Közlekedés (infrastruktúra, vasút, autó-motor, elektromos járművek, ...)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

blitzkrieg

Well-Known Member
2015. február 10.
5 516
5 727
113
Végtelenül kedves a kérésed, hogy hozzam ki azt, amit elképzelsz és nem azt, ami valóság...
Első körben akkor rögzítsük le, hogy mivel az áramtermelés CO2-őt nézzük, akkor mettől meddig vizsgáljuk.

  • Villanyautó. Erőmű ---> grid szállítás hatásfok (92% hatásfok = 8% átlagos veszteség) ---> töltési hatásfok (ez legyen 90%, otthon vs gyorstöltés átlaga) ---> kinyerés hatásfok (ez legyen 98%, ebben a töltésvesztés is benne van a hőmérsékletek miatt) ---> motor hatásfok (legyen jóindulatúan 95%)---> fajlagos fogyasztás / km akkor legyen 0,16 kWh/km, mert te ebben szentül hiszel.

    Ebből számolunk és azt, hogy akkor az erőműben mennyit kell termelni, hogy a kocsi tengelyén legyen 1 kWh.

  • Benzing / go. ---> távvezetéki szállítás (tudom mibe kerül átlagosan itthon távvezetéken magyar áram árral 1 tonna anyag szállítása) ---> tankautós szállítás (ez 150 km-re 2x100 liter úgy, hogy kivisz 30 ezer litert ----> motor és hajtáslánc hatásfok (25%?) ---> fajlagos fogyasztás lehet akkor itt is 0,16? Mert mitől kellene több energia mozgatása egy másik autóhoz, ami könnyebb is?
Azt tudom, hogy egy átlagon benzines kocsi, amiket láttam 10+ év alatt sok százezer km-et futni 6,5-7 liter / 100 km között fogyasztottak úgy, hogy város és autópályás repesztés a divat. 9,5 kWh/L a dízel üzemanyag energiasűrűsége. Ha ebből kiszámolod 25% hatásfokkal, akokr 6,5 literes fogyasztás = 0,154 kWh/km, 7 literes fogyasztás = 0,166 kWh/km.

(Legutóbb Paksra mentem, bőven volt 130-as szakasz benne és így jött ki a fogyasztás augusztusban kondizva 6,2 liter/100 km-re.)

Ez így mehet?

Ok, és akkor mennyi a kibocsátott CO2 egy belsőégésű és egy elektromos esetében?
Az elektromos használjon átlagos EU-s áramot, 300 g/kWh CO2 kibocsátással.

Hát, ez alapján nem értem a nagy villanyautó fanfárt.
  • Az igen erős superchargerekkel is csigalassú az út. És nem tél volt a videó készítés idején, ha jól értem, amikor fűteni is kell...
  • Egy 250-300 km hosszú napi ingázásban még talán elviselhető a töltési idő eltérés, ha lenne mindenhol supercharger. De nincs. És nem is lesz még egy ideig. Nem a 22,5 kW-os töltőkre gondolok... De ez is azt jelenti, ha dolgozol, akkor egy ilyen trip is kb. 1,5 órával dobja meg a munkaidő hosszát alsó hangon.
  • Meg olyanok, hogy 7-8% töltéssel ér oda töltőhöz? Ez aztán a "biztonsági ráhagyás". Csak essen be egy esemény az úton és lerohadsz vele aztán pisloghatsz ki a fejedből.
  • Extrém hosszú utakon kb. kényelmetlen. Ami egy mezei autóval lehozható 8-10 órás úttal ezzel átesel a "bőven kifáradok és álmosan vezetek" kategóriába vagy, ha másnap kelned kell, akkor mínusz pár óra alvás.
  • Ha meg másnap is menni kéne valahol, akkor megint állhatsz rá superchargerre, mert otthon nem tudsz bele sokat tenni, lásd a videó végén a 8 órás töltési időt otthon.
  • 80 Ft/kWh áram ára. Az igen. Úgy, hogy kisfogyasztónak 37 Ft/kWh. Na, akkor képzeljük el, hogy ha nem lenne -20% rezsicsökkentés, amit máshol beszednek és szépen lassan elkopik a hálózat... meg azt, hogy ha ráteszik a jövedéki adót, ami azonos célra használt dízelen rajta van.
Kinek mi a hobbija...

