Tehát miről is van szó?
A
korai modell S-eknél (cirka 8-10év).....esetenként....előfordulhat egy flash tároló elhasználódási hiba! Király!
Srácok! Szeretném jelezni, hogy a 2016 után gyártott összes Apple laptop minden korábban cserélhető alkatrésze már alaplapra integrált. Úgy, mint memória, háttértár, töltésvezérlés, video chip (bár ez utóbbi már elég régóta így van). Az Apple a termékeire, ha jól emlékszem már csak 5 éves életciklust ad meg (korábban 7 volt), ami azt jelenti, hogy 5 év után nem köteles tartani hozzájuk alkatrészt. DE addig is egy alaplap csere bőven 150-200.000Ft felett van (csak az alkatrész!). Ami egy 600.000Ft-os gép esetén a gép több mint 1/3-ada. Ha azt is figyelembe vesszük, hogy egy laptop (nem csak Apple) élettartama tényleg nagyjából 4-5 évre tehető (persze elmennek tovább is, de ez az amit mindenki elvárhat tőlük), már egészen más kontextusba helyezi a dolgokat.
Ha pedig hozzáteszem, hogy hasonló tapasztalatom van Lenovo All-in-One géppel, DELL laptoppal, stb-stb.....
És akkor, hogy az árakat is tisztába tegyük: Vegyük csak azt, hogy mondjuk egy kis turbós TFSI motornál egy igen gyakran előforduló motorhiba mennyibe is fáj? Hja és a TFSI a letérdelést - megfelelő odafigyelés hiányában - képes akár 60-100.000km-enként előadni! De elég csak a SMART-ra gondolni, ami alapvetően 80-100 ezrenként motor generálozni kell.
A vicces az az egészben, hogy a Tesla problémája messze nem ilyen jellegű. A probléma megoldása ilyen elektronikai eszközök esetén elsősorban esetszámhoz kötődik. Amennyiben ténylegesen tömegesen előforduló hibáról lenne szó, a gyártó bármikor hirdethet rá visszahívást, ami ráadásul nem is kerülne neki túl sokba. Ugyanis ha felépíti rá a logisztikát (azaz raktárkészletet képez a tartalék vezérlőkből) akkor pillanatok alatt megoldható a csere. Ráadásul a kiszerelt vezérlők újrahasznosíthatóak. Egyszerűen csak ki kell forrasztani az elfáradt memória chipeket, és kicserélni (5 perces művelet). Majd ráküldik újra a firmware-t, és teszt után meg mehet is vissza a vezérlő egység a logisztikai rendszerbe, újra felhasználásra.
Na, akkor próbálj meg egy mondjuk vezérléshibából (láncmegnyúlás) szétütött szelepekkel beálló motorú belsőégésűt nagygenerálozni!
Sem időben, sem pénzben nem ennyi lesz.
De egy kettős tömegű lendkerék + kuplung szett (ezeket együtt szokták cserélni, és gyakorlatilag szinte minden modern belsőégésűbe belekerülnek, legyen az benzines, vagy dízel) is kopó-, fogyóeszköznek számít (5-600 ezres "kis" beavatkozás).
Én elhiszem, hogy nagyon fáj az olyan felhasználóknál a dolog, akinél előjön ez a Teslás vezérlő hiba. Lehet belőle vicces cikkeket rittyenteni, de ha ez tömeges problémának mutatkozik akkor biztos vagyok benne, hogy a Tesla lépni fog. Vagy már azelőtt. Mivel neki nem jó a negatív reklám, és a Tesla léptékében ez egy fillérekért orvosolható utólagos beavatkozást igényel.