Energiagazdálkodás, energiabiztonság, villamosenergia-termelés

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

M

molnibalage

Guest
Molni
Valami baj mégis lehet vele, hogy nem terjed roham sebességgel....
Az, hogy anno csak kísérleti méretben létezett. Azért nem két perc alatt lesz belőle GWe méretű erőmű... Ezen felül, ha nem rendel senki és alig néhány éve foglalkoznak vele. 40+ évig le sem szarták, hogy ilyen létezik. A létezését is elfeledték szinte. Az egyik videóban beszél róla a fickó, hogy neki van olyan doksija, amit legfeljebb néhány tucat ember látott, igen értékes dolgok vannak benne és majdnem bezúzták.

Ezen a csatornán.
https://www.youtube.com/user/gordonmcdowell/videos

40:50-től.

Ez az egyik legjobb összefoglaló, 28:00 tájától van a történelem és konkrét energetika.

Képzeld el azt, hogy ez olyan, mintha ma akarnál Saturn V rakéták felépíteni úgy, hogy 40 éve senki nem csinált ilyet. Szerinted gyorsan menne? És itt nem egyszerű remakeről van szó, hanem felskálázásról néhány száz kW teljesítményről GW-ra.
 
M

molnibalage

Guest
Molni

Valami baj mégis lehet vele, hogy nem terjed roham sebességgel....
Vagy, ha így tetszik. 800 éve építették az első szélerőforrásokat, a vízimalmokat. Villamos áram termelés 150+ éve van. Mikor terjedtek el a szélkerekek? Ja, hogy az elmút 15 évben...

Nem a semmiből fut fel egy olyan ipar, ami nyomokban sem létezik. Aztán majd ebből is eljöhet az, hogy egy év alatt leraknak egy országban 10 GWe-t... Csak ki kell várni. Apró hiba, hogy nincs mire várni, már most gáz van. Nagy.
 
M

molnibalage

Guest
Molni

Valami baj mégis lehet vele, hogy nem terjed roham sebességgel....
Vagy másképpen mondom. Ha 15 éve nem fedezi fel pár igazi kocka és bezúzzák ami volt, akkor lehet, hogy nagyon, de nagyon sokáig elfelejtették volna ezt és lehet, hogy nulláról kellett volna kezdeni mindent. Ilyen szinten el lett felejtve a dolog.
 

joker

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
20 785
30 559
113
De, itt kb. ennyi. A Th-t beteszed és neutron befogással (ha jól emélkszem) U233 lesz belőle (meg más is), amik már fűtőelemnek jók. A kémia része az a dolognak, hogy a hasadványtermékeket a sóolvadékból keringtetéssel kiveszed.
A munkám során néha figyelmeztetnem kell magam, hogy ami túl szép, hogy igaz legyen az nem is igaz. Olyankor általában jön az ellenőrzési folyamat, aminek a végén az örök konklúzióra jutok. Most is így néz ki a helyzet, csak nincs meg az a tudásom, hogy bele tudjak elég mélyen nézni. Ez az egész úgy néz ki, hogy kis túlzással az urán fűtőelemes reaktort tóriumos reaktorra kellene cserélni, ami még egyszerűbb és kevésbe veszélyes dolog. A többi eleme az erőműnek vagy ugyanaz vagy nem is kell oda. A turbinának tökmindegy, hogy honnan jön a gőz, a víznek is, hogy mjből kapja a hőt, hogy gőzzé váljon. Akkor annyi az egészben az akadály, hogy tudnak-e egy eléggé felskálázott méretű olyan reaktort építeni, amiből kicsit már építettek, de amiből nagyteljesítményű is van ha jól tudom az USA-ban, Kínában, Indiában és talán az oroszoknál is. Ha ennyire egyszerű a képlet, akkor az atomfegyverkezés elteltével irracionális döntés nem Th erőműveket építeni, ha a nagy pénz úgyis az építésben van és nem az üzemeltetésben. Márpedig nem ezeket építik és akik a nagy pénzeket csinálják azok racionális emberek, sokszor szociopata-psichopata szinten.
 

misinator

Well-Known Member
2011. október 5.
4 337
10 689
113
Molni, mielőtt elolvasnád, vegyél be egy Tensiomint!:eek:

Molni, Te minket becsaptál!
Itt van szakszerűen feketén - fehéren leírva, hogy asszongya':

