Közlekedés (infrastruktúra, vasút, autó-motor, elektromos járművek, ...)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

hunter85

Well-Known Member
2015. május 10.
1 923
5 428
113
Garázsban álló autóban rövidzárlat okozta tűz például.

Jopar eve utcankban is volt ilyen. Hulyegyerek ugyesen bemókolta a hifit az Audiba.
 

zolkas

Well-Known Member
2016. október 19.
5 510
14 132
113
Ha napelemezik akkor is be kell fizetni az éves/féléves adókat az autó után (ami legtöbb államban egyenértékű egy átlagos benzines autóból befolyó jövedéki adóval).
kicsit kezdünk elcsúszni megint a rabszolgaság felé. nem?
pénzt fektetek áramtermelésbe majd ezzel megkárosítom a gazdáimat többlet jövedelemre teszek szert....
Pont így érvelt a GM, mint Te, mikor piacra dobta Voltot. 72km-nek (40 mérföld) elégnek kell lenni egy napi ingázásra. De látod, nem kellett a piacnak, a gyártás utód nélkül abbamaradt...

Amúgy a konstrukció gyenge pontja a belsőégésű motor üzeme. Mert ahogy Te (és a GM is) használnád az autót, a BM napokig, hetekig, hónapokig be se indulna. Na így mennek tönkre ezek a szerkezetek, mert az anyagaik igénylik a használatot (pl.a kenőfilmet korrózióvédelmi okokból, vagy a hajtószíjak a mozgást, hogy ne "álljanak be" egy adott alakra) . Klasszikus mondás, álló helyzetben megy tönkre az autó (és a motorja)
meg az új benzinek arra nem alkalmasak hogy így tankban tároljad Őket
 

Veér Ispán

Well-Known Member
2011. február 14.
7 446
20 678
113
kicsit kezdünk elcsúszni megint a rabszolgaság felé. nem?
pénzt fektetek áramtermelésbe majd ezzel megkárosítom a gazdáimat többlet jövedelemre teszek szert....

meg az új benzinek arra nem alkalmasak hogy így tankban tároljad Őket
Kivéve a racsing benzint! Ez az E10 majomkodás is a zöldség envében egy baromság. Cserébe még egy halom aut elavulttá (idő előtt oldtimerré) válik egykettőre.
 
T

Törölt tag 1711

Guest
Kivéve a racsing benzint! Ez az E10 majomkodás is a zöldség envében egy baromság. Cserébe még egy halom aut elavulttá (idő előtt oldtimerré) válik egykettőre.

Kolléga is ki volt akadva tegnap, hogy a 16 éves Matizba 100-es benzint kellene tankolnia...

Kedvencem az volt, hogy 1.-én a "szakértő" azt nyilatkozta a híradóban "ez az üzemanyag felmelegedés semleges, mert növényből állítják elő".
Gondolom a növényeket meg ló vontatású eszközökkel művelik és ökrös szekéren szállítják...
 

Veér Ispán

Well-Known Member
2011. február 14.
7 446
20 678
113
Elég lett volna Ungvárról, olcsóbb is lett volna :D
Nem tudom Ukrajnában milyen minőségű lehet, nekem vannak kétségeim. Amúgy a MOL-tól is lehet rendelni hordós kiszerelésben, néztem a múltkor a versenybenzineket meg egyék spéci termékeiket a honlapjukon. Gondolom jó drága (már csak a csomagolás miatt is), de lehet, hogy olcsóbb, mint Németországból.
 

alali77

Well-Known Member
2011. szeptember 19.
4 236
10 780
113
M

molnibalage

Guest
Meg kell jegyeznem hogy ezek szerint mégis van olyan hogy egy vasbeton szerkezet a tűz hatásra összedől.
És nagyon durva hogy mekkora tüzet okoz lítium akkumulátor egy benzines autóhoz képest (amiben általában maximum 50 liter benzin vagy gázolaj van), nem csoda hogy rettegnek a repülőkön a túlmelegedő aksiktól.
Na, akkor a 9/11-es konteósok most nyúlnak magukhoz... :)
 
T

torsen

Guest
Garázsban álló autóban rövidzárlat okozta tűz például.

Jopar eve utcankban is volt ilyen. Hulyegyerek ugyesen bemókolta a hifit az Audiba.

