közúti ellenőrzéskor kéntartalom alapján lövik be honnan van a gázolaj, messze az ukránban a legmagasabb. Aztán ha nincs útlevélben 3 hónapon belüli pecsét repül is a bírság.

Mondjuk ezzel csak Kisvárda környékén lehet találkozni.
 
M

molnibalage

Guest
Kisteherautóknál közúti ellenőrzéskor kéntartalom alapján lövik be honnan van a gázolaj, messze az ukránban a legmagasabb. Aztán ha nincs útlevélben 3 hónapon belüli pecsét repül is a bírság.

Mondjuk ezzel csak Kisvárda környékén lehet találkozni.
Mivel tudják analizálni olyan pontosan és gyorsan? Mert 10 ppm alatti kell és senki nem ajándékoz minőséget, tehát éppen alatta marad mindenki.

Az import ukrán gázolaj régen nagyon kénes volt, a TIFO kéntelenítette. Aztán a végén szándékosan kellett belerakni ként, mert a 10 ppm-et nem tudta, de a kéntelenítőnek meg már túl gyenge volt. Utolsó infóm szerint meg már nem kell kénteleníteni.
 
  • Tetszik
Reactions: bartinieffektus
M

molnibalage

Guest
https://index.hu/gazdasag/2019/10/1...romos_buszok_beszerzeset_tamogatja_a_kormany/
Ez hogyan képzelik, amikor a Magyarországinál enyhébb klímájú Németországban sem sikerül még városi közlekedésben sem ezeket üzemeltetni anélkül, hogy ne legyen rajta gázolajos kályha a fűtéshez...? Itthon a távolsági buszokat is hogyan képzelik leváltani, amikor több száz km-et mennek megállás nélkül télen akár -5 vagy -10 fokban...?

Megáll az ész...