"...Tévhitek a napelemről

Mint mindenről, a napelemekről is keringenek tévhitek a neten. Az egyik ilyen, hogy a napenergiára alapuló berendezések éjszaka és árnyékos helyen nem működnek. Ez természetesen nem valós, mivel a berendezések a nap folyamán feltöltődnek kellő mennyiségű energiával éjszakára is..."

http://altenergia.blog.hu/2017/01/02/erdekes_tenyek_a_napelemek_fejlodeserol

Én olyan naiv vagyok; azt hinném, hogy aki már tud pl. blogot írni 2017-ben, az nem ír le ekkora méretes baromságot.
Hihetetlen!
 

joker

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
20 785
30 559
113
Az új tesztek szerint a szuperfasza nagyon ökó nagyon modern euro 6-os dízelek tízszer jobban szennyeznek, mint a buszok meg teherautók.
http://www.origo.hu/auto/20170106-a-buszoknal-is-mergezobbek-a-modern-dizelautok.html
Ideje lenne már egy normális tesztrendszer kialakításának, azok a gyártók amelyek meg nem képesek a katalógus adatokat teljesíteni azokkal ki kellene fizettetni a plusz üzemanyagköltséget a tulajdonosoknak. Egyből tisztább kép látszana.
 

akagi

Well-Known Member
2015. január 16.
1 814
305
83
Az új tesztek szerint a szuperfasza nagyon ökó nagyon modern euro 6-os dízelek tízszer jobban szennyeznek, mint a buszok meg teherautók.
http://www.origo.hu/auto/20170106-a-buszoknal-is-mergezobbek-a-modern-dizelautok.html
Ideje lenne már egy normális tesztrendszer kialakításának, azok a gyártók amelyek meg nem képesek a katalógus adatokat teljesíteni azokkal ki kellene fizettetni a plusz üzemanyagköltséget a tulajdonosoknak. Egyből tisztább kép látszana.
Azt, hogy büdös a kétütemű, nem biztos, hogy környezetszennyezőbb egy dízel szgk-nál. ( csak ne hagyja rajta a szívatót! ). A fajlagos teljesítményben viszont verhetetlen!
 

joker

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
20 785
30 559
113
Az újaknál amiket olvasok, hogy a részecskeméret a legnagyobb gond, amit az orrban és a légcsőben levő bojhok már nem tudnak felfogni annyira aprók, és így bekerülnek a szervezetbe. Talán a turbós benzineseknél is probléma ez, de a dízeleknél bíztosan.
 
  • Tetszik
Reactions: fip7

ozymandias

Well-Known Member
2013. június 4.
2 762
17 838
113
A Th reaktorokkal úgy tudom, hogy az egyik fő probléma a korrózió, nem?
Az oroszok a BN sorozatú nátrium hűtésű reaktoraiknál ha jól tudom elfogadható szinten megoldották már ezt a problémát. Akkor vajon mi lehet a gond?
Erről tudna valaki egy kicsit részletesebben írni ide a fórumba?
A feszültségkorrózió dolgozik sajnos... :(
 
  • Tetszik
Reactions: fip7

misinator

Well-Known Member
2011. október 5.
4 337
10 689
113
Nahát, lehet, hogy működni fog a kereslet - kínálat törvénye?

http://www.napi.hu/nemzetkozi_gazdasag/ezert_szallhat_el_a_mobilok_ara.627332.html

S akkor még nem is beszéltünk arról, hogy ha a jónép rákattan a villanyautóra, akkor szerintem az elektromos energia ára is megugorhat.
S akkor pont mindenki megint lefogja szacharózni a környezetvédelmet, mint ahogy az elmúlt két évtizedben is ez történt:
Józan paraszti ésszel is látható volt, hogy hiába egyre kifinomultabbak a dízel befecskendező rendszerek, s hiába fogyasztanak kevesebbet a dízelek, de sokkal károsabbak az egészségre, mint a benzinmotorok. Mégis a városlakók többsége dízelt vett arra a három kilométeres munkába járásra...
A benzin motorok alatt a direkt befecskendező korszak előtti szívőcső befecskendezésű motorokat értem, a direktbefecskendezésűek már szintén termelnek rendesen szállóport (kormot).

