És ezt én hol tagadtam...? Sehol. Pontosan ezt írtam.
Szuper, megtaláltad a másik országot, ahol ez megy. Na és a többi európai országgal mi lesz, ahol 25 cent feletti az áram ára és csak nő és nő a villanyautó nélküli növekvő kereslet nélkül is?
https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php/Electricity_price_statistics
A másik, hogy ahol olcsó, ott nagyrészt a fosszilis termelés miatt olcsó. Ez mekkora öngól...
Azért megnézhetted volna az általad belinkelt grafikont.
A francia áramnál 11 országban drágább az áram, 16-ban meg olcsóbb.
A franciák áramára pont, hogy kb. az EU átlag.
Egyből a dán árammal kellett volna számoljak?
Egyébként tessék, ez a német áramár és hogy mikből tevődik össze:
https://www.americanexperiment.org/2018/11/renewables-cheap-germanys-electricity-expensive/
29,42 eurócent 1 kWh, aminek a fele máris adó, csak nem jövedéki adó a neve, hanem zöldadó.
Szóval egyáltalán nem áll meg az az állításod, hogy olcsó az elektromos közlekedés, mert nincs agyonadóztatva, hisz azon is már az ár fele adó (legalábbis Németországban).
Ok, ez az adó a zöldbaromság finanszírozása miatt kell, de ha ezt nem is számoljuk akkor 8,41 centes adó ott is van rajta (ÁFA, áramadó, koncessziós illeték). Vagyis az ár majd 33%-a alapból adó ott is.
Magyarországon is van adó (ÁFA) az áramon, ok csak 20%-a az adó és nem fele, mint az üzemanyagok esetében.
Na szóval a jelenlegi német árammal közlekedve 100 km-en fogyaszt 16 kWh-t, de vesztességekkel együtt számoljunk 18 kWh-al, ami 5,29 euró, 1750 forint.
Németországban 1 liter benzin 1.265 euró.
6 literes fogyasztással számolva ugyanez a kocsi 7,59 eurót fogyaszt, 2500 forint.
Vagyis 1750 vs 2500 forint.
Azért elég sok adót kell még rárakj erre az 1750 forintos áramárra ahhoz, hogy utolérje a 2500 forintos benzinárat. Konkrétan 30%-al kell még növeld még az árát, de mint láthatod, már eleve van elég sok adó most is rajta.
Jah egyébként meg benzinessel 6 literes fogyasztást nemigazán lehet összehozni, úgy, hogy városban is használod.
Igen. És? Ha az oköbarmok ezt erőltetik, akkor ez lesz. Halkan jegyzem meg itthon hány GWe naperőművet akarnak építeni? Ej...
Ezzel egyetértek. Katasztrófa amit művelnek, már itthon is. Legutóbb már 3000 MW-os beépített kapacitásról olvastam pár éven belül.
A kérdésed meg eleve hülyeség. Mert az egész vita alapja az, hogy egy 4,5 millás kocsihoz képest, amivel 600 km-re is elmész és 4 perc alatt meg tankolod miért vegyél 8 millás kicsi villanykocsit? Ha csak marginálisan olcsóbb a villanyt tankolni, akkor nem éri meg. Tehát nem az a kérdés, hogy mikor drágább az árammal tankolás. Még a kérdést sem tudtad rendesen feltenni...
Jelenleg nem marginálisan olcsóbb a villannyal tankolni, hanem konkrétan 2,5-szer olcsóbb itthon, de még a második legdrágább villanyáramos németben is jóval olcsóbb az elektromos.
Igen, a jövőben biztos lesz jövedéki adó is az áramon, de a jövőben garantáltan olcsóbb lesz a villanyautó is, mint most.
A kérdés az, hogy amikor rávágnák ugyanazt az adót, mint a benzinre, mert ugyanaz a felhasználás, akkor ez hol lesz valódi spórolás. Ahhoz nem az kell, hogy az áram többe kerüljön. Na nem kerül sokkal kevesebbe tankolni vele, akkor game over.
Itthon jóval olcsóbb lesz akkor is az áram, de még németben sem hiszem, hogy drágább lesz, hacsak nem adóztatják meg jobban az áramot, mint a benzint.
Ha már annyi eltérés sincs, hogy 8-10 év alatt visszajöjjön ez a difi, akkor pénzügyileg ezt nekem és értelmes embernek el sem adod. Mert a lényegében kockázatmentes államkötvény hülyére veri és nem a töltőket és hatótávot nézve kell tervezgetni, hogy hogyan menjél 150 km-nél messzebbre.
Ha az átlagember szerintetek úgyis csak ingázik évi 20 ezer km-t, akkor 50-60 EUcentes áram esetén mikor fogja kompenzálni azt, hogy 15 ezer eurós kocsi helyett vegyek 25-30 ezerbe fájót. Mert 10 év alatt még igen konzervatívan nézve is államkötvény hozama 28-30%. A hozama.
Ha te a jelenlegi elektromos autó árakkal számolsz, akkor tessék a jelenlegi áramárakkal is számolni!
Az nem fer, hogy veszed a mostani drága elektromos kocsik árát és a jelenleginél 2-3-szor drágább kitalált áramárral "bizonyítod", hogy nem térül meg.
Akkor én is mondhatnám, hogy a jövőben meg 3-szor drágább lesz a benzin.
Zolkas hozta a konkrét példát.
2,5 millióért vett egy 55200 Km-t futott használt elektromos autót, amivel 8 havi használattal ment 11100 km-t, 1766 kWh-t használva el. Ezzel ő eltankolt 66000 forintot, míg benzines esetén meg kb. 260000-et költött volna. Vagyis üzemanyagon 8 hónap alatt sporolt 194000-ret.
Akárhogy is számolom 10 év alatt a teljes autó ára megtérül.
De akkor még nem számoltam, hogy a benzinest is meg kell venni.
Aki ért hozzá írja már meg, hogy egy Peugeot Ion-hoz hasonló 55000 km-ert futott autót mennyiért lehet kapni?