Az mondjuk egy másik történet, de izgalmas. Hifi, lopásgátló, GPS stb. utólag "beszerelve". Hogy is? Addig szurkáljuk a vezetékeket, amíg találunk egy állandó tápvezetéket, aztán durr bele, blankolás, mehet rá minden. Hogy az éppen a motorvezérlő vagy más ECU állandó tápja? Ki nem szarja le? Döcög a motor, nem vált rendesen a váltó, össze-vissza működik a Haldex? Ugyan már, semmi köze ehhez! De ha kiveszed a becuccolt kínai fost, akkor minden helyreáll. (Megtörtént, Skoda Octavia 4x4 Haldexszel. Gyújtás ráadás után periodikusan beindul, leáll a Haldex vezérlő. Ugyanis a rátett "okoskütyü" miatt a Haldex indulásakor, mikor a szivattyút lepróbálja a vezérlő, a vezérlő tápfeszültsége 8V alá esik. Vezérlő leáll, tápfeszültség helyrebillen, vezérlő indul, rápróbál a szivattyúra, feszültség leesik és i ták dálse, ahogy a ruszki mondja).

Az etanolos sztoriról nekem annyi a véleményem, hogy alapvetően nem kell tőle félni, az USA-ban nagyon régóta 10 (sőt 15%) az etanol tartalom. Véleménye szerint a mai -gyártásban lévő- autókban nem okoz kárt. Egyedül talán a korai direktbefecskendezéses motoroknál okozhat gondot a nagynyomású szivattyúnál, mert azokat a benzin "keni", már amennyire a benzinnek van kenőképessége, de az etanol kenőképessége még annál is rosszabb.
 

zeal

Well-Known Member
2014. április 9.
7 958
22 843
113
Egyedül talán a korai direktbefecskendezéses motoroknál okozhat gondot a nagynyomású szivattyúnál, mert azokat a benzin "keni", már amennyire a benzinnek van kenőképessége, de az etanol kenőképessége még annál is rosszabb.
Majd öntünk egy kis olajat a benzinbe mint régen. :)
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 812
47 111
113
Meg kell jegyeznem hogy ezek szerint mégis van olyan hogy egy vasbeton szerkezet a tűz hatásra összedől.
És nagyon durva hogy mekkora tüzet okoz lítium akkumulátor egy benzines autóhoz képest (amiben általában maximum 50 liter benzin vagy gázolaj van), nem csoda hogy rettegnek a repülőkön a túlmelegedő aksiktól.
1.
Ha alaposabban megnézed a szerkezetet a képen, akkor az nem vasbeton volt, hanem acél tartógerendás szerkezet. (A mögötte lévő parkoló, az tényleg vasbeton).
2. A tűz mérete nem az akkumulátortól vagy az üzemanyagtól függ, hanem hogy mennyire gyúlékony anyagokból épül fel az autó.
Egy kocsiban minden gyúlékony! A kárpit, műszerfal, kenőanyagok, zajszigetelők, festékek..minden.... Ha pedig egy parkolóban kigyullad egy autó, ha azt nem tudják elég gyorsan eloltani, akkor az pillanatok alatt átterjed a többi kocsira is. Onnantól meg már csak imádkozni lehet. Teljesen lényegtelen, hogy belsőégésű, vagy elektromos. De igen komolyan elfelejtjük (mert már hozzászoktunk!), hogy pl. az üzemanyagok kezelése legalabb olyan problémás, és feleslegesen parás. Maradjunk annyiban, hogy egy benzinkút nem éppen a tűzveszélytelenségéről híres.
1000 meg 1 szabály van ezek kezelésére.
3.
A litium akkukat azért nem szerencsés repülőn szállítani, mert a kapacitás növelésével (és az akkuk méretének csökkentésével) egyre vékonyabb rétegekből vannak felépítve. Ezt gyártástechnológia fejlődése tette lehetővé. Viszont a sűrűn egymáshoz préselt rétegeket (anód, katód) elválasztó membránt már annyira vékonnyra gyártották, hogy nagyon sérülékeny lett. Ha ehhez hozzájön egy kis gyártási hiba, vagy fizikai behatás, akkor a csomagtérben fellépő nyomásváltozásokkal együttesen már előfordulhat a cellán belüli rövidzárlat. Ez pedig intenzív felmelegedéssel jár.
Ezek a - speciális esetekben - kigyulladó akkuk okoztak pl. egy irtózatos visszahívasi hullámot a Sony , Dell és az Apple hordozható eszközeinél. Abban az évben a Sonynál a teljes éves Playstationből származó nyereség ráment erre az akku csere program.
 