Ne legyen senkinek illúziója: a nem üzem meleg dízelmotor okádja a kormot. Márpedig városban, rövid távon fel sem tud rendesen melegedni...
Az általam munkahelyen vezetett Renault Trafic hűtőfolyadékot automatikusan előmelegítő gázolajkályhával van felszerelve. 10 Celsius külső hőmérséklet alatt fél óra állás után mindig bekapcsol.
("Víz"hőmérő nincs is beszerelve a műszerfalba...)
A fűtött garázsa fehérre festett fala, plafonja merő korom, pedig pár éve volt kifestve.
Érdekes módon a 18 évig euromínuszos Nagypolszkit, 10 éve meg Fiat Albeát tartalmazó - nem fűtött - garázsom falát nem kellett a kipufogógáz miatt festeni. /Természetesen nyilvánvaló számomra is, hogy a benzinmotor is egy méreggyár, csak most a koromról beszélünk)
Szóval, ha nem találnak ki valamit a politikusok, akkor a kereslet miatt dráguló beszerzésű és üzemelésű elektromos autó környezetkímélő/nek vélt/ hatása pont nem fogja érdekelni az autóhasználókat; a pénztárcájukkal fognak közlekedési eszközt választani.
 

minszk2

Well-Known Member
2016. június 19.
663
705
93
„Magyarország jórészt Franciaországnak és az Egyesült Királyságnak köszönheti, hogy az Európai Bizottság precedenst teremtett az ilyen projekteknél”, írja a cikk.

A Bizottság várhatóan jóvá hagyja, hogy Budapest állami segélyt nyújtson a 12 milliárd euró értékű projektre. Ennek 80 százaléka jönne Moszkvából kölcsön formájában.

Brüsszel a döntést több hónapja halogatja, de az az elkövetkező hetekben várható.
Az Európai Bizottság novemberben áldását adta arra, hogy Magyarország ne írjon ki pályázatot és a reaktorok építésével az orosz Roszatomot bízza meg. Budapest azzal érvelt, írja a Politico, hogy a Roszatom az egyetlen vállalata, amely meg tud felelni a projekt különleges technikai igényeinek.

10 évvel ezelőtt Franciaország úgy döntött, hogy a Flamanville-ben lévő három atomreaktorának megépítésével közvetlenül a többségi állami tulajdonban lévő Erevát bízza meg, míg Nagy-Britannia állami támogatást nyújtott a Hinkley Point C-nél két új reaktora építéséhez. Mindkét esetben Brüsszel igent mondott.
http://lovasistvan.hu/2017/01/12/pa...eto-a-magyar-atomuzlet-brusszeli-jovahagyasa/
 

misinator

Well-Known Member
2011. október 5.
4 337
10 689
113
Én is ledöbbentem, hogy a szívócsőbefecskendezéses Smart milyen koromgyár...
És én még nyugodt voltam, hogy ez annyira nem lehet gond egy jól beállított motornál...
Gondolom, lehet valami összefüggés a koromkibocsátás kapcsán, hogy egy pl. karburátoros autónak fekete volt e a kipufogócső vége, vagy szürke.
/Lestük is a használt piacon, na nem ezért, hanem hogy eszi e az olajat stb./
Én igyekeztem mindig olyan szépen beállítani, hogy szürke legyen városi használatban is.
http://nepitelet.hu/autok/fso_fsm/125p/nagypolak_-_a_gep/

S hogy mi köze ennek a villamosenergia termeléshez?
A városokból tényleg nem ártana száműzni a koromgyárakat, illetve csökkenteni a mértéket: Ilyen szempontból tényleg van fantázia a hibridekben, tölthető hibridekben.

Hogy aztán, ha csak a fejlett világ megpróbálna "átszerszámozni" ezekre a megoldásokra, az milyen környezeti hatásokkal járna? /ritkaföldfémek stb./
 

joker

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
20 785
30 559
113
Van egy érdekes gyújtáselképzelés ami a dízel és benzines motorok működési mechanizmusából is merít, de azon túllép és a nitrogén-oxidok nem termelésében mutat nagy előre lépést meg a hatékonyságban. Ez a HCCI motor. A lényege, hogy míg a dízeleknél az összesürített levegőbe befecskendezett üzemanyag begyullad valamennyire hatékonyan, a benzineseknél meg a levegő-üzemanyag keveréket egy szikra gyullasztja be egy pontban, addig itt a levegő-üzemanyag keverék a hengerben a kompresszió hatására a teljes térfogatában egyszerre gyullad be. Hűvösebb a motor, hatékonyabb, nem termel nitrogén-oxidokat (nem tudom kormol-e) a Nissan jár elől a fejlesztéssel.
A nehézség az egészben, hogy minden üzemanyagnál minden fordulatszámon, minden hőmérsékleten ideálisan tudják állítani vagy a keveréket vagy a kompressziót ahoz, hogy a megfelelő időben robbanjon be a levegő-üzemanyag keverék, mert ha készik vagy túl hamar robban az rossz a hatékonyságnak, a motornak meg mindennek.
 