Az ugye megvan, hogy amikor az első belsőégésű autót megépítették, azt sem fogadta el a világ minden egyes ingázó állampolgára egyszerre.
Sokan voltak, akik továbbra is a lovashintó mellett maradtak.
Az elektromost sem kell mindenkire ráeröltetni.
Aki napi szinten utazik 500+ km-eket, annak még jó ideig nem lesz jó, míg mások, akik egész évben jó ha egyszer utaznak egyszerre ennyit, azoknak meg jó eséllyel megfelelő választás.
Miért kell hülyének nézni azt, aki elektromost választ?
Zolkas leírta a múlt héten az ő esetét. Világosan kijön az, hogy az olcsóbb árammal már 1,5 év alatt kihozza azt az 500000 forintot, amennyivel többe került az elektromosa, mint egy ugyanolyan belsőégésű.
Utána még 10 évet simán használhatja azt a kocsit, vagyis mennyit is fog megspórolni egy belsőégésűhöz képest?
 

blitzkrieg

Well-Known Member
2015. február 10.
5 516
5 727
113
Mo esetén ez csak kapacitás megtartás, ettől sokkal tisztábbak nem leszünk.

Erre ne fogadj nagy tételben.
Paks 1 párhuzamosan működik majd egy ideig Paks 2-vel.
Nem lepne meg, ha a 2022-es választások után az új Orbán-kormány bejelentené, hogy a kieső Paks 1-es helyébe építünk Paks 3-at.

Ezt Valaska József a Mátrai Erőmű Zrt. igazgatóságának elnöke mondta:

A jövő termelési szegmense a kormány tervei szerint körülbelül 4 ezer megawatt zsinóráramot termelő nukleáris kapacitás mellett 3-4 ezer megawatt naperőmű-kapacitásból állna össze.
https://www.portfolio.hu/uzlet/2019...rai-eromu-teljes-atalakulast-terveznek-318559

4000 MW atomerőmű az már nem csak 2 VVER, hanem inkább 4.

Itt nézegesd a többit, hogy a beépített kapacitások mennyire fognak megváltozni. Minden országra klikkelve látod a beépített kapacitásokat.
https://www.electricitymap.org/?page=country&solar=false&remote=true&wind=false&countryCode=FI

Ezt néztem én is.

Egész egyszerűen nem értelek. Európa nagy átlaga bőven a 300 gCO2/kWh felett van. Az n+1-szer felsorolt 3 állam tiszta egész évben. NOR, SWE és FRA. Csá. Ennyi.

Egész pontosan az EU-s kibocsátás 290 g/kWh, úgy hogy sokan szenet használnak ma még. De a szénerőműveket be kell zárni, ez a politika döntése, ha akarják ha nem.
Ha csak gázerőmű lesz belőlük, máris sokat javul.

Dánia ekkora ingadozásra képes. Tegnap 200 alatt voltak. Ma meg 400 közelében. Ergo egész évben ők sem tiszták.
https://www.electricitymap.org/?page=country&solar=false&remote=true&wind=false&countryCode=DK-DK1

Messze még az út vége...

Ezzel egyetértek. Sajnos pont a zöldek nehezítik meg azt az utat.
 

blitzkrieg

Well-Known Member
2015. február 10.
5 516
5 727
113
Nekem ideális lehetne a heti 1x 150 km +heti 3x 5 km autózásra a villanyautó, DE
Erkélyen ledobom, trolivezetéken, úton keresztbe áthúzom a 220-as hosszabbítót...vagy elmegyek valahova 1-2 km-re ott találok töltőt ami kb mindig foglalt beállok a sorba, megvárom amíg ő feltölti vagy ha épp csak otthagyta akkor 3-4 órát amíg visszaér utána rádugom, ott állok 2 órát mellette úgy, hogy minden nap kb este 9-10 körül végzem a melóval szal baromira nincs időm semmire.

Vagy, megállok molkútnál és 3 perc alatt tankolással, fizetéssel köszönömnemkelllemosniazablakot-tal megvagyok egy hónapra.
Én még mindig azt mondom, a villanyautó max családiházasoknak lehet alternatíva.

Pár év és lesz a parkolókban is töltő.
Biztosan nem lesz gyorstöltő, de egy éjszaka alatt a sima 220-ról is fel lehet tölteni.

Egyébként áruházak parkolóiban már most is sok helyen van gyorstöltő, azzal meg a heti nagybevásárlás alatt raksz bele annyit, hogy a heti 200 km-t letudd.
 
  • Tetszik
Reactions: pöcshuszár

blitzkrieg

Well-Known Member
2015. február 10.
5 516
5 727
113
Nekem ideális lehetne a heti 1x 150 km +heti 3x 5 km autózásra a villanyautó, DE
Erkélyen ledobom, trolivezetéken, úton keresztbe áthúzom a 220-as hosszabbítót...vagy elmegyek valahova 1-2 km-re ott találok töltőt ami kb mindig foglalt beállok a sorba, megvárom amíg ő feltölti vagy ha épp csak otthagyta akkor 3-4 órát amíg visszaér utána rádugom, ott állok 2 órát mellette úgy, hogy minden nap kb este 9-10 körül végzem a melóval szal baromira nincs időm semmire.

Vagy, megállok molkútnál és 3 perc alatt tankolással, fizetéssel köszönömnemkelllemosniazablakot-tal megvagyok egy hónapra.
Én még mindig azt mondom, a villanyautó max családiházasoknak lehet alternatíva.