vata

Well-Known Member
2015. december 5.
692
3 097
93
"Na, akkor a 9/11-es konteósok most nyúlnak magukhoz."
A WTC acélszerkezet volt.
Az acél jóval kevésbé bírja a tűzterhelést mint a vasbeton .
Az épületeket szabvány szerint méretezni kell tűzterhelésre
a tűzvédelmi tervezőnek kiürítési időt kell kell számolnia és ehhez képest kell tervezni
a tűzállóságot. pl. ha 20 perc a kiürítés akkor 30 perc a tűzállóság ( akkor már összedőlhet az épület)
Persze a valóságban bonyolultabb de az a lényege az egésznek ,hogy emberek ki tudjanak menekülni.
Lehet méretezni jóval nagyobb tűzterhelésre is, csak irgalmatlanul nőnek a költségek.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 812
47 111
113
Az etanolos sztoriról nekem annyi a véleményem, hogy alapvetően nem kell tőle félni, az USA-ban nagyon régóta 10 (sőt 15%) az etanol tartalom. Véleménye szerint a mai -gyártásban lévő- autókban nem okoz kárt. Egyedül talán a korai direktbefecskendezéses motoroknál okozhat gondot a nagynyomású szivattyúnál, mert azokat a benzin "keni", már amennyire a benzinnek van kenőképessége, de az etanol kenőképessége még annál is rosszabb.
Én a régi ('99-es) Corollámmal majd egy évig jártam 50-50% ban E85-öst és E5-öst tankolva. Előtte utánanéztem. Egy 1-2 hónapos használat után csináltattam egy tervezett üzemanyagszűrő cserét, mert az E85 hajlamos a régi tankokból a lerakódasokat feloldani, ami meg eltömítheti a szűrőt.
Ezen túl semmilyen problémat nem okozott az ügy.
Viszont amit tapasztaltam, az az volt, hogy jobban húzott az autó, és sokkal simább volt a motor járása...
Aki parázik az autója miatt, az 2-3 alkalmanként egy nagyobb mennyiségű E5-ős üzemanyagot toljon be a gépbe, amit meg később kisebb mennyiségű rátöltéssel kompenzálhat.
 

blitzkrieg

Well-Known Member
2015. február 10.
5 513
5 720
113
Meg kell jegyeznem hogy ezek szerint mégis van olyan hogy egy vasbeton szerkezet a tűz hatásra összedől.
És nagyon durva hogy mekkora tüzet okoz lítium akkumulátor egy benzines autóhoz képest (amiben általában maximum 50 liter benzin vagy gázolaj van), nem csoda hogy rettegnek a repülőkön a túlmelegedő aksiktól.

Frissitettek a hirt. Valoszinuleg egy dizeles auto okozta a tuzet.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 816
67 109
113
Pedig így is ésszerű, nem kell ehhez diagram.
A járművet alapvetően a villanyomotor mozgatja, az indítja meg.
Lényegében olyan, mintha a benzines kocsit betolnánk.
Az a lényeg, hogy nem beindítja a belsőégésű gépet a rendszer és fokozatosan összekuplungolja a fokozatokat, hanem a villanymotor megmozdítja a kocsit, majd egy adott kerékfordulatszámnál a motor saját váltóján "egyes" nyomaték (sebesség) fokozatban összepörgeti a túlméretezett önindító motorral megtekert és beindított benzinmotort a villanyos hajtással.

A benzinmotor a jelenlegi hibrid rendszerekben tengelykapcsolóval kötődik össze a villamos hajtással. Szóval kell egy benzinmotor, annak a saját nyomatékváltóműje (értsd: sebváltó fogaskerék fokozatok), egy tengelykapcsoló és a villanymotor.

