Közlekedés (infrastruktúra, vasút, autó-motor, elektromos járművek, ...)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Kurfürst

Well-Known Member
2017. szeptember 14.
5 146
16 754
113
A parlamenti választások után amikor Simicska eladott mindent és a ballib médiába bedobta a gyeplőt utána jött az "aggyá havidíjat ha olvasi akarsz" kampány náluk.

Eh, az ilyen világméretű szánalomkampány az összes baller lapnál (Guardian stb ugyanilyen felhívással jön),

A tartalom szerintem egyre gyengébb és egysíkúbb, bár változó, időnként lejön egy normalis cikk a normalis embereknek, mert azert belőlük is élnek, a nagy része viszont ugyanúgy a szimpátiaazonos kör alternatív valóságának belsős megerősítésére szolgál + kampány cikk.

Ördögi kör ez kicsit, ha a belső kör zabálja a patásördögös napi cikkeket, amit könnyű összedobni, egy idő után már nehéz lesz komoly cikket írni és megy le a színvonal, és ez nem csak az indexre igaz.
 

Kurfürst

Well-Known Member
2017. szeptember 14.
5 146
16 754
113
A parlamenti választások után amikor Simicska eladott mindent és a ballib médiába bedobta a gyeplőt utána jött az "aggyá havidíjat ha olvasi akarsz" kampány náluk.

Eh, az ilyen világméretű szánalomkampány az összes baller lapnál (Guardian stb ugyanilyen felhívással jön),

A tartalom szerintem egyre gyengébb, bár ez változó, időnként lejön egy normalis cikk a normalis embereknek, mert azert belőlük is élnek, a nagy része viszont ugyanúgy a szimpátiaazonos kör alternatív valóságának belsős megerősítésére szolgál + kampány cikk.

Ördögi kör ez kicsit, ha a belső kör zabálja a patásördögös napi cikkeket, amit könnyű összedobni, egy idő után már nehéz lesz komoly cikket írni és megy le a színvonal, és ez nem csak az indexre igaz.
 
M

molnibalage

Guest
Ide oda csapongasz, majd megszakadsz hogy úgy mókold a paramétereket hogy kijöjjön belőle valami, hogy hátha átváltozik a valóság a te prekoncepciódhoz, de az Istennek sem jön ki más. Ne erőltesd túl magad szerintem.

A próbaútvonalat egyébként Hubának a példájából vettem át, a időket pedig a Google maps adja ki, nem pedig en találom ki találomra hasalt számokkal.

Ha van hiba a Google becslésekben, az mindegyik alternatív útvonal számításban megvan egyformán, így egyik irányban sem elfogult.

Arról sajnos szintén nem én tehetek, hogy a műszaki területen alacsony presztizsű képzést sikerült választanod, amely szemmel láthatóan folyamatos szakmai frusztrációt okoz neked, és amit próbálsz kompenzálni ezzel az műszaki tartalmat teljes mértékben nélkülöző üres hőzöngéssel.
Miféle mókolom a paramétert? Úgy teszel, mintha a fonódó egyetlen funkciója lenne a Vörösvári és a Moricz összekötése és mást ki sem szolgálna...
... és mivel ebban nagyon talán lassú, akkor nem is kell.
Bocs, de szavak nincsenek mennyire ostoba kijelentés volt ez.

Jópofa, rajta van mind a Dunaújvárosi magyar katonai pontonhídra felvezető vasúti vonal...
2019-10-18-15-33-15-Window.jpg


...mind a Lakitelki szovjet katonai ideiglenes hídra felvezető vasúti ágak is.
2019-10-18-15-39-04-Window.jpg

A szalkeszentmártoni nagyon, nagyon régen nem létezik már pedig tudtommal. Már 2005 táján sem volt meg, a vágányokat is felszedték.

A Li-ion akkumulátor gyártási folyamata energiaigényes, különösen a lítium cellák termeléséhez szükséges sok elektromos áram és más fosszilis energiahordozó, általában földgáz. Jelenleg egy koreai gyártású akkumulátor minden egyes KWh-nyi kapacitásának megtermelésével 123 kg Co2 szabadul fel. Ez az érték egyébként függ a felhasznált elektromos áram forrásától és a gyármérettől is.
Kínában például, ahol döntően kőszén égetésével nyernek elektromos áramot, ez a kibocsátási érték rendre 200 kg felett van.

