Ezt a kérdést komolyan felteszed, amikor szinte az összes hipermarket láncnak van saját benzinkút hálózata?
Mert az le lehet tenni. Nincs semmiféle igénye a villamos hálózat felé. Az Rb követelményeknek kell eleget tenni meg egyéb építészeti és technológiai szabályoknak. Meg eltérési engedély is van, ha még tesztnek le plusz biztonsági berendezéseket.
Mennyibe is kerül egy ilyet kiépíteni? Ugyan ebből a pénzből mennyi töltő is jönne ki?
Bp-n 22 kW-os töltök vannak kvázi egyesével...
Egy benzinkút nem drága ám. Egy atmoszférikus tartály, néhány hitelesített Rb-s műszer, egy kis szivattyú és csá. Egy töltő árát nézd meg és dobjál hátast. A gyorstöltők forintban asszem 6 számjegynél kezdődnek és van 7 számjegy feletti is talán.
Én pl. sosem vásárolnék üzemanyagot hiper kútjáról (minőségi aggályok miatt). Ha elektromos autóm lenne, akkor viszont probléma nélkül rákötném a kocsimat a töltőjükre.
Lásd fent. Kb. ennyi összteljesítményt lehet lerakogatni ma, tisztes távolságban egymástól, ha nem akarsz új trafót, új kábeleket és miegymást. Na mármost, ha ezzel 22 db 1kW-t töltesz, ami kb. értelmezhetetlen kategória.
Egy bevásárlás ritkán tart tovább, mint 30-60 perc. Ergo akkor vagy az van, hogy akkor a hipermarket 4-5 db autót tud tölteni és így is csak 2-10 kWh-t vagy sokat, de értelmezhetetlenül kevés árammal. amihez magas beruházás kell, mert töltő nincs ingyen. Ergo emelni kell a per töltő teljesítményt és igen hamar eljutsz az adott cella és feszültségszint határhoz.
Nálam egy bevásárlós kanyar bőven több, mint egy fél óra. És még + bevételt is jelenthet a vásárlás mellé a töltés. Ez már most is működik. A soroksári Ikea új parkolója már 8-10 töltőt tartalmaz. Jelenleg még csak bevonzó funkciója van a dolognak, de későbbiekben szimpla szolgáltatás lesz belőle.
És mekkora töltés teljesítménye van? A teljes parkoló mekkora? Képzeld el, ha csak 20% lenne elektromos. Lássuk az egzakt példádat Cirka 800 db parkolóhely van.
NY-O-L-C-SZ-Á-Z.
Ha csak félig van tele parkoló és 20% elektromos kocsi az is 80 db kocsi. Ha 30 perc alatt értelmezhető töltést akarsz letenni az olyan 10kW/kocsi, ami fél óra alatt 5kWh tökéletesen idealizálva, ami 25 km-re elég csak. Ha nem fűtesz, nincs légkondi, nincs dugó. Ez kb. a LOL töltés mennyiség.
Na ehhez kell 100% hatásfok és minden más nélkül 800 kW betáp igény. Csak "picit" torzítaná a hálózatot fejlesztés nélkül, ha ezt rákötnéd. De ezt 100%, hogy nem tudják megcsinálni, mert totálisan elégtelen a hálózat. Ez egy kisebb falu felének csúcskapacitás fogyasztása nagyságrendileg. Nézd meg, hogy az új lakóparkok közelében miért tesznek le új trafót. Na, akkor egy új falu mellé mi kéne? Mert ez olyan, mintha hirtelen ott felhúznának egy falut.
A baj az. hogy egyesek abból indulnak ki és extrapolálnak a végtelenbe, hogy mibe kerül letenni nagyítóval talán látható mennyiségű töltőt. Ez kb. olyan, hogy én otthon a konyhámban sütök 1 tepsi pizzát gyorsan. Ok. És. ha óránként huszat vagy ötvenet kéne, ami mibe kerülne beruházásban és fenntartásban...? És a villamos hálózat ennél bonyolultabb, mert feszültség szintek és egyéb paraméterek is vannak, nem csak mennyiség, de minőségi is.
Szimpla ügy. Szépen, ahogy növekszik a járművek között a részarányuk, ugyan abban a ritmusban kell az ilyen parkolókba telepíteni egyre több és több töltőt.
Persze, leírni ezt egyszerű. Szimpla ügy. Ha kifizeti ezt majd valaki. Eddig sehol nem látom a "valakit".
A grid tartaléka lehetővé tette, hogy letegyenek 20-40 kW kapacitást, mert mindennek van műszaki tartaléka. Ha elfogy, akkor max. lekorlátoz a töltő. De amikor 8 helyett 80 autót akarsz letenni és kijön az, hogy ok, akkor 1 kW/töltő az = értelmetlen. Ha meg értelmes teljesítményt akarsz, akkor meg jön az, hogy tegyél le egy 20-40 millás trafót.
Ezek után tessék kiszámolni, hogy mekkora árrés/haszonkulcs esetén jövedelmező ezeket letenni. Már most 100Ft/kW és felette + állásidőket számláztak ki több helyen. Úgy, hogy nem jövedéki termék.
Ezen felül, a jogszabályok a NER világában úgy változnak, ahogy a szél fúj. Meg a pénzt mindenki imádja beszedni. Ha majd jövedéki adós lesz a cucc és ennek külön IT és minden hátterét meg kell valósítani az is jópofa felár lesz.
Továbbra sem értem egyesek határtalan optimizmusát. Egy benzinkutat kvázi bárhova le lehet tenni, ahova vezet út és van 220/360 (400) V feszültség. Mert a hozzá tartozó bolt és épület fogyasztása nagyobb, mint magáé a töltő technológiáé. A villamos töltő meg nagyon nem ilyen...