Amúgy meg arra az 5 km-re nem autó kell neked, hanem busz, vagy kerékpár. :p
 
T

Törölt tag 008

Guest
Amúgy meg arra az 5 km-re nem autó kell neked, hanem busz, vagy kerékpár. :p
Ja, mond meg asszonynak, hogy a 2 műtött lábával bicózzon meg kísérletezzen, hogy a bkv sofőr nyom-e egy durva féket, lesz-e ülőhelye vagy zuhan egy nagyot és újra visszakerül egy évre kórházba.
Inkább belepöfékelem Greta arcába azt a 6 l/km-t. Sorry.

Amúgy melóhelyre pl gyalog járok be. Nem a benzin, hanem a parkolási díj miatt.
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 073
15 029
113
Gyerekeeeek!
ÉÉÉsss akkor most tegye fel a kezét, aki heti minimum 3-4x (vagy többször), max. 150km-es távolságra közlekedik az autójával!
Na gyerekek ti vagytok a villanyautó célközönsége.
.
Gondolod te. De azért van néhány kérdésem. Mikor évente legalább 6-7-szer nagyobb távolságra megyek, akkor majd nem én csinálom a programot, hanem a villanyautó és a töltési pontok?!!
Nem a lőcsei óvárosban állok meg várost nézni, nem a füzéri vár alatti erdei parkolóban, nem a szarvasi arborétum és Mini-Magyarország mellett, nem a pozsonyi várkapu melletti parkolóban és a dévényi várnál, nem a grábóci görögkeleti hegyi templom mellett vagy a trencsényi vár alatt, nem a pannonhalmi apátság a cseszneki vár és a zirci nagytemplom mellett, nem a túristvándi malomnál, Rákóczi szülőházánál Borsi-ban meg a sárospataki Vöröstoronynál, nem a szepesvár alatti mezei parkolóban vagy az ipolytarnóci ősmaradványoknál, nem a kőszegi, sárvári, szigetvári várnál vagy a pápai kékfestő-múzeumnál, nem az őrséget és a zalai skanzent vagy a vajai kastélyt néznénk meg, nem a zalaszántói buddhista sztúpát és a rezi várat vagy a mohácsi csata emlékhelyét (és sorolhatnám még nagyon-nagyon sokáig), hanem a villanytöltőknél leshetném hogy még meddig jutunk el és hogyan vissza a szállásra, majd hogyan tovább kirándulni vagy helyette inkább villanyt tölteni valahol másnap reggel?!! Ezért vegyek pl. egy 4-5millás Skoda Fabia helyett 8-10 millás villanyautót??!! Vagy legyen egy olcsó?? 5-6millás mini villanyautó boltba, postára, bankba járni, szar időben a feleségemet elvinni a suliba (amit mostanság gyalog meg kerékpárral megoldunk), hosszabb utakra meg tartsak még egy másikat, egy benzinest?!! Pedig a napi-heti használat tényleg rövid utakból áll, de ha elindulnánk hosszabb utakra akkor meg jobb ha el se indulunk, vagy a látnivalók helyett majd a villanytöltőknél állva/várva "élvezzük a látnivalókat és a panorámát"?!!
Komolyan, szerinted tényleg én és a sok hasonló turista, kiránduló lennénk a célközönség egy ilyen villanyfosra?!! Mert biza sok ilyen ország- és világcsavargó ember van, tudom abból hogy hány hétre előre kell szállást foglalni egy kiránduláshoz, és majd mindig sűrűn van turistákkal minden szálláshely!!
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 812
47 113
113
Nekem ideális lehetne a heti 1x 150 km +heti 3x 5 km autózásra a villanyautó, DE
Erkélyen ledobom, trolivezetéken, úton keresztbe áthúzom a 220-as hosszabbítót...vagy elmegyek valahova 1-2 km-re ott találok töltőt ami kb mindig foglalt beállok a sorba, megvárom amíg ő feltölti vagy ha épp csak otthagyta akkor 3-4 órát amíg visszaér utána rádugom, ott állok 2 órát mellette úgy, hogy minden nap kb este 9-10 körül végzem a melóval szal baromira nincs időm semmire.