akagi

Well-Known Member
2015. január 16.
1 814
305
83
Van egy érdekes gyújtáselképzelés ami a dízel és benzines motorok működési mechanizmusából is merít, de azon túllép és a nitrogén-oxidok nem termelésében mutat nagy előre lépést meg a hatékonyságban. Ez a HCCI motor. A lényege, hogy míg a dízeleknél az összesürített levegőbe befecskendezett üzemanyag begyullad valamennyire hatékonyan, a benzineseknél meg a levegő-üzemanyag keveréket egy szikra gyullasztja be egy pontban, addig itt a levegő-üzemanyag keverék a hengerben a kompresszió hatására a teljes térfogatában egyszerre gyullad be. Hűvösebb a motor, hatékonyabb, nem termel nitrogén-oxidokat (nem tudom kormol-e) a Nissan jár elől a fejlesztéssel.
A nehézség az egészben, hogy minden üzemanyagnál minden fordulatszámon, minden hőmérsékleten ideálisan tudják állítani vagy a keveréket vagy a kompressziót ahoz, hogy a megfelelő időben robbanjon be a levegő-üzemanyag keverék, mert ha készik vagy túl hamar robban az rossz a hatékonyságnak, a motornak meg mindennek.
Tessék mondani: hasonló, mint a Csepel 344-es katonai változata? Mert neki teljesen mindegy volt, hogy gázolajjal, vagy benzinnel megy! Pedig emlékeim szerint előkamrás hengerfejes motorok voltak! Valaki(k) már megint feltalálta a melegvízet.
 

joker

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
20 785
30 559
113
Tessék mondani: hasonló, mint a Csepel 344-es katonai változata? Mert neki teljesen mindegy volt, hogy gázolajjal, vagy benzinnel megy! Pedig emlékeim szerint előkamrás hengerfejes motorok voltak! Valaki(k) már megint feltalálta a melegvízet.
Ez benzines, és csak azzal megy. Itt a lényeg, hogy nincs gyertya ami szikrát adjon se izzógyertya, mint a dízeleknél, hanem előre megvan a levegő-benzin keverék mint a többi benzinesnél, és a kompresszió hatására gyullad be az üzemanyag, mint a dízelnél (de ott csak a levegőt sürítik és az üzemanyagot abba fújják bele), de a HCCI-nél a kész keverék teljes térfogatában egyszerre robban be.
 

akagi

Well-Known Member
2015. január 16.
1 814
305
83
Ez benzines, és csak azzal megy. Itt a lényeg, hogy nincs gyertya ami szikrát adjon se izzógyertya, mint a dízeleknél, hanem előre megvan a levegő-benzin keverék mint a többi benzinesnél, és a kompresszió hatására gyullad be az üzemanyag, mint a dízelnél (de ott csak a levegőt sürítik és az üzemanyagot abba fújják bele), de a HCCI-nél a kész keverék teljes térfogatában egyszerre robban be.
Bocsika!
Az emlékeim szerint ott sem volt gyújtógyertya!
 

joker

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
20 785
30 559
113
Bocsika!
Az emlékeim szerint ott sem volt gyújtógyertya!
Se gyújtógyertya se izzógyertya és a keverék előre megvolt és azt sürítették? Jó lenne valami infó róla ha tényleg így van, csak nem tudom, hogy az öngyulladás időzítését hogyan oldották meg akkori elektrónikával, főleg eltérő üzemanyagokkal.
 

akagi

Well-Known Member
2015. január 16.
1 814
305
83
Se gyújtógyertya se izzógyertya és a keverék előre megvolt és azt sürítették? Jó lenne valami infó róla ha tényleg így van, csak nem tudom, hogy az öngyulladás időzítését hogyan oldották meg akkori elektrónikával, főleg eltérő üzemanyagokkal.
Nem találtam róla semmi infót. Pedig az éjszakámat a tervdokumentációját nyálaztam. A motorház térben levő üzemanyag tartály mindig benzines volt amelyik 344-est én ismertem laktanyánkban. Lehet, hogy így oldották meg a benzin lopását. Nem motorszerelő voltam.