Namármost ha azt nézzük, hogy egy autóban, főleg a sokat futott (pl a város taxisok) autóiban egy komplett motorblokk cserére jut átlag két váltómű, de váltóművekre is legalább két kuplung csere, azokra meg valahány kuplungbetét, akkor az látszik, hogy a legelső dolog ami biztos elromlik, vagy cserés, az a kuplung környékén keresendő.
És ahogy a cikk is írja, a kuplung meg a bolygómű felöl jön a legtöbb spén az olajba is.
Szóval az ötlet lényege, hogy valahogy vegyük ki a kuplungot a rendszerből.
Ezt egy hagyományos, kizárólagosan belsőégésű motorral hajtott rendszernél nem lehet megtenni, de a hibridnél már meg lehet próbálkozni vele, mert ott megvan a másodlagos hajtás, amihez alapból nem is kell semmiféle nyomatékváltó.

Szóval jött az ötlet, hogy a villanymotornak nem kell váltó, de a benzinmotornak még igen, akkor hogyan lehetne kihagyni a tengelykapcsolót?
Ez utóbbinak a motor és a váltó közé ugyanis kell kuplung és a motor+váltó és a villanymotor közé is kell valami kuplung.

Egyszerűen logikalilag megfordították a dolgot, tehát a hajtást a villamos gép végzi, viszont a segédhajtás belsőégésű gépnek ettől még kell váltómű, mert annak a főtengelynyomatéka nem engedhető rá a kerekekre csak úgy, álló helyzetben, amikor a megindításhoz nagy nyomaték kell.
Tehát a villanymotor hajtja a kocsit, felpörgeti a gyorsításkor a kereket arra a sebességre, ami épp kell, tartja azt a sebességet, ami épp kell, de mi van ha fogynak az akksiból az elektronok? Ilyenkor kapcsol be a belső égésű gép. Ez utóbbi azonban lefulladna, ha tengelkapcsoló nélkül engednénk össze az általa hajtott váltóművet a villanymotor kihajtó tengelyével, ezért egy másodlagos villanymotor, a benzinmotor önindítója nem csak beröffenti, de egyenesen rápörgeti arra a fordulatszámra a benzinmotort, ahol épp a hajtás van, +/- 20 1/perc fordulatszám eltéréssel szinkronizálva, de ügyelve arra, hogy a benizinmotor főtengelye ne a nyomatékvölgyben legyen, mert akkor le is fulladna egyből.
Namost, hogy ne legyen visszafullasztás, a villanymotort nem a benzinmotor főtengelyével kapcsolják össze, hanem egy a benzinmotor által hajtott négyfokozatú fogaskerék áttétellel, így sebesség és nyomatékigény szerint a rendszer választhat, hogy az adott fordulatszámon épp melyik fogaskereket melyik fogaskerékkel pörgesse össze, hogy az előre deklarált 20 1/min fordulatszám különbségen belül legyen az összekapcsolandó rendszer.
És, hogy teljesen lefedjék az autó sebesség és nyomatékigényét, nem csak a motor oldali hajtást osztották el négy külön áttételre, hanem a villamos hajtást is kétfelé, mert ott is van két fokozat.
Ennyi fogaskerék kombináció áll rendelkezésre, mikor az összepörgetéses összekapcsolást meg kell ejteni.
 
M

molnibalage

Guest
Pedig így is ésszerű, nem kell ehhez diagram.
A járművet alapvetően a villanyomotor mozgatja, az indítja meg.
Lényegében olyan, mintha a benzines kocsit betolnánk.
Az a lényeg, hogy nem beindítja a belsőégésű gépet a rendszer és fokozatosan összekuplungolja a fokozatokat, hanem a villanymotor megmozdítja a kocsit, majd egy adott kerékfordulatszámnál a motor saját váltóján "egyes" nyomaték (sebesség) fokozatban összepörgeti a túlméretezett önindító motorral megtekert és beindított benzinmotort a villanyos hajtással.

A benzinmotor a jelenlegi hibrid rendszerekben tengelykapcsolóval kötődik össze a villamos hajtással. Szóval kell egy benzinmotor, annak a saját nyomatékváltóműje (értsd: sebváltó fogaskerék fokozatok), egy tengelykapcsoló és a villanymotor.