Vagy, megállok molkútnál és 3 perc alatt tankolással, fizetéssel köszönömnemkelllemosniazablakot-tal megvagyok egy hónapra.
Én még mindig azt mondom, a villanyautó max családiházasoknak lehet alternatíva.
Vagy nem otthon töltöd! :rolleyes:
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 812
47 113
113
Gondolod te. De azért van néhány kérdésem. Mikor évente legalább 6-7-szer nagyobb távolságra megyek, akkor majd nem én csinálom a programot, hanem a villanyautó és a töltési pontok?!!
Nem a lőcsei óvárosban állok meg várost nézni, nem a füzéri vár alatti erdei parkolóban, nem a szarvasi arborétum és Mini-Magyarország mellett, nem a pozsonyi várkapu melletti parkolóban és a dévényi várnál, nem a grábóci görögkeleti hegyi templom mellett vagy a trencsényi vár alatt, nem a pannonhalmi apátság a cseszneki vár és a zirci nagytemplom mellett, nem a túristvándi malomnál, Rákóczi szülőházánál Borsi-ban meg a sárospataki Vöröstoronynál, nem a szepesvár alatti mezei parkolóban vagy az ipolytarnóci ősmaradványoknál, nem a kőszegi, sárvári, szigetvári várnál vagy a pápai kékfestő-múzeumnál, nem az őrséget és a zalai skanzent vagy a vajai kastélyt néznénk meg, nem a zalaszántói buddhista sztúpát és a rezi várat vagy a mohácsi csata emlékhelyét (és sorolhatnám még nagyon-nagyon sokáig), hanem a villanytöltőknél leshetném hogy még meddig jutunk el és hogyan vissza a szállásra, majd hogyan tovább kirándulni vagy helyette inkább villanyt tölteni valahol másnap reggel?!! Ezért vegyek pl. egy 4-5millás Skoda Fabia helyett 8-10 millás villanyautót??!! Vagy legyen egy olcsó?? 5-6millás mini villanyautó boltba, postára, bankba járni, szar időben a feleségemet elvinni a suliba (amit mostanság gyalog meg kerékpárral megoldunk), hosszabb utakra meg tartsak még egy másikat, egy benzinest?!! Pedig a napi-heti használat tényleg rövid utakból áll, de ha elindulnánk hosszabb utakra akkor meg jobb ha el se indulunk, vagy a látnivalók helyett majd a villanytöltőknél állva/várva "élvezzük a látnivalókat és a panorámát"?!!
Komolyan, szerinted tényleg én és a sok hasonló turista, kiránduló lennénk a célközönség egy ilyen villanyfosra?!! Mert biza sok ilyen ország- és világcsavargó ember van, tudom abból hogy hány hétre előre kell szállást foglalni egy kiránduláshoz, és majd mindig sűrűn van turistákkal minden szálláshely!!
De ugye nem pörögtél túlzottan rá a dologra?!? :)
Jó hírem van! A szállásadók is elkezdenek rákattanni a dologra. ;)
 
M

molnibalage

Guest
Ok, és akkor mennyi a kibocsátott CO2 egy belsőégésű és egy elektromos esetében?
Az elektromos használjon átlagos EU-s áramot, 300 g/kWh CO2 kibocsátással.
https://www.eea.europa.eu/data-and-...-of-the-electricity-production-2/assessment-4
Ez alapján mondod, hogy legyen 300? A probléma az, hogy azon országok, ahol gazdaságilag megengedhetik magukat, ott sokszor efelett vannak. Németország, Hollandia 100 milliós lakosság efelett. Masszív lakossággal 300 vagy alatta alig vannak. De akkor legyen 300 első körben.

CO tartalom benzin.
1 liter of petrol weighs 750 grammes. Petrol consists for 87% of carbon, or 652 grammes of carbon per liter of petrol. In order to combust this carbon to CO2, 1740 grammes of oxygen is needed. The sum is then 652 + 1740 = 2392 grammes of CO2/liter of petrol.
http://ecoscore.be/en/info/ecoscore/co2

4. oldalon, 0,25t CO/MWh. Ez átszámolva 9,5 kWh/L-re 2375.
file:///C:/Users/lyg239/Downloads/JRC-CoM-EF-CoMW-EF-2017.pdf

2392 és 2375 gCO2/liter. Nem lövünk mellé akkor a 2400-as értékkel. Felfelé kerekítettem.

  • Ez alapján egy 6,5 liter / 100 km fogyasztó kocsi kibocsátása az 0,065 *2400 = 156 gCO/km. Ezt égeti el a kocsi.

  • Igen ám, de a benzint el is kéne szállítani a benzinkúra. 30 ezer liter elszállítása az 200 liter elégetése 150 km-re. Ez azt jelenti, hogy 200*0,065*2400 = 31200 gCO2, de mivel ez 30000 ezer liter szállítására vonatkozik, akkor azt jelenti, hogy 1 liter benzin szállítása a bázisteleptől a benzinkútig nagyságrendileg 1 gCO2/liter. Döbbenetes ugye? Ha szerintetek a 2x150 km-re (oda és visszaút) kevés a 200 literes fogyasztás, akkor legyen 2 gCO/liter. Fantasztikus...*

  • A távvezetéki szállítást most fejből írom, a legrosszabb paraméterű távvezetéknél a szállítás villamos költsége így fejből 80 Ft/tonna volt kb. 120 km-re. Onnan jött a bázistelep. A 80 Ft/t azt mutatja, hogy nagyságrendileg nincs 2,5 kWh/tonna, ami akkor a 300gCO/kWh villanyáram komponens esetén legyen nagyvonalúan 1000g CO2/tonna. Ez megint felfelé kerekítve 1 gCO/liter. NAGYON felfelé kerekítve.