Vagyis egy 50 kWh-s akku legyártása ezek szerint Koreában 6,15 tonna CO2 kibocsátással jár.
Korea áramtermelése 65%-ban hőerőművekben zajlik.
https://en.wikipedia.org/wiki/Energy_in_South_Korea#Sources
Vagyis egy Magyarországon (ahol az elektromos energia felét Paks állítja elő) gyártott akku még kevesebb CO2 kibocsátással jár.
Ha meg Paks 2 is elkészül, akkor meg már szinte teljesen zöldárammal fog készülni az akku is és a kocsi is CO2 kibocsátás mentesen fog tölteni.
Az meg, hogy egyes országok milyen szennyező módon állítják elő az áramot, már nem a mi dolgunk.
Dehogy fog teljesen zöldárammal készülni. Paks 2 Paks 1-et váltja le némi bővüléssel. A hazai fogyasztás 40% sem lesz hazai atomáram.
 

papi

Well-Known Member
2017. április 22.
1 582
4 660
113
Lássuk akkor a számokat, forgalmi adatokat, bár ezek mindenki számára is könnyen elérhetők.

Ha most, ebben a pillanatban akarok Móriczról a Vorosvari útig eljutni, az a fonódóval a 19/41 vili el átszállás nélkül olyan 38 perc, ugyanez M4, M3, 1 vili, tehát t3 (!!) átszállással meg 39 perc. Ja és fonódó tömve lesz.

Gratulálunk, 1 percet nyertünk papíron, aztán a gyakorlatban meglátjuk mikor jön meg valójában a 19-és villamos a csodálatosan túlzsúfolt vonalon.. Margit híd budai hídfőtől ugyanez, a több átszállásos hév / busz stb kombóhoz képest nem nyertem egy egész percet, azt is legfeljebb csak papíron.

Abba már bele sem megyek, hogy kocsival a város talán legszarabb útvonalán mindez fele idő..

Most ugyanezt de úgy, hogy babakocsit is viszel magaddal, vagy trottyos vénemberként akinek minden lépcsőfok egy kínszenvedés, vagy csóróként akinek számít, hogy hány vonaljegyet vesz. Nem minden esetben az idő számít.
 

blitzkrieg

Well-Known Member
2015. február 10.
5 506
5 702
113
Miféle mókolom a paramétert? Úgy teszel, mintha a fonódó egyetlen funkciója lenne a Vörösvári és a Moricz összekötése és mást ki sem szolgálna...
... és mivel ebban nagyon talán lassú, akkor nem is kell.
Bocs, de szavak nincsenek mennyire ostoba kijelentés volt ez.

A szalkeszentmártoni nagyon, nagyon régen nem létezik már pedig tudtommal. Már 2005 táján sem volt meg, a vágányokat is felszedték.

Dehogy fog teljesen zöldárammal készülni. Paks 2 Paks 1-et váltja le némi bővüléssel. A hazai fogyasztás 40% sem lesz hazai atomáram.

Várjuk ki a végét. Jópár évig együtt fog futni Paks 1 és 2. Az már 4,4 GW atomerőművi kapacitás.
 

monster

Well-Known Member
2016. február 21.
2 346
11 188
113
Most ugyanezt de úgy, hogy babakocsit is viszel magaddal, vagy trottyos vénemberként akinek minden lépcsőfok egy kínszenvedés, vagy csóróként akinek számít, hogy hány vonaljegyet vesz. Nem minden esetben az idő számít.

Egyetértek, én ugyan mostanában már ritkábban járok csak a fővárosba, de anno volt pár utam a Déli-pályaudvartól a Margit-hídig, illetve a Bécsi útra, akkor azért erősen örültem a fonódónak. Nem kellett 3 jegyet lyukasztani oda, meg ugyanannyit vissza, csak egyet-egyet, gyorsabb volt, mintha átmetróztam volna a Deákra, onnan az Árpád-hídhoz, onnan villamossal a Flóriánig, onnan meg gyalog még 10 percet.

