A szénerőműveket is sírba tesszük, pedig azok termelik a lehető legolcsóbban az áramot. Már ha a légszennyezés miatti emberéletet és a globális felmelegedést nem számoljuk költségnek.
A BMW 750d ékes bizonyíték erre: 100 km/h-s átlagsebességnél ötliteres fogyasztás és akár 1500 km-es hatótáv, pár perc tankolással, 400 lóerővel – ráadásul a modern kipufogógáz-kezelési technológiák révén immár tényleg alacsony emisszió kíséretében.
Ezt a VW mondja?
Egyébként nem csak NOX létezik.
Ha foszilist égetsz, CO2 mindenképp lesz, nem is kevés.
7 literes fogyasztással számolva kilométerenként 167 g CO2-t termelsz.
Egy átlag magyar évente 16000 km-t autózik, ezáltal megtermel 2672 kg CO2-t, ez 10 év alatt 26,7 tonna.
Ettől függetlenül lehet csatlakozni a 'klisésorba' és fújni a zöldek szövegét, miszerint a dízel szennyező és veszélyes, az elektromos pedig környezetbarát, de az igazság az, hogy a dízelek (MÁR) nem annyira szennyezőek, mint gondolják, az elektromobilitás pedig közel sem környezetbarát, legfeljebb akkor, ha nem nézzük a teljes életciklusra vetített környezetszennyezést (vagyis az akkuk gyártását és megsemmisítését), pusztán a használat közbeni terhelést, ám ez így csak a fél igazság...
Pénteken volt berakva ide, hogy mennyi CO2 kibocsátással jár egy akku legyártása, ráadásul az index írta, pont azért, hogy bizonyítsa, hogy az elektromosak is nagyon szennyezők. Hát nem jött össze nekik.
Egy 50 kWh-s akku legyártása ezek szerint Koreában 6,15 tonna CO2 kibocsátással jár.
Korea áramtermelése 65%-ban hőerőművekben zajlik.
https://en.wikipedia.org/wiki/Energy_in_South_Korea#Sources
Vagyis egy Magyarországon (ahol az elektromos energia felét Paks állítja elő) gyártott akku még kevesebb CO2 kibocsátással jár, legyen kb. 5 tonna.
A Hyundai Kona 100 km-en használ 16 kW-t.
1 kW áram megtermelése Magyarországon 266 g CO2-t jelent (ráadásul ezt nem a városban az ablakod alatt füstöli ki a kocsi, hanem Visontán).
Ez 16000 km-en 681 kg CO2 kibocsátást jelent, 10 év alatt meg 6,8 tonna.
Vagyis ha a magyar SDI gyárja az akkut és Magyarországon használod az autót, akkor 10 évre kijön kb. 5 tonna CO2 az akkura, plusz 6,8 tonna a használatra, az 11,8 tonna. Kevesebb mint a fele a jelenlegi magyar energiamixel. Ha bezár Visonta 2030-ban, akkor még ennél is kisebb lesz a CO2 kibocsátása az elektromosnak. A benzinesnek meg soha nem fog érdemben lejjebb menni.
Az áram szállítási és töltési vesztességeket nem számoltam bele, mint ahogy azt sem számoltam bele, hogy a benzin sem csak úgy terem a kútban, hanem fel kell hozni a kőolajat, finomítani, szállítani, stb.