  • Ok, tehát akkor a végső helyen elégetés és szállítás az együtt összesen 156+2+1 = legyen 160 gCO2/km. Viszont gyártani is kell a benzint, ahogy az áramot is. Ennek EROI értéke még mindig messze 10 felett van, van ahol 20 felett is. Tehát 1 kg tüzelőanyag fűtőértéknek 10-20%-a a gyártási folyamat. Ez azt jelenti, hogy legrosszabb esetben 160*1,1 = 176 gCO/km.
Tehát ahogy a villanyautónál, a gyártás és gyárból a tengelyig néztük. Az más kérdés, hogy 130 km/h tempóval.
(A fent linkelt videón meg 110-zel ment a villanyautós, hogy 8% töltéssel essen be a kútra...)

Senki ne jöjjön azzal, hogy kőolaj hogyan kerül a finomítóba, mert nem nézem, hogy a szén és gáz hogyan kerül az erőműbe. A gyártástól néztük.

*Ez már megmutatja azt, hogy mekkora őrültség a városi autózás, amikor 1450 kg össztömeg mellett a hasznos tömeg mozgatása 60-80 kg sokszor, egy ember a kocsiban. Ehhez egy 100 LE-s cuccot használunk. A bringánál meg a 10 kg-os bringa és utasa mozog. Nem nagy sebességgel, de jó ÁTLAGsebeséggel, amikor a kocsi ül a dugóban. Csak az egész teljesítmény igénye emiatt a 0,1-0,2 kW nagyságrendben van. Ej...

A tanker kocsinál a hasznos teher energiatartalma borzalmasan nagy, ami szállít.
--------------------------------------
Villanyautó.

Akkor a fentiek szerint a villanyautó 0,16 kWh/km-ből visszafelé a hatásfokokkal.
0,92*0,9*0,98*0,95 = 0,77
0,16/0,77 = 0,207 kWh/km.
0,207*300 = 62,2 gCO/kWh.

Mi a bibi? Az, hogy igen konzervatívan vettem fel minden értéket. A gyorstöltés hatásfoka 80% vagy alatta van picivel, de akkor legyen 80%. A grid átlagos hatásfok vesztesége 8%, de ez melegebb időben és a hálózat egyes pontjain 10-15%-ra is felmehet. Ezekkel már kaphat az ember 0,663 hatásfokot, amivel az emisszió 75 gCO/kWh. Ez még mindig jónak tűnik ugye?

Mi a bibi? Az, amit a villanypápák dumálnak, hogy este töltünk. Szuper, akkor nagyobb az emisszió, mert az általuk imádott naperőmű nem termel, és a szél is jellemzően nappal fúj klimatikus okok miatt. Tegnap esete Németországban a kibocsátás 450gCO/kWh felett volt picivel. Ezzel már 113 gCO2/km. Lengyel 750 gCO2/kWh esetén (ez most nappal) már a benzin feletti szennyezés. Pedig mintha arról dumáltál volna, hogy még ott is tisztább a vilanyos mozgás...

És akkor itt jön az, hogy a benzin és elektromos autó közötti difit kéne vizsgálni. Ha az akku legyártása kWh-ként 100-200 kg (!) CO2 és ilyesmiket látok, akkor a kb. használható 85 kWh-s Tesla akksi gyártása középértékkel 150*1000*85 = 12 750 000 g CO2. Ez azt jelenti, ha km-ként a totálisan idealizált 100 gCO2/km értékkel jobb (ez a különbség a 62 és 160 gCO/km között) villany, akkor is 127 500 km után lesz balansz. Ez átlagos ingázó távolsággal (2x20*25 km/nap, 5 munkanap), amivel sokan jönnek az ezt kb. 10-11,5 év alatt tudja le.
  • Apró hiba, hogy ahol a villanyautót erőltetik és abban a töltés időszakban (este otthon) nincs meg a 300 gCO2/kWh szinte sehol...
  • Ha meg nappal és gyorstöltés, akkor ott meg a töltési hatásfok esik le 90% tájáról 80%-ra, az megint odaver az emissziónak. Vagy, ha éppen nem süt a Nap nappal sem, mert 4 hónapos téli időszak van, amikor ocsmány szürka az ég és 2-3 hétig a Napot sem látod.
  • Ja, és akkor újra is kéne hasznosítani az akksit. A benzinnél nincs mit, mert elég, a tartálya meg pár kg műanyag és csá. Fent csak a gyártását néztem.
Szóval ahol valóban tisztább hosszútávú villanyautózás generálisan? Ha engem kérdezel és nézem a számokat, akkor generálisan sehol. Idealizáltan is éppen hogy megtérül 10+ év után emisszióban. Ha meg esti töltés és magasabb átlagos CO2, akkor 15-20 évet karcolgatjuk.