Alapvetően budai észak-dél irányú tömegközlekedés borzalmas volt korábban, ez a megoldás sokat segített rajta. Hozzáteszem, a 4-es metró is kellett, bár sokkal olcsóbban, hatékonyan meg lehetett volna csinálni, de magyaros módon elszabták véleményem szerint, egyrészt túl sűrűn vannak a megállói, másrészt kevesebbet kellett volna lopni :)
 

zeal

Well-Known Member
2014. április 9.
7 958
22 843
113
A parlamenti választások után...
Meglepő de most már vannak korrekt cikkek. Szóval rá vannak kényszerítve, hogy használják az agyukat is.
A Momentum rájött, hogy hiba folyton fikázni Paksot, ezért úgy kábé egy éve megváltoztatták a véleményüket, és ma már elfogadják az erőművet. Ezért váltott az index.hu is... :rolleyes:
 
M

molnibalage

Guest
Szerencsére azért elég jó a gazdasági növekedés, miből gondolod, hogy ennyi marad 10 év múlva is az éjszakai völgy?
Ez sem igaz. A mélyvölgy igény növekedés a munkaerőhiány miatt megállt sőt, egyes régiókban már csökkent. Országos szinten kb. tetőzik. Még, ha lesz is igény növekedés a jövőbeli ipari nagyberuházások miatt (Tiszaújvároson pl) akkor sem lesz ekkora növekmény, hogy akár csak stabilan legyen meg a 4GW nemhogy a 4,4. És ahogy már mondtam az többi erőműnek van szabályozási minimuma. Olyan nincs, hogy 4,4GW völgyigényből termel 4,3-at valami és a többi 2,5GW termelő meg oldja meg azt, hogy a számukra lefedett tartomány két szélén vannak fél nap alatt, mert ez erőművek kapcsolgatásával jár, ami mese habbal, hogy gyakran csinálják.

5O4aQgy.png



Nézegesd vissza a dolgokat.
https://www.mavir.hu/web/mavir/rendszerterheles
 

blitzkrieg

Well-Known Member
2015. február 10.
5 506
5 702
113
Ez sem igaz. A mélyvölgy igény növekedés a munkaerőhiány miatt megállt sőt, egyes régiókban már csökkent. Országos szinten kb. tetőzik. Még, ha lesz is igény növekedés a jövőbeli ipari nagyberuházások miatt (Tiszaújvároson pl) akkor sem lesz ekkora növekmény, hogy akár csak stabilan legyen meg a 4GW nemhogy a 4,4. És ahogy már mondtam az többi erőműnek van szabályozási minimuma. Olyan nincs, hogy 4,4GW völgyigényből termel 4,3-at valami és a többi 2,5GW termelő meg oldja meg azt, hogy a számukra lefedett tartomány két szélén vannak fél nap alatt, mert ez erőművek kapcsolgatásával jár, ami mese habbal, hogy gyakran csinálják.

5O4aQgy.png



Nézegesd vissza a dolgokat.
https://www.mavir.hu/web/mavir/rendszerterheles

Te tényleg azt gondolod, hogy nem lesz ennél jelentősen nagyobb a völgyígény? Nézd meg mennyi az egy főre jutó fogyasztás a szomszédos országokban, vagy az egész EU-ban. Romániát leszámítva mindenhol 2-3-szor több áramot fogyasztanak. Most nem keresek utána, de gondolom az éjjeli völgy idején is jóval nagyobb ezek szerint a fogyasztás.
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_electricity_consumption
Nem csak a MOL építkezik.
https://www.portfolio.hu/gazdasag/20180922/itt-a-beruhazasi-lista-ami-felrazza-magyarorszagot-298610
Ez tavalyi cikk, azóta még bővült a lista, pl. az SDI nemrég bejelentett bővítése is 400 milliárd forintos.
Ezek a gyárak valószínűleg dolgoznak majd éjszaka is.
A munkaerőhiány pedig pont, hogy egyre nagyobb áramfogyasztást generál. Hisz ezekben a gyárakban már egyre inkább nem biorobotok fognak dolgozni, hanem valódi robotok, amik áramot használnak.
A fizuk meg ahogy mennek fel, úgy egyre több áramot használ a lakosság is.
Jah, egyébként meg mire megépül Paks 2, addigra lesznek erőműbezárások. Pl. a Mátrai úgy néz ki, hogy teljesen máshogy fog termelni mint most.
Jelentős napenergia kapacitása lesz, ami ugyebár éjjel nem fog termelni. Plusz gyorsindítású földgázas blokkjuk is lesz és tavas-tározós vízerőművük is lesz.
 