Namármost ha azt nézzük, hogy egy autóban, főleg a sokat futott (pl a város taxisok) autóiban egy komplett motorblokk cserére jut átlag két váltómű, de váltóművekre is legalább két kuplung csere, azokra meg valahány kuplungbetét, akkor az látszik, hogy a legelső dolog ami biztos elromlik, vagy cserés, az a kuplung környékén keresendő.
És ahogy a cikk is írja, a kuplung meg a bolygómű felöl jön a legtöbb spén az olajba is.
Szóval az ötlet lényege, hogy valahogy vegyük ki a kuplungot a rendszerből.
Ezt egy hagyományos, kizárólagosan belsőégésű motorral hajtott rendszernél nem lehet megtenni, de a hibridnél már meg lehet próbálkozni vele, mert ott megvan a másodlagos hajtás, amihez alapból nem is kell semmiféle nyomatékváltó.

Szóval jött az ötlet, hogy a villanymotornak nem kell váltó, de a benzinmotornak még igen, akkor hogyan lehetne kihagyni a tengelykapcsolót?
Ez utóbbinak a motor és a váltó közé ugyanis kell kuplung és a motor+váltó és a villanymotor közé is kell valami kuplung.

Egyszerűen logikalilag megfordították a dolgot, tehát a hajtást a villamos gép végzi, viszont a segédhajtás belsőégésű gépnek ettől még kell váltómű, mert annak a főtengelynyomatéka nem engedhető rá a kerekekre csak úgy, álló helyzetben, amikor a megindításhoz nagy nyomaték kell.
Tehát a villanymotor hajtja a kocsit, felpörgeti a gyorsításkor a kereket arra a sebességre, ami épp kell, tartja azt a sebességet, ami épp kell, de mi van ha fogynak az akksiból az elektronok? Ilyenkor kapcsol be a belső égésű gép. Ez utóbbi azonban lefulladna, ha tengelkapcsoló nélkül engednénk össze az általa hajtott váltóművet a villanymotor kihajtó tengelyével, ezért egy másodlagos villanymotor, a benzinmotor önindítója nem csak beröffenti, de egyenesen rápörgeti arra a fordulatszámra a benzinmotort, ahol épp a hajtás van, +/- 20 1/perc fordulatszám eltéréssel szinkronizálva, de ügyelve arra, hogy a benizinmotor főtengelye ne a nyomatékvölgyben legyen, mert akkor le is fulladna egyből.
Namost, hogy ne legyen visszafullasztás, a villanymotort nem a benzinmotor főtengelyével kapcsolják össze, hanem egy a benzinmotor által hajtott négyfokozatú fogaskerék áttétellel, így sebesség és nyomatékigény szerint a rendszer választhat, hogy az adott fordulatszámon épp melyik fogaskereket melyik fogaskerékkel pörgesse össze, hogy az előre deklarált 20 1/min fordulatszám különbségen belül legyen az összekapcsolandó rendszer.
És, hogy teljesen lefedjék az autó sebesség és nyomatékigényét, nem csak a motor oldali hajtást osztották el négy külön áttételre, hanem a villamos hajtást is kétfelé, mert ott is van két fokozat.
Ennyi fogaskerék kombináció áll rendelkezésre, mikor az összepörgetéses összekapcsolást meg kell ejteni.
Az utolsó két bekezdést továbbra sem értem. Folyamatosan arról megy a parola, hogy nem kell kuplung. Erre a visszafelé gondolkodásnál összevissza kapcsolási lehetőségek vannak. Mechanikusan. Akkor hol nincs kuplung? Ok, hogy az vezető nem fog, de az automatika fog kapcsolni.

Vagy mit nem értek?
Az elejét értem. Nagyjából .Lényegében a fő villamos hajtás az indítómotor. Csak amíg egy hagyományos autónál üresben, álló helyzetben pörgetik fel a motort itt azt mondták, hogy akkor szarunk erre. A villanymotor addig gyorsítja az autót, amikor simán összeboltolva vele benzinmotort már szinkronban járhatnak és stabil munkaponton.

De itt is akkor megint kapcsolódásról van szó. Akkor hol nincs kuplung? Vagy akkor simán nem magyarázzák el, hogy a szinkronizáló berendezés hogyan megy és én ezért nem értem.

N+1 féle eltérő fordulatszámon járó rendszer van, akkor hol nincs itt tengelykapcsolás? Ha meg van, akkor kit érdekel, hogy a sofőr kuplungol vagy sem. Automata váltó most is van...

Nagyon remélem, hogy lesz 3D animáció, mert ez így a többség számára szerintem érthetetlen...