Hol van meg generálisan, mindentől függetlenül a tiszta villanyautózés? FRA, SWE, NOR. Ennyi. Minden más országban csak akkor, ha éppen lassan és tisztán töltesz és éppen alacsony a grid összfogyasztása, ezért kevés fosszilis megy rá a tiszt zsinór termelésre (ha van ilyen.). Bár, ha mindenki akkor tölt majd, akkor nem lesz ilyen, mert amit ma fosszilis kibalanszol, és visszaterhel, ott nem terhel majd vissza, de éjszaka télen tutira nem.

Hányszor számoljam ki még neked változókkal és nem kőhülyén, ahogy a villanyfanok teszik? Csak befbögönek olyat, "majd napelemről töltöm" vagy "majd otthon".

ESTE B*ZDMEG NAPELEMRŐL...?


Ha meg nem napelemről, akkor az grid lesz. Akkor meg nem lesz meg a 300 gCO/kWh nagyon sok helyen.

Az is ezerszer tisztáztuk, hogy senkit nem érdekel az energia egyensúly. A grid alapja a teljesítmény egyensúly. Szart sem ér, ha napközben otthon termel a házán a napelem, de este meg a girdről tölti. Ha azzal a baromsággal jön valaki, hogy akkor akksit tölt otthon a napelem és akksiból át akksiba, akkor tényleg elfog a röhögés. Még hatásfok rontás és kétszer gyártasz le akkupakkot az autódhoz.

Szóval jó lenne a gyors, tiszta, nappal és éjszaka változókból az összeférhetőekkel számolni és úgy megnézni mit termel akkor a grid.

Egyébként városban hol lesz egy lakóparkon annyi napelemnek hely, amivel töltenek hétvégén 100 autót, amit a pápák álmodnak? Inkoherensen dumálnak minden hülyeséget.

Azt amikor az ember megkérdezi, hogy az otthoni 37 Ft/kWh áram a superchargeren miért 80 Ft/kWh, akkor megy a hallgatás ezerrel. Ha lenne jövedéki adó rajta, akkor ez úgy 130-140 Ft/kWh lenne. Hoppá, akkor nem is lenne olcsóbb az üzemanyaga már magyar viszonyok mellett sem superchargeren...?

Mert akkor a 0,16 kWh/km mellett az jönne ki, hogy 400 Ft/km lenne az üzemanyag költség. Tehát megint ott vagyunk, hogy nem a technológia, hanem a jogi környezet miatt olcsóbb az villanyautó.


Szóval jó lenne picit ésszel számolni.


Az ugye megvan, hogy amikor az első belsőégésű autót megépítették, azt sem fogadta el a világ minden egyes ingázó állampolgára egyszerre.
Sokan voltak, akik továbbra is a lovashintó mellett maradtak.
Sokan? Éppen tegnap láttam egy képet, hogy USA-ban NY-ban kb. 10 év alatt eltűntek az utakról a lovaskocsik. Azok számára marad meg, ahol a szállításnál nem volt időtényező és túl nagy kezdeti beruházási költsége van. Jéééééééééééé, nem ez a villanyautózás ma is? Mert lehet kitérni és állni gyorstöltésért meg jó drága megvenni...

Miért kell hülyének nézni azt, aki elektromost választ?
Senki nem mondott ilyet. De a full elektromos buzulástól az ember agya lerepül főleg úgy, hogy olyan jelzőket is tesznek mellé, ami simán nem igaz.

Zolkas leírta a múlt héten az ő esetét. Világosan kijön az, hogy az olcsóbb árammal már 1,5 év alatt kihozza azt az 500000 forintot, amennyivel többe került az elektromosa, mint egy ugyanolyan belsőégésű.
Ötvenedjére is elmondom. Azért olcsó az áram, mert a politika azt akarja. Pont. A rezsicsökkentés előtt eleve 20%-kal drágább volt. És nincs rajta jövedéki adó. Mert csak.

Mellesleg, ha én ma villanyautót vennék nem tudnám tölteni otthon. Ahol lakom kb.100 db autó parkolóhely van az épület garázsában és udvarán. Egyetlen szájbavert konnektort sem találtam az egész parkoló részen. Egyet sem. A parkolók egy része a szabad ég alatt van a belső kertben. Lehet, hogy itt-ott van, mert az egészet nem jártam be, de ez most a helyzet. Ez átlagos hely, 2005-ben épült.

Ide / nekik hogyan kívánod eladni a villanyautót? Hm...? Ki a tököm és miből építi ki a rendszert? Na ezt szokták a villanybuzulók elfelejteni kőkeményen és legyintenek erre. Ennek az ára miatt van az, hogy a 37 Ft/kWh áramot a migthy Tesla is 80 Ft/kWh áron adja el neked. Kettőt találhatsz, hogy miért...
 