M

molnibalage

Guest
Te tényleg azt gondolod, hogy nem lesz ennél jelentősen nagyobb a völgyígény? Nézd meg mennyi az egy főre jutó fogyasztás a szomszédos országokban, vagy az egész EU-ban.
Egyes országokban egy hagyományosan magasabb, mert az iparuk jobban megmaradt. De ezt Mo. nem ugrásfüggvénnyel fogja eltüntetni, ha valaha eltünteti. A MAVIR oldalán azt az évet nézed meg, amit nem szégyellsz...

2009-2010-ben a völgyigény 3GW alatt volt rendszeresen és szinte alig ment 6GW fölé. És senki nem mondja, hogy nem lehet újabb válság, hogy az ipar és mindenki kevesebbet kezd fogyasztani.

Romániát leszámítva mindenhol 2-3-szor több áramot fogyasztanak. Most nem keresek utána, de gondolom az éjjeli völgy idején is jóval nagyobb ezek szerint a fogyasztás.
Kérlek linkeld a statisztikát, mond nincs erős kiszámolni, de erős kétségeim vannak, hogy a szomszédos poszt KGST országok fajlagos fogyasztása 2-3-szoros lenne.

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_electricity_consumption
Nem csak a MOL építkezik.
https://www.portfolio.hu/gazdasag/20180922/itt-a-beruhazasi-lista-ami-felrazza-magyarorszagot-298610
Ez tavalyi cikk, azóta még bővült a lista, pl. az SDI nemrég bejelentett bővítése is 400 milliárd forintos.
Ezek a gyárak valószínűleg dolgoznak majd éjszaka is.
A munkaerőhiány pedig pont, hogy egyre nagyobb áramfogyasztást generál. Hisz ezekben a gyárakban már egyre inkább nem biorobotok fognak dolgozni, hanem valódi robotok, amik áramot használnak.
Ez álomnak szép, de nem ez a realitás. Energetikai cégnél dolgozom...

A fizuk meg ahogy mennek fel, úgy egyre több áramot használ a lakosság is.
Az ipar a húzóágazat. Amikor nagy termelő cégeknél megszűnik a 3. műszak, mert nincs ember az - 1/3 fogyasztás.

Jah, egyébként meg mire megépül Paks 2, addigra lesznek erőműbezárások. Pl. a Mátrai úgy néz ki, hogy teljesen máshogy fog termelni mint most.
Igen, de ettől a minvölgy nem változik. Erre már válaszoltam. 3GW feletti zsinór termelés nem nagyon tudsz a hálózatba rakni. Paks 2 képes frekvenciakövető üzemre, de ez nem nagyon szeretnék.

Jelentős napenergia kapacitása lesz, ami ugyebár éjjel nem fog termelni.
Aminek semmi köze a zsinóráram minimumához, mert arra rakódik rá a szabályozható és nem szabályozható termelés...
 

blitzkrieg

Well-Known Member
2015. február 10.
5 506
5 702
113
Egyes országokban egy hagyományosan magasabb, mert az iparuk jobban megmaradt. De ezt Mo. nem ugrásfüggvénnyel fogja eltüntetni, ha valaha eltünteti. A MAVIR oldalán azt az évet nézed meg, amit nem szégyellsz...

2009-2010-ben a völgyigény 3GW alatt volt rendszeresen és szinte alig ment 6GW fölé. És senki nem mondja, hogy nem lehet újabb válság, hogy az ipar és mindenki kevesebbet kezd fogyasztani.


Kérlek linkeld a statisztikát, mond nincs erős kiszámolni, de erős kétségeim vannak, hogy a szomszédos poszt KGST országok fajlagos fogyasztása 2-3-szoros lenne.


Ez álomnak szép, de nem ez a realitás. Energetikai cégnél dolgozom...


Az ipar a húzóágazat. Amikor nagy termelő cégeknél megszűnik a 3. műszak, mert nincs ember az - 1/3 fogyasztás.