M

molnibalage

Guest
Szóval lehetne tisztán villanyautózni? Igen. Lehetne. Ha majd minden iparilag fejlett és gazdag ország gridje úgy néz ki, ahogy FRA, NOR és SWE és ilyen grid mellett gyártják az akksit és termelik az áramot. Addig viszont szerintem skippeljük a témát, mert elfog a röhögés.
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 073
15 029
113
De ugye nem pörögtél túlzottan rá a dologra?!? :)
Jó hírem van! A szállásadók is elkezdenek rákattanni a dologra. ;)
Ti pörögtetek rá túlzottan a villanyautókra. Én viszont akkor se fogok két autót tartani, meg a drágább villanyautót se, még ha a szállásadók is rákattannak MAJD EGYSZER! Eddig akárhol szálltunk meg, villanytöltőt csak áruházi parkolókban meg benzinkútnál láttam (nálunk a Penny-parkolóban már hónapok óta van, csak nem működik). Szóval engem még ezután kellene valamivel meggyőzni a villanyautó előnyeiről - de nem ígéretekkel meg jóslatokkal (azzal mindig is teli volt a padlás), a feladat adva van. De úgy látom, pozitív és tényszerű konkrétumok nélkül nehéz lesz ...
 

blitzkrieg

Well-Known Member
2015. február 10.
5 516
5 727
113
Ja, mond meg asszonynak, hogy a 2 műtött lábával bicózzon meg kísérletezzen, hogy a bkv sofőr nyom-e egy durva féket, lesz-e ülőhelye vagy zuhan egy nagyot és újra visszakerül egy évre kórházba.
Inkább belepöfékelem Greta arcába azt a 6 l/km-t. Sorry.

Amúgy melóhelyre pl gyalog járok be. Nem a benzin, hanem a parkolási díj miatt.

Bocs, nem ismertem az élethelyzeted.
 

blitzkrieg

Well-Known Member
2015. február 10.
5 516
5 727
113
Gondolod te. De azért van néhány kérdésem. Mikor évente legalább 6-7-szer nagyobb távolságra megyek, akkor majd nem én csinálom a programot, hanem a villanyautó és a töltési pontok?!!
Nem a lőcsei óvárosban állok meg várost nézni, nem a füzéri vár alatti erdei parkolóban, nem a szarvasi arborétum és Mini-Magyarország mellett, nem a pozsonyi várkapu melletti parkolóban és a dévényi várnál, nem a grábóci görögkeleti hegyi templom mellett vagy a trencsényi vár alatt, nem a pannonhalmi apátság a cseszneki vár és a zirci nagytemplom mellett, nem a túristvándi malomnál, Rákóczi szülőházánál Borsi-ban meg a sárospataki Vöröstoronynál, nem a szepesvár alatti mezei parkolóban vagy az ipolytarnóci ősmaradványoknál, nem a kőszegi, sárvári, szigetvári várnál vagy a pápai kékfestő-múzeumnál, nem az őrséget és a zalai skanzent vagy a vajai kastélyt néznénk meg, nem a zalaszántói buddhista sztúpát és a rezi várat vagy a mohácsi csata emlékhelyét (és sorolhatnám még nagyon-nagyon sokáig), hanem a villanytöltőknél leshetném hogy még meddig jutunk el és hogyan vissza a szállásra, majd hogyan tovább kirándulni vagy helyette inkább villanyt tölteni valahol másnap reggel?!! Ezért vegyek pl. egy 4-5millás Skoda Fabia helyett 8-10 millás villanyautót??!! Vagy legyen egy olcsó?? 5-6millás mini villanyautó boltba, postára, bankba járni, szar időben a feleségemet elvinni a suliba (amit mostanság gyalog meg kerékpárral megoldunk), hosszabb utakra meg tartsak még egy másikat, egy benzinest?!! Pedig a napi-heti használat tényleg rövid utakból áll, de ha elindulnánk hosszabb utakra akkor meg jobb ha el se indulunk, vagy a látnivalók helyett majd a villanytöltőknél állva/várva "élvezzük a látnivalókat és a panorámát"?!!
Komolyan, szerinted tényleg én és a sok hasonló turista, kiránduló lennénk a célközönség egy ilyen villanyfosra?!! Mert biza sok ilyen ország- és világcsavargó ember van, tudom abból hogy hány hétre előre kell szállást foglalni egy kiránduláshoz, és majd mindig sűrűn van turistákkal minden szálláshely!!

Villanyautók eddig még nem voltak, épp ezért infrastruktúrát sem építettek még ki mindenhol.
Benzinkutak sem voltak ilyen sűrűségben 100 éve.
Nem kell kötelező senkinek sem elektromost választani.
Sokaknak jelenleg tényleg nem is alternatíva.
De az infrastruktúra rohamosan épül ki, úgyhogy egyre nagyobb lesz az a célközönség, akiknek megfelelő választás.
 