Igen, de ettől a minvölgy nem változik. Erre már válaszoltam. 3GW feletti zsinór termelés nem nagyon tudsz a hálózatba rakni. Paks 2 képes frekvenciakövető üzemre, de ez nem nagyon szeretnék.


Aminek semmi köze a zsinóráram minimumához, mert arra rakódik rá a szabályozható és nem szabályozható termelés...

Belinkeltem a wikiről a fogyasztás per főt.
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_electricity_consumption
Aszerint az egész EU-ban a magyar a legkisebb a románnal együtt. A szlovákok, csehek, lengyelek, szlovénok 2-3-szor többet fogyasztanak.
Viszont ott valószínűleg téves adatok vannak, mert a világbank szerint meg a magyar fogyasztás nem sokkal kisebb, mint más EU-s országoké.
https://data.worldbank.org/indicator/EG.USE.ELEC.KH.PC
 
M

molnibalage

Guest
A Momentum rájött, hogy hiba folyton fikázni Paksot, ezért úgy kábé egy éve megváltoztatták a véleményüket, és ma már elfogadják az erőművet. Ezért váltott az index.hu is... :rolleyes:
Az index.hu oldalon egyszer szerzők véleménye vagy leszaromsága túl markánsan jelenik meg. Van egy két szerző, aki terjedelmesebben, korrektül ír és észrevételekre is válaszolt.

Anno még ide is betettem a levelet, amit írtam a Momentumnak. Válaszoltak is rá.
https://forum.htka.hu/threads/villamosenergia-termelés-energiagazdálkodás.631/page-150#post-313771

Aztán 2018-ban (?) az ismert arcuk kőkemény arccal nyilatkozott akkora baromságot, hogy Paks helyett napenergia.
Most akkor vagy fejlődésképesek esek vagy pont olyan gumigerinc, mint mások és úgy változtatják a véleményt, ahogy jó nekik...

Belinkeltem a wikiről a fogyasztás per főt.
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_electricity_consumption
Aszerint az egész EU-ban a magyar a legkisebb a románnal együtt. A szlovákok, csehek, lengyelek, szlovénok 2-3-szor többet fogyasztanak.
Viszont ott valószínűleg téves adatok vannak, mert a világbank szerint meg a magyar fogyasztás nem sokkal kisebb, mint más EU-s országoké.
https://data.worldbank.org/indicator/EG.USE.ELEC.KH.PC
Kulturális hatások is sokat számítanak. Ahol olcsó az áram, ott hajlamosak sokat fogyasztani belőle. Szerbiában járva azt láttam több lakásban is, hogy hiába van pl. központi fűtés behúzva villamos fűtőtesttel fűtenek. Így, ha kicsi az ipar, akkor a lakossági fogyasztásban aránytalanul nagy a villamos fogyasztás. Nálunk meg szinte mindenki gázzal fűt és csinál melegvizet is. Érdemes lenne korrelációt megnézni a kettő között, hogy ahol sok áram fogy, ott a gázfogyasztás mennyi egy főre.

Lásd Izland. Iparai szinte semmi, de nézd meg a villanyfogyasztást egy főre...
 
  • Tetszik
Reactions: zeal and blitzkrieg
M

molnibalage

Guest
Jó értem? A szuper mérnökök ennyire nem voltak képesek megbecsülni vagy mérni azt, hogy mennyi adat fog képződni és aztán ebből átlaggal extrapolálni és észrevenni, hogy baj lesz? Ez az cég "forradalmasítja" az autógyártást, ahol lényegében egy SSD szerű tárhely csere címén rádvernek 800 ezer Ft-ot?
Bocsánat, elmentem röhögni.
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
19 149
59 799
113
molnibalage

A kedvencem az volt amikor pár oldallal ezelőtt azzal érveltek, hogy ebben nem mennek tönkre több száz ezer forintos alkatrészek, mint például egy modern dízelben.
Erre tessék :D
Meg ugye volt az 1 millió mérföldes Tesla legendája, aminél egy kis utána járással csak kiderült, hogy 3 szor cseréltek benne aksit :rolleyes:

Persze léteznek megbízható, jól használható elektromos autók is. Csak azok közül egyik sem Tesla :D