T

Törölt tag 1711

Guest
Pár év és lesz a parkolókban is töltő.
Biztosan nem lesz gyorstöltő, de egy éjszaka alatt a sima 220-ról is fel lehet tölteni.

Egyébként áruházak parkolóiban már most is sok helyen van gyorstöltő, azzal meg a heti nagybevásárlás alatt raksz bele annyit, hogy a heti 200 km-t letudd.

Ezt a hülyeséget el is hiszed?
Utcai parkolóban 220-as töltőt?
Hány napon belül cuppannának rá Ronaldóék szerinted az ingyenáramra?
Ha meg nem ingyenes, hogy akadályozod meg az éjszaka folyamán a töltó átrakását a sajátodból más autójába miközben neked pörög az óra?
 
  • Tetszik
Reactions: antigonosz and fip7

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 812
47 113
113
Ti pörögtetek rá túlzottan a villanyautókra. Én viszont akkor se fogok két autót tartani, meg a drágább villanyautót se, még ha a szállásadók is rákattannak MAJD EGYSZER! Eddig akárhol szálltunk meg, villanytöltőt csak áruházi parkolókban meg benzinkútnál láttam (nálunk a Penny-parkolóban már hónapok óta van, csak nem működik). Szóval engem még ezután kellene valamivel meggyőzni a villanyautó előnyeiről - de nem ígéretekkel meg jóslatokkal (azzal mindig is teli volt a padlás), a feladat adva van. De úgy látom, pozitív és tényszerű konkrétumok nélkül nehéz lesz ...
Ezek szerint nem jársz ebbe a topicba gyakran.
Ez a topic arról szól, hogy teli szájjal szapuljuk(ják) az elektromos autókat, miközben blitzkrieg kartárs próbálja tartani a frontot. :)
Mondjuk biztos molnival vitatkozik, mert a vitának csak a felét látom. Mondjuk nem értem, hogy minek töri magát egy olyan emberrel való vitával, akinek fingja sincs egy autó üzemeltetéséről, fenntartásáról, problémáiról. o_O
It senki nem akar téged meggyőzni semmiről. :cool:
Maximum felkészíteni az igen közeli jövőre....
A legtöbb gyártó már kivezette (Toyota), vagy azon van, hogy kivezesse a dízel autókat a kínálatból. A benzinesek még fogják tartani a frontot egy kicsit, de főleg a hibrid vonalon.
Lehet szídni, szapulni az EU-s vezetőket. Homokba (betonba) tolni a fejet. De elkerülni nehéz lesz a váltást.
Szóval javaslok neked egy vízmentes, fűtött garázs beszerzését. A kocsidnak egy alapos alváz és üregvédelmet, meg egy donor járművet, hogy minél tovább kitarthass!
Mondom mindezt úgy, hogy jelenleg egy 2.0 D4D-t hajtok, de szerintem a következő autóm már minimum egy hibrid lesz. Mondjuk ez majdnem összejött már a mostani kocsimnál is... ;)
 
T

Törölt tag 008

Guest
Mindenki nyugodjon le. Mire meglesz a fuziós erőmű. hogy legyen elég tiszta energia a közlekedésre addigra minden mélygarázsban ott lesz a wireless töltő az autók alatt.
Majd az unokáitok talán be tudnak oda parkolni.
Addig is hol lehet F U Greta matricát venni? :)
 

papi

Well-Known Member
2017. április 22.
1 582
4 660
113
Ti pörögtetek rá túlzottan a villanyautókra. Én viszont akkor se fogok két autót tartani, meg a drágább villanyautót se, még ha a szállásadók is rákattannak MAJD EGYSZER! Eddig akárhol szálltunk meg, villanytöltőt csak áruházi parkolókban meg benzinkútnál láttam (nálunk a Penny-parkolóban már hónapok óta van, csak nem működik). Szóval engem még ezután kellene valamivel meggyőzni a villanyautó előnyeiről - de nem ígéretekkel meg jóslatokkal (azzal mindig is teli volt a padlás), a feladat adva van. De úgy látom, pozitív és tényszerű konkrétumok nélkül nehéz lesz ...

Ha ötven körül vagy sanszosan nem lesz vele gondod. Ha fiatalabb akkor könnyen előfordulhat, hogy nem lesz választásod.
worlds-biggest-crude-oil-reserves-by-country-1.jpg

Fig6.png

Mikor bejelentik, hogy hatalmas 53 milliárd hordós mezőt találtak Iránban, akkor abba azért érdemes belegondolni, hogy az a mostani fogyasztás mellet picit kevesebb mint 1,5 évnyi olajat jelent.

Tudom majd a szintetikus megoldja. Napi ~55 millió hordó megy el a közlekedésre.

Lehet hisztizni a környezetszennyezés miatt, de nem az fogja beverni a koporsószöget a ma ismert közlekedésnek, hanem az üzemanyagárak.